Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Spørgsmål til moms på gaver

Side 2 ud af 3 (27 indlæg)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:18
Hvor mange stjerner giver du? :

kah:

Det er ikke nogen gave, men en påmindelse HUSK NÆSTE GANG DU KØER BIL SÅ HAMDLE MED MIG

ja ja - og når vi sender vores kunder en flaske vin til jul er det heller ikke en gave men en påmindelse om at handle med os? Og dermed er gaver aætod fuldt fradrag og altid fuld moms - for de er altid påmindelse om at komme igen og handle.Stick out tongue

Nej - det er repræsenation rettet mod en kunde og sådanne gaver altid for at få kunden til at komme igen - ellers var der 0 fradrag i det hele taget . men her dog et lille

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 15:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Cef:

kah:

Det er ikke nogen gave, men en påmindelse HUSK NÆSTE GANG DU KØER BIL SÅ HAMDLE MED MIG

Forskellen på reklame og repræsentation er personkredsen. Hvor du ved reklame har med en udefineret personkreds at gøre, så er repræsentation rettet imod specifikke personer. Derfor kan en sådan blomst ikke være reklame men repræsentation. Var der derimod tale om en blomst ifb. en udstilling på et torvemarkede, så ville den blive brugt ifb. en reklame opstilling og overfor en udefineret kundeskare og derfor være reklame.

Cookie - John Hannover:

kah:

Det er ikke nogen gave, men en påmindelse HUSK NÆSTE GANG DU KØER BIL SÅ HAMDLE MED MIG

ja ja - og når vi sender vores kunder en flaske vin til jul er det heller ikke en gave men en påmindelse om at handle med os? Og dermed er gaver aætod fuldt fradrag og altid fuld moms - for de er altid påmindelse om at komme igen og handle.Stick out tongue

Nej - det er repræsenation rettet mod en kunde og sådanne gaver altid for at få kunden til at komme igen - ellers var der 0 fradrag i det hele taget . men her dog et lille

vh John Hannover

Momsteknisk er der (i den konkrete situation) ikke tale om hverken repræsentation eller reklame - der er tale om tilgift og dermed spørgsmålet om den er en del af leveringen eller en selvstændig levering.

 

Er det så en selvstændig leverance eller ej? umiddelbart er mit bud ja, jeg tænker ikke en buket blomster er en naturlig del af et bilkøb. Men det er min opfattelse, andre kan nå et andet resultat.

 

Så der er som sådan (med min konklusion om det er  en selvstændig leverance) slet ikke spørgsmål om fradrag, det er et spørgsmål om der skal afregnes udtagningsmoms i henhold til §5. Og grænsen er klart defineret på 100 kr.

I det konkrete tilfælde er jeg ikke tvivl om der skal betales udtagningsmoms. Man laver en "vederlagsfri overdragelse" og værdien ex. moms er over 100 kr. 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er ikke enig i at der er tale om "tilgift" i dette tilfælde. Tilgift som begreb bruges om salgsfremmmende tiltag som eksempelvis køb dit og få dat med. Her opfatter jeg det som en sælger, der vil gøre en kunde glad med en buket blomster. Blomster som kunden ikke forventer at få og dermed har karakter af en gave - et resultat af sælgers gavmildhed.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ser det heller ikke som tilgift - det var derfor jeg foreslog et måttesæt til bilen gratis med ved købet - det ville man kunne have med som fast tilbud og med i prisen og kunne trække fra - frem for blomst efter købet

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 18:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Lier:

Tilgift som begreb bruges om salgsfremmmende tiltag som eksempelvis køb dit og få dat med. Her opfatter jeg det som en sælger, der vil gøre en kunde glad med en buket blomster. Blomster som kunden ikke forventer at få og dermed har karakter af en gave - et resultat af sælgers gavmildhed.

Når I snakker om reklame eller repræsentation forudsætter i at der ikke er en sammenhæng med selve “levering mod vederlag” - trådstarter skriver netop der kun gives blomster ved køb, ergo betingelsen om sammenhæng er til stede.

