Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fradrag for x - Grundlæggende regler

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 16. Jan 09
Indlæg ialt: 503
Skrevet kl. 22:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er frekvent indlæg om hvad man kan trække fra.
Hermed et - potentielt forældet - indlæg om hvad man altid indledende, grundlæggende skal forholde sig til.

Jeg lærte for 100 år siden, at man grundlæggende altid skal forholde sig til Statsskattelovens §6a ift. hvad der kan tages fradrag for. (se den nedenstående)
Hvis noget ikke falder ikke under §6a er der grundlæggende ikke fradragsret.
(og så er der naturligvis en million konkrete detaljer, fortolkninger mv. ift. fradragsret.)

Mit råd er, at man altid starter med at overveje, om en konkret omkostning på rimeligvis kan fortolkes ind under §6a. Hvis det ikke rimeligvis kan det, så tag som udgangspunkt, at du skal registrere omkostningen som en ikke-fradragsberettiget omkostning.

Bemærk i øvrigt, at omkostninger afholdt til at sikre indkomstgrundlaget - herunder omkostninger til grundlæggende uddannelse - grundlæggende IKKE er fradragsberettiget.

Bemærk ydermere, at omkostninger, der potentielt kan henføres helt eller delvist til privatsfæren, ofte ikke er fradragsberettigede - eller potentielt ikke fuldt fradragsberettigede. Omkostninger til sådanne elementer - herunder hjemmekontor - er ofte behandlet indgående i konkrete vejledninger og afgørelser. 

Just my 5 cents - håber at personer med nyere uddannelse kan afkræfte/bekræfte/kommentere.

§ 6 (red.: min personlige understregning)

Ved Beregningen af den skattepligtige Indkomst bliver at fradrage:

a. Driftsomkostninger, d.v.s. de Udgifter, som i Aarets Løb er anvendt til at erhverve, sikre og vedligeholde Indkomsten, derunder ordinære Afskrivninger;

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:19
Hvor mange stjerner giver du? :

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)