Lovgivning ved Black friday tilbud? fx. hvis black - Side 2 - Amino.dk
på Amino
Bliv gratis medlem på Amino
 

Køb et Amino Sponsorlink

 

Nye ekspertblog-indlæg
om  Administration & Finansiering

Læs flere ekspertindlæg
 

Top karmaliste (30 dage)

De flinkeste Amino’er der hjælper mest med "Jura, kontrakter, lovgivning, ophavsret m.m. "

 

Lovgivning ved Black friday tilbud? fx. hvis black friday tilbud lige pludselig er udgået

Side 2 ud af 3 (27 indlæg) < Forrige 1 2 3 Næste >
Amino-karma 8.482
Tilmeldt 19. jan 15
Indlæg ialt: 1.812

Jesper_nl
Skrevet 06-12-2018 kl. 18:15

Kim Vinberg:

Jesper_nl:

Kim Vinberg:

Jesper_nl du er forkert på den. Det har været oppe at vende så mange gange med netop det at en bestilling ikke er accept, medmindre man har glemt at tilføje det i sine betingelser. 

Hvor har det været oppe at vende?

Er du sikker på du skelner mellem forbrugerkøb og alle andre køb! Mig bekendt er forbrugeraftaleloven ikke ændret i en sådan grad at din påstand er korrekt.

Her på Amino konstant. Alle medier hver gang en kunde brokker sig over en webbutik annuller ordre. 

Når der i betingelser er tilføjet sådan en besked som den Simon nævnte så er der intet at gøre, og langt de fleste webshops har dette, netop fordi de kan komme ud i problemer ved ikke at have dem. 

Jeg tror nu stadig du blander forbruger og erhvervskøb sammen.

Jeg er enig i, at man “måske” kan slippe ud af problemer ved handel mellem virksomheder, men er der tale om et forbrugerkøb så kan man som forbruger ikke stilles ringere end forbrugeraftaleloven, og det er uanset hvad der står i et sæt handelsbetingelser på en hjemmeside.

 

Og den med den nævnes i medierne er jeg slet ikke enig med dig i - faktisk tværtimod. Der er heldigvis ikke så mange af den slags sager, men lige præcis Bilka blev bundet af præcis samme situation til netop Black friday. https://ekstrabladet.dk/nationen/smilende-inge-troede-hun-havde-gjort-et-kup-i-bilka-hvor-blev-hun-snydt/7416413

Amino-karma 6.124
Fra Aalborg
Tilmeldt 6. okt 12
Indlæg ialt: 1.187
Amino Plus
Simon Peter Langkilde Jakobsen
Fra ZenzIOT ApS
Skrevet 07-12-2018 kl. 00:17

Jesper_nl:
Jeg tror nu stadig du blander forbruger og erhvervskøb sammen.

Korrekt, meget vigtigt skildring.


Jeg tænker sgu du har ret med forbrugerkøb Jesper.

Men jeg vil nu mene det er aftaleloven, og ikke forbrugeraftaleloven, som håndterer problematikken.

Og hvad jeg lige kunne skimte, så står netkøb ikke specifikt nævnt i aftaleloven, så jeg tænker det forbrugerombudsmanden baserer sine retningslinjer på er retspraksis,

Grunden til Bilka, og andre så kan annullere ordre indimellem til forbrugere, er at fx. prisfejlen er så åbenlys, at man kan antage at forbrugeren var i ond tro, hvilket kan hæve en aftale.

Med B2B kunder, vil man så til gengæld fint kunne aftale sig ud af det på forhånd, således at en afgiven ordre ikke er bindende for virksomheden, førend den accepterer ordren.





Danmark's nok nemmeste GPS Tracking til private & erhverv

  • Flere års batterilevetid -
  • klar til brug ved modtagelse - Monteres på 1 minut
  • Billig opstart med månedlige betalinger


Amino-karma 8.700
Fra Allinge
Tilmeldt 9. jan 09
Indlæg ialt: 1.803

Kim Vinberg
Fra dicm
Skrevet 07-12-2018 kl. 10:54

Forbrugerkøb: 

https://www.forbrug.dk/afgoerelser-ruling/forbrugeromraadet/computere-mv/ikkebindendetilbud/

https://www.forbrug.dk/afgoerelser-ruling/forbrugeromraadet/telefoner/prisoplysninger/

https://www.forbrug.dk/artikler/forbrug/virksomheder/virksomheder/priser/

Og lige i sidste link er denne tekst vigtig:

Opfordring til at gøre tilbud

Hvis du vil sikre dig, at det er den korrekte vare til den korrekte pris, du er ved at sælge, kan du udforme din hjemmeside sådan, at der ikke bliver indgået en aftale, når kunden lægger varen i kurven. Det kan du gøre ved at indsætte en tekst, så kunden klart og tydeligt bliver gjort opmærksom på, at aftalen ikke er indgået, før du har bekræftet den.

