Tak igen John. Det var ikke for at drage tvivl om dit første svar, jeg tænkte bare at jeg jo ikke opgiver navn og adresse hvis jeg går ind i en butik og køber en vare. Jeg kan (nu) godt se at der selvfølgelig er forskel på et fysisk- og et on-line salg og forstår at kravene er forskellige ;-) Jeg tolker hele sagen som at min hidtidige praksis med at fakturere bookingplatformen har været ok, da pengene er gået gennem denne og jeg selvfølgelig i det tilfælde har angivet både navn, adresse, CVR osv., men at jeg nu er nødt til at sadle helt om nu hvor pengestrømmen går uden om platformen. Jeg tager fat i en revisor og får styr på det. Tak for alle svarene. /Søren |
Ja hvis en platfom er din kunde så er det jo den du fakturerer samlet og skal have navn og adresse på - og hvis EU angive som EU salg på platformens CVR/VAT nummer og ellers som gruppe C salg. Det er så platformen der sælger til kunderne og har hele ansvaret og står for moms mod kunderne - og mod dig
Hvis det er platformens kunder du fakturerer, så skal du kende dem og deres adresse samt land, da moms jo er forskellig som:
- Privatkunder i DK faktureres med dansk moms
- Private i EU faktureres med dansk moms op til samlet omsætning 10.000 Euro per år - og så snart du ved du kan overstige 10.000 Euro samlet i EU, så skal du momsregistreres i hvert EU land og pålægge det lokale EU lands moms. Det gøres via SKAT i Danmark som MOSS indberetning og alt indberettes og betales blot i Danmark - mere i dette link.
- Privatkunder uden for EU tillægges ikke moms på faktura (men det samlede salg skal angives som gruppe C moms)
- Erhvervskunder Danmark - dansk moms på alt.
- Erhvervskunder EU: reverse charge momsangivelse gruppe B og så skal du også kontrollere hver erhvervskundes momsnummer OHG angive moms per erhvervskundens moms nummer.
- Erhvervskunder uden for EU - blot gruppe C momsangivelse med mindre du sælger en ydelse de bruger i Danmark, for så skal der dansk moms på.
1.000 kr bogføres salg indtægter mod debet konto i status Clearhaus (lav en ny) og når Clearhaus overfører til bank - de 1.000 - minus gebyr ?? sig 80 kr, så bogføres 1.000 kredit konto Clearhaus (så blev den udlignet) mod 80 kr konto for gebyr i udgifter og 920 kr mod bank hvor de penge jo så passer med det som går ind
Ved en kontrol vil skat gennemgå din moms, formentlig både før og efter du evt ændrer noget - men det er afgørende du ved, om DU sælger til hver kunde eller du kun har EN kunde nemlig platformen OG at du i begge fald har momsen korrekt angivet - også selv hvis det er platformen der er eneste kunde hos dig så skal momsen være angivet i korrekt rubrik ellers kan skat kræve 25% af dit salg - og det er det vi skal undgå.
vh John Hannover