Hej. Jeg står i den situation at jeg hurtigst muligt skal have lavet en webshop, men har intet forstand på selv at bygge den op eller på hvordan jeg gør mht. at placerer mig på nettet! Tanken var jeg jeg skulle ha åbnet en fysisk butik med en sideløbende webshop/hjemmeside. Forretningen har været umulig at få (intet er til leje i byen) og hjemmesiden står næsten klar med det layout jeg vil ha! Nu har jeg besluttet mig for at få lavet en kanon webshop, med rigtige gode placeringer. Herudover i standsætter jeg et baghus vi har, hvor jeg så kan drive forretning/lager i. Desværre er det først nu gået op for mig, at en alm. hjemmeside ikke er en webshop eller bare kan laves om til en.....! Iflg. firmaet som har lavet siden, skal alt nu faktisk laves forfra og mit "lækre" layout splittes op i kedelige kasser! Jeg kan forstå at der er tale om forskellige skabeloner, som varierer fra firma til firma. Jeg har virkelig læst og ledt på nettet om både produktion og placering, men er kun blevet endnu mere "skør". Nogle rådgiver mig om, at det bedste er at eje "programmet" selv og være uafhængig. Andre køber du hele pakken hos!? Prismæssigt varierer det enormt NÅ, men jeg kunne blive ved! Jeg står med hele varelageret klar, så det kan kun gå for langsomt med at komme igang. Jeg skal selv kunne opdatere og sætte billeder ind! Jeg mangler rådgivning og meget gerne tilbud på produktion. Håber der er nogle kloge hoveder, som kan hjælpe/rådgive mig og helst ikke i for teknisk sprog! Glæder mig til at høre fra jer! Venligst Charlotte |
Hej Charlotte
Kedeligt, at du har fået SÅ dårlig rådgivning - et seriøst foretagende burde have fortalt dig, at en webshop og en 'almindelig' hjemmeside ikke er det samme! Du vil sikkert få rigtig mange forslag herinde, også fra folk, der gerne vil hjælpe dig!
Mit forslag, er at du ikke begynder helt forfra med at lave din egen butik. Find en standard-løsning, med muligheder for individuel tilpasning. Jeg bruger Scannets webshop, og den er jeg meget glad for. Her får du en butik med lagerstyring, kundekartotek osv, ordremail, dankortbetaling osv. Min er købt gennem Concept-I (www.concept-i.dk). Efter min bedste overbevisning får man mest for pengene ved at vælge et standardsystem, som kan tilpasses i et eller andet omfang, og evt. udbygges med flere moduler, efterhånden som du får brug for det.
Jeg er klar over, at der mange, der vil finde mit layout lidt kedeligt, men det virker til den målgruppe, jeg har, og min omsætning er pt. eksponentielt stigende. Det er i øvrigt ret let at ændre designet (selvfølgelig inden for visse rammer). Hvis du skal have Dankort betaling, er det også klart at foretrække en standardløsning med hosting, så er du sikker på, alle krav til PBS overholdes (og dem er der en del af), bl.a. skal der laves en årlig revisionsrapport om sikkerheden, og den laves af shopudbyderen, og giver ikke dig yderligere udgifter.
En ting mere om layout: Husk, at lækkert layout gør det ikke alene. Tænk lige så meget på funktionalitet (selv om du ikke bryder dig om kasser), men det skal være let for kunden at købe varerne - det kan ikke nytte noget, at man fx skal gennem adskillige billeder og flashanimation før man kommer på til det væsentlige.
Prøv at finde udbydere af standardløsninger - fx Scannet, Dandomain eller andre. Se på deres kundelister og referencer, og kig på de butikker, de driver. Du kan få en shop på prøve i 14 dage, inden du beslutter dig. Jeg prøvede selv 3 forskellige, og Scannet var den, der var mest intuitiv at bruge for mig, jeg var simpelthen kørende på en halv dag. En vigtig parameter ved valget af standardløsninger er muligheden for kortbetaling. Der var også en enkelt leverandør, der 'desværre ikke havde en ledig prøveshop lige nu' - han kom slet ikke i betragtning.
Og inden der nu er alt for mange herinde, der falder over mig mth. standardløsninger: Jeg er klar over, at der findes forskellige synspunkter på området, dette er min.
Held og lykke med shoppen.
Kirsten