Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Jyske Bank, nye regler vedr. revidering af regnskaber osv..

Side 3 ud af 8 (71 indlæg)
Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 14:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Til det at ikke alle erhvervsdrivende skal have ret til nemkonto skal jo så med-  at så er det banker alene der afgøre om man må være erhverv, for staten kræver Nemkonto til erhverv med moms - derfor vil jeg have en simpel risiko fri konto. Banker er tvunget at give nemKonto til alle private som jo også kan hvidvaske og snyde og er langt flere.

Til det med at banker så tvinges til at tage kunde de ikke mener at kunne hvidvask kontrollere forsvarligt er jo netop mit punkt 4 - og her må det være muligt at redegøre for det på en måde som et ankenævn kan være enig eller ikke enig. Der er ikke den store hvidvask mulighed i den kontotype jeg foreslår - og staten kræver nemkonto - men jeg er også generelt liberalist og vil helst have markedet til at klare den type sager - her tyder noget bare på, at markedet ikke helt gør det

4

Nægtede banken alligevel at tage en erhvervskunde, så skulle de skriftligt redegøre for hvorfor de tager den undtagelse - og et klagenævn ved f.eks finansDK - eller andet sted - skulle så kunne afgøre, om det var rimeligt (kunne være banken  direkte af hvidvask kontrol havde grund til at tro der var ulovligt formål - eller kunden kunne have været truende overfor ansatte (ganske som ved personlig nemkonto)

vh John Hannover

Det er ikke fordi jeg er uenig med dig i problemstillingen om, at nogle erhvervsdrivende de facto ikke kan eller har meget svært ved at få en erhvervskonto. Men jeg tænker ikke løsningen findes ved, at bankerne skal tvinges til at tilbyde lovpligtige erhvervskonti.

Dine forslag er i øvrigt ganske gode - hvis det er den vej vores kære lovgivere vælger! 

 

Personligt synes jeg man skal starte et helt andet sted; nemlig ved at alle og enhver ikke uden videre skal kunne oprette en virksomhed. Det tager vel i runde tal 5 min at oprette en virksomhed eller et selskab, hvorfor ikke sortere de uønskede elementer væk allerede her. Det er fint man vil have en iværksætterpolitik hvor etableringen ikke skal være alt for besværlig, men et par enkelte kontroller havde måske været på sin plads - som det er nu; så har man jo "bare" skubbet arbejdet væk fra sit eget bord (erhvervsstyrelsen) også lader man ellers banker og andre private erhverv løse en opgave som burde ligge hos Staten. 

Banker, revisorer, advokater osv. er ikke en (politi)myndighed og skal heller aldrig være det. Det er bare min mening!

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 15:39
Hvor mange stjerner giver du? :

BroncofanDK:

Jesper_nl:
Personligt er jeg ikke tilhænger af alle erhvervsdrivende skal have ret til en bankkonto. Hvorfor skal en bank tvinges til at tage kunder som de af en eller anden grund ikke vil have? Ligesom (næsten) alle andre erhvervsdrivende i DK står det frit for enhver at afvise et erhvervskundeforhold.

Nu er banker jo ikke enhver anden type virksomhed, og de har både kæmpe privilegier og forpligtigelser. Snedkermester Jensen bliver ikke reddet af staten med milliardpakker hvis han ikke driver sin forretning ordentligt.

Ja banker er en anden type virksomhed end en tømrermester - netop derfor kan din sammenligning heller ikke bruges til det store.

 

At en bank (hvis den er stor nok) kan påvirke vores nationaløkonomi i en væsentlig grad gør jo at statslig indgriben til en mulighed, men heller ikke mere end det.

At de folkevalgte i DK valgte bankpakkerne er jo en demokratisk ret de har, og jeg er sikker på de overvejer en redningspakke til Snedkermester Jensen hvis det kan gavne deres politiske virke.

BroncofanDK:

Jesper_nl:
Personligt er jeg ikke tilhænger af alle erhvervsdrivende skal have ret til en bankkonto. Hvorfor skal en bank tvinges til at tage kunder som de af en eller anden grund ikke vil have? Ligesom (næsten) alle andre erhvervsdrivende i DK står det frit for enhver at afvise et erhvervskundeforhold.

