markedsføringsloven er rettet mod erhvervsdrivende
Hvis de indsamler oplysninger med hensigt på videresalg, så er dette et erhverv. Og dette er beskrevet i Markedsføringsloven § 2 stk. 2. under liberalt erhverv, og/eller handlen på en erhvervsdrivendes vegne.
hvis projektet og ´kontakten startes ud med / udføres af en frivillig person, som ikke har et
CVR eller er ansat
Lige gyldigt om de ikke har et registret CVR nummer, fordi de evt. ikke regner med at tjene over 50.000 kr, eller at de ikke er ansatte, så er dette stadigt et erhverv.
Erhverv = beskæftigelse for at tjene til sine leveomkostninger; en næringsvej eller livsstilling. Og dermed vil de være omhandlet af denne lov.
Jo, teoretisk set, så kunne nok f.eks. studerende henvende sig til dig og mig, på tlf og email, som privat borger til privat borger/firma, og dermed lave en forbrugs analyse med henblik på deres studie.. Men her de bryder sikkert Persondataloven, samt Markedsføringsloven, hvis de da videre sælger oplysninger, omkring folks forbrugs vaner til en tredje part, med mindre personen har givet sit sammenstykke.
Men hvem ville også give disse oplysninger samt samtykke over tlf. eller email. Tror næppe du vil kunne få kortlagt en undersøgelse på denne måde.
Tanken er at kontakte en bestemt gruppe ( mail eller telefonisk ), som jeg på forhånd ved tilkøber sig et produkt, flere gange om året.
Hvordan har du skaffet disse oplysninger? Jeg tror du enten bevidst/ubevidst bryder diverse love her, ved at bruge disse oplysninger, som du har fået tilskaffet dig, men som sagt, så siger jeg det med et spørgsmåls tegn, da jeg ikke ved, hvordan du har fået oplysningerne.
Bare pas på, at du her ikke bryder Markedsføringsloven § 19
Mvh Allan