Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Akut hjælp til webshop m.m.

Side 2 ud af 4 (32 indlæg)
Fra Vallensbæk Strand
Tilmeldt 13. May 05
Indlæg ialt: 3475
Skrevet kl. 17:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg synes også argumentet med at man vokser ud af en standard løsning er lidt tynd. Man skal virkelig være stor før det sker og så er løsningen som regel ikke at bygge det over et open source system eller lign. men ligge en stor pose penge og få udviklet en fuldstændig special løsning der kører sammen med de bagved liggende rutiner.

Tilgengæld kan der være mange andre situationer hvor en standard løsning ikke er sagen, f.eks. hvis man sælger nogle varer hvor funktionaliteten er meget anderledes end i en den normale webshop løsning. Så kan det som regel ikke betale sig at bygge det oven på et lukket system som scannet eller dandomain, men istedet bygge det over f.eks. Joomla som Ronni tilbyder, for så er man stadig forholdsvis billig i gang og man har mulighed for at få skræddersyet de enkelte funktioner der passer til netop ens produkt.

Jeg synes dog man bør have fokus på hvor store muligheder man har for at designe sin shop, vælger man ikke at konkurrere på den billigste pris, så har design og dermed udstrålingen en rigtig stor betydning for shoppen. Men Henning har bevist flere gange at en Dandomain shop virkelig kan designes og blve flot, og Concept-i har bevist det samme med en scannet løsning.

Så til Charlotte - Lad være med at skrotte alt det design du har fået lavet til din nuværende hjemmeside, brug det som oplæg når du kontakter de forskellige udbydere af standard løsninger eller for den sags skyld special løsninger og hør hvad det vil koste, og om det er muligt at integrere det design du har fået udviklet.

Fra Odense
Tilmeldt 22. Aug 07
Indlæg ialt: 2539
Fra  redWEB ApS Skrevet kl. 17:21

Til Kirsten,

Det du skriver med at lægge produkter ind osv. er jo standard i alle webshops i dag af en vis beskaffenhed så det er ikke noget man kun får i standard løsningerne.

Dog er standardløsningerne selvfølgelig også forskellige og nogle af dem har det med at kræve månedlige leje per modul man benytter hvilket på lang sigt jo kan gøre en lejet forretning temmelig dyr. Derudover er man generelt set begrænset i en lejet shop - Du kan ikke foretage ændringer i den bagvedliggende kode og du har en leverandørafhængighed du bliver nød til at tage seriøst. Meget af den fleksibilitet og mange af de muligheder man kunne have som webshop ejer er man altså beskåret fra.

Nu inddrager du jo selv din egen webshop og jeg skal gerne indrømme at en webshop som din aldrig fik mig som kunde - Det lykkedes simpelthen aldrig at etablere den troværdighed som er så essentiel og fred være med det, hvis det er dit ambitionsniveau. Du har helt sikkert fået det outcome som dit input kvalificerer til. (Ingen personlig kritik i det - men min ærlige mening)

Derudover nævner du at der i standardløsninger er mange om at betale for forbedringerne - ja det er da korrekt men der er nu mange flere der benytter sig af Open Source software og dermed er der endnu flere udviklere og mandetimer bag de open source drevne webshopløsninger - forskellen er at her betaler du ikke for udviklingen af softwaren men derimod kun for tilpasningen til netop dit behov.

Ingen tvivl om at folk som Henning Wraae og Thomas Rosenstand har et rigtigt godt greb om at modificere de lejede løsninger og Martin Tygsen gør sig også godt i Oscommerce, som jo endda giver muligheder for at tage koden med sig - Men jeg mener helt klart at ud fra det beskrevne scenarie er det ikke lykken for Charlotte at gå ud og begå præcis den samme fejl som hun lige har lavet en gang, ambitionsniveauet er for stort og vi snakker jo ikke en fritids webshopejer med beskedne mål for omsætningen men derimod om en fuldtidsvirksomhed hvor webshoppen skal være kerneelementet i forretningen. Det harmonere altså bare ikke nødvendigvis med en gør-det-selv shop man lejer sig til eller en webshop hvor leverandørafhængigheden eller den manglende dynamik som begrænsningerne medfører kan sætte en i præcis den samme situation igen.

Jeg vil derfor tillade mig at konkludere at der findes forskellige løsninger til forskellige behov og at min vurdering er at det for Charlottes vedkommende ikke nødvendigvis er lykken at begive sig ud af en vej der let kan føre hende tilbage til det nuværende udgangspunkt.