Uagtet så er du nødt til at løse problematikken mellem staten der kræver en Nemkonto og banker som du synes skal have lov at nægte den. De eneste læsninger er:

1: du gør det til en statslig opgave at drive basisbank

2: du fjerner krav om Nemkonto

3: du beslutter at der er virksomhedstyper du ikke vil have, eller som du er villig til at ofre for at gøre det mere profitabelt at være revisor/bank

4: du pålægger banker en basis konto som John foreslår

Erhvervs og selskabsstyrelsen finder ikke at der er argumenter for tvungen revision, eller at det hjælper på bevist svindel https://em.dk/media/12215/undersoegelse-af-det-fremadrettede-behov-for-revisionspligt.pdf, og påpeger at det ikke er revisionen men køb af regnskabsassistance der har betydning for fejl og mangler. Figur 1.1: Fordeling af anvendelse af revisorydelser, 2012-2017 viser med al tydelighed hvad firmaer I regnskabsklasse B synes de får ud af revisor, og det viser også tydeligt hvorfor de registrerde revisorer gang på gang appellerer til politikerne om at påtvinge revision til firmaer der ikke selv er interesserede i det.

Enig, problemet skal løses. Men ikke for enhver pris!

Men jeg synes helt klart du mangler nogle punkt(er) til din liste af mulige løsningsforslag!

 

Problemstillingen er todelt - lovgivning og forretning.

I forhold til forretningen; ja så holder jeg fast i, at ingen virksomheder skal pålægges en byrde i form af ikke-rentable kunder. (så hvis der kommer tvungen erhvervskonto - så skal den koste!)

Men man kunne på den lovgivningsmæssige side reducere omkostningerne betragteligt, hvis man delvist (i praksis skal der jo være noget kontrol) flyttede kontrolopgaven fra banker, revisorer, advokater osv. til stat/politi (hvor den rent faktisk også hører hjemme) Så i stedet for at trække ny regulering ned over en i forvejen overreguleret branche, så burde stat/politi tage mere ansvar.

Der burde i høj grad være mere myndighedskontrol ved registrering og omregistrering af virksomheder, samkøring af registre m.m., så troværdigheden til et cvr-nummer bliver større!  Hvis myndighederne rent faktisk havde kontroller og ikke bare delte virksomheds-/selskabsregistreringer ud til alle og enhver, så kunne bankerne måske også stole på data/informationer fra myndigheder. 

 

Jeg tror det ville løse det problem, at langt flere små iværksættere kunne få en erhvervskonto til "rimelige" priser.

I forhold til dem der dumper hvidvaskkontrollerne - ja, der mener jeg stadig bankerne til enhver tid skal kunne afvise dem. Og skulle der ryge en reel kunde i svinget - sorry to say; det er det hele værd i store billede.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:54
Hvor mange stjerner giver du? :

BroncofanDK:
Nu er banker jo ikke enhver anden type virksomhed, og de har både kæmpe privilegier og forpligtigelser. Snedkermester Jensen bliver ikke reddet af staten med milliardpakker hvis han ikke driver sin forretning ordentligt.

lige for en ordens skyld - fordi mange tror bankpakker var penge fra staten til nødlidende banker. Det var det ikke - det var var et udtryk for en lovpakke som - godt nok stillede en statsgaranti op hvis en stor bank krakkede - det var for at redde Danmark og staten MEN - loven krævede, at bankerne solidarisk indgik aftale om at financiere de nødlidende og stille kapital til rådighed for lukning og evt finansiel stabilitet til redning af nødlidende OG betalte en præmie til staten

Det system har bankerne så finansieret alle de nødlidende via - altså branchen har selv finansieret det - og ved slutingen har staten tjent mere end 17 mia gode danske kroner netto FRA bankerne på det.

Nordea f.eks, som slet ikke var i risiko og let havde klaret alt selv - måtte op med store midler til disse fonde, faktisk mod deres vilje. Problembarnet, som så klarede sig, var DDB

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 09:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

BroncofanDK:
Nu er banker jo ikke enhver anden type virksomhed, og de har både kæmpe privilegier og forpligtigelser. Snedkermester Jensen bliver ikke reddet af staten med milliardpakker hvis han ikke driver sin forretning ordentligt.

lige for en ordens skyld - fordi mange tror bankpakker var penge fra staten til nødlidende banker. Det var det ikke - det var var et udtryk for en lovpakke som - godt nok stillede en statsgaranti op hvis en stor bank krakkede - det var for at redde Danmark og staten MEN - loven krævede, at bankerne solidarisk indgik aftale om at financiere de nødlidende og stille kapital til rådighed for lukning og evt finansiel stabilitet til redning af nødlidende OG betalte en præmie til staten

Det system har bankerne så finansieret alle de nødlidende via - altså branchen har selv finansieret det - og ved slutingen har staten tjent mere end 17 mia gode danske kroner netto FRA bankerne på det.

