Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad må pengene bruges til?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 23. Apr 17
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 22:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle Aminoer. Jeg har  et lille firma hvor jeg laver omfugning, af murværker.

har i den forbindelse et spørgsål.

jeg har frikort på 20.000 tilbage, ved det er noget med, at jeg skal betale arbejdsmarked bidrag i stedet for moms. når jeg bruger mit frikort (har jeg lad mig fortælle, af en der står i samme situation)

har 2-3 opgaver der vil give virksomheden et overskud på lige knap 35000. Efter, at udgifter er trukket fra. Mørtel beton og lidt matrialer som fugesker osv (ikke noget der er dyrt i know.)

skal siges jeg har en enkeltmands virksomhed. Ved, at jeg skal betale skat, af mit overskud. Om jeg så hiver de sidste 15.000 ud eller ej. 

lad os antage, at jeg vil ''Købe varer eller materialer

tøj sko osv. er der så en grænse? Nu går jeg på teknisk skole og kan fx se hvordan de lidt ældre lærlinge køber en Moncler jakke til 10.000, men tænker ikke, af den går? de mener dog, at man sagtens kan gøre dette, da en der arbejder skal bruge tøj :/. Jeg vil enligt bare spørger om der i princippet er en grænse for hvad min virksomhed vil kunne købe? 

er det muligt ligesom med andre virksomheds former, at investere sine penge? uden, at hive dem ud først (betale 50 procent plus minus i skat)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Ternj121:

har 2-3 opgaver der vil give virksomheden et overskud på lige knap 35000. Efter, at udgifter er trukket fra. Mørtel beton og lidt matrialer som fugesker osv (ikke noget der er dyrt i know.)

skal siges jeg har en enkeltmands virksomhed. Ved, at jeg skal betale skat, af mit overskud. Om jeg så hiver de sidste 15.000 ud eller ej. 

lad os antage, at jeg vil ''Købe varer eller materialer

tøj sko osv. er der så en grænse? Nu går jeg på teknisk skole og kan fx se hvordan de lidt ældre lærlinge køber en Moncler jakke til 10.000, men tænker ikke, af den går? de mener dog, at man sagtens kan gøre dette, da en der arbejder skal bruge tøj :/. Jeg vil enligt bare spørger om der i princippet er en grænse for hvad min virksomhed vil kunne købe? 

er det muligt ligesom med andre virksomheds former, at investere sine penge? uden, at hive dem ud først (betale 50 procent plus minus i skat)

Nej du kan ikke købe tøj som sådan - men er du alm registreret virksomhed og skal bruge arbejdstøj - ikke kan bruge alm eget tøj - så kan det trækkes fra .
Nej varer og materialer er ikke udgift før de er brugt ellers er de værdi af varer i stedet for penge

Aner ikke hvad dine venner på teknisk skole laver, men lyder klart ikke lovligt - og nej - man kan heller ikke i andre virksomheder investere penge som sådan uden skat (40% rent faktisk uden topskat max) hvis vi taler om personligt at investere)

Du er, som mange andre fanget i en tro på, at alle der kører uden om skat og kun du betaler - og dine skolevenner går klædt skattefrit -  glem det og skab en forretning med indtjening som det vigtigste

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 16. Jan 09
Indlæg ialt: 503
Skrevet kl. 07:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Ternj121:

Hej alle Aminoer. Jeg har  et lille firma hvor jeg laver omfugning, af murværker.

har i den forbindelse et spørgsål.

jeg har frikort på 20.000 tilbage, ved det er noget med, at jeg skal betale arbejdsmarked bidrag i stedet for moms. når jeg bruger mit frikort (har jeg lad mig fortælle, af en der står i samme situation)

har 2-3 opgaver der vil give virksomheden et overskud på lige knap 35000. Efter, at udgifter er trukket fra. Mørtel beton og lidt matrialer som fugesker osv (ikke noget der er dyrt i know.)