Fra Nykøbing F
Tilmeldt 9. Feb 08
Indlæg ialt: 198
Fra  RejseTanker.dk Skrevet kl. 17:23

Hvor er det dog skønt, at jeg har fundet dette debatforum.....! Al den hjælp jeg allerede har fået, - jeg vender snarest tilbage til jer! MEN jeg har altså lige et spørgsmål: Standard løsning.....min største frygt er, at "ende" i en standard løsning - noget som alle kan og ligner alle andres!  Det er virkelig vigtigt for mig at have mit eget "look" - men det kan man måske også med standard løsninger? Når jeg hører standard løsninger, så kommer jeg til at tænke på diverse online shops som jeg har mødt på nettet....bedstemødre som sælger børnebørnenes aflagte tøj etc, disse shops er vist endda gratis.!? Mit hjemmeside firma har iøvrigt tilbudt at ændre min hjemmeside til en webshop og i deres skabelon prøve at ramme mit layout mest muligt (mod en merpris selvfølgelig). MEN det bliver jo så også en slags leasingaftale, hvor jeg ikke ejer min egen webshop. De mener at kunne tilbyde den bedste løsning med deres system, som i øvrigt hedder SEO ! ??? Keep comming med gode råd! Charlotte

Fra Odense
Tilmeldt 22. Aug 07
Fra  redWEB ApS Skrevet kl. 17:29

I de løsninger jeg leverer er det kunden der bestemmer udseendet - Jeg har f.eks. modtaget design oplæg som bestod af en side i photoshop hvor en professionel kunstdesigner havde lavet et billede af hvordan shoppen skulle se ud og det kom den så til efter jeg var færdig.

Der er altså nogle frihedsgrader involveret i det at etablere sig ud over standard løsningerne som standard løsningerne meget naturligt ikke kan komme ud over - ikke fordi de er dårlige men fordi hele konceptet omkring en månedlig leje på et standard system selvfølgelig ikke tilbyder den samme fleksibilitet og dynamik i de muligheder man har.

Fra Vallensbæk Strand
Tilmeldt 13. May 05
Skrevet kl. 17:45

Ronni - Den løsning du tilbyder er jo på sin vis også en standard løsning, den er baseret på Joomla hvis jeg kender dig ret, som har en lang række funktioner som er gennemtænkte og så videre. Når Charlotte ville komme til dig og bede om en løsning uden at have kendskab til IT, ville du tilbyde hende hosting, eller henvise til noget hosting, samtidig ville du sikkert foreslå en serviceaftale med et fast månedlig beløb hvor hun kunne ringe og få hjælp til hende system. Ergo er vi lidt ude i samme boldgade som en standard shop fra f.eks. scannet hvor du betaler en månedlig ydelse for hosting og support.

At der så er nogle faktorer der spiller ind bag ved, såsom fri adgang til koden, at man kan tage systemet med sig når man forlader virksomheden er en krig der aldrig ender. Der er fordele ved både de lukkede systemer og de åbner. Men set med mine øjne er det meget få kunder der overhovedet kommer ud i den situationer.
For det første fordi meget få webshop ejere har brug for deciderede special funktioner som andre standardshops ikke tilbyder, og fordi at kunden ikke flytter sin shop før den lukker ned eller vokser sig så stor at der skal en 100% skræddersyet løsning til.

De nævnte standardsystemer som er de største på markedet har i dag en lang række tilkøbs moduler, og rig mulighed for at tilpasse designet - Hvilket jeg er meget enig med dig i er en vigtig faktor, og bliver mere vigtig for hver dag der går - så set med kunde briller er der ikke den store forskel.

Man kan diskutere Dandomains priser eftersom det meget hurtig bliver en dyr løsning, den debat har vi haft i et par andre tråde. Men en service aftale med dig er vel heller ikke helt billig - hvor den er inkluderet i f.eks. dandomains og scannets priser.

Så mit bedste råd til Charlotte ville være at finde et firma der kan rådgive hende og hjælpe hende. Vælger hun et lukket system så bør hun nok holde sig fra de helt små på markedet, for chancen for de kommer og går er ret stor. Så vælger hun en lille spiller på markedet så er det vigtigt man sørger for at have nogle klare retningslinier for hvad der skal ske hvis firmaet vælger at lukke - og her vil en løsning baseret på f.eks. Joomla jo være perfekt.

Så Charlotte vælg en løsning hvor du har mulighed for at få den sparring der skal til, sørg for de har en viden på design(brugervenlighed, tendenser etc.) og få integreret det design du allerede har udviklet.

Så har du ihvertfald taget dit første skridt mod success.

