Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Jyske Bank, nye regler vedr. revidering af regnskaber osv..

Side 4 ud af 8 (71 indlæg)
Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 13:47
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Lier:

Ligesom en del af de øvrige medlemmer ad følgegruppen heller ingen interesse har i en bestemt konklusion. Men tal er jo taknemmelige.....

Hvem i følgegruppen er det lige du ikke føler har en egeninteresse i en bestemt konklusion.

Hende fra Danske Erhvervs gruppe for bogholdere, revisorer og advokater, eller danske revisorer? 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:10
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

BroncofanDK:
Hende fra Danske Erhvervs gruppe for bogholdere, revisorer og advokater, eller danske revisorer? 

Tak for at trække debatten ned på et underlødigt niveau - eller også ved du bare ikke bedre.

Der er ikke nogen gruppe for "Danske Erhvervs gruppe for bogholdere, revisorer og advokater" der er repræsenteret i følgegruppen. Dansk Erhverv er repræsenteret med deres fagekspert på området. Ulla arbejder for alle medlemmerne af Dansk Erhverv.

Og som jeg også skrev er jeg ikke blind for at der i følgegruppen er personer som kan have en direkte interesse i revisionspligt (FSR og KPMG) - 2 ud af 9 personer i følgegruppen.

Lad det være det sidste "krudt" jeg bruger på dig og denne diskussion. Den gavner langt trådstarter.....

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:02
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Man kan jo også prøve lidt med andeprøven. Hvis den vralter som and, rapper som en and og flyver som en and, så er det nok en and. 

Med det mener jeg - er det sandsynligt, at proff regnskabsassistance ville gavne i alle de 30% mindst vidende ny startede som selv laver regnskab og indberetter i regnskab 2.0?

Her behøver jeg som ikke en bunke følgegrupper for at vove at mene, at JA det er overordentlig sandsynligt. Jeg har fulgt mange IVS og læst deres årsrapport på CVR - og jeg siger bare HOLD da helt op en gang bras i mindst 1/3 af dem. Mange med 0 over det hele - også i egenkapital - bare ren 0 overalt - mindst halvdelen uden at overholde at overføre 25% af overskud til bunden kap -

Hertil ganske mange holdingselskaber - ApS med 50.000 kr i kapital og ser man hvad den består af, så er det ofte 20% af selskab B som er et andet ApS som de oprindeligt har været med til at stifte for 20% af 50.000 - med andre ord 10.000 kr -

Se så, om ikke kapitalen i årsrapport alene består af "værdi af anparter 50.000 kr - uanset man kan se, at datter ikke kan være med end de 20% / 10.000 værd, og resten af pengene - er de så i bank - næh - de er hævede givetvist.

Jeg garanterer for, at der også laves masser af momsfejl ud fra de mange momsspørgsmål OG svar her og specielt på store facebook iværksættersider, så sammenlagt er jeg ikke i tvivl om, at EN eller anden form for hjælp til regnskab kunne gavne mange - deraf andeprøven.

Omvendt er jeg IKKE tilhænger af tvungen revisor pligt for de små selskaber eller enkeltmands - da den  jo også rammer alle de som faktisk kan lave regnskab eller bruger en bogholder internt eller eksternt.

Mange små nystartede har svært nok ved at finde 1000 kr til forsikring og 3000 kr til bank og dør af skræk over faste omkostninger. En lovpligt om revisor for alle, ville nok få mange til at give op inden de gik i gang.

Deraf mit forslag om en prøve, som kunne bestås og give fritagelse for pligt til revisor mm - hvis ens regnskab var opsat af en der havde bestået.


En lille pragmatisk mellemløsning - der i princip virker som fritvalgsløsning - de der vil sætte sig ind i ting kan slippe, de som ikke gider eller kan - må betale et eller andet til en person med "bestået". Ikke nødvendigvis en revisor men en bogholder eller andre der tager prøven.

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 16. Jan 09
Indlæg ialt: 503
Skrevet kl. 23:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Man kan jo også prøve lidt med andeprøven. Hvis den vralter som and, rapper som en and og flyver som en and, så er det nok en and. 

Med det mener jeg - er det sandsynligt, at proff regnskabsassistance ville gavne i alle de 30% mindst vidende ny startede som selv laver regnskab og indberetter i regnskab 2.0?

Her behøver jeg som ikke en bunke følgegrupper for at vove at mene, at JA det er overordentlig sandsynligt. Jeg har fulgt mange IVS og læst deres årsrapport på CVR - og jeg siger bare HOLD da helt op en gang bras i mindst 1/3 af dem. Mange med 0 over det hele - også i egenkapital - bare ren 0 overalt - mindst halvdelen uden at overholde at overføre 25% af overskud til bunden kap -

Hertil ganske mange holdingselskaber - ApS med 50.000 kr i kapital og ser man hvad den består af, så er det ofte 20% af selskab B som er et andet ApS som de oprindeligt har været med til at stifte for 20% af 50.000 - med andre ord 10.000 kr -

Se så, om ikke kapitalen i årsrapport alene består af "værdi af anparter 50.000 kr - uanset man kan se, at datter ikke kan være med end de 20% / 10.000 værd, og resten af pengene - er de så i bank - næh - de er hævede givetvist.

