Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Pris for virksomhed

Side 2 ud af 3 (29 indlæg)
Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12315
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 11:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Mikkel deMib Svendsen:

Du skal ikke glemme, at prisen på en virksomhed i høj grad også afhænger af, hvor meget der er nogle der er villige til at give for den, og hvor meget sælgeren gider at sælge for. Alle teorierne for beregning af en virksomheds værdi er fuldkomen ligegyldige, hvis de to første faktorer ikke går op. Hvis ikke du kan blive enige med sælger om en pris han kan leve med, så  kan du ikke købe, uanset hvor mange gode argumenter du så måtte have.

Det har du ret i, men ofte kan du med en fornuftig model i hånden, overbevise sælger om at forretningen er forkert prissat og på den måde få den ned i pris.

Dbh Martin
Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 13:13

Virksomhedens overskud skal kunne bære driftsøkonomiske afskrivninger + en rimelig løn til dig, og stadigvæk vise et overskud på bundlinien.     

Hvad ligger der i de 2.000.000 ? aktiv/passiv sum ? Erhverver du også driftsmidler, materiel m.v. med tilhørende gæld eller udelukkende goodwill ? Dette er ikke uden betydning. Taler vi ren goodwill og en konsulentvirksomhed uden aktiver er jeg enig med de øvrige i at  2.000.000 ikke lyder vanvittigt højt. Har virksomheden derimod driftsmidler for 5-10.000.000 kr. med tilhørende gæld skal der indkalkuleres afskrivninger på driftsmidler og finansieringsudgifter, hvis dette ikke allerede er fragået i det nævnte overskud.

Hvad med indehaverløn ? 
Hvad vil effekten af at de hidtidige ejere udtræder af driften være ?

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 18. Feb 08
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 17:13

Tak for de mange og hurtige svar, skønt at der findes sådan et sted!

Først, de 2 mio, er ren goodwill, man køber navnet og området og det er det.

Derudover kommer der køb af inventar, materialer (ca. 1,5 mio.)  og indehaverløn, der skulle helst også

være penge til en ansat!, Det er også en ansat på nuværende tidspunkt. som ikke er regnet med!

Og så er det at jeg mener at de 0,7 mio i overskud ikke er nok, de skal jo dække mere end forrentningen af de 2 mio.

Nu er jeg desværre ikke så stiv i regnskab, endnu!  

Det kan godt være, jeg er farvet af, at jeg SÅ gerne vil det her, og min bank (og jeg) mener det er for dyrt.

Mvh JegVil 

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 23:09

Ud fra det du skriver der hvor du skal give 3,5 mio. er prisen umiddelbart for høj ja hvis der ikke er taget højde for afskrivninger i det nævnte resultat. Du skal jo ikke bare forrente de 2 mio. men de 3,5 mio. kr. Dvs. virksomheden skal kunne bære driftsøkonomiske afskrivninger på ca. 700.000 kr. årligt. Man kunne overveje at tilrettelægge salget som en aftale om løbende ydelser. Dvs. at du i stedet  for en fast købesum betaler en ubestemt ydelse baseret på en andel af virksomhedens overskud i et vist antal år fremover. Hvordan overskuddet skal opgøres fastsætter man aftalemæssigt.    

Fra Kolding
Tilmeldt 10. Jan 06
Indlæg ialt: 742
Fra  Klubmodul ApS Skrevet kl. 08:32

Jegvil:

Tak for de mange og hurtige svar, skønt at der findes sådan et sted!

Først, de 2 mio, er ren goodwill, man køber navnet og området og det er det.

Derudover kommer der køb af inventar, materialer (ca. 1,5 mio.)  og indehaverløn, der skulle helst også

være penge til en ansat!, Det er også en ansat på nuværende tidspunkt. som ikke er regnet med!

Og så er det at jeg mener at de 0,7 mio i overskud ikke er nok, de skal jo dække mere end forrentningen af de 2 mio.

Nu er jeg desværre ikke så stiv i regnskab, endnu!  

Det kan godt være, jeg er farvet af, at jeg SÅ gerne vil det her, og min bank (og jeg) mener det er for dyrt.

Mvh JegVil 

Lav dog en seriøs beregning af hvad det koster dig at starte op selv fra bunden. Hvis du er så forhippet på denne idé, så burde du da have masser af motivation til at undersøge det nærmere. Man kan komme meget langt for 3 mill...

Kør dog sælger ud af markedet ved at udkonkurrere ham.

