Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Markedsføringsloven / konflikt

Side 4 ud af 8 (80 indlæg)
Tilmeldt 17. Jan 17
Indlæg ialt: 159
Skrevet kl. 22:58
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Fashion-Seller:
Det er dig, der fortolker, mens alle andre i tråden forholder sig til loven...

Fashion-Seller:
Prøv at tjekke alle domme og retspraksis, loven er meget simpel! 

Fra begyndelsen har jeg hele tiden omtalt at en evt. mail, ville indeholde en undersøgelse og her er hvad forbrugerrådet siger om det, hvilket jeg fandt i dag.

Er udsendelse af spørgeskemaer og markedsundersøgelse omfattet af spamreglerne?                            

"Mails og sms’er med et link til markedsundersøgelser, kundetilfredshedsanalyser eller lignende er som udgangspunkt ikke omfattet af spamreglerne. Det betyder, at det er tilladt at sende den type mails uden forudgående tilladelse (samtykke) fra modtagerne. Men hvis analysen mv. har til formål at ”brande” (fremme kendskabet til) en virksomhed eller reklamere for en virksomheds produkter, vil henvendelsen være spam og ulovlig, hvis modtageren ikke har givet tilladelse til det. "

Selve min  konkrete tænkte undersøgelse har kun det formål at skaffe viden og intet andet og sådan er de fleste undersøgelser jo.

Senere bliver viden fra alle typer undersøgelser jo omsat / brugt til andet formål ellers giver det jo ingen mening at lave en undersøgelse.

Så det jeg har forsøgt at få klarhed over er tydeligvis lovligt, til trods for at du og andre  på Amino, mener det generelt er ulovligt at sende mails ud, så findes der undtagelser.

/ Henrik

Tilmeldt 17. Jan 17
Indlæg ialt: 159
Skrevet kl. 03:32
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 2 person

Birte Andersen:
Jeg forstår, at du lægger vægt på, at du ikke vil sælge noget, men for mig lyder det alligevel, som om du har gang i noget kommercielt. Altså at du (eller andre) på en eller anden måde kan tjene noget på kort eller lang sigt. 

At hvad jeg vil på langt sigt, bringer loven ikke et forhold til. Loven er om det konkrete nu og her... og ikke hvad der kan ske om et år.

I mit forrige indlæg før dette viser jeg at min tanke ved at undersøge ikke er ulovligt... som ombudsmanden påpeger,.

Jeg er nødt til at lave en undersøgelse... for at vide mere...  og netop en konkret og neutral undersøgelse er ikke ulovlig..

Enig med dig i at telesleskaber og andet er forstyrrende og der spares kr. 45  -  men jeg er ude i en målgruppe som afhængig af deres forbrug kan sparer omkring kr. 10.000 til mere end kr. 50.000 årligt.

Hvis forbrugeren ikke kan spare mindst kr. 8.000 årligt, vil jeg slet ikke bruge yderligere tid med det...da jeg mener at forbrugeren har en rimelig aftlale p.t.

/ Henrik

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14993
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 08:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Hr. Henrik Hansen:

Fashion-Seller:
Det er dig, der fortolker, mens alle andre i tråden forholder sig til loven...

Fashion-Seller:
Prøv at tjekke alle domme og retspraksis, loven er meget simpel! 

Fra begyndelsen har jeg hele tiden omtalt at en evt. mail, ville indeholde en undersøgelse og her er hvad forbrugerrådet siger om det, hvilket jeg fandt i dag.

Er udsendelse af spørgeskemaer og markedsundersøgelse omfattet af spamreglerne?                            

"Mails og sms’er med et link til markedsundersøgelser, kundetilfredshedsanalyser eller lignende er som udgangspunkt ikke omfattet af spamreglerne. Det betyder, at det er tilladt at sende den type mails uden forudgående tilladelse (samtykke) fra modtagerne. Men hvis analysen mv. har til formål at ”brande” (fremme kendskabet til) en virksomhed eller reklamere for en virksomheds produkter, vil henvendelsen være spam og ulovlig, hvis modtageren ikke har givet tilladelse til det. "

Selve min  konkrete tænkte undersøgelse har kun det formål at skaffe viden og intet andet og sådan er de fleste undersøgelser jo.