Jeg garanterer for, at der også laves masser af momsfejl ud fra de mange momsspørgsmål OG svar her og specielt på store facebook iværksættersider, så sammenlagt er jeg ikke i tvivl om, at EN eller anden form for hjælp til regnskab kunne gavne mange - deraf andeprøven.

Omvendt er jeg IKKE tilhænger af tvungen revisor pligt for de små selskaber eller enkeltmands - da den  jo også rammer alle de som faktisk kan lave regnskab eller bruger en bogholder internt eller eksternt.

Mange små nystartede har svært nok ved at finde 1000 kr til forsikring og 3000 kr til bank og dør af skræk over faste omkostninger. En lovpligt om revisor for alle, ville nok få mange til at give op inden de gik i gang.

Deraf mit forslag om en prøve, som kunne bestås og give fritagelse for pligt til revisor mm - hvis ens regnskab var opsat af en der havde bestået.


En lille pragmatisk mellemløsning - der i princip virker som fritvalgsløsning - de der vil sætte sig ind i ting kan slippe, de som ikke gider eller kan - må betale et eller andet til en person med "bestået". Ikke nødvendigvis en revisor men en bogholder eller andre der tager prøven.

vh John Hannover

Mange gode ord og intentioner, Cookie. 

Jeg skal blot for god ordens skyld igen tilkendegive, at jeg finder revisionspligt relevant.

Jeg har arbejdet 4 år som revisor-spire, og har derefter været økonomichef i en årrække. I dag er jeg selvstændig i en helt anden branche.

Trods min baggrund - eller måske på grund af min baggrund - så anbefaler jeg revision til alle. Det er MIN opfattelse, at MERprisen for selve revisionen er under 10.000 om året. Det er penge der er givet godt ud. Alternativt skal Erhvervsstyrelsen og SKAT opmande markant, og formentlig med et dårligere resultat. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:49
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Wcon:

Jeg skal blot for god ordens skyld igen tilkendegive, at jeg finder revisionspligt relevant.

Jeg har arbejdet 4 år som revisor-spire, og har derefter været økonomichef i en årrække. I dag er jeg selvstændig i en helt anden branche.

Trods min baggrund - eller måske på grund af min baggrund - så anbefaler jeg revision til alle. Det er MIN opfattelse, at MERprisen for selve revisionen er under 10.000 om året. Det er penge der er givet godt ud. Alternativt skal Erhvervsstyrelsen og SKAT opmande markant, og formentlig med et dårligere resultat

Vi har en anelse samme baggrund. Jeg var selvstændig med 120 ansatte i 14 år, og så chef - sluttende med en del år som CEO - men også med meget økonomiansvar, for børsnoteret svensk virksomhed med 500 ansatte og selskaber i 9 europæiske lande + 5 i asien (de fleste opstartet eller opkøbt af mig) - og er nu pensionist - med interesse i rådgivning af unge iværksættere

Nå revisorpligt - jo men jeg er blot bange for en fast omk ekstra på - kald det bare 10.000 ekstra - ud over forsikring og bank - kan stoppe mange i overhovedet at turde starte - Mange som kun med det yderste af neglene finder 40 t og som måske bruger et eller to år på overhovedet at banke noget op.

Derfor vil jeg hellere nøjes med en type "certificeret" kørekort bestået bogholder - ejer selv eller anden. Det kommer aldrig helt i mål, det gør revisor ikke nødvendigvis heller - men det er balancen mellem - mere orden - og så få omkostninger i startårene. 

Det kan være man skal ændre på grænsen som vel i dag er:

To regnskabsår i træk ikke overskrider to af følgende tre størrelser på balancedagen:
  • en balancesum på 4 mio. kr.
  • en nettoomsætning på 8 mio. kr. og
  • et gennemsnitligt antal heltidsbeskæftigede på 12 i løbet af regnskabsåret

og her kan man nok, uden det skader meget, sætte tallene en god del ned og lade revisor pligt starte ved feks balance 2 mio , omsætning 3 mio, antal beskæftigede 4 - for så har man vel så rimeligt gang i den, at der dels kan laves større fejl, og dels nok kan findes penge til en revisor, som så nok også koster lidt mere end 10.000 ekstra

IVS bort - kommer i sig selv til at stoppe en del nye - og revisorpligt for alle fra dag 1 - vil være endnu et huk mod iværksætteri frygter jeg - derfor lavpris løsning hvor ejer faktisk - ved at sætte sig godt ind i ting -tage en prøve (burde næsten være lovpligt at sætte sig ind i visse ting - før man bare går på nettet og stifter) - kan lære nok til at undgå omkostningen.