 

Om det du kaldet “dat” er en buket blomster eller et sæt måtter skelnes der ikke mellem. Trådstarter skriver han givet en buket blomster med ved købet af en bil - ergo blomsterne er en konsekvens af en handel og dermed selve intet andet end en tilgift!

 

Forventningen om blomster eller ej er derimod et spørgsmål om tilgift er en del af billeverancen eller en særskilt levering. Jeg er helt enig i man ikke kan forvente blomster ved køb af bil - dermed en særskilt leverance, hvilket medfører udtagning.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 19:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Jeg ser det heller ikke som tilgift - det var derfor jeg foreslog et måttesæt til bilen gratis med ved købet - det ville man kunne have med som fast tilbud og med i prisen og kunne trække fra - frem for blomst efter købet

vh John Hannover

Hvor finder du grundlag for at en blomst ikke kan være en tilgift men et måttesæt kan?

Trådstarter vælger jo netop kun at give blomsterne ved salg, dermed er der en klar sammenhæng mellem købet af en bil og blomsterne.

 

Reklame og repræsentation er aktuelt når der ikke er sammenhæng til en konkret handel “levering mod vederlag”

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper_nl:
Når I snakker om reklame eller repræsentation forudsætter i at der ikke er en sammenhæng med selve “levering mod vederlag”

Næ det gør jeg ikke. Jeg mener bare ikke at der momsmæssigt vil være tale om tilgift, da kort sagt hele det salgsfremmende element mangler. Bilen er solgt og køber har ikke handlet i forventning om at få en buket blomster med i købet. Hvis situationen var køb en bil og få en buket med i købet så kunne vi tale begynde at tale om tilgift. 

Hvis der skulle være tale om tilgift kræver det at køber har haft en forventning om at få noget. Her har køber ikke en forventning og gaveelementet - sælgers gavmildhed ved at give en buket  blomster - er tilstede. 

Ovenstående synspunkt svarer til SKATS udmelding i SKM2010.636.SKAT og som jeg umiddelbart husker det ikke ændret siden-

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:34
Hvor mange stjerner giver du? :

det finder jeg i at det er to helt usammenhængende ting og ikke som en integreret del af handel. Det er du så ikke enig i og det er jo fint nok. Du kan jo se et par andre, herunder jo en ret god revisor mene det er repræsentation - så helt klart vel ikke. Jeg er ikke i tvivl om at hvis man leverer et måttesæt med som bilsælger som del af aftalen så har man fradrag fuldt men giver man en blomst som gave efter en handel som venlighed - så er jeg meget lidt sikker på fuldt momsfradrag

Måske - hvis man byggede hele aftalen på køb en bil og få en buket blomster med oveni - så kunne det være som måtten, selv om det er meget svært at se sammenhænget, men en blomst efter en handel vil jeg forsat se som repræsentation. En faktura for bil inkl. måttesæt ville virke ret naturlig  .en faktura - bil + buket blomster nok mindre

Er du stensikker på det giver fuldt momsfradrag og omk fradrag - så må trådstarter jo vælge det, men der er  jo en del der ikke er rigtigt enige

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 17. May 16
Indlæg ialt: 1091
Skrevet kl. 20:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kunne bogføre det som reklame , da det er med til at tiltrække kunder ?

Tilmeldt 19. Mar 07
Indlæg ialt: 467
Skrevet kl. 20:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ved intet om alle de detaljerede bogføringsregler. Men jeg må indrømme jeg er overrasket over man ikke bare kan trække sådan en buket blomster fra! Det er jo bare en udgift i firmaet i mine øjne, som planter i udstillingslokalet eller en hulmaskine eller vinduespudsning eller andet (det har jeg da set hos bilforhandlere)… Utroligt reglerne skal være så komplicerede at ingen kan finde ud af dem... Ville ønske hele samfundet gik i en nemmere retning med lettere forståelige regler. Tror det ville spare mange penge (og koste nogle djøffer jobbet)… 

Nå det var et sidespor :) Jeg undres bare... 

Side 2 ud af 3 (27 indlæg)