Hej! Der har været mange lignende spørgsmål, og jeg har læst mange af svarene igennem, men har ikke helt fundet MIT svar... Så derfor kommer mit spørgsmål her:
Jeg arbejder lidt som freelance oversætter - og er ikke sikker på, om jeg kommer til at tjene min. 50.000,-/år på det. Men lige nu ser det ud som om det sker.
Derfor skriver jeg allerede nu fakturaer, som ser ca. sådan ud:
Leverert: Oversættelse - Pris: 137,80
Subtotal: 137,80
+ moms 25%: 34,45
Total: 172,25
Nu blev jeg af en kunde gjort opmærksom på, at jeg ikke må skrive regninger på den måde (med momsspecificering), hvis jeg ikke har cvr-nummer/er momsregistreret.
Er det rigtigt? Vil I den forbindelse gerne tilføje, at jeg ville have krævet 172,25 i pris uanset hvad.
Er meget forvirret lige nu - og er i det hele taget ikke særlig skrap til det med moms osv.
Håber, der er nogen, der kan hjælpe mig med nogle pædagogiske svar. Og hvis der også er nogen, der ved, om jeg må være momsregistreret og samtidig modtage supplerende dagpenge, så bliver jeg ekstra glad.
Hilsen
Timo
|
Må jeg skrive moms på fakturaen?
|
|
Ok, tak! Men hvad gør jeg så med de fakturaer, jeg allerede har sendt? Er de ugyldige? Skal jeg sende nye, hvor jeg kun skriver en pris på uden specificering af moms?
Og hvad gør jeg så, hvis jeg senere på året alligevel skal momsregistreres pga. 50.000,- kr-reglen? Det hele om igen en gang til?
Hilsen
Timo
|
|
Hvis du skal have dine aktiviteter godkendt som bi-erhverv, så er der nogle krav som skal overholdes. Den vigtigste er nok: Du skal kunne stå til rådighed for arbejdsmarkedet 100%. Dvs. du må ikke have en fast kontortid, da det vil forhindre dig i at kunne passe et 8-16 job. Samtidig skal du også være aktivt jobsøgende, da selvstændigt bi-erhverv ikke betragtes som en måde at opstarte et firma, men blot en måde at udføre freelance arbejde der måske kan føre til job. Tag evt. en snak med a-kassen Dana, der er specialiseret i selvstændige. De har enormt meget styr på netop de regler, og plejer også gerne at give lidt rådgivning, selvom man ikke er medlem (endnu). |
De fakturaer som du har sendt ud er faktisk ugyldige... De er ikke lavet korrekt.
Hvordan man i dit tilælde så annulerer fakturerne ved jeg faktisk ikke. Men mon det ikke er nok blot at sende en ny faktura ud sammen med en følgeskrivelse hvorpå der står at der er sket en fejl?
Ellers, hvis det skal være helt efter bogen, så skal du sende en kreditnota ud, som indeholder moms og ophæver den tidligere udsendte faktura. Derefter sender du en ny faktura med de korrekte tal på.
Når du ikke er momsregistreret så må du ikke sende faktura med moms på. Som du selv skriver, så skal din faktura se således ud hvis du vil have 172,25 i hånden:
Leverert: Oversættelse - Pris: 172,25
Total: 172,25
Når du på et eller andet tidspunkt bliver momsregistreret, så skal du ikke lave dine tidligere fakturaer om - de er fortid. Du skal blot begynde at sætte moms på dine fremtidige fakturaer
/Jesper
www.MediaMouse.dk - alt i grafisk kreation & produktion jesper snabelA mediamouse.dk |
Hej igen! Sikke en masse gode svar.
Mht. dagpenge, så har jeg faktisk clearet min nuværende situation med min a-kasse. Og sådan som jeg arbejder nu, er det bare at anse som almindeligt honorararbejde. Men det kan jo være, at piben får en anden lyd, når der lige pludselig kommer cvr-numre o.l. i spil. Jeg finder ud af det hos a-kassen.
Mht. det med momsen: Jeg roder rundt i det, fordi jeg ikke har forstand på det overhovedet... Men en mulig vej ud af "dilemmaet" er vel at blive momsregistreret?! Det gælder jo nok også med tilbagevirkende kraft i forhold til de fakturaer, jeg allerede har udstedt? Eller er jeg helt galt på den her?
(Når jeg engang har fået styr på det her (og det gør jeg!), skal jeg nok hjælpe alle jer, der endnu ikke har det...
Hilsen
Timo
|
Skideballen bliver nok mindre end besværet og prestigetabet ved at lave det om. Dbh Martin |
Det gælder ikke med tilbage virkende kraft (som der også er sagt ovenfor), men der er ingen der siger at du ikke kan moms registreres selvom du har en omsætning på under 50.000 DKK. Mit råd er at hvis du regner med at have erhvervskunder primært og i øvrigt er seriøs omkring at banke din virksomhed op, så se at bliv momsregistreret med det samme - det koster ikke noget (det kræver dog at du husker at indberette moms 4x årligt, også selvom det er nul. ) |