Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

9 ud af 10 ej tilmeldt donorregistret

Side 2 ud af 4 (33 indlæg)
Fra Roskilde
Tilmeldt 30. Jul 06
Indlæg ialt: 2298
Skrevet kl. 21:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Fred være med det, men jeg har svært ved at forestille mig at det er den konklusion 5,5 millioner danskere er kommet frem til.

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9742
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 22:15

Måske ikke - men man må jo konstatere at det, som du selv siger, er ganske få der har tilmeldt sig. Og jeg tror bestemt ikke det vil hjælpe ret meget, at forsøge at forklare det med at det bare er folk der ike gider, at tage stilling. Et eller andet er der helt åbenlyst gået galt i missionen eller informationen, og det er der jeg tror man skal finde et svar - ikke ved at pege fingre ad dem der ikke har registreret sig.

Fra Århus
Tilmeldt 14. Aug 07
Indlæg ialt: 86
Skrevet kl. 01:44

Du skal jo også huske dem der har "tilmeldt" sig er dem der har været inde på nettet og tilmelde eller dem der har sendt det med posten, der er også mulighed for bare at udfylde det lille skema der og have det i pungen, det kan jo være der er mange der har benyttet den mulighed.

Plus alle dem der ikke har mulighed for at donere. Hvorfor skal de ind og trykke ja eller nej når det allerede står ideres journaler, det tager jo en stor del af de 9/10, da jeg tvivler på at drankere, narkomaner, og folk der lider af sygdomme i organerne har mulighed for at donere deres slidte organer om de så ville :)

Der kan være mange ting der spiller ind.

Min kæreste har ikke fået det gjort endnu, men vil heller ikke have jeg gør det, måske nogen er bange for at tage stilling til noget efter en død der virker så fjern fra det liv man fører i en ung alder af sit liv :)

Lucca Kjær Sørensen

Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12319
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 08:02

Jeg havde svært ved at tage beslutningen, da jeg syntes det var meget ubehageligt at tænke på og derfor udskød jeg det løbende.
Men så tænkte jeg på om jeg ville have organer fra en anden hvis det gik galt for mig og det ville jeg meget gerne og så syntes jeg beslutningen var rimelig simpel. I princippet syntes jeg at dem der ikke vil dele, heller ikke skal have... Jeg er klar over at det måske er lige lovligt hårdt, men jeg kan egentlig ikke se hvorfor det ikke skulle være sådan.

Dbh Martin

Fra Aarhus N
Tilmeldt 6. Sep 07
Indlæg ialt: 209
Skrevet kl. 08:33

Mikkel deMib Svendsen:

Jesper, min pointe er fortsat, at man sagtens kan have taget stilling, uden at have registreret sig - f.eks. kan man have taget den stilling, at man ikke vil indgå i en sådan registrering :)

Ahh. Jeg er rørende enig. Jeg har taget stilling til mange ting, men jeg har ligeledes ikke skulle registrere det nogen steder. Så kunne man jo ikke lave andet.

/Jacob 

Fra Sayulita
Tilmeldt 14. Aug 07
Indlæg ialt: 1407
Fra  Psykoterapeut og parterapeut Skrevet kl. 09:16
Fra København Ø
Tilmeldt 27. Jan 06
Indlæg ialt: 2158
Fra  DIVE.in Scuba Diving SorteSokker.dk Skrevet kl. 09:41

Jeg tog selv stilling dengang jeg som 19 årig købte en motorcykel - først som bloddonor og ca ½ år efter, da jeg fik fat på en organdodor-brochure (dengang var de ret svære at få fat på).

For mig ligger (lå) der der tre ting bag.
En eller anden form for kosmisk karma... motorcykel = dødsmaskine (tror jeg det var min mor kaldte det) så jeg tænkte, at hvis jeg udsætter både mig selv og andre for større fare, ved at køre motorcykel, så bør jeg også på forhånd "betale lidt ind på kontoen"

Det der den dag i dag, gør at jeg stadig er organdonor (og bloddonor fra tid til anden, når de vil have mig), er at det
1) er mit ønske og valg. Min krop - mit valg.
2) i det utænkelige tilfælde, at jeg ligger hjernedød og i respirator, så skal min familie ikke også døje med at skulle tage stilling til organdonation. Jeg har truffet valget, de har ikke ret til at ændre på det, jeg får det som jeg vil have det, og forhåbentlig gør jeg min familie en god tjeneste på forhånd.

Selvsagt er den der med kosmisk karma nok ikke et godt sælgende punkt - men I kan vel alle relatere til punkt 1 og 2.
Træf dog et valg (ja eller nej) og så tag en smule ansvar overfor evt. kommende efterladte (antageligt folk du elsker) og foretag en officiel registrering af dit valg. Det tager ikke mere end fem minutter og du kan altid løbende ændre det.

