Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Holdingselskab Opløst som ejer 30% af et driftselskab

Side 1 ud af 4 (33 indlæg)
Tilmeldt 4. Apr 18
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 20:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ejer idag 40% af et driftselskab som jeg selv har stiftet i 2012 og der efter solgt anparter ud til 2 kompagnoner.

Vi ejer alle 3 Driftselskabet via vores holdingselskabet.

Situation er nu denne at den ene af mine medejeres holdingselskab er dage fra at blive opløst af skifteretten da han ikke har indsendt årsrapport for 2016 og ikke har Hjort noget for at få selskabet genetableret.

Da vores driftselskab pt har negativ egenkapital grundet underskud i 2016 har skifteretten vurderet hans 30 % til ikke at har nogen værdi og derfor vil de opløse selskabet (de ringede til mig idag for information om sriftselskabet da de ikke har kunne få fat på ham)

Hvordan står jeg i forbindelse med at overtage de 30% som hans selskab ejer i tilfælde af hans selskab nu bliver opløst ?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:09
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det skal du jo netop spørge skifteretten om. Det er dem som "ejer" styrer - hans holding under tvangsopløsningen. At overtage de 30% af jeres drift burde være muligt, men hvad skifteretten evt sætter som pris (ex det som bohandlingen koster selv om selve den reele værdi af de 30% er mindre) det aner jeg ikke

Du bør vel også undersøge hvad der sker hvis du IKKE overtager og skifteretten blot lukker det, for det er måske fint nok i sig selv - at den ejer forsvinder men det må andre her inde givet kunne sige meget mere om - om I så per automatik bare går op i ejerandel der der jo så nu kun er jeres 70% tilbage - Jeg ville lige vente på andre her - eller ofre ½ time med en revisor, så I ikke byder på noget i skifteretten, som I måske slet ikke behøver byde på

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 4. Apr 18
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 21:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

Tak for dit svar, jeg har drøftet det med min revisor og hun svarede lidt ala det du har skrevet.

Problemet er jeg ikke ønsker at stå i en situation hvor det 30% er låst i et opløst selskab også står vi fast der ;-)

Jeg vil dog ringe til skifteretten imorgen og
høre om de vil sælge mig anparterne.

Tilmeldt 4. Apr 18
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 19:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Nå nu har jeg snakket med Skifteretten og de har opløst hans selskab igår.

Men mere kunne han ikke hjælpe med, så jeg ved foresat ikke hvad som sker med de 30% hans opløste firma ejer.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ved det ikke - men du skrev at I havde negativ ek så kurator ville ikke forsøge at sælge anparterne i jeres fælles drift ud af det konkursramte holding

Umiddelbart kan det umuligt ramme jer - og skifteretten burde vel kunne sige hvad der SÅ sker med hans ejerdele - forsvinder de så blot op i den blå luft og får I så bare automatisk øget jeres andel

Vent stadigt på andre, men ellers kan en revisor da garanteret svare hurtigt når skriferetten ikke kunne sige hvad der så sker med det konkursramtes 30% i jeres fælles drift

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 4. Apr 18
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 20:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak igen for svar.

Min revisor er ved at undersøge det for hun kunne ikke svare på hvad der sker med de 30%

Og ja firmaet har PT negativ ek til trods for vi kom ud af 17 med et overskud. ;-)

Så det opløste Holding selskab er opløst iflg skifteretten da det ikke er bogen værdi i selskabet, så det er hverken kurator eller noget ind over, en ren formløs opløsning ;-)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:49
Hvor mange stjerner giver du? :

De 30 % må være "udlagt" til  ejeren af det nu tvangsopløste holdingselskab. Han vil så have en anskaffelsessum på 0 kr når anparterne engang sælges.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Whiskey:

De 30 % må være "udlagt" til  ejeren af det nu tvangsopløste holdingselskab. Han vil så have en anskaffelsessum på 0 kr når anparterne engang sælges.

herligt du kom på banen. Ikke den løsning jeg havde troet faktisk - men givet helt ret. Så en ejer kan i princip ved formløs lukning få værdier der anses for at være 0 udleveret - i alle fald her anparter - og så kan ejeren måske tilmed nu - efter andre kreditorer kan have tabt penge - vride lidt arm på de andre ejere af drift - ved enten ikke at ville sælge - eller bare beholde og vente på, at selskabet så alligevel bliver noget værd

Jeg ville have forventet at retten måtte via de andre ejere og se - om der var bare lidt penge at hente ved at de ville overtage, men måske netop grundet - formløs opløsning - går man ikke den vej

Jeg kender et par andre (med et par driftsselskaber med negativ kapital) som går og venter på at EN ejer går konkurs med sit holding og er spændte på hvad der så sker med deres fælles 4 driftsselskaber, men - hvis det bliver formløst, så er det altså muligt, at den gamle ejer bare fortsætter helt uændret med sin ejerdel, nu bare som person i stedet.

Så må eneste ændring der kræves være ændring i selskabets ejerbog samt i legale og reele ejere fra tidl holding til nu ejeren bag det personligt. Korrekt fattet?

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja. Det må så medføre en ændring i ejerbogen.

Typisk så burde spørgsmålet om hvad der sker ved en ejers konkurs, tvangsopløsning mv. reguleres i en ejeraftale. Evt i form af en forkøbsret. Havde anparterne nu haft en værdi så kunne kurator måske have solgt dem til en 3. mand som man måske ikke havde lyst til at han skulle være en del af selskabet.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Koudahl:
Havde anparterne nu haft en værdi så kunne kurator måske have solgt dem til en 3. mand som man måske ikke havde lyst til at han skulle være en del af selskabet.
enig . men i mit perifiere fald ville de 2 der har orden i holding givet helst overtage ved at få overdraget (eller købe til 1 kr or whatever - som du siger værdi ansættes jo til 0) De må jo så evt give tilbud til skifteret inden det er opløst
Men ja - der må så bare ellers ændres ejerbog og ejerregistre

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 4 (33 indlæg)