skal siges jeg har en enkeltmands virksomhed. Ved, at jeg skal betale skat, af mit overskud. Om jeg så hiver de sidste 15.000 ud eller ej. 

lad os antage, at jeg vil ''Købe varer eller materialer

tøj sko osv. er der så en grænse? Nu går jeg på teknisk skole og kan fx se hvordan de lidt ældre lærlinge køber en Moncler jakke til 10.000, men tænker ikke, af den går? de mener dog, at man sagtens kan gøre dette, da en der arbejder skal bruge tøj :/. Jeg vil enligt bare spørger om der i princippet er en grænse for hvad min virksomhed vil kunne købe? 

er det muligt ligesom med andre virksomheds former, at investere sine penge? uden, at hive dem ud først (betale 50 procent plus minus i skat)

Momspligt har INTET med beskatning at gøre.
Murerarbejde er momspligtigt. Din momspligt indtræder når du ser ud til at omsætte for 50000 om året. 

Beskatning - herunder arbejdsmarkedsbidrag - sker af det skattemæssige overskud. Det skattemæssige overskud kan være forskelligt fra det regnskabsmæssige, fordi der ikke er fuldt skattefradrag for visse typer omkostninger.  
Overskuddet er forskellen på årets omsætning og årets skattemæssige omkostninger. 

Som John skriver, så er varer der ligger på lager ikke en omkostning (endnu). Det bliver først en omkostning når de er forbrugt - typisk på en opgave. 

Der er MANGE detailregler og afgørelser om fradrag. Det kan du læse mere om på Johns gode hjemmeside.
Jeg har selv engang skrevet følgende om nogle af de generelle regler: https://www.amino.dk/forums/t/259867.aspx

Du kan også google videre, f.eks. med søgeordene:

privatsfære site:.amino.dk

statsskatteloven site:.amino.dk

Et HELT grundlæggende forhold man skal være opmærksom på er, at en ejer IKKE kan trække det samme fra som han ville give sine (mulige) medarbejdere. Ejer må f.eks. godt betale for en rimelig julefrokost for sine ansatte medarbejdere, men kan ikke betale for julefrokost til sig selv hvis han ikke har ansatte. Du nævner også en jakke. En ejer må godt købe en jakke til et rimeligt beløb som julegave til sine medarbejdere (men kun op til en grænse, der vist er noget under 1.000 kr.). Men hvis der ikke er ansatte må ejer ikke købe en gave til sig selv. 

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 08:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Enig med både John og Wcon. Og en supplerende bemærkning til indkøb af tøj.

ALT tøj som også kan bruges privat, er der IKKE fradrag for. Selv hvis du altså på arbejde er nødt til at gå med et mørkt, kedeligt jakkesæt, så kan du ikke få fradrag for det, medmindre du har fået syet dit logo et synligt sted, f.eks. på brystlommen, reverset el.l., da du jo - i princippet - kunne tage det på til en privat fest.

Det samme gælder pæne sko - også selv om du kun bruger dem på arbejde.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:28
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Birte Andersen:
ALT tøj som også kan bruges privat, er der IKKE fradrag for. Selv hvis du altså på arbejde er nødt til at gå med et mørkt, kedeligt jakkesæt, så kan du ikke få fradrag for det, medmindre du har fået syet dit logo et synligt sted, f.eks. på brystlommen, reverset el.l., da du jo - i princippet - kunne tage det på til en privat fest.

det er som ikke nok at sy logo på alm tøj- Der er ikke fradrag når det er ejeren selv, og der ikke stilles uniformskrav til øvrigt personale. Kun hvis ejer er murer og behøver muretøj - eller bedemand der ikke kan sætte sig til bordet i samme tøj han gør døde i stand til = egentligt arbejdstøj, er der fradrag. Logo gør ingen forskel i den sammenhæng - det erstatter jo bare ejeres private tøj (og ejer er vel stolt af det logo også uden for arbejdet) http://johnhannover.blogspot.dk/2015/03/arbejdstj-og-fradrag.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)