Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Undervisning og foredrag: Honorar eller enkeltmandsfirma? Moms eller ikke moms?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 9. Aug 17
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 19:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle

Jeg har en fast stilling, men har også en del bi-jobs.

Jeg underviser og holder foredrag om interpersonel kommunikation. Mine største kunder er en fagforening som hyrer mig til at undervise deres medlemmer og en række uddannelsesinstitutioner som hyrer mig til at undervise/holde oplæg deres ansatte.

Indtil nu har jeg fået udbetalt honorarer som b-indkomst.

Jeg ringede til skat tilbage i 2014 og fik besked om at ikke skulle svare moms af den slags ydelser. Uanset om jeg tjente mere end 50.000 om året.

En kunde har bedt mig oprette et cvr nr. De vil foretrække at jeg laver en elektronisk faktura. Jeg har oprettet firmaet (det var nemt) og kontaktede skat for at høre, hvad det ændrede om jeg drev en simpelt enkeltmandsfirma eller var honorarmodtager. Svaret var at det ikke ændrede noget, hvis jeg ikke skulle svare moms.

Så overvejer jeg at køre alt gennem firmaet (beløbet er større end 50.000 kr), og stoppe med at få honorarer som b-indkomst.  

Men nu læser jeg en masse på Amino og andre steder. Bliver i tvivl om det med momsen er korrekt. Syens der er en masse uklarhed mht undervisning/foredrag. Og hvad der er det letteste at gøre.

Gode ideer til hvordan jeg organiserer mine aktiviteter, obs-punkter, osv modtages med tak!

Vh polyfemos

Ps: Er anonym da mine private økonomiske forhold ikke så gerne skal dukke op i en google-søgning Big Smile)

 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Eneste muligheder for svaret om ingen moms er at skat har ment du virkeligt var ren honorarlønnet for noget ikke momspligtig, eller at din undervisning var almen undervisning = type skole osv. Hvis den er for so du skriver ansatte og erhvervspræget så er det momspligtig undervisning/foredrag helt sikkert

Du bør formulere præcist overfor skat hvad det er du underviser i og for hvem og hvor, og få afklaret moms så du ikke pludseligt står med moms problem

Hvis det ikke er momspligtigt, så kan du køre som du vil i princippet . hvis det er momspligtig undervisning og foredrag og du er over 50 t skal der moms på alt uanset hvad = du skal så kære det momspligtige i virksomheden

Enten vær klar skriftligt overfor skat - eller sid ½ time med en revisor

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 9. Aug 17
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 10:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John. Tak for grundigt svar. Det anede mig. Jeg må hellere tage fat i skat igen.

Hvis en institution lønner mig som honorarmodtager/b-indkomst (på en lønseddel) kan ydelsen i princippet stadig være momspligtig, korrekt? Eller gør det en forskel om det er min virksomhed som sender en faktura.

Vh Rune

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:48
Hvor mange stjerner giver du? :

polyfemos:

Hej John. Tak for grundigt svar. Det anede mig. Jeg må hellere tage fat i skat igen.

Hvis en institution lønner mig som honorarmodtager/b-indkomst (på en lønseddel) kan ydelsen i princippet stadig være momspligtig, korrekt? Eller gør det en forskel om det er min virksomhed som sender en faktura.

Vh Rune

Ja det kan den. Momspligt har som sådan ikke i sig selv at gære med honorar eller ikke. Den opstår så snart man kan se at man vil komme på 50.000 kr i omsætning på enhver 12 mdr periode  frem og tilbage - ofte når man rammer 4000 per måned.
Gør du ikke det vil der ikke være tale om momspligt

http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/hvornar-skal-jeg-momsregistrere-mig.html  

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 9. Aug 17
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 11:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen

Hmmm..... nu læser jeg dette:

”En fagforenings tilbud til medlemmer og til ansatte om undervisning i reglerne om moms og afgifter havde karakter af faglig uddannelse og blev anset for kursusvirksomhed.  Kurserne blev leveret til fagforeningen af en ekstern leverandør, som selvstændigt havde ansvaret for at levere undervisningen. Da undervisningen var rettet mod fagforeningen, var undervisningen ikke omfattet af undtagelsen i ML § 13, stk.1, nr. 3. 3, 2. pkt. og var dermed ikke momspligtig.” 

http://www.skat.dk/skat.aspx?oId=1947065&chk=214580

Det er præcis den slags jeg leverer. 

Desuden leverer jeg til uddannelsesinstitutioner. Kan finde noget tekst som beskriver forskellen på om kurser sigter mod at kvalificere til et bestemt erhverv/funktion eller om det er mere generelt. Mine kurser er ret specifikke i forhold til bestemte jobfunktioner.  

Jeg må vidst hellere få skrevet til skat!

Vh Rune

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:36
Hvor mange stjerner giver du? :

God idé. Faglige kurser - reel undervisning er som udgangspunkt momsfrie men det er lidt et minefelt så vær meget tydelig - kort og præcis -om hvad du underviser og for hvem, så kommer du i mål.

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)