Hej |
virker som digital ydelse og de ikke har dit momsnummer og ikke ved du er dansk momsregistret - og de derfor skulle bruge reverse charge
vh John Hannover
Hej |
virker som digital ydelse og de ikke har dit momsnummer og ikke ved du er dansk momsregistret - og de derfor skulle bruge reverse charge vh John Hannover |
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Min gratis blog www.johnhannover.com
Tak for svaret John. |
du bør først og fremmest undersøge om de ikke fakturerer uden VAT hvis de får dit momsnummer men- Hvis du betaler udenlandsk moms (og jeg kan ikke med sikkerhed sige om det er dansk eller udenlandsk her) UDEN at skulle betale det, så kan du ikke trække udenlandsk moms fra og så er det hele en udgift vh John Hannover |
Envato har et EU-momsnummer og brugt den danske sats i mangel af at der ikke er oplyst momsmummer... |
hvad sker der egentligt i praksis så - for her betaler Envato jo momsen til Danmark og så burde det vel reelt være ret så ligemeget om man har opgivet momsnummer og får reverse charge - eller trækker momsen fra da det jo så er dansk moms der indbetales til danmark som "alt andet" Er der problemer ved at trække momsen fra når man strengt skal følge regler, eller kan man i virkeligheden i virtuelle ydelser give pokker i at give momsnummer og bare tage den danske moms og trække fra vh John Hannover |
Hele "MOSS" konceptet omhandler B2C - og kan ikke bruges i B2B på nogen måde, selvom momsen er 'dansk' på en måde - du kan sagtens prøve det, men staten vil meget meget hurtigt brokke sig, fordi du faktisk ville gå imod direktivet. |
PerfGrid - High performance webhoteller. Kvalitet i næste kaliber.
slet ikke uenig - men omvendt er der jo faktisk tale om dansk moms så der er jo ikke symentri hvis EN part indbetaler moms til danmark mens en dansk køber så ikke kan trække den fra, så HELT enig i systemet jo bygger på, at man skal opgive sit momsnummer ved købet - men modsat så meget andet hvor man ikke gør det, og får udenlandsk moms der aldrig kan trækkes fra, så er det her vel næsten mere som at købe fra en stor udenlandsk sælger der er dansk momsregistreret og fakturer med dansk moms man trækker fra Med på det er mod MOSS men det er jo også mod systemet, at en sælger beregner dansk moms - og en dansk momsregistreret ikke må trække momsen fra synes jeg? vh John Hannover |
Nu driver jeg virksomhed fra Holland - så om reglerne er de samme i danmark ved jeg ikke, men generelt er det ikke noget problem (ihvertfald her, samt i frankrig): I mit tilfælde er 94% af mine kunder danske. 30% af de danske kunder er B2C, og der opkræver jeg dansk moms og betaler via MOSS. De resterende 70% er B2B, og vil køre via reverse charge. Størstedelen af de udgifter jeg har i min virksomhed, bliver faktureret fra en anden hollandsk virksomhed, og derfor vil jeg selvfølgelig skulle betale moms af købet her. Resultatet ved at være en udenlandsk virksomhed, primært med danske kunder (og især mange B2B), gør at den moms jeg betaler for hollandske produkter er betydeligt højere, end den hollandske moms jeg får ind i salg - dette resultere i en negativ (hollandsk) moms på mange mange tusinde kroner hvert år - så hvad der sker når jeg laver momsopgørelse hvert kvartal, er faktisk at jeg betaler en pose penge til den danske stat, men får en lidt mindre pose penge tilbage fra den hollandske stat - udelukkende grundet MOSS. Da MOSS er et direktiv for B2C, og B2B salg stadig skal gå via reverse charge, så vinder eller taber du som virksomhed jo ikke noget - du som dansk virksomhed, skal ikke betale dansk moms, såfremt du kan oplyse dit momsnummer til virksomheden (som skal valideres i VIES databasen) - det gør du får det eksl moms. Jeg kan personligt ikke se hvad problemer det skulle give med hvordan lovgivningen virker, fordi du som dansk virksomhed betaler ikke dansk moms til en udenlandsk virksomhed, du gør som privat person - men du kan jo ikke trække momsen fra som privat person anyway. En udenlandsk virksomhed skal som udgangspunkt se dig som privat, indtil du besviser du er erhverv, og sådan har det været både før og efter MOSS er kommet til. |
PerfGrid - High performance webhoteller. Kvalitet i næste kaliber.
tjo - du køber jo uden moms og skal jo så sørge for at din salgs pris ex moms står i forhold til din købspris ex moms - og så er det vel lidt ligemeget at du skal "opbevare" dansk moms for dine danske kunder Helt enig da - men stadigt er det jo sådan at hvis et udenlandsk selskab er dansk momsregistreret grundet salg over grænsen der kræver DK momsregistrering, så har den danske momsregistrerede jo fradrag for denne danske moms
Vi er ikke spor uenige om, at den danske køber her skal give sit moms nummer og få uden moms - men får han MED dansk moms, så er det jeg ikke ved OM skat ville protestere mod denne danske moms trækkes fra - vel ganske som hvis en vare leveredes med dansk moms fra en uden for DK men med DK momsregistrering vh John Hannover |