Jeg har surfet lidt rundt på nettet og her på Amino og må jo undres lidt kan det virkelig passe der ikke er helt klare regler for gavekort? Jeg har set der er kommet en "afgørelse" fra skat men den drejer sig om en butikskæde med forskellige ejere osv, så der er fortsat ikke noget helt klart svar.
Derfor vil jeg lige høre hvad i mener her inde (ved godt den er vendt et par gange men jeg skal nok have det skåret ud i pap) I min webshop sælger jeg gavekort. Når kunden køber et gavekort bliver pengene sat ind på deres konto og de kan så sende gavekort til venner og bekendte som e-mail, de kan for så vidt også ringe og bede om at få dem udbetalt.
Nu er det store spørgsmål så, skal jeg skrive moms på faktura og ordrebekræftigelse ved salget af gavekortet eller skal det være når det bliver indløst. Umiddelbart er jeg mest tilhænger af at der IKKE er moms på når det bliver købt, for hvad så hvis kunden vil have det udbetalt, og jeg allerede har svaret moms af salget osv. Men på den anden side så syntes jeg det ser forkert ud når jeg skriver faktura men en toltal på 0 og så er der måske moms for 100 kr. Og hvad hvis et firma køber et par kort som gaver og der ikke er moms på ved salget så kan de heller ikke få den refunderet selv om varene hvis de blev købt var med moms og derfor også kunne refunderes.
Nå men måske denne kompleksitet er grunden til at der ikke rigtig findes nogle klare retningslinier. Men i hvert fald så er jeg selv mest stemt for at fjerne momsen på gavekortne ved salg fra hjemmesiden, hvad er jeres mening vil det være i strid med nogle regler? og hvordan med det førnævnte at der står moms på en faktura på 0 kr.
Jeg er ked af, at skrive dette, for det er faktisk træls - for at sige det på jydsk - det der står her på Virks side, og det er også, hvad min egen statsautoriserede revisor igen lige har fortalt mig (Jeg læste nemlig også glad om det bindende svar). Det er noget administrativ bøvl at momse et gavekort ved salg, men det ser ud som om, at det er den rigtige måde for os små selvstændige - stadigvæk. Håber, der er nogen, der tager det op på den ene eller anden måde overfor skattemyndighederne.
Men, her er uddraget fra virks side:
Mange butiksejere sælger gavekort til deres kunder. Spørgsmålet er, om du som butiksejer skal beregne moms ved salg af gavekort på salgstidspunktet, fordi der er tale om en forudbetaling, eller først når gavekort indløses til køb af momspligtige varer eller ydelser.
Denne diskussion er nu blevet afklaret gennem et bindende svar (SKM2006.505.SR) fra Skatterådet - i hvert fald for gavekort, der kan indløses i flere butikker og/eller kan indløses til kontanter.
Efter svaret skal gavekort – når de kan anvendes i flere butikker, f.eks. en butikskæde, og/eller kan indløses til kontanter – ikke momses på salgstidspunktet. Der skal først beregnes moms på det tidspunkt, hvor gavekortet anvendes til køb af momspligtige varer eller ydelser. Hvis gavekortet indløses til kontanter, skal der selvfølgelig ikke ske nogen momsberegning.
Der er i det bindende svar ikke taget stilling til den momsmæssige behandling af gavekort, der kun kan anvendes i en og samme butik (herunder flere butikker, der ikke er selvstændige), og som ikke kan indløses til kontanter. Det er formentlig SKAT's opfattelse, at sådanne gavekort skal momses på salgstidspunktet.
Nu tog jeg så og ringede til Skattecenteret her i Aalborg. Den meget venlige dames umiddelbare svar var at det skulle beskattes, hun var ikke i tvivl det skulle opfattes som en forudbetaling. Men da jeg så henviste til §4 stk.1 så slog hun op og skiftede mening, fordi det fremgår her af at: Der skal betales moms af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet. Momspligten forudsætter således, at der er leveret en vare eller ydelse, og at der herfor er ydet et vederlag. Hun mener IKKE at et gavekort falder ind under denne kategori da det som sådan kan betragtes som kontanter. Jeg ville som virksomhed der gav et gavekort væk ikke kunne tage momsen hjem igen da det som nævnt betragtes som kontanter. Dette understøtter så opfattelsen af at et gavekort hverken er en vare eller en ydelse. Så jeg vil nu oprette en ny afgiftsgruppe på min webshop så jeg kan sælge gavekot uden moms.
Ja det ville sikkert være klogt, men helt ærligt så er problemet ikke ret stort for mig da det foreløbig kun drejer sig om meget få. Under alle omstændigheder handler jeg nu i hvertfald i god tro, da jeg har talt med dem og fået et svar, og jeg kan argumentere for hvorfor jeg gør som jeg gør. Så jeg vil i første omgang lade den ligge der.
Grunden til at jeg stillede spørgsmålet var mest at min hjerne ikke rigtig kan klare den slags sjusk Når jeg laver noget så laver jeg det rigtigt og det irriterede mig grænselst at jeg ikke bare kunne få et klart svar, det er stadig noget rod at skat ikke bare tager en beslutning men jeg kan leve med at jeg har undersøgt det og har et svar der i min hjerne giver mening.
Du skal så huske at bogføre "salget" under passiver - f.eks som "forudbetalt debitor", for det svare jo også til, at en bunke kunder låner dig en slat penge, som de så skal have tilbage på et eller andet tidspunkt.. derfor en "kreditorpost" ;-)