Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Markedsføring via Adwords og søgemaskineoptimering

Side 2 ud af 3 (22 indlæg)
Tilmeldt 14. Nov 07
Indlæg ialt: 84
Skrevet kl. 09:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Du har ret Karsten. Der kan SAGTENS være fordele ved at bruge en professionel til at opsætte adwords kampagner.

Jeg var vist lidt mandags-gnaven da jeg skrev det indlæg.

Da Lise skrev sit indlæg tænkte jeg bare "åh nej, ikke igen"..
Jeg er så træt af at høre om selvstændige, der bliver fanget af opsøgende plattenslagere og fidusmagere der tilbyder værdiløse serviceydelser.
Og mit indlæg var måske lidt præget af denne frustration.

Jeg vil lige pointere at jeg ikke kender noget til det firma Lise bruger, så jeg anklager ikke dem for at være plattenslagere!

Håber tingene løser sig for alle involverede.

Mvh,
Troels

Fra Roskilde
Tilmeldt 30. Jul 06
Indlæg ialt: 2298
Skrevet kl. 10:16

Hej Lise

Har du keywords som "hundeudstyr" og "hundesenge"?

Kunne ikke finde din shop blandt annoncerne på disse ord. Hvilke søgninger bringer din annonce frem?

Mvh Jesper

Fra København
Tilmeldt 13. Sep 07
Indlæg ialt: 52
Skrevet kl. 12:02

Hej Lise.

Med hensyn til din AdWords opsætning, så er det meget normalt at du betaler et opstartsgebyr for research, søgeordsliste, annoncetekster, implementering (både AdWords og Analytics) til et firma, som varetager disse ting for dig. Prisen kan altid diskuteres og forsvares alt afhængig af kontoens størrelse. Jeg synes f.eks 5.000 er lige i overkanten medmindre du har en stor konto med mange (over 1.000) søgeord og annoncegrupper, e-commerce implementering i Analytics m.m.  

Der hvor du skal være vaks er omkring din specifikke aftale med din leverandør. Jeg kan se at Oban har mindst én Google Qualified Professionel, hvilket betyder at de (som udgangspunkt) ved noget om AdWords. Men jeg synes du skal få svar på følgende spørgsmål: 

• Betaler du en fast pris per klik?
  • Har du visninger på alle netværk (Search, Search Network, Content Network)?
  • Har du adgang til AdWords kontoen?
  • Har du godkendt søgeordslisten og evt. kommet med kommentarer til den?
  • Er dine søgeord meget generelle og skal måske fjernes eller konkretiseres?
  • Har du negative søgeord i din søgeordsliste?
  • Er kontoen opdelt på forskellige annoncegrupper med tilhørende annoncetekster?
  • Er der deeplinket til dine temasider eller sendes alle klik til forsiden?

Jeg vil foreslå dig at du tager et møde med din leverandør og får en total gennemgang af kontoen og får svar på alle dine spørgsmål. Såfremt der er noget der er "hemmeligt" eller svarene er afvigende, så ville jeg overveje valg af denne leverandør. Der er intet magisk over AdWords, hvilket der desværre stadigvæk er en hel del som prædiker.... 

Hvis du vælger at hoppe over til organisk optimering skal du være opmærksom på at dette (hvis det gøres rigtigt) er væsentlig dyrere i starten og samtidig tager tid. Og på dette marked er der endnu flere som kan "sjove trylleformularer". Det vigtigste er for dig at du finder en leverandør, som forklarer dig stille og roligt på "menneskesprog" hvorfor og hvordan tingene hænger sammen. Hvis du støder på en leverandør, der kommer med konkrete løfter om at ligge nummer 1-3 på Google, skal du løbe skrigende bort.... Det er KUN Google selv, der kan give det løfte og overholde det.

Nå men hvad skal jeg så vælge spørger du sikkert nu?

Hvis man groft skulle stille AdWords og Organisk Optimering op imod hinanden, vil jeg kalde det en racerbil vs. godstog....

• AdWords er racerbilen - Hurtig opstart og oppe i fuld fart på ganske kort tid. Kan startes og slukkes efter behov, kan geografisk og tidsmæssigt afgrænses. Og mange flere "sjove" knapper man kan trykke på.
  • Organisk optimering er toget - Lang opstart (førend du får resultater), men når det kører, så buldrer det derudaf og det er billigere på lang sigt.

Håber det gav dig et overblik.

Held & lykke med dine valg....

Søren J ;o)

Søren J ;o)

Partner hos www.nosuchagency.dk 

Fra Rungsted Kyst
Tilmeldt 28. Sep 07
Indlæg ialt: 255
Fra  Design for Pets ApS Skrevet kl. 13:39

Hej Jesper, 

Ja, begge disse søgeord er med på oversigten. Hver gang jeg selv prøver at søge på dem, kommer de heller ikke frem på side 1. Men jeg går ud fra, at det er fordi der er så meget konkurrence på disse to søgeord.

Hilsen Lise

Mange hilsner fra Lise

Design for Pets - Hundeartikler og kattetilbehør til designbevidste dyreejere.

Fra Rungsted Kyst
Tilmeldt 28. Sep 07
Indlæg ialt: 255
Fra  Design for Pets ApS Skrevet kl. 13:52

Hej Søren,

Tusind tak for input. Det var dejligt at få en uddybende definition af organisk optimering i et sprog som selv jeg kan forstå. For blot 3 mdr. siden var SEO en by i Rusland for mig ;-).

