Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fornuftig aftale med en sælger - ved du noget?

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 6. Jun 20
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 16:28
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Aminoer,

Jeg er medejer af et mindre firma, og vi vil gerne til at have os en sælger som kan opdyrke et nyt marked for os. I den forbindelse søger jeg jeres hjælp til at lave en fornuftig aftale som er god for både sælger og os.

Måske lidt baggrundsinfo først:

Vi sælger indtil videre kun til private via vores webshop, og regner med at omsætte for omtrent 4 mio. kr. i 2020 via dette salg.

Det vil altså sige at vi indtil videre ikke har nogle firmaer som kunde, og det vil vi gerne lave om på – og det er naturligvis der sælgeren kommer ind.

Vi gør os i solcellelamper, -springvand, -opladere mm. og har været i gang siden 2013. Vi ved hvad der er værd at vide om solcelleprodukterne der findes på dette marked, og idet vi gerne ville øge niveauet på belysningsområdet, har vi nu designet vore egen lampe med den slags specifikationer vi ønsker os – en lampe som er niveauer over hvad der ellers findes på det danske marked, og rent faktisk fungerer som man kunne ønske sig året rundt. Ca.80 cm høj, og så er den flot tilligemed.

Dette er et produkt vi meget gerne vil have bredt ud til nye markeder, idet det er et design vi virkelig tror på.

Aftalen med sælger – det er her jeg godt kunne bruge noget feedback fra jer med erfaring:

Ud fra hvad jeg har kunne læse mig til i andre tråde herinde, så får man ofte hvad man betaler for, og provision alene er ikke godt nok. Dertil bør der være en lav grundløn samt en form for gulerod. Forståeligt nok… Baseret på jeres erfaringer – måske sidder der endda nogle sælgere og læser med – hvordan lyder nedenstående aftale umiddelbart i jeres ører?

Grundløn: 80 kr/t
Provision: 15% for første salg
Guleroden – ejerskab: Hvis kunden efter første køb, køber hos os igen, får sælger 2% på alle fremtidige salg

Tillægsspørgsmål:
• Ved en sådan type aftale, ville det så være fair at de 2% var for det eller de produkt(er) der oprindeligt blev solgt, eller ville man forvente at det også gjaldt eventuelle nye produkter som vi senere begyndte at sælge til kunden?
• Er det forventeligt – eller måske endda lovpligtigt – at der hertil kommer kørselstillæg pr. km samt feriepenge?
• Hvad får en sælger typisk, og hvordan ville ovenstående tilbud ligge ift. de fleste? Super godt, godt, dårligt osv.?
• Sælger skal selvfølgelig have en god introduktion til produktet. Hvad skal man ellers huske?
• Jeg tænker ikke at det giver mening at sælge direkte fra bilen, idet produktet er ret stort. Det giver vel mening at eftersende eller hvordan? Og så at sælger bare har vareprøver med?
• Jeg tænker at diverse byggemarkeder sikkert ønsker at arbejde med 100% avance. Nogen der kan be- eller afkræfte dette?

Det vi ville lede efter:
Jeg fandt et indlæg fra en sælger (men helt tilbage fra 2013) som skrev at han ledte efter nye produkter som han kunne tilføje til sit udvalg. Han havde bil, computer og det hele, og havde allerede en form for kundekreds han besøgte. Han skrev blandt andet følgende:

” VIGTIGT.: Produkter / Sortimenter, skal kunne sælges til følgende kunde-segment.:
Byggemarkeder - Isenkræmmere - Boghandlere - Legetøjsbutikker eller alternativt, salg direkte til virksomheder og privat-personer”

Det ville jo nok lige være noget for os, tænker jeg. Findes der stadig nogle sælgere derude som arbejder på denne måde?

Jeg tænker at vore produkt kunne være egnet til:
• Havecentre (vi har en liste med tlf. numre og adresser på 78 centre der har vist interesse for lignende produkter, og dermed ville være oplagte)
• Byggemarkeder
• Isenkræmmere
• Anlægsgartnere
• Firmaer
• Sælger har måske selv idéer baseret på egen erfaring

Vore shop findes også i Sverige – og snart også i Tyskland – så hvis man kan tysk eller svensk, og måske ønsker at gå efter en passiv indkomst via de 2%, burde der være noget at arbejde med.

Man vil ikke kunne sælge for meget – i hvert fald ikke af dette produkt. Vi kan få meget store mængder hjem, men det kan selvfølgelig hænde at det bliver til en aftalt dato hvis vi skal levere mere end hvad vi har på lager.

Andre produkter kunne også komme på tale, men i første omgang ville dette – vores ”superprodukt” - være det vi ønskede at lægge vægt på.

Tak hvis du gad at læse med så langt – alle tanker, erfaringer og forslag er mere end velkomne :-)

Mvh. Martin
Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 18:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Sælgere er et folkefærd der lønnes fra nogle af de dårligste lønninger til nogen af de bedste. En sælger der er noget som helst værd skal have en indtjening før omkostninger på min 300kr/t for alle timer, og hvis personen skal tage risiko skal der være en betydelig sikkerhedsmargin. Hvis det er ansatte så er betales kørsel.

Ved dine opstillinger så ville en fuldtidssælger skulle sælge for ikke under 2mio kr/år for at det ville være værd at arbejde for jer, og med mindre en indtjening på omkr. 550000-600000kr er realistisk med den risikoprofil i beder om er det næpppe særlig attraktivt.

Det sker næsten altid at man i jeres situation tænker at det er super let at det bliver en skrivebordsøvelse, men spørg jer selv om I når I ansætter en sælger starterud med at øge jeres indkøb til til en 50% omsætningsforøgelse. Hvis I ikke planlægger at gøre det (før I har set resultaterne) så har I allerede svaret at I ikke tror at dette er et salgsjob for en kvalificeret sælger der kommer fra et andet job. 

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)