Jeg ønsker at sælge en virksomhed og søger i den forbindelse viden om hvordan man opgører fortjenesten og derefter beskatningen ved salget.
Der indgår diverseaktiver som er købt med da jeg overtog for nogle år siden, og nogle er fuldt afskrevet skattemæssigt og nogle kun delvist. Selve værdien af goodwill og kunder er i dag højere end ved overtagelsen.
Jeg har en ide om prisen på virksomheden men vil gerne have en føling med hvad der er tilbage efter beskatning. Jeg søger således nogle generelle principper for opgørelse af dette.
Du har jo selv nogenlunde fat i det kan man se. For de aktiver som er afskrevet fuldt ud skattemæssigt bliver du beskattet af salgssummen. For de øvrige bliver du beskattet af avancen i forhold til den nedskrevne værdi. Der kan så også være nogle andre aktiver - debitorer m.v. - som der ikke er skat på. Det samme kan man sige med varelager. Fordi der er tale om en post som uanset hvad bliver krediteret varekøbet ultimo.
Andre muligheder er
1) at gemme avancen i virksomhedsskatteordningentil 25% skat. Det er muligt hvis du har/vil opstarte anden virksomhed.
2) at omdanne virksomheden til selskab ved en skattefri virksomhedsomdannelse inden salget og sælge anparterne i selskabet. Herved overtager køber din udskudte skat men vil til gengæld skulle have en lavere købesum som følge heraf. Købet vil dog normalt være villig til at give mere som følge af skatteudskydelsen (fordi den ikke udløses her og nu). Om det er en fordel, om det er en fordel at sælge via et holdingselskab (skattepligtigt med 25% selskabsskat) eller at sælge virksomheden afhænger af flere forhold; særligt avancens størrelse og forventninger til køber men også hvordan du vil anvende provenuet.
Mange tak for svar. Jeg beklager min sene respons som skyldes ferie m.m.
Vil det sige, at såfremt jeg kar købt et aktiv der dengang blev værdisat til Kr. 100.000 og jeg skattemæssigt har afskrevet Kr. 40000 men nu kan sælge det for Kr. 70.000, vil jeg blive beskattet af Kr. 10.000 ? (70.000 minus 60.000(100.000-40.000)
Du skriver der ikke er skat på debitorer. Vil det sige, at hvis jeg overtog en post med debitorer som dengang blev sat til Kr. 50.000, og jeg nu sætter den til Kr. 200.000 vil jeg ikke blive beskattet af forskellen?
Det er korrekt hvad driftsmidlerne angår. Forestiller man sig den utænkelige situation at du sælger dem for 110.000 kr. hedder beskatningen derimod 50.000. Dvs. du beskattes også af en eventuel avance på driftsmidlerne, udover de foretagne afskrivninger.
Vedr. debitorerne må det handle om at du har overtaget dem til kurs 25 og nu sælger til kurs 100. Det er ikke normalt. Det normale er at debitorerne oopstår ved varesalg (kurs 100), hvorved der ikke vil være nogen skat ved en overdragelse af virksomheden. Det er det jeg mener med at der ikke er skat på debitorerne, men kursreguleringer er undtaget:
Når du har erhvervet dem til kurs 25 har den tidligere virksomhedsejer fået fradrag for tab på debitorer. Hvis du så senere overdrager debitorerne til kurs 100 bliver du beskattet af kursavancen.
Jeg har vist ikke rigtig fat i det med debitorerne som muligvis ikke er den rigtige term.
Jeg har overtaget en post som var udtryk for den værdi som det havde, at virksomheden allerede havde indarbejdede kunder, men selve ansættelsen af denne værdi var af subjektiv karakter. Jeg mener så, at denne værdi nu er højere, men igen er det ikke på baggrund af en objektiv vurdering udfra en given beregningsmodel. Måske vi i virkeligheden taler om goodwill her?
Det tilsiger ihvertfald at købsaftalen ikke er lavet af en advokat eller en revisor. Her og nu giver det ikke nogle udfordringer for dig da avancen kommer til beskatning uanset om det er goodwill eller debitorer. Faktum er imidlertid at du kunne have afskrevet på det hvis det var goodwill. Herudover kunne det være ret interessant at se hvordan sælgers avanceopgørelse ved salget så ud.