Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Overdragelse af anparter til kæreste

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)
Fra Valby
Tilmeldt 23. Feb 16
Indlæg ialt: 39
Fra  Churchkey ApS Skrevet kl. 19:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg er stifter og medejer af en ApS. Har 70 % af virksomheden, og vil gerne overdrage 35 % til min kæreste, da det i bund og grund er vores begges virksomhed. Virksomheden har ikke nogle indtægter (kun udgifter), og der er kun skudt 50.000 kr. ind. 

Hvordan er proceduren for at jeg kan overdrage 35%? Vi har fælles penge og det er vores penge jeg har brugt til at oprette aps. Så reelt kunne man lave en købsaftale hvor hun køber anparter til samme pris (eller en anden), men det er jo bare penge ud og ind igen. Jeg kan vel også bare give det i gave?

Er det så bare en opdatering af ejerbogen og ejerregisteret? 

pft. for hjælpen.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Generelt skal overdragelse mellem nærtstående ske til markedsværdi - Har I ikke haft indtægter kan jeg ikke se problem i at overdrage til 35% af de ialt 50.000 kr som det vel er - og så ændre i ejerbog hos selskabet + de to ejerregistre, legale og relle og checke vedtægter og lave god ejeraftale - som ikke er mindre vigtig af, at I idag er kærester. Jeg ville lave overførslen i netbank for at dokumentere. Om du så tager de private omk for de ca 16.000 det kan være som dine udgifter så det bare er formalia er der ingen der laver ballade over

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 4. May 16
Indlæg ialt: 669
Fra  Papan Games - Papangames.dk Skrevet kl. 08:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Har i været samlevere i mere end 2 år og med samme adresse i begge år, (når nu i ikke er gift) så må man vel kunne give en gave på op til de 64.300 kr. skatte- og afgiftsfrit.

Er i gift er der ingen grænse.

Derudover skal der som John nævner, selvfølgelig ændres i diverse dokumenter.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Frederik-N:
Har i været samlevere i mere end 2 år og med samme adresse i begge år, (når nu i ikke er gift) så må man vel kunne give en gave på op til de 64.300 kr. skatte- og afgiftsfrit
enig - men skattemæssigt vil gave jo ikke ændre ved værdisættelse af selskabet ved overdragelse til nærtstående skal være korrekt (ikke problem her som jeg læser det - hvor værdien til stiftelses beløb for 35% givet sagtens kan overdrages - også som gave hvis de betingelser er opfyldt - men bare generelt - så skal overdragelse vel ske til "korrekt" værdi til nærtstående)


Selskabet er relativt nyt og har ikke haft overskud og som beskrevet er stiftelseskapital faktisk betalt med deres fælles penge - og så må man næsten også kunne lave et lånedokument fra den tid på de 17.500 = 35% af selskabet som ønsket - og nu udligne lånet ved at tilsvarende aktier bare overdrages

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Valby
Tilmeldt 23. Feb 16
Indlæg ialt: 39
Fra  Churchkey ApS Skrevet kl. 11:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for jeres svar. Nu plejer jeg at være omhyggelig med den slags og overholde alle regler, men her tænker jeg bare, at jeg ændrer ejerregister og ejerbogen og gør ikke mere ud af det. Om det er gave eller "tilbagebetaling" af hendes andel af indskudskapital, det ændrer ikke på noget, når beløbet er så lav. Det var bare om der var flere ting der skulle ændres etc.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
Selskabet er relativt nyt og har ikke haft overskud og som beskrevet er stiftelseskapital faktisk betalt med deres fælles penge - og så må man næsten også kunne lave et lånedokument fra den tid på de 17.500 = 35% af selskabet som ønsket - og nu udligne lånet ved at tilsvarende aktier bare overdrages

SÅ simpelt er det vel nødvendigvis ikke. Det fremgår af regnskabet at produkt og udviklingsomkostninger er afholdt i år 1 og at branded skal lanceres i sommeren 2018. Her skal man være opmærksom på om der er skabes en merværdi og om en deling af værdien ved stiftelsen i 2016 er et reelt værdigrundlag. 

