Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Rettigheder og videresalg af illustration

Side 1 ud af 4 (36 indlæg)
Tilmeldt 10. Dec 18
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 01:06
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej alle,

Det er mit første debatindlæg fordi jeg simpelhen ikke ved hvor jeg skal henvende mig, så tak til dem der måske sidder med den erfaring eller råd jeg har brug for. Jeg har læst lidt rundt omkring, men har nok brug for nogen der evt. har prøvet det selv.

Jeg har lavet en plakat til en organisation. Plakaten – blev der fortalt (det er ikke skrevet ned) at den skulle bruges til at kunne give væk i gave til ansatte og besøgende med en relation til organisationen. En pris blev aftalt og jeg har lavet illustrationen. Jeg har fået den trykt til dem i 3 forskellige plakatformater og A5 postkort. Det betaler de selvfølgelig selv. De har dog ingen trykfil.

illustrationen/plakaten vil dog også give god mening til salg, da mange mennersker har været i organisationen og jeg har tænkt, at hvis jeg solgte den i min webshop, så kunne en x antal procenter gå til et velgørende formål i denne organisations ånd.

I dag afleverer jeg alle de færdigtrykte plakater og postkort og spørger om det ikke kunne være en god idé at sælge dem også, med henblik på at en del af pengene går til velgørenhed. De siger så at de egentlig selv har tænkt sig at sælge en del af dem. Lige der sagde jeg ikke noget, fordi jeg egentlig blev lidt paf. De har jo lyn hurtigt indtjent det de har brugt på mit honorar og vil så fremadrettet tjene yderelige.

Mine spørgsmål er vel egentlig:

Kan de videresælge plakaterne uden min tilladelse?

Hvad har de egentlig af rettigheder, når det er dem der spørger mig om jeg vil lave et produkt til dem?

Hvis de vil sælge den videre, skal jeg have x antal procenter af pr plakat de sælger?

Det er vel mig der har ophavsretten til illustrationen selvom det er lavet specifikt til dem?

Hvis jeg opgiver alle rettigheder som I at de kan sælge til højre og venstre og klippe og klistre med den illustration er vi så ude i at den oprindelige honorar pris skal ganges med 300 % i følge 'en streg i sandet'?

Jeg håber det giver mening og tak til dem der kan hjælpe.
BH Sara
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:11
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det afhænger meget af hvad jeres aftale siger. Har I en aftale som siger de alene har ret til at bruge den til ikke kommercielle formål - så må de jo ikke det - men her vil altid bare være en sur sag hvis i INGEN egentlig skriftlig aftale har. Specielt hvis det er noget "velgørende" institution er det ikke en sjov kamp i offentligheden.

Du må se på aftalen og besluttet, om du mener du har en aftale der siger de kun må bruge den ikke kommercielt (og det kan så diskuteres yderligere om det med at uddele til forretningsforbindelse ikke også er det) og om prisen for det hele er den diskussion værd. Mit gæt er, at en regning fra dig på + 300% vil blive møde med manglende betaling - og vil du så i retten og har du så nok på tingene skriftligt til at du vil vinde?

Som du skriver-  "blev det aftalt - ikke skrevet ned" står du ikke ret stærkt formentlig, når de må uddele til ansatte og besøgende frit - er min umiddelbare vurdering

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 10. Dec 18
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 14:52
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej John,
Tak for svar. Du har nok ret. Jeg må lære på den hårde måde og huske at få det gjort ordentligt næste gang. :)
Tilmeldt 30. Oct 08
Indlæg ialt: 1023
Fra  Juul-s media Skrevet kl. 15:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Her er det faktisk til din fordel, i ikke har en aftale om videre salg mersalg, da du har dit værk beskyttet af ophavsretsloven. 

De kan godt, men må ikke bare sælge til højre og venstre, hvis i ikke allerede har en aftale om fremadrettet indtjening på dit beskyttet værk. 


Tilmeldt 10. Dec 18
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 15:23
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Juul,
Tak for input. Aftalen lød på at jeg lavede en illustration til en plakat som de fik trykt i et enkelt oplag som skulle bruges til gaver i huset. Ikke til videresalg.

De har vel rettigheden over de plakater som jeg har fået trykt til dem, og ja så må de vel også sælge dem selv om det ikke var aftalen. Jeg har stadig rettigheden over selve illustrationen ik?

De har ikke fået nogen trykfil. Kun det færdige produkt.

Sara :)
Tilmeldt 30. Oct 08
Indlæg ialt: 1023
Fra  Juul-s media Skrevet kl. 15:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Både ja og nej. 

Da aftalen gik på, at give dem væk (gratis), så er det aftalen, ikke at de må lave et salg. Ved så ikke om det er en god idé nu, at lave en aftale om evt. salg, det skal du gøre op med dig selv.