Desuden så kan din krops organer være med til at redde op til flere mennesker liv - i en situation hvor du selv ikke kan bruge dine organer til mere.

Martin Thorborg:
I princippet syntes jeg at dem der ikke vil dele, heller ikke skal have... Jeg er klar over at det måske er lige lovligt hårdt, men jeg kan egentlig ikke se hvorfor det ikke skulle være sådan.

Jeg er delvist enig. Du skal være med i klubben for at få fordelene og det ville ganske bestemt få flere folk til at sige ja.
Modsat, hvad med dem der gerne vil, men ikke kan eller må?

Jeg mener den bedste løsning, er at gøre det lovpligtigt at træffe valget. Tillykke med de 18 år. Her er en blanket og en brochure om organdonation. Du skal have truffet og registreret et valg inden et ½ år, eller er det et automatisk ja. 

Jeg driver dykkersitet DIVE.in og freelancer med Bottomline

Fra Sayulita
Tilmeldt 14. Aug 07
Indlæg ialt: 1407
Fra  Psykoterapeut og parterapeut Skrevet kl. 10:03

Nicolai Lønne:

Jeg mener den bedste løsning, er at gøre det lovpligtigt at træffe valget. Tillykke med de 18 år. Her er en blanket og en brochure om organdonation. Du skal have truffet og registreret et valg inden et ½ år, eller er det et automatisk ja. 

Super Nicolai - den er jeg med på! Og så skal man selvfølgelig altid kunne ændre mening.

Et andet etisk spørgsmål vi står overfor er: hvad nu hvis man gerne vil have, men ikke har noget at give? En mangeårig narkoman der vil være organdonor kan ikke give noget tilbage - skal vedkommende have en ny lever når den gamle bryder sammen? Skal rygere have nye lunger? Skal en mangeårig alkoholiker have en nyre? Hvor går grænsen?
Forleden udtalte en læge i TV at man på Rigshospitalet nu sætter grænsen ved 5 indlæggelser til KOL patienter - en lungebetændelse - som KOL patienter får med jævne mellemrum - gør at vedkommende skal i narkose og trække vejret i respirator indtil sygdommen er ovre - det koster kassen.
Hvad så efter de 5 indlæggelser? Så siger man nej, hvilket i realiteten er en dødsdom. Er det rimeligt? Eller kan rygere bare holde op med at ryge?
Skal samfundet betale fedmeoperationer? Eller må folk bare tage sig sammen?
Det er umiddelbart nemt at svare - selvfølgelig skal vi tage os af DEM ALLE SAMMEN! Problemet er bare, at det har vi ikke råd til - længere er den ikke. Er der nogen her som vil betale mere i skat udover mig? Nej, det tænkte jeg nok...

Jeg så lige på TV at S og SF nu siger ja til skattestoppet - så det bliver ikke bedre folkens - væn jer til det - og kvit smøgerne og den fede mad og tag ud og løb en tur mens i kan, for i skal ikke regne med hjælp i fremtidens Danmark....

Mette

Fra Roskilde
Tilmeldt 30. Jul 06
Indlæg ialt: 2298
Skrevet kl. 10:51

Jacob:

Ahh. Jeg er rørende enig. Jeg har taget stilling til mange ting, men jeg har ligeledes ikke skulle registrere det nogen steder. Så kunne man jo ikke lave andet.

/Jacob 

Okay, jeg troede jeg ville have respekt for de fleste grunde folk kunne have til ikke at registrere sig, men at du ikke mener at du har tid til at registrere dig Jacob, det har jeg så ingen respekt for. Det tager ikke længere tid at registrere sig end at skrive det indlæg du lige har postet herinde.

/Jesper

Fra Aarhus N
Tilmeldt 6. Sep 07
Indlæg ialt: 209
Skrevet kl. 11:20

Arrh..Jesper.Hmm

Den var under din standard.

Det korte af det lange er at jeg har taget stilling, men kan ikke se hvorfor man skal sige "nej" via en registrering. Så kan det jo blive en uendelig spiral af ting man skal sige ja og især nej til (via registreringer osv.) Skal jeg også tage ind til den nærmeste kirke og udfylde en kupon med "Tror du på livet efter døden, ja eller nej?"

Jeg mener at hvis man ikke vil være medlem af "klubben", så får man heller ikke et fint medlemskort, og så har man jo taget stilling. Alt andet er spild af ressourcer.

/Jacob 

Side 2 ud af 4 (33 indlæg)