Fra Valby
Tilmeldt 23. Feb 16
Indlæg ialt: 39
Fra  Churchkey ApS Skrevet kl. 11:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Enig. Men nu er der en yderligere forsinkelse. Og overdragelsen sker ikke for at omgå noget eller lign. Blot skal hun være aktiv i virksomheden og skal have sin andel. Man kan spekulere meget i hvad er virksomheden værd efter lancering af produktet. Tja bum bum, selvfølgelig går man efter en værdiforøgelsen ellers er der ingen grund til at stifte en virksomhed. Men hvor langt ind i fremtiden skal det tænkes? Ja, måske er virksomheden 10 mio. værd om 5 år, hvem ved, måske går det konkurs (bare for tage extremer). Så det er svært at værdiansætte lige nu. Der foreligger ikke noget salg endnu, ingen salgskontrakter etc. Og produktet/-er er ikke en opfindelse, der kan indbringe mange penge med det samme.

Det jeg prøver at sige, hvis jeg, som stifter og direktør, på nuværende tidspunkt vil mene, at virksomheden lige pt er ikke mere værd end indskud, er det så forkert udgangspunkt i værdiansættelsen?

Vi er ikke gift endnu, men bliver nok indenfor 1 års tid, så hvis jeg kan give en skattefri gave 35 % af aps, så må værdien af virksomheden ikke være højere end (ca.) 180.000 kr. på overdragelsestidspunkt. Og ja, inden produktet lanceres og køres markedsføring etc etc. kan jeg umuligt sige, hvordan salget vil vokse. Men teoretisk set, hvad så hvis efter lancering af produktet og salg på egen webshop, virksomheden får en kæmpekontrakt på levering af produktet? Og måske vil ingen købe det (teoretisk set).

Så jeg skulle bare være sikker på, at jeg ikke kommer i karambolage med skat senere.

/Martin

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12654
Skrevet kl. 12:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Frem for at følge div. folks velmenende råd her på Amino, bør du få en advokat eller revisor til at rådgive dig korrekt.

Fra Valby
Tilmeldt 23. Feb 16
Indlæg ialt: 39
Fra  Churchkey ApS Skrevet kl. 12:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er nok det bedste, men når man ikke har så mange penge i virksomheden i forvejen og de skal bruges fornuftigt, så er jeg uforståelig overfor at bruge flere tusinde kroner på en advokat på så simpel en konstruktion. Eller på en revisor. Jeg er selv økonom så har værdiansat meget indviklede virksomheder og ved hvordan dette gøres på prof. niveau. Men jeg tænker en lille aps, hvor stort et behov er der for en advokat eller revisor. Den dag jeg har omsætning, vil jeg bruge advokat og revisor, men nu.... Jeg er mere interesseret i det lavpraktiske og om folk har selv gjort det, og hvilke erfaringer har de? Værdiansættelsen baserer sig på en forventning, en forventning om hvad virksomheden kan skabe i fremtiden - og lige meget om hvordan du vender og drejer det, så er det relativt svært at komme med en præcis forventning til indtjening, når produktet ikke har været markedet og kommer først hvis alt går vel om flere måneders tid.

Man kunne sige, at værdiansættelsen på 50.000 kr. nu er for lav, men vil du selv eller markedet betale mere end 17.500 kr. for 35% af en virksomhed, med skrumpet egenkapital og ingen produkt på markedet? Der er forventning om EK genoprettelse inden udgangen af året og måske meget bedre end det, men det er jo spørgsmål om tid.

Derfor mine spekulationer. Nu har jeg fundet ud af det lavpraktiske, eller fået det bekræftet. Men er mere spændt på at høre, hvordan værdiansættelsen skal gribes an hvis det ikke skal være en "ren" afdragelse uden en reel betaling.

dbh Martin 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Mars Rud:
Nu har jeg fundet ud af det lavpraktiske, eller fået det bekræftet. Men er mere spændt på at høre, hvordan værdiansættelsen skal gribes an hvis det ikke skal være en "ren" afdragelse uden en reel betaling
det vil ikke være klogt ganske enkelt. Det vil enten være en gave (og jeg forstår I ikke er nær kreds i den sammenhæng) eller noget fiktivt. 
Har hun betalt halvdelen i sin tid som du skrev - det var købt for jeres fælles penge - så har hun vel givet dig et lån eller registrering har været gal - og så kan I vel lave et lånebrev og registrere hende ind som ejer ved at du betaler lånet til hende tilbage med aktier

Om de så kan siges nu at have en anden værdi kan jeg slet ikke tage stilling til - jeg tror - med tanke på ikke overskud og de er købt for fælles penge - at jeg ville bruge stiftelsens værdi - et lånebrev udført og så betale det tilbage med anparter - men no guarantee hvis selskabets produkt rent faktisk gør det meget mere værd idag - så kan I givet komme galt af sted. Måske du skal betale en revisor for en helt konkret vurdering (alternativ bindende svar fra skat -. men det binder jo så)

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)