Et ekstra lille tip er at læse Martin Thorborgs E-pusher light, for det første giver den en række gode tips du selv kan lege med, og for det andet giver den dig også nogle råd til hvad en løsning skal indeholder og dermed står du stærkere over for din kommende leverandør, da du ved en lille smule om hvad det drejer sig om. Du finder light udgaven her: http://www.thorborg.dk/e-pusher-gratis.htm  og den er helt gratis :)

Fra Vallensbæk Strand
Tilmeldt 13. May 05
Skrevet kl. 17:48

Viumgade:
som i øvrigt hedder SEO ! ???

Det hedder nok ikke SEO - SEO er begrebet for søgemaskineoptimering, og som idag er en MEGET vigtig faktor når du vil sælge på nettet - i grundtræk så handler det om at din webshop løsning skal være optimeret til at få en god placering i søgemaskinerne, det har de fleste webshops heldigvis efterhånden fået fokus på.

Scannet har valgt at lave det som nogle tilkøbsmoduler, og de er simpelthen nødvendige at have - så sørg for at bruge noget tid på at regne på de forskellige priser. Mange webshop firmaer har en tendens til at lave deres priser uigennemsigtige. Her i bland dandomain og scannet i mine øjne.

Tilmeldt 4. Feb 08
Indlæg ialt: 1318
Fra  Kirstens Quilt Skrevet kl. 17:49

Hej Charlotte 

Viumgade:

Standard løsning.....min største frygt er, at "ende" i en standard løsning - noget som alle kan og ligner alle andres!  

Som sagt bruger jeg scannets webshop - se kundereferencer på linket her: http://www.concept-i.dk/webshop.html, og prøv at se, hvor ens du synes, de ser ud.

Så inden du bruger flere penge, skal du nok tage en dyb indånding, og gøre lidt mere hjemmearbejde, og få nogle shops på prøve. De 14-30 dage, du venter på at afprøve en shop, kan være en af de bedste investeringer, du gør i dette projekt.   

Og så igen: Jeg kender selvfølgelig ikke dit produkt og din målgruppe, men det er IKKE vigtigt, hvad du synes om din shop, det er vigtigt, hvad dine kunder synes om din shop. Det er min erfaring, at det er vigtigt at differentiere sig på produktet (ikke nødvendigvis pris). Hvis produktet er OK, er du kommet et langt stykke af vejen.

Når du taler med dit hjemmesidefima, skal du også spørge til, hvordan de håndterer lagerstyring, kundekartotek, PBS-aftaler, beregning af forsendelse, evt. mængderabatter osv. Efter min bedste overbevisning er det ekstremt vigtigt at have lagerstyring, så kunderne ikke kan komme til at købe udsolgte produkter - det er noget, der virkelig giver irritation hos kunden.

En anden ting: hvem hoster din side? Har du selv en server stående, eller bliver den hostet andetsteds. Jeg er ikke tekniker nok til selv at have en server kørende, men den risiko der er for, at den bryder ned på et ubekvemt tidspunkt. Men det kan jo være, at dit designfirma tilbyder den slags?

Hvis du fra starten har fortalt dem, at du ville have en webshop ville jeg i øvrigt gå i dialog med dem om regningen - hvis de har vidst det, ligner det lige lovlig meget 'den mere kloge narrer den mindre kloge' - uden at kende omstændighederne i øvrigt.

Kirsten

Kirsten www.kirstensquiltshop.dk

Fra Odense
Tilmeldt 22. Aug 07
Fra  redWEB ApS Skrevet kl. 18:01

Martin Tygsen:

Ronni - Den løsning du tilbyder er jo på sin vis også en standard løsning, den er baseret på Joomla hvis jeg kender dig ret, som har en lang række funktioner som er gennemtænkte og så videre. Når Charlotte ville komme til dig og bede om en løsning uden at have kendskab til IT, ville du tilbyde hende hosting, eller henvise til noget hosting, samtidig ville du sikkert foreslå en serviceaftale med et fast månedlig beløb hvor hun kunne ringe og få hjælp til hende system. Ergo er vi lidt ude i samme boldgade som en standard shop fra f.eks. scannet hvor du betaler en månedlig ydelse for hosting og support. 

Jo men det er da korrekt - det er jo en Open Source "standard" løsning som en webshop baseres på - Men der stopper standard vel også - Det som jeg og andre lever af er jo at tilpasse, skræddersy og vidreudvikle på det fundament som open source softwaren giver. Dermed betaler man altså for den tilpasning og det at få en unik webshop - som vi jo nok er enige om er et markant vigtigere aspekt end tidligere.