Mht.de nævnte spørsgmål, så er der nogenlunde styr på det. Jeg synes bare, det er for dyrt at bruge Adwords generelt, når man er på et marked med stor konkurrence på søgeordene. Det er ikke så meget de 5.000, jeg har betalt til Oban. Det er jo en engangsudgift. Jeg havde måske bare forventet lidt mere med udgangspunkt i den indledende telefonsamtale jeg havde. Der fremgik det ikke, at jeg skulle forvente at sætte så meget til i starten og hvor længe jeg skal blive ved med det. Er ved at miste tålmodigheden og bliver i rigtig dårligt humør, når jeg ser hvordan Adwords kontoen dræner mit marketing budget, uden at kunne mærke det på bundlinien (udover at den bløder!) ;-)

Hilsen Lise

Mange hilsner fra Lise

Design for Pets - Hundeartikler og kattetilbehør til designbevidste dyreejere.

Fra Frederikshavn
Tilmeldt 20. Jun 07
Indlæg ialt: 430
Fra  BIZON Skrevet kl. 16:20

Jeg kan kun finde to sider med sponsorerede links på de to søgeord, og det er altså ikke ret meget konkurrence. Jeg fandt da osse din annonce som nummer 4 på første side.

Jeg mener at du skal satse noget mere på alm. SEO (husmandsversionen) - Det kan sagtens bringe dig rigtig langt, med hvad du selv kan udføre, hvis jeg skal bedømme ud fra et hurtigt kig på dine konkurrenter.

Fra Odense
Tilmeldt 6. Nov 07
Indlæg ialt: 104
Skrevet kl. 21:36

nu har du skrevet kl.16 et eller andet.. og lige på det tidspunkt, er der nok ikke så mange konkurrenter som der er om morgenen. og måske sidder du et sted i verden hvor der ikke er ret mange regionalbegrænsede kampagner, derfor kan man ikke helt regne med sit søgeresultat

Fra Frederikshavn
Tilmeldt 20. Jun 07
Indlæg ialt: 430
Fra  BIZON Skrevet kl. 07:09

Klokken 7 morgen er der det samme antal - og var det mig der solgte hundeudstyr ville jeg ikke begrænse tiden til normal arbejdstid, da mange kunder altså ikke kan sidde og glo på nettet i dagtimerne, som vi kan.

I går eftermiddag var jeg i Vejen, og nu er jeg i Kolding - og man er da mere end almindeligt dum hvis man udelukker disse områder fra Adwords på de to søgeord. Jeg møder da en del med hunde morgen og aftenBig Smile

Tilmeldt 4. Feb 08
Indlæg ialt: 1318
Fra  Kirstens Quilt Skrevet kl. 09:34

Hej Lise

Jeg har haft min webshop i 3 år nu, og det tager altså LAAANG tid at blive indarbejdet på markedet. Jeg har ikke brugt Adwords eller andre annoncer på nettet, men har gode erfaringer med andre tiltag. Du kunne fx tilbyde at besøge kennelklubber eller lignede og medbringe små brochurer/flyers til sådanne arrangementer. En anden strategi, er at få så mange som muligt til at linke til din side. Det, der virker allerbedst for mig er nyhedsbreve. Jeg sender et ud hver 2./3. uge, og det holder min shop i kundernes bevidsthed, så næste gang det søger noget, kan de huske shoppen. Men det tager - som sagt - lang tid. Det tog i hvert fald betydeligt længere, end jeg havde forventet. Så du skal nok væbne dig med noget tålmodighed.

Hilsen
Kirsten

Kirsten www.kirstensquiltshop.dk

Fra København
Tilmeldt 13. Sep 07
Indlæg ialt: 52
Skrevet kl. 13:47

Lise Andersen:
Mht.de nævnte spørsgmål, så er der nogenlunde styr på det. Jeg synes bare, det er for dyrt at bruge Adwords generelt, når man er på et marked med stor konkurrence på søgeordene.

Hej Lise.

Som udgangspunkt er AdWords et dyrt medie over en længere periode sammenlignet med SEO. 

Når det så er sagt synes jeg du skal gennemgå din søgeordsliste og for at begrænse dit forbrug pause de mere generelle ord.
Jeg skal prøve at gøre det letfordøjeligt, men jeg bliver lige lidt teknisk, så du kan få en ide omkring AdWords systemet.

Jo mere konkrete søgeordssammensætninger (ex. "lyserød elastisk hundesnor" vs. "hundesnor") des mindre trafik, men end bedre CTR, som står får Click Through Rate (forholdet mellem visninger og antal klik).

AdWords systemet er atypisk i forhold til andre medier, da de "belønner" relevante kampagner og straffer irrelevante. I stedet for at sætte den annonce øverst, hvor man er villig til at betale mest, har de indført Quality Score. Quality Score er en værdi der udregnes udfra bla. følgende faktorer: CTR, sammenhængen mellem søgeord og annoncetekst, kvalitet af landingpage (den side man sendes hen til når man klikker), kontoens historiske performance, m.fl. 

Din QS er herefter med til at bestemme placeringen af din annonce, som betyder at hvis din QS er bedre end dine konkurrenters kan du "risikere" at betale mindre per klik og samtidig ligge bedre placeret.  

Det jeg prøver på at sige er at få barberet de generelle søgeord væk, så sparer du nogle penge og du får en bedre CTR, som herefter påvirker din QS, som i sidste ende giver dig billigere klik og bedre positioner....

Var det helt sort?Wink

Søren J  

Søren J ;o)

Partner hos www.nosuchagency.dk 

Side 2 ud af 3 (22 indlæg)