Bogføring ejendomsadministration Dinero - Amino.dk
på Amino
Bliv gratis medlem på Amino
 

Køb et Amino Sponsorlink

 

Nye ekspertblog-indlæg
om  Administration & Finansiering

Læs flere ekspertindlæg
 

Top karmaliste (30 dage)

De flinkeste Amino’er der hjælper mest med "Bogføring, regnskab, moms, skat m.m. "

 

Bogføring ejendomsadministration Dinero

Side 1 ud af 2 (12 indlæg) 1 2 Næste >
Amino-karma 216
Fra Esbjerg
Tilmeldt 12. dec 13
Indlæg ialt: 49


Skrevet 18-10-2017 kl. 14:03

Først og fremmest vil jeg gerne lige fortælle at jeg startede med DINERO igår aftes og hold da op det gør tingene noget nemmere. Super lækkert program også til helt nybegyndere som jeg.  Automatikkerne er bare iorden og giver nemt et godt overblik

Når rosen så lige har lagt sig så har jeg nogle udfordringer i min bogføring. Jeg har udlejningsejendomme og har fået bogført nu for hele 2017 med enkelte huller som jeg river mig selv i håret over ikke at vide hvad jeg skal gøre ved. 

1. Lejerne i ejendommene betaler á conto vand/varme/el til os.  Vi afregner så til forsyningsselskaberne og laver årsregnskab til lejerne efter individuelle målere.  Problematikken her er jo at det ikke kan hedde konto 5020 efter min mening.   Hvordan styrer jeg det lige af så bogføringen passer?
Er der en guru der kan noget smart der?

2.  Lejerne har indbetalt deposita som jeg har lavet særskilte konti til tilhørende hvert lejemål.  Ideen er så at de SKAL gå i nul når folk så flytter så tavlen er ren når en ny lejer kommer ind, enten fordi de skal have penge tilbage eller fordi istandsættelsen skal betales.  Hvordan gør jeg lige det?   har lavet en tegning af ideen her, men kan det forklares i praksis hvordan jeg lige stemmer det af

Amino-karma 35.331
Fra Nykøbing Falster
Tilmeldt 17. jul 08
Indlæg ialt: 5.878
Mest Hjaelpsomme Debattor
Casper Schneidereit
Fra Casper Schneidereit A/S
Skrevet 18-10-2017 kl. 14:11

Jeg bruger også Dinero til ejendomsadministration, og jeg bruger bare excel til styre depositum og forbrugsregnskab. Ellers drukner jeg i konti. 

Amino-karma 216
Fra Esbjerg
Tilmeldt 12. dec 13
Indlæg ialt: 49

Kenneth
Skrevet 18-10-2017 kl. 15:27

Holder også styr på det i Excel ved siden af, men skal jo have bogført forbruget så det passer.
Hvilken konto bruger du til fx el, vand og varme som du ligger ud for lejerne? Det skal vel gerne være en sum0 konto når året er omme og alt er gjort op.

Og hvordan bogfører du så korrekt når en lejer flytter og der har været omkostninger fx?

Amino-karma 35.331
Fra Nykøbing Falster
Tilmeldt 17. jul 08
Indlæg ialt: 5.878
Mest Hjaelpsomme Debattor
Casper Schneidereit
Fra Casper Schneidereit A/S
Skrevet 18-10-2017 kl. 17:44

Sådan kan jeg ikke gøre det op, da forbrugsregnskabsåret er forskelligt for de forskellige lejemål. Nogle gør forbruget op januar, andre til juni og andre igen på et helt tredje tidspunkt af året. 

Det er konti, jeg selv har oprettet. Jeg tror ikke de er en del af standardkontoplanen. 

Indtægter (fra lejere)
1506 Leje - Varme
1507 Leje - Antennebidrag
1508 Leje - Vand

Udgifter
5301 Vedligeholdelse
5302 Ejendomsskat
5303 Ejendomsforsikring
5304 Diverse omkostninger
5305 Fællesomkostninger - Ejerforening
5306 Varme
5307 Vand

Så skulle 1506 i teorien gerne harmonerer med 5306.

Amino-karma 216
Fra Esbjerg
Tilmeldt 12. dec 13
Indlæg ialt: 49

Kenneth
Skrevet 18-10-2017 kl. 19:05

Det ser rigtig fint ud det der.

Et spørgsmål:
scenarie:   Lejer betaler husleje og ac vand i en betaling hver måned, fordelt: 
Husleje 3500 
vand 300
Ialt: 3800. 

Når betalingen kommer og den skal afstemmes, deler du den så op i bogføringen i  "salg af varer uden moms" og 5307 "Vand" ?

Derudover hvad gør du med momsen for at den stemmer, mine udlejninger er momsfri så derfor har jeg ingen salgs/købsmoms jeg skal trække fra

Amino-karma 35.331
Fra Nykøbing Falster
Tilmeldt 17. jul 08
Indlæg ialt: 5.878
Mest Hjaelpsomme Debattor
Casper Schneidereit
Fra Casper Schneidereit A/S
Skrevet 18-10-2017 kl. 20:10

Der er kun momsfrie aktiviteter i selskabet, så der er ikke noget momsfradrag at tage stilling til :-). 

Ja, der kommer typisk et samlet beløb fra lejer, som jeg så fordeler på de forskellige konto på finansbilaget, når jeg bogfører. 

 

Amino-karma 216
Fra Esbjerg
Tilmeldt 12. dec 13
Indlæg ialt: 49

Kenneth
Skrevet 18-10-2017 kl. 20:40

Ja okay, så du holder dig inden for de Konti du har lavet ovenfor udelukkende går jeg ud fra så.  Må lige rette den del til så :) 

Er det ikke et større stykke arbejde at skulle gøre det ved hver lejer hver måned eller?

Amino-karma 654
Fra Silkeborg
Tilmeldt 23. feb 13
Indlæg ialt: 164

Andreas
Fra Smykkelivet.dk I/S
Skrevet 18-10-2017 kl. 22:20

Men, er det ikke forkert at tage acontobeløb som en indtægt? Det er jo ikke en indtægt for jer, men i stedet en gæld i opbygger til lejerne(da i jo på det tidspunkt skylder dem penge inden regningen fra selskabet kommet) med modkonto i banken. Altså i balancen og ikke i resultatopgørelsen

Når i så får regningen fra vandværket eller whatever skal i debitere det på kundens konto i passiver og kreditere banken (eller hvor i nu betaler fra) i aktiver.

Eller er jeg helt forkert på den? Det virker underligt det andet, for det er jo ikke en indtægt eller en udgift...

Amino-karma 35.331
Fra Nykøbing Falster
Tilmeldt 17. jul 08
Indlæg ialt: 5.878
Mest Hjaelpsomme Debattor
Casper Schneidereit
Fra Casper Schneidereit A/S
Skrevet 18-10-2017 kl. 22:28

Det er min revisor, der har sat det op. Det er en del af virksomhedens omsætning, og føres ind som en indtægt. I det her tilfælde skulle det gerne passe med de udgifter, du har, og dermed ikke påvirke resultatet. A'conto beløbene bliver typisk afregnet videre til ejerforeninger (månedsbasis) eller forsyningsselskaberne (kvartalsvis)  

Amino-karma 124
Tilmeldt 14. jan 13
Indlæg ialt: 36

Emil
Skrevet 05-03-2018 kl. 22:19

Må jeg få nummeret på din revisor? 

Mvh. 

Emil

Side 1 ud af 2 (12 indlæg) 1 2 Næste >

RSS-feed
 
Besøg vores andre hjemmesider :