Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af månedens salg

Side 2 ud af 3 (24 indlæg)
Tilmeldt 9. Feb 20
Indlæg ialt: 68
Skrevet kl. 18:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak igen John. Det var ikke for at drage tvivl om dit første svar, jeg tænkte bare at jeg jo ikke opgiver navn og adresse hvis jeg går ind i en butik og køber en vare. Jeg kan (nu) godt se at der selvfølgelig er forskel på et fysisk- og et on-line salg og forstår at kravene er forskellige ;-)

Jeg tolker hele sagen som at min hidtidige praksis med at fakturere bookingplatformen har været ok, da pengene er gået gennem denne og jeg selvfølgelig i det tilfælde har angivet både navn, adresse, CVR osv., men at jeg nu er nødt til at sadle helt om nu hvor pengestrømmen går uden om platformen.

Jeg tager fat i en revisor og får styr på det.

Tak for alle svarene.

/Søren

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47199
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:56

Ja hvis en platfom er din kunde så er det jo den du fakturerer samlet og skal have navn og adresse på - og hvis EU angive som EU salg på platformens CVR/VAT nummer og ellers som gruppe C salg. Det er så platformen der sælger til kunderne og har hele ansvaret og står for moms mod kunderne - og mod dig

Hvis det er platformens kunder du fakturerer, så skal du kende dem og deres adresse samt land, da moms jo er forskellig som:

• Privatkunder i DK faktureres med dansk moms
  • Private i EU faktureres med dansk moms op til samlet omsætning 10.000 Euro per år - og så snart du ved du kan overstige 10.000 Euro samlet i EU, så skal du momsregistreres i hvert EU land og pålægge det lokale EU lands moms. Det gøres via SKAT i Danmark som MOSS indberetning og alt indberettes og betales blot i Danmark - mere i dette link.
  • Privatkunder uden for EU tillægges ikke moms på faktura (men det samlede salg skal angives som gruppe C moms)

• Erhvervskunder Danmark - dansk moms på alt.

• Erhvervskunder EU: reverse charge momsangivelse gruppe B og så skal du også kontrollere hver erhvervskundes momsnummer OHG angive moms per erhvervskundens moms nummer.

• Erhvervskunder uden for EU - blot gruppe C momsangivelse med mindre du sælger en ydelse de bruger i Danmark, for så skal der dansk moms på.

1.000 kr bogføres salg indtægter mod debet konto i status Clearhaus (lav en ny) og når Clearhaus overfører til bank - de 1.000 - minus gebyr ?? sig 80 kr, så bogføres 1.000 kredit konto Clearhaus (så blev den udlignet) mod 80 kr konto for gebyr i udgifter og 920 kr mod bank hvor de penge jo så passer med det som går ind

Ved en kontrol vil skat gennemgå din moms, formentlig både før og efter du evt ændrer noget - men det er afgørende du ved, om DU sælger til hver kunde eller du kun har EN kunde nemlig platformen OG at du i begge fald har momsen korrekt angivet - også selv hvis det er platformen der er eneste kunde hos dig så skal momsen være angivet i korrekt rubrik ellers kan skat kræve 25% af dit salg - og det er det vi skal undgå.

vh John Hannover

Tilmeldt 27. Jun 22
Indlæg ialt: 254
Skrevet kl. 11:10

Cookie - John Hannover:
Privatkunder uden for EU tillægges ikke moms på faktura (men det samlede salg skal angives som gruppe C moms)

Dette er ikke korrekt.

Der skal opkræves dansk moms ved salg af ydelser til private kunder uden for EU. (dog nogle undtagelser)

Der ud over er der en række ekstra krav. F.eks. skal alle erhvervskunder der ikke er fra danmark tjekkes, så du kan dokumentere at der reelt er tale om en virksomhed. Regnskaber skal opbevares i 10 år (EU moms). Der skal oprettes særlige momskonti til EU moms i dit regnskab m.m.

Ydelser i lande i EU: https://skat.dk/data.aspx?oid=2900 , https://skat.dk/data.aspx?oid=2297782

Ydelser i lande uden for EU: https://skat.dk/data.aspx?oid=2237735

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:26

Karsten:

Cookie - John Hannover:
Privatkunder uden for EU tillægges ikke moms på faktura (men det samlede salg skal angives som gruppe C moms)

Dette er ikke korrekt.

