Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skal et band der selv er arrangør betale moms af entreindtægter

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 14. Feb 18
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 21:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er booker/manager for et band som i den kommende tid har flere aftaler hvor bandet selv står som arrangør og betaler for leje af spillestedet. Der er lagt moms på lejen. Det samme med nogle annonceringsudgifter som bandet skal betale spillestedet for.
Jeg har læst mig til at musiker som arrangør skal betale moms af entreindtægter. Er det korrekt selv om de ikke er momspligtige. I så fald kan de så også trække momsen på udgifterne fra og derved minimere momsbetalingen?
Bandet er ikke registreret som virksomhed eller forening. Jeg administrerer alt vedr bandets aftaler, kontrakter, økonomi m.v. Jeg overvejer at oprette enkeltmandsvirksomhed for at køre bandets økonomi herigennem. Ville det være fornuftigt.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:26
Hvor mange stjerner giver du? :

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 15. Feb 18
Indlæg ialt: 373
Fra  Lillebælt Revision Statsaut. Revisionsanpartsselskab Skrevet kl. 00:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis den forventede indtægt fra momspligtige aktiviteter er over kr. 50.000 indenfor 12 måneder, så SKAL bandet momsregistreres.

Hvis indtægten er under kr. 50.000, kan de vælge at lade sig momsregistrere.

Hvis de bliver momsregistreret kan de naturligvis fratrække moms af omkostninger, såsom leje af spilledstedet og annoncering.

Måske skulle du søge hjælp hos en revisor angående hvordan det hele skal sættes op.

Der er flere forhold, som der skal tages stilling til, fx. om der skal laves et selskab eller en personlig virksomhed, hvordan skal bandets medlemmer vederlægges for deres indsats, hvordan skal du vederlægges for dit arbejde osv.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:19
Hvor mange stjerner giver du? :

ganske enig i at hele det setup bør tages med en revisor - også om DU skal være enkeltmands - mm hvis DU skal være manager/booker - og ellers - om selskabet kører via "bandleder" der styrer skat når de får indtægter nu  -eller hvordan de allerede NU styrer indtægter og udgifter uden "firma" 

Der skal givet også noget ejeraftale og andet ind over hvis det her skal komme i hus med evt. flere ejere (banded) og eller kontrakt mellem dig som booker/manager og banded 

Hvorfor ikke kontakte Ole Lynge Andersen og høre hvad ½ time i telefonen vil koste og så tage den derfra - for det kan nok tage noget mere tid end det - Ole har da vel givet pænt indtryk hidtil herinde med gode svar :) 

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 14. Feb 18
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 00:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Som det er nu styrer jeg al økonomi. Dvs bandets honorarer, hjemmeside, Koda, plakater, leje af lokaler m.v. Jeg laver også bandmedlemmernes skatteregnskab. Derfor tænker jeg at det giver mening at registrere som virksomhed og altså reelt køre et virksomhedsregnskab. Jeg er opmærksom på problemerne ved at jeg får en anden økonomisk position ved at blive ejer af virksomheden. Er Ole Lynge Andersen revisor?

Tilmeldt 15. Feb 18
Indlæg ialt: 373
Fra  Lillebælt Revision Statsaut. Revisionsanpartsselskab Skrevet kl. 00:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for omtanken John Hannover, men jeg vil anbefale GMahler, at tage kontakt til en revisor med speciale i at hjælpe musikere.

Jeg kender overordnet til reglerne og problemstillingene, men har ikke speciale indenfor området. Der er andre, der hurtigere og bedre end jeg, vil kunne svare på hans spørgsmål.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:35
Hvor mange stjerner giver du? :

GMahler:

Som det er nu styrer jeg al økonomi. Dvs bandets honorarer, hjemmeside, Koda, plakater, leje af lokaler m.v. Jeg laver også bandmedlemmernes skatteregnskab. Derfor tænker jeg at det giver mening at registrere som virksomhed og altså reelt køre et virksomhedsregnskab. Jeg er opmærksom på problemerne ved at jeg får en anden økonomisk position ved at blive ejer af virksomheden. Er Ole Lynge Andersen revisor?

kan kun lige se hvad der står i profilen under navnet - men ud fra en række svar vil jeg sige, at han virker til at vide hvad han taler om  og er ret konkret 
jeg synes det lyder som en god ide at stifte firma - om det så er et IVS eller ApS eller hvad

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 14. Feb 18
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 00:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tror jeg vil følge dit råd Ole Lynge Andersen, at finde en revisor med speciale i musikerbranchen. Kender du nogen? At jeg tænker enkeltmandsvirksomhed skyldes at jeg tænker evt. på sigt at kunne tage mig af yderligere et par bands.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 01:25
Hvor mange stjerner giver du? :

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Højbjerg
Tilmeldt 13. May 12
Indlæg ialt: 696
Fra  PhoneWear Skrevet kl. 07:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du tænker at få en revisor ind over, så giv os (Fink Revision) et kald på mandag. Så kan vi tage en ganske gratis og uforpligtende snak om jeres situation.

Musikere er vores specialitet og vi har vel snart 7-800 musikere i folden.

Giv et kald på 61606267, hvis du har lyst på mandag :)

Kh Lars

Find massere af billige iPhone og iPad covers på www.phonewear.dk

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)