Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lovovertrædelser - Hvad gør man når chefen er ligeglad med loven?

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)
Tilmeldt 6. Nov 05
Indlæg ialt: 82
Skrevet kl. 15:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Goddag Amino''er

Jeg har et problem, et stort problem. Det ligger sådan at jeg i går sagde op fra mit arbejde, dels fordi jeg blev 18 og dels fordi chefen er ligeglad / overser de lovovertrædelser som sker på arbejdspladsen. Vi har flere gange fået skæld ud over at der blev gjort opmærksom på lovovertrædelsen, hvorefter vi blev truet med fyring!

En vigtig information for resten er at : Arbejdspladsen er et køkken.

Desuden, da mine kollegaer alle er under 18, må de ikke (så vidt jeg mener) stå alene med et ansvar om at styre firmaet (Det vil sige at chefen køre efter private ting, og overlader ALT til den vagthavende ungarbejder, som får det meste er 16 år gammel!) - Dertil vil jeg gerne om nogen kan finde den lovgivning til mig, der fortæller at ingen under 18 må stå alene i nogen form for firma/arbejdsplads uden voksen tilsyn.

Jeg vil samtidig også spørge til om man som ungarbejder (stadig under 18 år) gerne må arbejde med industrimaskiner, dvs. skæremaskiner, store industristegepander, friture til pommes frites og lign.

Nu er det som sagt et køkken jeg arbejdede i, og jeg ville mene at alle som skal arbejde med madvare og lign. skal have et hygiejnebevis - Er der lov om det? - Hvis der er, hvordan er den da?

Til sidst vil jeg spørge om hvor rent der skal være i et køkken, jeg vedlægger et billede når jeg har fundet ud af hvordan jeg gør det. Dette er en bedømmelsessag vil jeg naturligvis mene, men på billedet vil jeg mene dette taler for sig selv, og dermed er en lovovertrædselse. - Hvad kan man gøre når man har disse beviser? - Chefen er ligeglad, selv når han er konfronteret med det!

Lige en enkelt mere: Må en chef-person godt nedgøre og svine / fortælle de mest nedladende meninger om sine arbejdere?

Jeg har brug for henvisninger til lovgivning hvis dette er muligt, da jeg vil gå i gang med at skrive et fattet brev til ledelsen, da det er under AL kritik på den måde dette køres.

Hvis I vil have/mangler informationer - Skriv endelig tilbage. Jeg har VIRKELIG brug for hjælp og det samme har mine gamle kollegaer!
Fra Vanløse
Tilmeldt 9. Apr 05
Indlæg ialt: 1798
Skrevet kl. 15:31

Tag fat i HK med det samme!!

De vil gerne hjælpe dig/jer også selvom I ikke er medlemmer... De har utrolig meget fokus unges vilkår på arbejdspladsen!

Pøj pøj med det...

/Brian
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9731
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 15:35

> Lige en enkelt mere: Må en chef-person godt nedgøre og svine / fortælle de mest nedladende meninger om sine arbejdere?

Ja, og du må gerne optage dem på en båndoptager og offentliggøre dem på Nettet :)
Aflytning kræver blot at den ene part er vidende om det ...

Jeg vil derudover sige det samme som Brian - få fat i en fagforening der kan hjælpe dig!
Tilmeldt 6. Nov 05
Skrevet kl. 15:41

Tak! Det betyder virkelig meget, snakkede lige med den såkaldte "jobpatrujle" - Supporteren gav mig flg.:

Rbf - Tag kontakt

Levnedsmiddelkontrollen - Tag fat i den lokale og fortæl I står alene uden opsyn

Arbejds ministeriets bekendtgørelses om unges arbejde – Bekendtgørelse #516 af 14 juni 1996 - Læs og brug den i dit brev til ledelsen, da det nok er i deres interesse.

----

Er der nogen som har nogen lovgivning eller andre som vil hjælpe ?

Fra Bryrup
Tilmeldt 17. Nov 05
Indlæg ialt: 250
Skrevet kl. 15:41

Hej Patrick.

Det lyder sgu da uhyggeligt, du !
Men jeg er ikke så naiv, at tro at din tidligere arbejdsplads har været enestående tilfælde.
Du skal straks have fat i f.eks. Horesta, søg evt. også på Smiley ( det er vist levnedsmiddelstyrelsen - og de er vist ikke for børn ! )
Du skal ikke selv skrive til din tidligere arbejdsgiver, men har prof. assistance, som kan deres kram ellers kommer du ingen vegne.
- og så skal jeg nok undlade at spørge, hvorfor du / i ikke tidligere har foretaget jer noget - ja, bagklog kan man altid være / blive ! -
Har selv få år ( mange år ) arbejdet i køkken og kender alt til kontrol, kvalitet, hygiejne, omgang med fødevarer, rengøring - og det kan bare ikke blive godt nok - og der er rigtig mange, undskyld udtrykket svin til - og hvert år er der altså kunder / gæster, som får varige men, nogle dør af dårlig mad.
Skulle du få lyst til lidt læsning, kan der henvises til levnedsmiddelstyrelsens side om Smiley - spændende læsning, hvor det ikke kun er de mindste og mest ukendte steder, som gør sig bemærket.
Held og lykke med dit forehavende ( hvad hed stedet ? )

Peter
Danmarkshop.com

Tilmeldt 6. Nov 05
Skrevet kl. 16:16
Tilmeldt 15. Jun 05
Indlæg ialt: 135
Skrevet kl. 17:25
Køkkenet ser da yderst delikat ud :@

Tag fat i HK, de er ekstremt effektive, og går meget ind for ungarbejdere/studerendes sag. Jeg er selv medlem (Skal man være for at arbejde for COOP Danmark A/S)
Tilmeldt 6. Nov 05
Skrevet kl. 19:05

Dato: 3/15/2006 5:24:51 PM Forfatter: Jesper Nedergaard Jepsen Køkkenet ser da yderst delikat ud :@ Tag fat i HK, de er ekstremt effektive, og går meget ind for ungarbejdere/studerendes sag. Jeg er selv medlem (Skal man være for at arbejde for COOP Danmark A/S)

Ja ikke ? :) Skal jeg nok tage fat i
Fra Århus
Tilmeldt 13. Apr 05
Indlæg ialt: 633
Skrevet kl. 19:11
Jeg ville ikke snakke med den arbejdsplads overhovedet, men køre det hele gennem fagforeningen.

Hvad angår billedet, så vær opmærksom på, at din tidligere chef formentlig vil påstå, at du har skabt rodet for at få ham ned med nakken!
Tilmeldt 6. Nov 05
Skrevet kl. 13:29
Se, det var sådan at der heldigvis var flere som så og hørte at jeg blev truet med fyring hvis jeg ikke slettede de billeder.. Men han skal nok prøve.. Jeg skal bare have fat på den rigtige fagforening og levnedsmiddelkontrollen :)
Side 1 ud af 2 (15 indlæg)