Fair pris for virksomhed? Jeg har forgæves forsøgt at finde ud af, hvordan man beregner en pris for en virksomhed.
Da jeg før har fået hjælp på Amino, prøver jeg igen! Vores højeste ønske er at købe en afdeling af en kendt dansk virksomhed, sælger vil dog, ifølge os og vores bank, have en urealistisk høj pris. Da vi startede forhandlingerne, fik vi at vide at den årlige omsætning var på ca. 2 mio, men vi kunne ikke få tallene i regnskabet til at passe, så efter kontakt til virksomhedens revisor, viste det sig at omsætningen reelt kun var 1,4 mio. Det er også fint med os, men de vi fortsat have 2 mio for virksomheden..... det mener vi er helt hen i skoven, godt nok er kurven stigende, og der er ingen tvivl om at omsætningen vil stige en del (ca 1/2 gang) over de næste 2-5 år, men alligevel. Hvordan kan man beregne hvad en virksomhed er værd, jeg har set nogle meget uoverskuelige regneark, dem har jeg opgivet! Men jeg vil mene at man ikke kan få mere for en virksomhed, end den årlige omsætning? Er det helt forkert? Den eneste årsag jeg kan se, efter at virksomheden har været til salg i næsten 2 år, er at sælger reelt ikke ønsker at sælge. Jeg håber i kan give mig et svar. På forhånd tak. Hilsen JegVil |
Nu nævner du kun omsætningstal. Dækningsbidrag ? Overskud før renter ?