Amino-karma 6.124
Fra Aalborg
Tilmeldt 6. okt 12
Indlæg ialt: 1.187
Amino Plus
Simon Peter Langkilde Jakobsen
Fra ZenzIOT ApS
Skrevet 07-12-2018 kl. 11:46

Kim Vinberg:
Hvis du vil sikre dig, at det er den korrekte vare til den korrekte pris, du er ved at sælge, kan du udforme din hjemmeside sådan, at der ikke bliver indgået en aftale, når kunden lægger varen i kurven. Det kan du gøre ved at indsætte en tekst, så kunden klart og tydeligt bliver gjort opmærksom på, at aftalen ikke er indgået, før du har bekræftet den.


Ja, det siger jo unægteligt noget andet end det forbrugerombudsmanden skriver i deres retningslinjer.



Men, hvem skal man stole på?

Danmark's nok nemmeste GPS Tracking til private & erhverv

  • Flere års batterilevetid -
  • klar til brug ved modtagelse - Monteres på 1 minut
  • Billig opstart med månedlige betalinger


Amino-karma 168.461
Fra 2800 Lyngby
Tilmeldt 2. mar 11
Indlæg ialt: 36.486
Amino Plus
Cookie - John Hannover
Fra John Hannover
Skrevet 07-12-2018 kl. 11:55

Jeg ville klart se til forbrugerombudsmanden. Jeg ville også mene, at hvis man laver ensidigt tekst mod B2C kunde om at orden ikke er accepteret før man selv bekræfter den, så vil man skulle have ordren genbekræftet fra kunden på det punkt også - man kan ikke ensidigt kræve at ordren ikke er gældende i B2C uden det er begge veje - så må kunden skulle bekræfte at denne stadigt ønsker ordren den dag butikken finder ud af OM de vil levere

Jeg ville gå med forbrugerombudsmanden ret klart - teksten fra Forbrug.dk er i øvrigt fra 2014 og der kan sagtens være ændret i praksis siden

vh John Hannover

Amino-karma 8.482
Tilmeldt 19. jan 15
Indlæg ialt: 1.812

Jesper_nl
Skrevet 07-12-2018 kl. 12:05

Kim Vinberg:

Forbrugerkøb: 

https://www.forbrug.dk/afgoerelser-ruling/forbrugeromraadet/computere-mv/ikkebindendetilbud/

https://www.forbrug.dk/afgoerelser-ruling/forbrugeromraadet/telefoner/prisoplysninger/

https://www.forbrug.dk/artikler/forbrug/virksomheder/virksomheder/priser/

Og lige i sidste link er denne tekst vigtig:

Opfordring til at gøre tilbud

Hvis du vil sikre dig, at det er den korrekte vare til den korrekte pris, du er ved at sælge, kan du udforme din hjemmeside sådan, at der ikke bliver indgået en aftale, når kunden lægger varen i kurven. Det kan du gøre ved at indsætte en tekst, så kunden klart og tydeligt bliver gjort opmærksom på, at aftalen ikke er indgået, før du har bekræftet den.

Mange fine links du har fundet frem.

 

Men juridisk rangerer de ikke over forbrugerombudsmanden.

Og forbrugerombudsmanden er anderledes klar i sine retningslinjer - "Der er normalt indgået en bindende aftale, når forbrugeren lægger varen i kurven og afgiver sin bestilling" og samtidig under afsnittet om ugyldige og urimelige aftalevilkår "Følgende vilkår er fx ulovlige: ... "Sælgeren forbeholder sig ret til at annullere aftalen, efter at der er indgået en bindende aftale, hvis der er prisfejl, varerne er udsolgt eller hvis der er andre fejl"

 

Amino-karma 8.700
Fra Allinge
Tilmeldt 9. jan 09
Indlæg ialt: 1.803

Kim Vinberg
Fra dicm
Skrevet 07-12-2018 kl. 12:16

Så linker jeg da bare til en udtalese fra forbrugeroimbudsmanden.

https://www.forbrugerombudsmanden.dk/find-sager/markedsfoeringsloven/sager-efter-markedsfoeringsloven/kontraktvilkaar/forbehold/

"Hvis en erhvervsdrivende i overensstemmelse med aftalelovens § 9 vil fravige det almindelige aftaleretlige udgangspunkt om, at tilbud i en internet butik er bindende, skal det fremgå meget tydeligt af siden, at tilbuddene på hjemmesiden alene er ”en opfordring til at give et tilbud”, og at der ikke er indgået en bindende aftale, før sælgeren har accepteret køberens tilbud."

