Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er jeg snerpet ? Office vs. OpenOffice.

Side 1 ud af 4 (33 indlæg)
Fra Herning
Tilmeldt 17. Jun 07
Indlæg ialt: 875
Skrevet kl. 11:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Mine unger har fået meddelt fra deres skole, at de er velkomne til at aflevere  deres lektier

elektronisk (matematik og dansk biologi osv.). Eneste betingelse er, at matematik skal afleveres i MS. Exel og

skrifteligt i MS Office. Men hvad er nu den af, der findes jo en gratis office-pakke, OpenOffice, så hvorfor

gøre (nogle af) eleverne til lovbrydere, da MS. office-pakken jo koster en del penge, og piratkopiering jo selvfølgelig er ulovligt.

Min erfaring er, at de to pakker ikke er helt kompatible mht. formateringen, og derfor giver problemer hvis man vil gå af dydens smalle sti.

Jeg har spurgt kommunen ang. problemet men: ' Sådan er det bare '.

Er jeg bare snerpet, eller virker det ikke helt forkert ?

Mvh.

Tilmeldt 26. Sep 05
Indlæg ialt: 259
Skrevet kl. 12:12

Så vidt vides så kan openoffice da godt gemme i MS format.

Men ellers er det vel normalt, man kender kun windows, og bruger kun windows, alt andet er banned.

Fra Mageløs, Odense
Tilmeldt 29. Mar 05
Indlæg ialt: 958
Skrevet kl. 12:25

Jeg synes absolut ikke du er snerpet, og slet ikke, når der findes gode, gratis alternativer. Skolen burde i stedet vælge et portabelt format som PDF - Office 2003 kan let sættes op til at printe til PDF, 2007 kan vist eksportere til PDF og OO.org har altid kunnet eksportere til PDF. PDF-læsere kan fås til praktisk talt alle platforme (selv min Nokia N95 kommer med en indbygget PDF-læser), og filerne vises ens på tværs af platforme. 

Det må ganske enkelt være fordi skolens beslutningstagere ikke kender bedre alternativer.

Havde jeg børn i din skole, fik de besked på at aflevere som PDF - så måtte vi tage kampen med læreren, hvis de beklagede sig. Jeg ser ingen grund til at begrænse mine børn til Windows, når de engang kommer. :) 

Fra London
Tilmeldt 11. Dec 07
Indlæg ialt: 373
Skrevet kl. 12:34

Tja.. Kommunerne er jo blevet "befalet" at bruge åbne standarder, at de så ikke helt er med på det endnu pga. omrokeringen. Kunne man tænke sig noget lignende for folkeskolerne?

Jeg ville aflevere i openoffice format, eller pdf. Eller hvis det er til stor besvær for læreren ville jeg printe den ud og give ham det i hånden konsekvent. Så må han tage det op med sin ledelse

Har du fortalt læreren om det, det kunne være han var til at forhandle med.

Fra Herning
Tilmeldt 17. Jun 07
Skrevet kl. 13:38

Tak for svarene.

Ved en elev / forældresamtale havde jeg en samtale med matematiklæreren som udmærket

kender til OpenOffice. Men, det er dikteret ovenfra på kommunalt plan så ........

Det må da også være en fordel mht. at spare penge i institutionerne, licenser o.lign.

Jeg har det indtryk, at erhvervslivet er godt i gang med at bruge open source-programmer, så

eleverne kan vel ligeså godt også bruge det ?

Mvh.

Fra Hadsten
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 935
Fra  Hadsten Computer ApS Skrevet kl. 19:18

Der blev i sin tid lavet aftaler, så lærerer og skoler fik officepakkerne mega billigt, for at "tvinge" elever til at afleverer i word.

Open office er ikke helt så god, stavemæssigt mm. så samtidig vil dette fx. stille størrer krag i form at grammatik osv....

Syntes at man bør kunne sige GO for open office. Så kan alle have lovligt software Smile 

Computer reparation i Favrskov, Randers Hammel, Hinnerup og Hadsten.

www.hadstencomputer.dk

Tilmeldt 8. May 07
Indlæg ialt: 4467
Fra  Remy Skrevet kl. 19:38
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

At sige skolerne er i lommen på MS er ikke sandt.

Det gælder bare om at lave en standart løsning som man ikke får problemer. Openoffice er heller ikke særligt godt. De sølle kr. for en student version er sku godt givet ud, og normalt det som de unge i dag drikker op på en måned.

Desuden er det MS det program de møder når de skal ud og arbejde.

Fra Herning
Tilmeldt 17. Jun 07
Skrevet kl. 20:01

Remydk:
Desuden er det MS det program de møder når de skal ud og arbejde

Det er jeg efterhånden ikke helt sikker på, der er efter mit kendskab en del der

er gået over til OpenOffice, bla. Nordea.

Mvh.

Tilmeldt 8. May 07
Indlæg ialt: 4467
Fra  Remy Skrevet kl. 20:09
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Der vil altid være nogen der gør det. Men det er ikke ret mange. Jeg har endnu ikke mødt nogen. Jeg har hørt nogen der sige det. Men det viser sig altid at være et forsøg..

Fra Mageløs, Odense
Tilmeldt 29. Mar 05
Indlæg ialt: 958
Skrevet kl. 20:46

Remydk:

At sige skolerne er i lommen på MS er ikke sandt.

Men er det ikke faktum, at MS tilbyder billige løsninger til skoler, specifikt?

Det gælder bare om at lave en standart løsning som man ikke får problemer.

Hvad er problemet i f.eks. PDF? Og hvad er der desuden standard i Office-pakken? Har du prøvet at åbne en .docx-fil i Office 2003?

Openoffice er heller ikke særligt godt. 

Til hvad, at skrive tekst i? Hvad savner du ved OpenOffice, som Word giver dig?

De sølle kr. for en student version er sku godt givet ud, og normalt det som de unge i dag drikker op på en måned.

Jeg håber sgu ikke børn i 5. klasse drikker for 722,- pr. mnd. Desuden er prisen dybt irrelevant - det er et ideologisk spørgsmål om en kommune, der tvinger sine borgere til enten at foretage investeringer, som ikke er pinedød nødvendige, eller begå kriminalitet, når der findes bedre, gratis muligheder.

Desuden er det MS det program de møder når de skal ud og arbejde.

Medarbejdere i vores virksomhed møder ikke MS - faktisk er de lidt på røven, hvis de ikke er inde i Linux og OpenOffice, for det er hvad vi bruger. At sige, at erhvervslivet udelukkende bruger Microsoft-produkter er usandt, og igen irrelevant - er det ikke bedre at uddanne de studerende til at være software-uafhængige og i stand til at træffe et frit valg, selv?

Side 1 ud af 4 (33 indlæg)