På sigt skal vi over imod automatikker for de mindre selskaber i første omgang - så man via bankkonto og indberetninger i CVS næsten kan beskatte selskaber og personlige virksomheder, som man gør med personer. Inden kildeskatten var der givet meget mere snyd og langt mere besvær - så der skal arbejdes mod løsninger hvor selskaber i princip kildebeskattes ved at ALT skal køre via visse officielt anerkendte bank/andre løsninger - der kan lave auto indberetning af langt det meste.

Jeg ved godt det ikke ligger lige for i morgen, men der er jo folketings baserede undersøgelser "letregnskab" som arbejder på det, for de mindre virksomheder

Jeg skal ikke tage patent på nogen løsning dog Geeked

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 10:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
Nå revisorpligt - jo men jeg er blot bange for en fast omk ekstra på - kald det bare 10.000 ekstra - ud over forsikring og bank - kan stoppe mange i overhovedet at turde starte - Mange som kun med det yderste af neglene finder 40 t og som måske bruger et eller to år på overhovedet at banke noget op.

Vi har i forvejen en situation hvor 40-50% af selvstændige tjener mindre end den nu forhøjede kontanthjælp og hvor regeringen har besluttet sig for også at forringe upside for de selvstændige der tror på fremtidige muligheder på trods af forholdene. 

Det der først og fremmest skal til er at folketinget skal stoppe med at forsøge at lave fordelingspolitik og rende efter Ekstrabladsoverskrifter i skattepolitikken. Det er grotesk hvor mange regler der rent faktisk er for forskellige måder at bogføre forskellige udgifter i små firmaer, hvor der specielt fluekneppes om momsen.   

Det er korrekt bogholderi der er i virksomhedernes egeninteresse - det er bestemt ikke revision. At påstå at revision er et gode til den enkelte virksomhed der har valgt ikke at betale for revision så siges at være meget søgt.  

Jeg mener så reelt set også at der samfundsmæssigt er meget stor forskel på B2B og B2C i hvornår revison/kontrol mv. er i samfundsinteresse. Jeg er forundret over at det er lovligt at drive detailvirksomhed hvor man kun tager imod kontanter, og i sagens natur så akkumuleres moms og punktafgifter på en helt anden vis i detailvirksomheder end i B2B. 

Du har allerede firmaer ala Pleo som kan automatisere rigtig meget af det man bruger penge på, ligesom du nu kan få services til at kontere og bogføre automatisk for få kr pr bilag. Der er meget lidt grund til at revisorer skal have deres fingre i virksomhedernes lommer. Det er bogføring og økonomistyring der er vigtig. 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 11:00
Hvor mange stjerner giver du? :

BroncofanDK:

Du har allerede firmaer ala Pleo som kan automatisere rigtig meget af det man bruger penge på, ligesom du nu kan få services til at kontere og bogføre automatisk for få kr pr bilag. Der er meget lidt grund til at revisorer skal have deres fingre i virksomhedernes lommer. Det er bogføring og økonomistyring der er vigtig. 

Ikke enig; det er troværdighed som er vigtig.

Hvis samfundet (herunder bankerne, som tråden trods alt udspringer fra) skal kunne bruge nogen form for information fra virksomhederne, så skal de informationer være troværdige. Personligt; ja, så mener jeg, at revisorer bidrager til troværdigheden. Men jeg samtidig også at revisoren kan erstattes, hvis eksempelvis den automatiserede proces du nævner bliver tilpas troværdig.

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 12:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper_nl:

BroncofanDK:

Du har allerede firmaer ala Pleo som kan automatisere rigtig meget af det man bruger penge på, ligesom du nu kan få services til at kontere og bogføre automatisk for få kr pr bilag. Der er meget lidt grund til at revisorer skal have deres fingre i virksomhedernes lommer. Det er bogføring og økonomistyring der er vigtig. 

Ikke enig; det er troværdighed som er vigtig.

Hvis samfundet (herunder bankerne, som tråden trods alt udspringer fra) skal kunne bruge nogen form for information fra virksomhederne, så skal de informationer være troværdige. Personligt; ja, så mener jeg, at revisorer bidrager til troværdigheden. Men jeg samtidig også at revisoren kan erstattes, hvis eksempelvis den automatiserede proces du nævner bliver tilpas troværdig.

