Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan værdisætter og investere man i en virksomhed?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra Kongens Lyngby
Tilmeldt 26. Sep 10
Indlæg ialt: 37
Skrevet kl. 02:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Folkens

 

Jeg har kendskab til en virksomhed, som jeg gerne vil investere i og blive medejer af, da jeg ser potentiale i virksomheden, og mener jeg kan hjælpe med at realisere dette.

 

Jeg har dog aldrig investeret i en virksomhed før.

 

Nogen her med (tidligere?) erfaring inden for, hvordan processen ved sådanne forhandlinger og investeringer typisk forløber?



Det skal siges jeg på forhånd ikke kender de nuværende ejere.

Fra Aarhus C
Tilmeldt 19. Jan 12
Indlæg ialt: 423
Skrevet kl. 02:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er svært at værdisætte en virksomhed, hvor det er "potentialet" du investerer i, og ikke direkte kan investerer udfra regnskaber og lignende.

I sidste ende, så er det dig selv, som skal tænke hvad virksomheden er værd lige nu.

Hvornår tror du at virksomheden rammer sit potentiale? Hvordan tror du at virksomheden ser ud om et år? Hvor afgørende er din investering for virksomhedens success?

Der er mange spørgsmål, som du skal tænke over. Jo mere de har brug for dig, jo lavere er værdisættelsen.

Skal du bruge hjælpe til markedsføring, webudvikling eller lignende? 

Adm. Direktør hos NordDank ApS

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Første huk må jo så være at finde en indgangsvinkel til at kontakte ejerne. Det har jeg selv tidl gjort ret ugenert ved at ringe til dem, forklare at jeg synes de har en spændende virksomhed - Nogen gange har det været en i samme branche jeg var i, og så var det let at sige, det kunne være hyggeligt lige at mødes og udveksle erfaringer, andre gange har det været mere lige på, at jeg ville undersøge mulighed for samarbejde 

Først da kommer du jo så ind i overvejelelser om værdisættelse. her har jeg to links http://johnhannover.blogspot.dk/2016/07/vrdiansttelse-ved-salg-af-et-firma.html 
Og http://johnhannover.blogspot.dk/2014/11/tanker-ved-kb-eller-salg-af-mindre.html 

god vind med det

John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 11. May 14
Indlæg ialt: 235
Fra  Basic Style Skrevet kl. 21:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Selve værdiansættelse af virksomheden, kan ved især nye virksomhed inden for en nye branche være nær umulighed at komme frem til en fair-value. Ved mere etableret virksomheder indenfor en moden branche findes der mange metoder som er brugbar.
Men start med at tale med ejeren og se hvor interesseret han er i en partner som er aktiv eller passiv.

Professionel hjælp til bogholderi, strategi eller værdiansættelse.

http://aktievaluation.ml/

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 11:22
Hvor mange stjerner giver du? :

De links John Hannover lægger til hans blog har mange gode elementer, men der er visse ting der bestemt også skal med, for den sikre omsætning i en virksomhed og dermed risikoen er utrolig afhængig af hvad man sælger.

Nogle specielt industrielle varetyper har stort gensalg og derfor er der stor sikkerhed for at omsætningen fortsætter. I nogle brancher er den multipel man betaler kollosal og i andre kan man undres over at omsætning/dækningsbidrag kan købes så billigt. 

Vi bygger/udvikler/sælger maskiner og hvis vi ser på vore underleverandører så er leverandøren af eksempelvis elektronikkomponenter en der er vanvittig dyr at skifte ud, og det betyder at du ved køb af den virksomhed måske er sikret mindst 80% af omsætningen selv hvis du intet laver, mendens eksempelvis de der leverer metaldele kan miste deres omsætning næste gang vi bestiller.

Det er utrolig vanskeligt at sætte en pris på en virksomhed hvis overskud/underskud drives af enkeltordrer. Du kan tage eksempelvis en murermester der hvis han bygger 3 huse går han i 0, bygger han 2 taber han 500000kr og bygger han 4 tjener han 500000kr. Modsat det vi eksempel så kan man tage en virksomhedstype som Endomondo eller JustEat som får flere og flere brugere indtil der eventuelt kommer noget nyt og bedre. Disse typer virksomheder er meget dyre da det er meget forudsigeligt.

Renterobligationer, på indeståender og på andre placeringer er pt. så lave at virksomhedspriser drives op. Hvis din arbejdsindsats er 500000kr værd og dine penge ellers kan forrentes med. 100kr danske 3% statsobligationer der udbetales til pari i 2021 og giver 9 kr i rente indtil da skal du betale 112kr for, så hvis du kan placere dine penge til 0% i sikre papire hvor meget vil du så betale for eks et udbytte på 500000kr/år udover din arbejdsindsats. Det er stortset umuligt at beregne med vores rentesituation og der er det som John nævner at din risikopræmie er meget afgørende, og at det kan være hensigtsmæssigt for begge parter hvis man laver earn in/earn out scenarier med milestones der sætter prisen gradvist -eks 500000 til kurs 500 og hvis vi så når omsætning/overskud.... i år 3 så 500000 til kurs 1500.. ellers til kurs 250... .

Basis er at du kan betale høj pris for sikker forrentning og at håb/forventninger ofte er svære at blive enige om.

Fra Kongens Lyngby
Tilmeldt 26. Sep 10
Indlæg ialt: 37
Skrevet kl. 00:01
Hvor mange stjerner giver du? :

1000 tak for rådet John. Og tak for dine links. Jeg vil læse dem med stor interesse. :)

Fra Kongens Lyngby
Tilmeldt 26. Sep 10
Indlæg ialt: 37
Skrevet kl. 00:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Daniel.
De eneste tal jeg har at gå ud fra, er dem jeg kan finde på Proff. De har gæld, og et ok men ikke prangende overskud.

Fra Kongens Lyngby
Tilmeldt 26. Sep 10
Indlæg ialt: 37
Skrevet kl. 00:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for rådet Christoffer. Ville nemlig gerne være lidt forberedt før jeg kontaktede dem. Der er tale om en virksomhed der producerer motorolie.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Alexander :
Hej Daniel.
De eneste tal jeg har at gå ud fra, er dem jeg kan finde på Proff. De har gæld, og et ok men ikke prangende overskud.
du kan jo hente fulde regnskaber gratis på cvr.dk  
Skal du så overveje mere så skal du jo givet i forhandling og have ALLE detaljer-  trediepartsaftaler osv efter at have indgået NDA http://johnhannover.blogspot.dk/2015/02/fortrolighedserklring-nda.html  proff rækker jo her som en teske til at tømme atlanterhavet

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Kongens Lyngby
Tilmeldt 26. Sep 10
Indlæg ialt: 37
Skrevet kl. 00:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Broncofan

Hmmm, ja sikker forrentning kan man ikke kalde den virksomhed, som den står lige nu. Og desværre er produktet et der er let for køber at udskifte (Der er tale om motorolie).

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)