Hej i kloge hoveder! Jeg står i den situation at jeg skal overtage min vens virksomhed - der er aktiver for ca. 50.000 kr. og da han bare gerne vil af med det kan jeg købe firmaet for de 50.000 kr. Men jeg har ikke kapitalen til det lige nu, så vi har aftalt at jeg kan arbejde i hans virksomhed indtil jeg har tjent pengene ind, vi har snakket om at jeg skal oprette mit eget firma også fakturaer ham for det udførte arbejde, men så ikke modtage betaling før at jeg, som betaling overtager firmaet/maskinerne. Min spørgsmål er, når jeg fakturaer ham vil det vel i mit firma skulle bogføres som omsætning med modkonti "tilgodehavende" og dermed beskattes selvom at jeg ikke har modtaget nogen penge for arbejdet? er der en måde hvorpå jeg kan undgå at skulle betale skat, af dette arbejde som jeg jo ikke får penge for? På forhånd tak for hjælpen. Mvh Oliver |
det vil være farligt at stifte firma til et formål. Du vil ikke blive set som selvstændig og får skat af momsen du skal lægge på - og du kan givet ikke undgå skat af de 50.000 på nogen som helst lovlig måde Om du modtager løn i kroner eller maskiner er helt lige meget - Det ville (men jeg fraråder) være et tilgodehavende som så blev udløst med 50.000 betalt med maskiner = skat af beløbet + du kunne risikere skat også ville mene du som betaling for dit arbejde har modtaget en goodwill i form af kundelister osv - og sætte en værdi på det, som du kan betale skat af
Han må ansatte dig hvis jeg skal råde - hvis du skal være sikker - og så når du har arbejdet for de 50.000 kr så laver han en lønseddel og skatteindberetning på 50.000 kr som betales i form af maskiner som du lægger ind i nyt firma - men pas på med at fakturere fra firma i det her fald - det vil give stor risiko for skat af momsen + selve indtægten - det vil virkeligt kræve en sikker kontakt, så du ikke arbejder gratis og ender i slagsmål
vh John Hannover