Der skal opkræves dansk moms ved salg af ydelser til private kunder uden for EU. (dog nogle undtagelser)

korrekt - jeg fokuserede nok mest på undtagelser da han her sælger en ydelse der givet bruges uden for dk og formentlig under undtagelserne som der reelt er flest af - mit gæt er nok at trådstarter hører under alle de første via en platform - men sikker kan jeg da slet ikke være

Derudover skal du kun opkræve dansk moms af salg af følgende typer ydelser til en privat forbruger i lande uden for EU, hvis ydelsen forbruges i Danmark:

• Salg af rettigheder
  • Reklame
  • Rådgivning
  • Forpligtelse til undladelse (fx konkurrenceklausuler)
  • Bank-, finansierings- og forsikringsydelser (dog ikke boksleje)
  • Udlejning af arbejdskraft
  • Udlejning af løsøregenstande
  • Transport og transmission af gas, elektricitet, varme og kulde
  • Formidling af salg eller køb, som foregår i Danmark.
  • Ydelser vedrørende fast ejendom, som ligger i Danmark (fx byggeydelser)
  • Personbefordring, som foregår i Danmark (turistbuskørsel).
  • Adgang til arrangementer og øvrige ydelser inden for kultur, kunst, sport, videnskab, undervisning, underholdning og lignende (fx udstillinger, ballet, teater, koncerter, sportskampe, messer, seminarer, konferencer og kurser), som foregår i Danmark.
  • Restaurant- og cateringydelser, som udføres i Danmark.
  • Korttidsudlejning af transportmidler, hvis transportmidlet bliver stillet til rådighed for kunden i Danmark.
  • Langtidsudlejning af fartøjer (fx både), der bliver stillet til rådighed for kunden i Danmark.
  • Transport af varer, som foregår i Danmark.
  • Transport af varer mellem to EU-lande, når transporten påbegyndes i Danmark
  • Aktiviteter i tilknytning til transport (fx lastning, losning, omladning og pakning), som udføres i Danmark.
  • Vurdering af og arbejde på løsøregenstande, som udføres i Danmark.

Tilmeldt 9. Feb 20
Skrevet kl. 14:20

Til orientering: Det drejer sig om en køreskole og vi sælger kun ydelser inden for landets grænser.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:38

sblar:

Til orientering: Det drejer sig om en køreskole og vi sælger kun ydelser inden for landets grænser.

så skal du kende hver kundens navn og adresse og fakturere med moms uanset direkte eller via platform med mindre kunden ER platformen så det alene er DEN som har ansvaret mod kunderne og dermed alene den du fakturerer, for så er det blot til den med dansk moms

vh John Hannover

Tilmeldt 9. Feb 20
Skrevet kl. 18:51

Ok, så prøver jeg at dreje hele spørgsmålet i en anden retning...

Jeg kender hver kundes navn og adresse eftersom de opretter en brugerkonto på platformen. Al betaling foregår gennem platformen men pengene bliver som sagt udbetalt til vores egen bankkonto.

Spørgsmålet her lyder helt forkert, men hvad er det så der afgør hvem som er min kunde her? Jeg kan vel ikke selv vælge om jeg vil fakturere slutkunden eller mellemmanden/platformen?

vh Søren

Tilmeldt 27. Jun 22
Indlæg ialt: 254
Skrevet kl. 19:37

Det er din aftale med platformen som afgør om de eller du fakturerer slutbruger.

Med andre ord er det op til jer selv, sålænge i overholder de krav der er til faktura, afregningsbilag og bogføring.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:59

sblar:
hvad er det så der afgør hvem som er min kunde her? Jeg kan vel ikke selv vælge om jeg vil fakturere slutkunden eller mellemmanden/platformen?

Det kan ingen vide uden at kende aftalen i detaljer.

1. Er det kundeplatformen der laver afregningsbilaget til dig?
  2. Laver de afregningsbilaget til dit CVR fra deres firma?
  3. Kan kunderne kun klage til platformen over manglende levering af ydelsen?

og NEJ du kan ikke vælge frit - det er spørgsmål om hvem du indgår aftalen med og ansvarer for at levere ydelsen til. 

Mit GÆT er, at det er slutkunden for - om jeg husker ret - dansk køreskole med levering i Danmark - men i alle fald som udgangspunkt, er det en momspligtig ydelse. Er du over 50 t på 12 mdr samlet - eller i forvejen momsreg - så vil du efter det du oplyser være momspligtig at indtægten uanset hvad.

vh John Hannover

Tilmeldt 9. Feb 20
Skrevet kl. 21:04

Karsten:

Det er din aftale med platformen som afgør om de eller du fakturerer slutbruger.

Med andre ord er det op til jer selv, sålænge i overholder de krav der er til faktura, afregningsbilag og bogføring.

Så hvis platformen fakturerer slutkunderne og jeg fakturerer platform er alt i orden. Har det i den forbindelse ingen betydning at pengestrømmen går direkte fra slutkunde til mig?

Ville ovenstående også være ok hvis platformen hverken bogfører indtægt fra slutkunde eller udgift til mig? Jeg bogfører selvfølgelig indtægten fra platformen så SKAT får deres.

Side 2 ud af 3 (24 indlæg)