Senere bliver viden fra alle typer undersøgelser jo omsat / brugt til andet formål ellers giver det jo ingen mening at lave en undersøgelse.

Så det jeg har forsøgt at få klarhed over er tydeligvis lovligt, til trods for at du og andre  på Amino, mener det generelt er ulovligt at sende mails ud, så findes der undtagelser.

Ja spørgeskemaer og markedsundersøgelser er spam, hvis modtageren ikke har givet tilsagn om at modtage mails fra dig. Det har alle i tråden efterhånden skrevet ret mange gange!

Du kan bare kontakte forbrugerombudsmanden, så får du svaret på B2C, og de samme regler gælder B2B...

At du ikke forstår, at ingen love indeholder en fuldstændig beskrivelse af, hvad man må og ikke må, kan da ikke være vores fejl. Såfremt en lov skulle tage forbehold for alle tænkelige scenarier nu og i fremtiden, ville hver paragraf være fra mange tusinde sider til millioner sider, og sådan er det heldigvis ikke.

Det er blandt andet derfor, at der er noget, som hedder retspraksis!

At du ikke gider acceptere, det vi andre skriver, har intet med loven eller andet at gøre, men skyldes dig egen arrogance, fordi du vil have ret i, at dit koncept er lovligt, selvom det er forkert. Men pøj pøj med det, ender der en mail i en af mine indbakker, kan du være 100% sikker på, at den bliver meldt for spam :)

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14993
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 08:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Hr. Henrik Hansen:

At hvad jeg vil på langt sigt, bringer loven ikke et forhold til. Loven er om det konkrete nu og her... og ikke hvad der kan ske om et år.

Jo det gør loven nemlig, det kaldes retspraksis. Du vil bruge data kommercielt, ergo er det spam! End of story...

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 09:12
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hr. Henrik Hansen:
Enig med dig i at telesleskaber og andet er forstyrrende og der spares kr. 45  -  men jeg er ude i en målgruppe som afhængig af deres forbrug kan sparer omkring kr. 10.000 til mere end kr. 50.000 årligt.

Her må jeg så svare dig, at jeg er fløjtende ligeglad om beløbet er 30 eller 30.000. Skriv et gammeldags brev til mig, hvis du har et rigtig godt kort i ærmet. Og ellers er jeg gerne fri for henvendelser.

Tilmeldt 17. Jan 17
Indlæg ialt: 159
Skrevet kl. 12:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Fashion-Seller:
Mails og sms’er med et link til markedsundersøgelser, kundetilfredshedsanalyser eller lignende er som udgangspunkt ikke omfattet af spamreglerne. Det betyder, at det er tilladt at sende den type mails uden forudgående tilladelse (samtykke) fra modtagerne

Fashion-Seller:
Ja spørgeskemaer og markedsundersøgelser er spam, hvis modtageren ikke har givet tilsagn om at modtage mails fra dig. Det har alle i tråden efterhånden skrevet ret mange gange!

Den nederste er din tolkning og den øverste er ombudsmandens.  Der er en forskel synes jeg :-)

Tilmeldt 17. Jan 17
Indlæg ialt: 159
Skrevet kl. 14:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Fashion-Seller:
Jo det gør loven nemlig, det kaldes retspraksis. Du vil bruge data kommercielt, ergo er det spam! End of story...

Jeg ved ikke hvor du har din tro fra om at en undersøgelse ikke må  bruges til noget kommercielt = forretningsmæssigt.

En f.eks. forbrugerundersøgelse vil ofte bruges til noget forretningsmæssigt ellers giver de indkommende oplysninger jo ingen mening at have.

Hvis en person påtænker at åbne en gril i et lokal område, så kunne det da være ganske rart at vide lidt om folks adfærd, vaner og ønsker.

F,eks

Ønsker om åbningstider

Hvor ofte købes der mad ude fra

Hvilke typer af drikkevarer ønsker der

Hvad er en rimelig pris på en hot dog

ect.

Ovennævnte er til forretningsmæssigt brug, hvilket er fuldt lovligt.