Nordea f.eks, som slet ikke var i risiko og let havde klaret alt selv - måtte op med store midler til disse fonde, faktisk mod deres vilje. Problembarnet, som så klarede sig, var DDB

vh John Hannover

Fint du pointerer det, for det er let at glemme overfinancieringen fra bankerne i den seneste og meget omfattende redningspakke, men det er vel også lidt at betragte som hvis vi andre har overtræk på kontoen. Du har ret i at bankpakken var kreditfaciliteter, det var tabsgarantier fra staten overfor eksterne långivere, det var brug af statens kreditstatus til at sikre at bankerne ikke skulle finansiere til "cowboy renter", og som jeg husker det var det ikke lovgivning trukket ned over bankerne men en forhandlet løsning med banksektoren der så blev til lov. 

Hele verdensøkonomien var dage fra at kollapse på det tidspunkt og de store redningspakker i både USA og Europa stoppede tingene fra at blive rigtig slemme, men som andre investorer der har mange penge at risikere i krisetider, så er resultatet også at der er en stor og velfortjent gevinst hvis redningsforsøget lykkes. Det skete for den amerikanske bilsektor, for international banker, lånene til Grækenland..... så jo, det var ikke en gave til bankerne, men en meget massiv redningsplanke.

Tilmeldt 29. Nov 19
Indlæg ialt: 25
Fra  Trekantens Køreskole Skrevet kl. 15:36
Hvor mange stjerner giver du? :
Hvis jeg var dig ville jeg da bare ringe til min rådgiver og forklare din situation - Tænker de vel er til at snakke med.

Hvis de ikke er til at danse med kan du evt. overveje nogle af de mindre banker, da de ofte er mere medgørlige og forstående. ;-)

Trekantens køreskole er en køreskole i Vejle

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:59
Hvor mange stjerner giver du? :

BroncofanDK:
en meget massiv redningsplanke
jeps - men det var jo de sunde banker der så finansierede de ikke sunde - som nævnt Nordea som absolut ikke behøvede redningsplanke af nogen form - men valgte at gå med, for solidaritet - så det var en redningsplanke, først og fremmest for DK økonomi (og som du skriver ret world wide nødvendigt) men skrækken var først og fremmest baseret på DDB som i Skotland og andre steder havde store vanskeligheder, og hvor omverdenen ikke måtte frygte at en systemisk bank (som de så smukt kalder dem) kunne krakke. Forestiller mig Tyskland har haft samme skræk over Deutsche Bank

Du har helt ret i det var en forhandlet løsning, dog med de store og stærke som meget skeptiske og med armen vredet godt om på ryggen men så i - solidaritet med de andre OG staten og for ikke at få skylden for sammenbrud - gik alle med.

De solide og fornuftige (set med indtjenings øjne) betalte hele herligheden med en overpris på 17 MIA til staten og aktionærene i de der var i fare, kom videre, men samlet har det IKKE været fedt at være bank ejer (aktionær) de seneste mange år - trods store udbyttet - selv en stor bank som Nordea som ikke er speciel her - lå i 2015 med kurs 90 og ligger idag med det halve ca 45 - ikke langt fra det de lå med i bankkrise årene. Der har så været år med fine udbytter, men det har ikke samlet givet bankaktionærer grund til at investere i banker desværre. Negative renter - dårlig håndtering af mange forhold fra en del - hvidvaskkrav - omstruktureringsomk (lukke fysiske filialer og kasser) æder sig ind 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:56
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

BroncofanDK:

Erhvervs og selskabsstyrelsen finder ikke at der er argumenter for tvungen revision, eller at det hjælper på bevist svindel https://em.dk/media/12215/undersoegelse-af-det-fremadrettede-behov-for-revisionspligt.pdf, og påpeger at det ikke er revisionen men køb af regnskabsassistance der har betydning for fejl og mangler. Figur 1.1: Fordeling af anvendelse af revisorydelser, 2012-2017 viser med al tydelighed hvad firmaer I regnskabsklasse B synes de får ud af revisor, og det viser også tydeligt hvorfor de registrerde revisorer gang på gang appellerer til politikerne om at påtvinge revision til firmaer der ikke selv er interesserede i det.

