Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kapitalforøgelse til yderligere investeringer i APS

Side 1 ud af 3 (22 indlæg)
Tilmeldt 19. Mar 11
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 00:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har forsøgt at læse mig til hvad omkostningerne er ved at indskyde yderligere i et holdingselskab/APS.

Jeg tænker ikke på et lån, men direkte kapitalindførsel. Hvis man har oprettet et holdingselskab og derefter et APS for de 50tDKK, hvis jeg så laver en kapitalforøgelse på yderligere 50tDKK og fører ned til mit APS, har jeg i så fald 100t DKK skattefrit ved evt. salg af APS'et?

Og er der nogle omkostninger jeg overser, når jeg skal lave kapitaltilførsel såfremt det er penge fra egen lomme ?

Mvh Marco

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 08:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er ikke sikker nok til at svare på dit umiddelbare spørgsmål, men det er ikke min opfattelse at der reelt er andre omkostninger end de offentlige gebyrer for privilegiet med at få lov at taste oplysningerne ind i de lovpligtige offentlige systemer.

Det jeg ville gøre/overveje var om det ikke var bedre at lave et konvertibelt lån hvor du så kan få dine private penge ud når firmaet har tjent pengene og så ikke behøver at binde dem i kapitalindskud. Ulempen er at du skal lave lånedokumentet og at du potentielt taber de 27% du kunne få i skattefradrag hvis du tabte kapitalen. Du må kun konverterer dit ansvarlige lån til anparter hvis anparterne har den nominelle værdi.

Hvis der er nogle af dem der er langt klogere på disse ting der ved det, har jeg en vinkel der var rar at belyse. Vi købte en investor ud til langt under deres investerede kapital og fik et stort antal B og C anparter (priviligerede anparter). Hvis alt en dag skullle gå ned er det så kun vore direkte investeringer eller de direkte investeringer i driftselskabet der giver fradrag. Umiddelbart antager jeg at de der smed penge i og trak sig ud på et tidspunkt hvor anparterne var langt mindre værd er dem der får/fik fradraget som ville være ret og rimeligt, men logik, skat og den offentlige sektor hænger jo ikke altid sammen.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:14
Hvor mange stjerner giver du? :

BroncofanDK:
Ulempen er at du skal lave lånedokumentet og at du potentielt taber de 27% du kunne få i skattefradrag hvis du tabte kapitalen

Det er jo ikke bare at lave et lånedokument med  overskriften konvertibelt lån. Der skal en vedtagelse på en generalforsamling til og så skal det fremgå af vedtægterne. 

Hele ideen i at bruge konvertible lån er netop at man får en fradragsret, hvis selskabet skulle gå ned i modsætning til hvis man som hovedaktionær yder et almindeligt lån til selskabet.

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 13:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Whiskey:

BroncofanDK:
Ulempen er at du skal lave lånedokumentet og at du potentielt taber de 27% du kunne få i skattefradrag hvis du tabte kapitalen

Det er jo ikke bare at lave et lånedokument med  overskriften konvertibelt lån. Der skal en vedtagelse på en generalforsamling til og så skal det fremgå af vedtægterne. 

Hele ideen i at bruge konvertible lån er netop at man får en fradragsret, hvis selskabet skulle gå ned i modsætning til hvis man som hovedaktionær yder et almindeligt lån til selskabet.

Formålet med konvertible lån er som du skriver, men der er IKKE fradrag for konvertible lån. Der er fradrag for tab på eventuelle anparter/aktier lånet er konverteret på, og man må ikke konvertere til overpris. Hvis du har lavet et konvertibelt lån som giver dig ret til at købe 50000 anparter til 1kr stykket, så må du ikke købe dem hvis anparterne (set med en vilkårlig medarbejder i Skat's øjne) ikke længere har den værdi!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Marco D:
Hvis man har oprettet et holdingselskab og derefter et APS for de 50tDKK, hvis jeg så laver en kapitalforøgelse på yderligere 50tDKK og fører ned til mit APS, har jeg i så fald 100t DKK skattefrit ved evt. salg af APS'et?
ja

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:01
Hvor mange stjerner giver du? :

BroncofanDK:
Formålet med konvertible lån er som du skriver, men der er IKKE fradrag for konvertible lån. Der er fradrag for tab på eventuelle anparter/aktier lånet er konverteret på, og man må ikke konvertere til overpris. Hvis du har lavet et konvertibelt lån som giver dig ret til at købe 50000 anparter til 1kr stykket, så må du ikke købe dem hvis anparterne (set med en vilkårlig medarbejder i Skat's øjne) ikke længere har den værdi!

den ved jeg ikke hvor du har fra- er det konvertible lån lavet efter alle regler (med i vedtægter - med i årsrapport og og og) så er der fradrag for lånet også hvis man ikke har konverteret - til lånets værdi - ganske som hvis det var kapital - det er ideen med konvertibler som man helt frit kan vælge at konvertere - eller ikke vælge at konvertere

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Mar 11
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 23:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

Tak, det var som om min tråd blev hijacket ;-)

Har du evt. også et bud på hvad omkostningerne er som man skal være opmærksom på ved kapitalforøgelse, er det "kun" gebyrer? (Og i så fald hvilke?)

Mvh Marco

Tilmeldt 19. Mar 11
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 23:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak :-)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:33
Hvor mange stjerner giver du? :

jeg husker ikke gebyrene med sikkerhed - mener kun der er et i virk ved registrering af kapitalen - om overhovedet noget - 180 kr mener jeg - se om andre ved mere

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Mar 11
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 23:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for hjælpen

Side 1 ud af 3 (22 indlæg)