Det en undersøgelse IKKE må er at have til formål at udbrede kendskabet til en virksomhed eller reklamerer for en virksomheds produkter.

Så nu ved du det og alle andre som påstår at alle mails uden samtykke betegnes som spam og det er ganske enkelt ikke korrekt.

/ Henrik

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 15:32
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hr. Henrik Hansen:

Hvis en person påtænker at åbne en gril i et lokal område, så kunne det da være ganske rart at vide lidt om folks adfærd, vaner og ønsker.

F,eks

Ønsker om åbningstider

Hvor ofte købes der mad ude fra

Hvilke typer af drikkevarer ønsker der

Hvad er en rimelig pris på en hot dog

ect.

Ovennævnte er til forretningsmæssigt brug, hvilket er fuldt lovligt.

NU forstår jeg det hele meget bedre!! Jeg troede i starten, du gerne ville have det korrekte svar på dit spørgsmål, men du vil bare gerne have det svar, der passer dig! Der er du desværre nok kommet det forkerte sted hen.

Jeg er fuldstændig overbevist om, at ovenstående på ingen måde er lovligt. Og denne mail ville OGSÅ blive anmeldt af mig. Efter din tese sker der jo så ikke noget ved det, fordi det er mig, der er forkert på den.

Men jeg ser frem til at du prøver den af. Og du vil I hvert fald ikke kunne sige, at du ikke var advaret.

Held og lykke med projektet. Jeg har ikke mere at bidrage med. 

Tilmeldt 17. Jan 17
Indlæg ialt: 159
Skrevet kl. 16:46
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Birte Andersen:

NU forstår jeg det hele meget bedre!! Jeg troede i starten, du gerne ville have det korrekte svar på dit spørgsmål, men du vil bare gerne have det svar, der passer dig! Der er du desværre nok kommet det forkerte sted hen.

Jeg er fuldstændig overbevist om, at ovenstående på ingen måde er lovligt.

Jeg skrev fordi jeg ud fra det  jeg havde læst, ikke kunne se om min tolkning konfliktede noget, men jeg kunne jo have forkert.

Derefter kom der kategoriske indlæg, som langt  fra passede ind i min fortolkning. I min fortolkning betød det at der var en åbning, for det jeg ville.

Den åbning fandt jeg så senere på forbrugerombudsmanden side, hvor der står at undersøgelser m.v. ikke betragtes som spam og kræver ikke samtykke fra en modtager. Dette melder jeg så ud efterfølgende.

At nogen så både før og efterfølgende lever i deres egen bobbel, kan jeg jo ikke tage ansvaret for.  

/ Henrik

Tilmeldt 11. Jan 12
Indlæg ialt: 834
Skrevet kl. 17:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik i dit fjerde indlæg skriver du:

Den evt. Nye leverandør jeg omtaler for målgruppen...

Det er her du måske har et problem, også ifølge forbrugerombudsmanden:

Det er i strid med forbuddet mod spam at sende e-mail med markedsundersøgelse, der indeholder unødvendig detaljeret beskrivelse af et firma og dets mission. Det har Forbrugerombudsmanden udtalt i en forhåndsbesked.

En brancheorganisation anmodede om Forbrugerombudsmandens forhåndsgodkendelse i anledning af, at man – på vegne af et medlem - ville sende uanmodede mails med et spørgeskema ud til erhvervsdrivende. Spørgeskemaet angik kendskab og holdning til et bestemt medlems produkter. Forbrugerombudsmanden udtalte at egentlige markedsundersøgelser falder uden for forbuddet mod uanmodede e-mails i markedsføringslovens § 6, stk. 1. En sådan undersøgelse må f.eks. hverken indeholde opfordring til køb, firmaets logo, rosende omtale eller anden branding.

Da spørgeskemaet indeholdt en introduktion med en ganske detaljeret og positiv beskrivelse af firmaet, som ikke var nødvendig for forståelsen af formålet med undersøgelsen, var mailen med spørgeskemaet efter Forbrugerombudsmandens opfattelse omfattet af forbuddet.

Side 4 ud af 8 (80 indlæg)