Nu ved jeg ikke hvor langt tid side det er, men en anden gang, så husk særligt ved bogomslag, plakater, movie-poster, at have en aftale, hvis der sker salg ud over en aftalt brugsret, så skal du have antal % af salg før moms. Det er helt normalt og er også en af grundene til, at forlag bruger deres egen folk, hvis en forfatter bliver en rockstar, så kan alt sælges. 

Bogomslag også e-book cover, plakater skal man altid lave særlige aftale omkring, bog-cover skal du se som, at de kan komme i tryk 2. oplag, det skal du selvfølgelig også have penge for, hvis det er samme cover der bruges. 
Plakater er normal, at man aftale % af x antal solgt, hvis man når max (x) så gælder en anden % sats. 


Tilmeldt 26. Sep 16
Indlæg ialt: 98
Skrevet kl. 15:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu plejer John at have styr på det, men jeg kan ikke se, hvorfor du ikke skulle have 100 % ret over din kreation? Jeg ville sammenligne det med et fotografi. Selvom du sælger billedet til brug internt, så er det stadig dig der har copyright - men mindre i har aftalt andet.

Tilmeldt 10. Dec 18
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 16:01
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg ser hvad du mener. Jeg har lavet et par forskellige muligheder til dem som er nogenlunde som du skriver og så må jeg se hvad der sker. Tak for din tid.
Tilmeldt 10. Dec 18
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 16:20
Hvor mange stjerner giver du? :
Tak for feedback.
Der er ikke aftalt andet end de har fået en bunke trykte plakater. Hvis de vil have genoptrykt kan de få lov at betale 100% af det oprindelige honorar. Jeg har ophavsretten til illustrationen. Og hvis de vil have den må de så betale for de rettigheder, er ved at være det jeg er nået frem til. På den lyse side bliver jeg jo klogere. :)
Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14994
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 01:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Sara_G:
Hej alle,

Mine spørgsmål er vel egentlig:

Kan de videresælge plakaterne uden min tilladelse?

Ja det kan de, de har jo købt og betalt for designet, så kan du ikke bestemme, hvad de gør med dette, med mindre der er aftalt noget separat, hvilket ikke er tilfældet her. Og når det ikke er aftalt, gælder den normale praksis, som hedder, at de har frit råderum over det købte.

Sara_G:
Hej alle,

Mine spørgsmål er vel egentlig:

Hvad har de egentlig af rettigheder, når det er dem der spørger mig om jeg vil lave et produkt til dem?

Her er det umuligt at give et svar, uden at se værket. Men umildbart har de en brugsret eller eksklusiv brugsret, det afhænger af illustrationen. Indeholder illustrationen logoer, kendetegn eller andet, som tilhører organisationen, vil de have en eksklusiv brugsret, og du vil ikke kunne bruge den illustration til noget.

Sara_G:
Hej alle,

Mine spørgsmål er vel egentlig:

Hvis de vil sælge den videre, skal jeg have x antal procenter af pr plakat de sælger?

Nej det har I ikke aftalt, og så gælder normal praksis, dvs du har fået din betaling, så må de gøre med varerne, hvad de ønsker.

Sara_G:
Hej alle,

Mine spørgsmål er vel egentlig:

Det er vel mig der har ophavsretten til illustrationen selvom det er lavet specifikt til dem? 

Ja du har ophavsretten, men indeholder illustrationen logoer, kendetegn, navne eller andet, som tilhører organisationen, kan du ikke bruge illustrationen til noget. Såfremt du begynder at sælge den til andre eller selv sælger plakater, vil du overtræde markedsføringsloven, eller endnu værre varemærkeloven, også selvom du er ophavsmanden til illustrationen.

Sara_G:
Hej alle,

Mine spørgsmål er vel egentlig:

Hvis jeg opgiver alle rettigheder som I at de kan sælge til højre og venstre og klippe og klistre med den illustration er vi så ude i at den oprindelige honorar pris skal ganges med 300 % i følge 'en streg i sandet'?

Der er aftale frihed, men du får nok svært ved med tilbagevirkende kraft at hæve prisen, da der jo foreligger en aftale, da prisen blev accepteret. Og er intet på skrift, er det påstand mod påstand, dog kan modparten dokumentere, at de har betalt, og så vil en evt domstol 100% komme frem til, at de som minimum har en brugsret til værket. Og da der ikke er aftalt yderligere, herunder begrænsninger, kan du ikke trække sådan en brugsret retur, dvs de har forevigt ret til at bruge værket, uden at skulle kompensere dig yderligere.

Så det bedste er at tage en dialog med organisationen og finde en løsning. Ellers står du mega dårligt pga det dårlige aftale forhold og intet er på skrift.

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Side 1 ud af 4 (36 indlæg)