Nu mener jeg basalt at revisorer er mere end glorificerede bogholdere og deres opgave er som rådgivere for VIRKSOMHEDERNE. Det drejer sig om at forhindre underslæb, fornuftige økonomiske/skattemæssige dispositioner, fremtidsplanlægning i det makroøkonomiske miljø og jeg mener faktisk at en revisor skal kunne fortælle sin klient at du eksempelvis kan aktivere udviklingsomkostninger eller få negativ selskabsskat tilbage på visse kapitaldisponeringer. 

Jeg lavede for en del år tilbage nogle store leverancer til Cuba, hvor der i det firma vi arbejdede med var 10 ansatte hvoraf 3 udelukkende var spioner for partier, og det mener jeg ikke er rollen for en revisor. Det kan ikke være i samfundsinteresse at man flytter store ressourcer fra produktive - internationalt konkurrenceudsatte erhverv over til dyre konsulenter som reelt skal erstatte kontoransatte i Skat. 

Når vi snakker om troværdighed så er der ingen af de 5 statsautoriserede revisorer jeg har arbejdet med hos vore to tidligere revisorer, som jeg har tilnærmelsesvis den samme tillid til som jeg har til min nuværende revisorstuderende bogholder der leverer bedre kvalitet til under 25% af prisen, og med en meget større hjælp til os.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 13:22
Hvor mange stjerner giver du? :

BroncofanDK:

Det kan ikke være i samfundsinteresse at man flytter store ressourcer fra produktive - internationalt konkurrenceudsatte erhverv over til dyre konsulenter som reelt skal erstatte kontoransatte i Skat. 

Jeg er da enig i den holdning, men virkeligheden er bare en anden! Skat, Erhvervsstyrelsen, Politi eller myndigheder generelt har ikke mandskab/ressourcer til at løfte den kontrolopgave som i øjeblikket ligger hos private virksomheder.

Så når man snakker om effekten af blandt andet afskaffelse af revisionspligt eller lempelse af bankernes hvidvaskkontrol, burde man i stedet snakke om hvor kontrolopgaverne skal ligge og hvem der skal betale for den!

BroncofanDK:

Når vi snakker om troværdighed så er der ingen af de 5 statsautoriserede revisorer jeg har arbejdet med hos vore to tidligere revisorer, som jeg har tilnærmelsesvis den samme tillid til som jeg har til min nuværende revisorstuderende bogholder der leverer bedre kvalitet til under 25% af prisen, og med en meget større hjælp til os.

Nu ved jeg intet om dit personlige forhold til revisorstanden, men set med de samfundsmæssige briller er der generelt set højere troværdighed til et revisionspåtegnet regnskab end til et der ikke er.

Tilmeldt 15. Mar 19
Indlæg ialt: 137
Skrevet kl. 13:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Lad os lige en gang for alle slå fast hvad revisors rolle og ansvar er:

Revisor er offentlighedens tillidsrepræsentant, han/hendes opgave er at sikre at regnskabet giver et retvisende billede. 

Sikkerheden afhænger af erklæringstypen, og i det følgende er det antaget at der er revisionspåtegning (højgrad af overbevisning). 

En revisor er ikke til for virksomhedens skyld, men er til for at kontrollere at den af ledelsen udarbejdet årsrapport giver et retvisende billede af virksomhedens økonomiske situation for perioden. 

Det er virksomhederne der betaler revisor og derfor kan/vil revisor selvfølgelig også have en interesse i virksomheden. Men ikke i sådan en grad at det påvirker det lovpligtige krav om uafhængihed jf. revisorloven.

Revisorer er derfor ikke rådgivere for virksomheden, men tilbyder ofte dette som en ekstra ydelse. 

Det er ikke revisors opgave at rådgive/bestemme regnskabspraksis, eksempeltvist om noget kan aktiveres eller ej. Det er revisor opgave at teste regnskabspraksis og om denne er i overensstemmelse med ÅRL. Rådgivningen er noget ved siden af men sker ofte samtidig med regnskabsaflæggelsen, men det er ALTID ledelsen der tager beslutningen. 

Revisor KAN IKKE erstattes og det har lempelse af revisionspligten vidst i den grad også bevist. Antallet af indberetninger til bagmandspolitiet er eksploderet efter IVS'erne og øvrige selskaber uden revisionspligt kom til eller blev reglerne blev lempet. 

Revision, regnskab, SKAT, anden rådgivning er 4 vidt forskellige ting og kræver man forventningsafstemmer inden aftalenindgåelse med revisor. 

Revision er ikke lig med fri rådgivning m.v.

Du kan ikke programmere en robot til at have professionel dømmekraft. 

Jeg siger IKKE at revisorer ikke laver fejl, for det gør vi. Vi har også et ansvar når det sker, men det betaler vi i den grad også for i form af erstatninger og bøder.

Opdager revisor besvigelser af en særlig grov karakter, skal revisor ved lov indberette dette til bagmandspolitiet.

Side 4 ud af 8 (71 indlæg)