Et lille SEO spørgsmål, som nogle forhåbentlig kan svare på:
Jeg er ved at bygge en ny butik, som går online om et par uger. På det rette tidspunkt skifter jeg mit domænenavn over til at pege på den nye shop (en anden hostingleverandør).
Der ryger en ny sitemap op til Google men der er jo en overgangsperiode fra dette skift til Google har indekseret min nye butik og endda endnu længere til Googles cache bliver opdateret.
Hvad gør jeg i mellemtiden? Er det at opsnappe de tidligere korrekte men nu fejlagtige links, når brugerene klikker på dem og redirigere til forsiden? Risikerer jeg at falde i Googles agtelse i forbindelse med skiftet, hvis jeg ikke håndterer det ordentligt? Jeg håber selvfølgelig at min nye butik er mindst lige så godt optimeret som den nuværende, men det er ikke den samme struktur.
Du skal som udgangspunkt regne med at du mister _alle_ dine søgeamaskineplaceringer undtagen på forsiden af dit site ved sådan et move hvis ikke du tager højde for det og sørger for at søgemaskinerne ikke er i tvivl.
Så vidt jeg husker skifter du til et joomla baseret system ikke? I så fald kan du jo sende mig en mail på email@redweb.dk så kan jeg nok hjælpe dig så det ikke går helt galt.
Så vidt jeg husker skifter du til et joomla baseret system ...
Ja, det har jeg truet med, men har fundet en bedre løsning (for mig) i form af Shopify. Nu skulle denne tråd nødig komme til dreje sig om Joomla vs. Shopify ....
Hvordan tager man højde for det? Og hvorfor er det egentlig anderledes end hvis jeg ændrer i lidt struktur på et eksisterende site?
som bonusinformation til mit spørgsmål i denne tråd kan nævnes, at Shopify ikke returnerer 404 for "døde" links, men viser brugeren en søgeboks (prøv fx http://turtles.myshopify.com/products/splinter).
Jeg regner med at Google vil se lidt mildere på dette, hvis jeg samtidig med skiftet også opdaterer sitemap.xml med den nye struktur?
Nej - Hvis der ikke følger en 404 information med på søgeboksen (som der f.eks. gør i de joomla webshops jeg sætter op) så vil google bare se en masse ens indhold på forskellige sider og dermed derangeres du.
Du _skal_ lave det via 301 redirects hvis dine gamle og nye URL's ikke matcher hinanden ellers får du problemer.
301 er den eneste måde at få en søgemaskine til at flytte rangersinværdi fra en url til en anden.
Det er klart at brugerne i forbindelse med søgninger, vil opleve en ringere betjening med 404/søgeboks, men Google får jo en ny sitemap før første besøg med Googlebot, som dermed forklarer min nye struktur? Så vil den da ikke forsøge at opdatere de cachede links?
Google bruger så vidt jeg ved ikke navnene på dine sider men derimod URL's til at definere indholdet på dine sider - XML sitemappet som du sender til google indeholder ingen information om at sideX nu er blevet til sideY - det kan du kun fortælle google via 301 redirects på serversiden.
Derudover vil du også få den gevinst at brugerne navigeres ind til dit nye indhold uden 404 mellemveje.
Det tager selvfølgelig noget tid at lave den slags da det skal laves manuelt ved et system skifte ala det du har gang i - men hvis du vil have noget teknisk sparring kan du jo sende en email til email@redweb.dk - Selvom det ikke er i joomla burde jeg nok kunne klare det for dig.