Jeg tog selv stilling dengang jeg som 19 årig købte en motorcykel - først som bloddonor og ca ½ år efter, da jeg fik fat på en organdodor-brochure (dengang var de ret svære at få fat på).
For mig ligger (lå) der der tre ting bag.
En eller anden form for kosmisk karma... motorcykel = dødsmaskine (tror jeg det var min mor kaldte det) så jeg tænkte, at hvis jeg udsætter både mig selv og andre for større fare, ved at køre motorcykel, så bør jeg også på forhånd "betale lidt ind på kontoen"
Det der den dag i dag, gør at jeg stadig er organdonor (og bloddonor fra tid til anden, når de vil have mig), er at det
1) er mit ønske og valg. Min krop - mit valg.
2) i det utænkelige tilfælde, at jeg ligger hjernedød og i respirator, så skal min familie ikke også døje med at skulle tage stilling til organdonation. Jeg har truffet valget, de har ikke ret til at ændre på det, jeg får det som jeg vil have det, og forhåbentlig gør jeg min familie en god tjeneste på forhånd.
Selvsagt er den der med kosmisk karma nok ikke et godt sælgende punkt - men I kan vel alle relatere til punkt 1 og 2.
Træf dog et valg (ja eller nej) og så tag en smule ansvar overfor evt. kommende efterladte (antageligt folk du elsker) og foretag en officiel registrering af dit valg. Det tager ikke mere end fem minutter og du kan altid løbende ændre det.
Desuden så kan din krops organer være med til at redde op til flere mennesker liv - i en situation hvor du selv ikke kan bruge dine organer til mere.
I princippet syntes jeg at dem der
ikke vil dele, heller ikke skal have... Jeg er klar over at det måske
er lige lovligt hårdt, men jeg kan egentlig ikke se hvorfor det ikke
skulle være sådan.
Jeg er delvist enig. Du skal være med i klubben for at få fordelene og det ville ganske bestemt få flere folk til at sige ja.
Modsat, hvad med dem der gerne vil, men ikke kan eller må? Jeg mener den bedste løsning, er at gøre det lovpligtigt at træffe valget. Tillykke med de 18 år. Her er en blanket og en brochure om organdonation. Du skal have truffet og registreret et valg inden et ½ år, eller er det et automatisk ja.