Jeg tilbyder ikke hosting men hvis kunden har behovet tilbyder jeg da gerne en support aftale - Min erfaring er bare at langt langt de fleste kunder ikke har behov for faste support aftaler da de selv lære at opdatere deres webshop og site meget hurtigt. Derfor er mit job at overflødiggøre mig selv og det sætter jeg en ære i.

Martin Tygsen:

At der så er nogle faktorer der spiller ind bag ved, såsom fri adgang til koden, at man kan tage systemet med sig når man forlader virksomheden er en krig der aldrig ender. Der er fordele ved både de lukkede systemer og de åbner. Men set med mine øjne er det meget få kunder der overhovedet kommer ud i den situationer.
For det første fordi meget få webshop ejere har brug for deciderede special funktioner som andre standardshops ikke tilbyder, og fordi at kunden ikke flytter sin shop før den lukker ned eller vokser sig så stor at der skal en 100% skræddersyet løsning til.

Jeg tror faktisk du vil blive overrasket over hvor ofte der er webshop eller website ejere der står i den situation - Uden at nævne navne findes der på markedet nogle rimeligt store danske udbydere som gerne flår deres kunder for op til 5-10.000 kr om måneden for "leje" af ganske alm. funktioner og moduler og hvis kunden så ønsker at flytte står de med håret i postkassen og skal reelt starte forfra fordi de ingen adgang har til koden. Charlottes indlæg her hvor hun reelt ikke har adgang til koden er bare endnu et eksempel og jeg har haft og regner også med at få mange kunder i fremtiden der har præcis det problem.

Fra Vallensbæk Strand
Tilmeldt 13. May 05
Skrevet kl. 18:04

Ronnikc:
Jeg tror faktisk du vil blive overrasket over hvor ofte der er webshop eller website ejere der står i den situation - Uden at nævne navne findes der på markedet nogle rimeligt store danske udbydere som gerne flår deres kunder for op til 5-10.000 kr om måneden for "leje" af ganske alm. funktioner og moduler og hvis kunden så ønsker at flytte står de med håret i postkassen og skal reelt starte forfra fordi de ingen adgang har til koden. Charlottes indlæg her hvor hun reelt ikke har adgang til koden er bare endnu et eksempel og jeg har haft og regner også med at få mange kunder i fremtiden der har præcis det problem.

Der findes mange brodne kar derude, og det er ikke kun forbeholdt små virksomheder - Så ja det gælder om at undersøge markedet grundigt. Der findes også rigtig mange små firmaer derude der tilbyder en joomla, oscommerce eller lign som bare bliver smidt op på en server uden at gøre mere ved den - Det er i mine øjne også at r*vrende en kunde.

Så vi kan sagtens blive enige om at man virkelig skal undersøge tingene først.

Tilmeldt 4. Feb 08
Indlæg ialt: 1318
Fra  Kirstens Quilt Skrevet kl. 18:06

Til Ronnick 

Ronnikc:

Nu inddrager du jo selv din egen webshop og jeg skal gerne indrømme at en webshop som din aldrig fik mig som kunde - Det lykkedes simpelthen aldrig at etablere den troværdighed som er så essentiel og fred være med det, hvis det er dit ambitionsniveau. Du har helt sikkert fået det outcome som dit input kvalificerer til. (Ingen personlig kritik i det - men min ærlige mening)

Din kommentar bærer i den grad præg af, at  du ikke kender hverken mit marked, eller det segment, jeg handler med. Du kender ikke lignende butikker, og du kender ikke markedet, nicheprodukter osv. Og det er i virkeligheden kernen i mange af debatterne her: Der mangler udgangpunkt i kunden og kundens behov. Så inden du siger noget om troværdighed, skal du måske se på hvem, kunden er.

De fleste af mine kunder er kvinder mellem 45 og 70, som er lidt teknologiforskrækkede. De skal have noget der er enkelt at gå til, og som signalerer at jeg ved noget om deres hobby (det gør du tydeligvis ikke). De vil absolut ikke have en masse fancy ting, som flash osv - mange af dem sidder faktisk på en modemforbindelse. Det kommer måske bag på dig, at det stadig findes, og at der er målgrupper udenfor det traditionelle internetmarked, der faktisk genererer høje profitmargins. 

Så når jeg bruger min shop som eksempel, er det fordi den i den grad er tilpasset markedet.

Og mht. mit ambitionsniveau: Den kommentar er simpelthen under lavmålet, og du mangler tydeligvis forretningsforståelse, så dine kommentarer kan jeg simpelthen ikke bruge til noget.

Kirsten

Kirsten www.kirstensquiltshop.dk

Side 2 ud af 4 (32 indlæg)