Amino-karma 8.482
Tilmeldt 19. jan 15
Indlæg ialt: 1.812

Jesper_nl
Skrevet 07-12-2018 kl. 13:05

Kim Vinberg:

Så linker jeg da bare til en udtalese fra forbrugeroimbudsmanden.

https://www.forbrugerombudsmanden.dk/find-sager/markedsfoeringsloven/sager-efter-markedsfoeringsloven/kontraktvilkaar/forbehold/

"Hvis en erhvervsdrivende i overensstemmelse med aftalelovens § 9 vil fravige det almindelige aftaleretlige udgangspunkt om, at tilbud i en internet butik er bindende, skal det fremgå meget tydeligt af siden, at tilbuddene på hjemmesiden alene er ”en opfordring til at give et tilbud”, og at der ikke er indgået en bindende aftale, før sælgeren har accepteret køberens tilbud."

Det skal fremgå MEGET TYDELIGT! Det er der mere eller mindre ingen webshops (som er målrettet alm. forbrugere) som opfylder.

Det er god skik ikke at fravælge det man ikke kan lide: fra samme afgørelse: "Det er i denne forbindelse ikke tilstrækkeligt, at vilkåret er omtalt under de almindelige handelsbetingelser eller lignende."

 

Endvidere en lidt nyere afgørelse (se punkt 2) https://www.forbrugerombudsmanden.dk/find-sager/markedsfoeringsloven/sager-efter-markedsfoeringsloven/ehandel/internetvirksomhed-efterlevede-paabud-fra-forbrugerombudsmanden/

 

Så udgangspunktet forbliver det samme. En webshop kan ikke aftale sig til vilkår som stiller forbrugeren dårligere end relevant forbrugerlovgivning.

Amino-karma 8.700
Fra Allinge
Tilmeldt 9. jan 09
Indlæg ialt: 1.803

Kim Vinberg
Fra dicm
Skrevet 07-12-2018 kl. 13:46

Jesper_nl:

Det skal fremgå MEGET TYDELIGT! Det er der mere eller mindre ingen webshops (som er målrettet alm. forbrugere) som opfylder.

Det er god skik ikke at fravælge det man ikke kan lide: fra samme afgørelse: "Det er i denne forbindelse ikke tilstrækkeligt, at vilkåret er omtalt under de almindelige handelsbetingelser eller lignende."

Endvidere en lidt nyere afgørelse (se punkt 2) https://www.forbrugerombudsmanden.dk/find-sager/markedsfoeringsloven/sager-efter-markedsfoeringsloven/ehandel/internetvirksomhed-efterlevede-paabud-fra-forbrugerombudsmanden/

Så udgangspunktet forbliver det samme. En webshop kan ikke aftale sig til vilkår som stiller forbrugeren dårligere end relevant forbrugerlovgivning.

ja det skal fremgå tydeligt, så det passer jo ikke med din påstand at man ikke kan komme udenom det... Det kan man og det gør mange webshops, det skal bare gøres korrekt. 

Grunden til jeg ikke citerede resten af afgørelsen er at det er en vurderings sag hver eneste gang, så det er irrelevandt om den pågældende shop overholdte reglerne eller ej, når det er den generelle udtalesen omkring de gældende regler der er det det her handler om. 

Dit link foræller heller intet om hvordan de havde lavet denne annullering tekst. Overholdt de reglerne? Nej tydeligvis ikke for så var den godkendt, fordi der netop ingen aftale var indgået. 

Vi kan sidde og linke frem og tilbage hele dagen med afgørelser som beviser / modbeviser hinadens påstand, men vi kommer ingen vejene. 

Jeg gider ikke bruge mere tid på det, for uanset hvad vi gør, så kommer vi ikke videre med et resultat, det vil kun være via forbrugerombudsmanden vi kan få et svar, men selv svar derfra vil være endelige, fordi det er vurderinger basseret ud fra hvordan det er lavet på de pågældende webshops.

Amino-karma 8.482
Tilmeldt 19. jan 15
Indlæg ialt: 1.812

Jesper_nl
Skrevet 07-12-2018 kl. 13:58

Kim Vinberg:

Vi kan sidde og linke frem og tilbage hele dagen med afgørelser som beviser / modbeviser hinadens påstand, men vi kommer ingen vejene. 

Så er vi jo enige om noget :)

Side 2 ud af 3 (27 indlæg) < Forrige 1 2 3 Næste >

RSS-feed
 
Besøg vores andre hjemmesider :