/Jesper

Klubmodul - 600000 danskere, 800+ organisationer kan ikke tage fejl

Tilmeldt 11. Jun 06
Indlæg ialt: 995
Skrevet kl. 08:41

hvis der skal trækkes yderligere løn fra de 0,65 kan det være relativt dyrt, men sælger bestemmer jo suverænt hvad han vil have.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:03

Jegvil:

Vores højeste ønske er at købe en afdeling af en kendt dansk virksomhed, sælger vil dog, ifølge os og vores bank,

have en urealistisk høj pris

Hvad er det der gør lige netop den afdeling så interessant for Jer??

Er det fordi I kan se en markedsførings fordel ved den nuværende ejers navn – er der nogle specifikke kunder som har stor reference værdi … eller andet??

Uden at forholde mig til de tal du er kommet frem med, så kan det jo godt være at ”varen” er prisen værd – der er jo i alle handler af den karakter flere faktorer der skal vurderes.

Tilmeldt 18. Apr 07
Indlæg ialt: 121
Skrevet kl. 15:46

Hej Med jer,

Jeg vil også lige blande mig i debatten, her er mit bud:

De nøgle tal der kommer frem er vigtige, men lige så vigtig er hvad trækker den nuværende ejer ud til sig selv ?? - er det de 700.000 der er hans løn eller har han taget løn allerede ???

Du skal lave en beregning der fortæller hvad er virksomhedens overskud før finansposter, inkl en god driftherre løn ( en løn som er høj nok til at en anden udeforstående vil tage ansættelse i den stilling til den løn ) .  Når du så kommer til et EBITDA ( resultat før finansposter og afskrivninger) - så skal du være tilfreds med dette overskud, set i relation til din investering.  Dvs. et overskud på 200.000 kan fx. forrente en investering på 2000.000 med 10%  - normalen er at EBITDA x 7 ( op til 14 ) svarer til Købsprisen  - dvs. er EBITDA 200.000 er købsprisen mellem 1,4Mio og 2,8Mio - indenfor denne ramme skal du så navigere, tænke - hvis du giver mere kan du så få en højere EBITDA på sigt, eller straks, fordi det er dig, fordi du kan drive virksomheden bedre end den tidligere ejer, kan du måske tilføre virksomheden ydderligere værdi osv. det er din chance for forbedringer. men det er sjældent at virksomheder handles meget under 7x EBITDA. Hvis du er højere oppe kan det fx. skyldes meget unikke produkter, og meget sikrer ordre ude i fremtiden, og kunder med uopsigelige aftaler osv. osv.

Udover denne beregning, og den pris beregningen giver, skal du også ligge evt. egenkapital til hvis den er en væsenlig størrelse og indskudt, hvis det bare er inventar og goodwill, så er den med i beregningen.

vh.

Michael

LanSoft A/S - Vi er ligenu igang med at lave nogle store  spændende Forretningsportaler, B2B , således at kunden og leverandøren kan udveksle og styre leverancer,

Fra København
Tilmeldt 4. Oct 06
Indlæg ialt: 82
Skrevet kl. 17:24

Lige en hastig anbefaling - som stammer fra dengang jeg selv solgte en lille virksomhed for 3 år siden.
Dengang var jeg ret brændt fast i at hvis jeg solgte til under x pris, så var det jo ikke besværet værd... Det lyder som om sælger har sit x på 2 millioner.

Først og fremmest så er pris for en virksomhed noget spøjst noget - specielt for mindre virksomheder. En virksomhed er i bund og grund det værd som en køber vil give - uden en køber er alle modeller ret ligegyldige... :)

En anbefaling kunne jo være at aftale en resultatafhængig købesum (fx 50% af hans x pris) - det er både ganske snedigt, men også ret normalt (og det fik mig væk fra min fastlåsthed i sin tid). Dvs. aftale en eller ander up-front-pris og så supplere med y% af omsætningen på eksisterende kunder (og måske fremtidige kunder), afregnet kvartalsvis... Det kan resultere i en højere - eller en lavere - købesum i sidste ende, men det får især sælger til at tage lidt af risikoen efter handlen (og han vil fortsat have en årsag til at opføre sig loyalt)... Og så kan I jo sammen sætte et budget op for hvordan han skal nå 2 millioner over 1-3 år - eller måske nå 3 millioner på et optimistisk budget.....

Pas på med at grave dig for langt ned i modeller osv. hvis virksomheden alligevel ikke er større end en omsætning på 1,4 mill. Lyder heller ikke rigtig som om sælger er superlydhør overfor hvad dette ville ende ud i :)

Held og lykke!

/Kristian

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 22:22

Ja det er det der kaldes en aftale om løbende ydelse som jeg også har nævnt ovenfor. Man skal bare være opmærksom på at beskatningen af køber og sælger ikke altid er 100% symmetrisk. Det står mig iøvrigt ikke klart om vi taler om en aktiv handel eller handel med aktier/anparter.   

Side 2 ud af 3 (29 indlæg)