De eneste der kunne lide denne undersøgelse var den daværende Erhvervsminister. Med den stoppede han kritikken fra rigsrevisionen i forhold til 2 års forsinkelse med at undersøge virkningen af lempelse af revisionspligten.

Undersøgelsen er blevet kritiseret af følgegruppen og alle større brancheforeninger. Kritikken er blandt andet gået på metoden og at der herunder ikke er videnskabeligt belæg for Erhvervsministeriets konklusion. 

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 16:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Lier:

BroncofanDK:

Erhvervs og selskabsstyrelsen finder ikke at der er argumenter for tvungen revision, eller at det hjælper på bevist svindel https://em.dk/media/12215/undersoegelse-af-det-fremadrettede-behov-for-revisionspligt.pdf, og påpeger at det ikke er revisionen men køb af regnskabsassistance der har betydning for fejl og mangler. Figur 1.1: Fordeling af anvendelse af revisorydelser, 2012-2017 viser med al tydelighed hvad firmaer I regnskabsklasse B synes de får ud af revisor, og det viser også tydeligt hvorfor de registrerde revisorer gang på gang appellerer til politikerne om at påtvinge revision til firmaer der ikke selv er interesserede i det.

De eneste der kunne lide denne undersøgelse var den daværende Erhvervsminister. Med den stoppede han kritikken fra rigsrevisionen i forhold til 2 års forsinkelse med at undersøge virkningen af lempelse af revisionspligten.

Undersøgelsen er blevet kritiseret af følgegruppen og alle større brancheforeninger. Kritikken er blandt andet gået på metoden og at der herunder ikke er videnskabeligt belæg for Erhvervsministeriets konklusion. 

Uden nogen form for specifikke henvisninger er det svært af validere dine udtalelser, men du kan være ret sikker på at de ca. 120000 virksomheder der har fravalgt revision, ser det som en positiv ting at de selv kan vælge hvad der er det rette for deres virksomhed. 

Når man har en følgegruppe der består af folk der organiserer og udelukkende repræsenterer de der tjener penge på revision, så er det vist ret en ret ensidig gruppe hvis meninger har meget lid validitet. FSR - danske revisorer er næppe det store sandhedsvidne her.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:55
Hvor mange stjerner giver du? :

BØRSEN: 11/11 2018 Mange uenige med Jarlov: Massiv kritik af rapport om revionspligt. (Hvis du googler emnet er der massevis af artikler der kritiserer få der roser.

Den største kritikker af metoden og konklusion er en professor fra CBS. Han har næppe nogen økonomisk interesse i en bestemt konklusion. Ligesom en del af de øvrige medlemmer ad følgegruppen heller ingen interesse har i en bestemt konklusion. Men tal er jo taknemmelige.....

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:02
Hvor mange stjerner giver du? :

En af årsagerne til at det ikke bedømmes at revisorpligt vil gøre stor forskel er, at de fleste alligevel benytter en eller anden form for regnskabshjælp. Det er der jo så nogen der ikke går, og herunder ganske mange som INTET som helst aner om skat, fradrag, hvad man må og ikke må

Her kunne man jo have et kørekort med 20 randomiserede spørgsmål som skulle bestås (ex 18 ud af 20) før man selv alene måtte indberette regnskab -- og uden det, skulle man blot have det indberettet af en person der havde bestået den lille prøve

Det ville give mulighed for at undgå revision imod at sætte sig lidt ind i regnskab - (kunne også være lovpligtig 2 dages kursus) og alternativt få hjælp fra en der havde sat sig ind i tingene, uden det skulle være dyr revisor og revision

jeg har selv for sjov leget med et kørekort til IVS og ApS f.eks https://goo.gl/forms/9JfZAcv04PZESzcG3  (og andet til personlig virksomhed) som stiftere kunne skulle tage - gerne et meget bedre, blot som illustration - her det til personlig virksomhed https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLScFXgohu9MjNsMmwcLnjKy-EThcIEvsmtK7_SGWJ0tBUUa-Bw/viewform 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 3 ud af 8 (71 indlæg)