Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Vareforbrug/Varekøb

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)
Tilmeldt 2. Nov 07
Indlæg ialt: 402
Skrevet kl. 12:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Er det eget valg hvad man kalder det? Vareforbrug eller Varekøb?

Jeg tænker på de konti placeret efter omsætningen :-)

Webshop med kvalitet i børnehøjde - www.vildbasser.dk

Fra København S
Tilmeldt 10. Aug 06
Indlæg ialt: 1825
Skrevet kl. 13:05

Vareforbrug er det mest korrekte. (hvis vi går ud fra at konto placeret efter omsætningen er lig med resultatopgørelsen)

vareforbrug er jo ikke lig med alle de varer som du har købt, men kun dem som er gået væk fra lageret. og dermed dem som har været en omkostning for dig, de vare du har tilbage på lageret udgør jo stadig en værdi (de er en del af aktivet) vi kan også betegne dem som en investering og derfor er det jo ikke en omkostning. De bliver en omkostning den dag de går fra varelageret over til vareforbrug.

Fra Samsø
Tilmeldt 18. Oct 05
Indlæg ialt: 1479
Skrevet kl. 13:12

Hej

Vareforbrug bruges i driftdelen af regnskabet og Varekøb bruges i statusdelen af regnskaberne..

Varekøb er ikke det samme som vareforbrug, for køber du for 100 kr og bruger 50 kr og har stående på lager 50 kr, siger det hele sig selv. 

mvh   Geeked

Tilmeldt 2. Nov 07
Skrevet kl. 13:18

Nu bliver jeg da først forvirret...

Jeg har en webshop med legetøj, hvor jeg køber hos leverandøren og tingene jo i første omgang ryger på lageret.

Havde tænkt mig at bogføre således:

Kredit på leverandør, Debet på vareforbrug (eller varekøb). Jeg tænkte egentlig det lød mere rigtig med varekøb fordi jeg jo netop køber varerne og ligger dem, men nu er jeg da slet ikke med.

Ved betaling så udligne den krediterede faktura så den kommer i debet og kreditere banken.

Fra København S
Tilmeldt 10. Aug 06
Skrevet kl. 13:41

Fra Samsø
Tilmeldt 18. Oct 05
Skrevet kl. 13:54

Hej Martin

Dit eksempel forudsætter, at han sælger hele lageret på en gang og det gør man altså ikke i hans shop..

Når du køber et parti varer, skal varekøbet krediteres din statuskonto Varekøb

Kreditor skal debiteres hans statuskonto i Kreditor

Når varen sælges skal du debitere salget i statuskonto varelager

og krediteres salget i driftkonto Salgskonto

mvh   Geeked

Tilmeldt 2. Nov 07
Skrevet kl. 14:01

Hihi... jeg er godt nok en HUN, men det er okay :-)

Hvis jeg nu siger, at mit regnskabsprogram er opbygget sådan, at der efter omsætning kommer vareforbrug, hvor de første vareforbrugskonti (A, B, C) ligger under en grupper der hedder lagervarer - og der er tilknyttet bogføringsgrupper dertil, hvor der er opsat konti for lagertilgang og lagerafgang i statuskonti)... mon så ikke de skal ind på driften som jeg egentlig havde tænkt mig??

Fra København S
Tilmeldt 10. Aug 06
Skrevet kl. 14:04

Fra Samsø
Tilmeldt 18. Oct 05
Skrevet kl. 14:06

Hej Githa

Jeg tror nu nok mit svar kom for hurtigt, idet jeg vil spørge dig om du bruger debitor og kreditorstyring??

Jo, vareforbrug kommer efter omsætning og er korrekt, men her skal kun stå dit faktiske forbrug af varer og ikke det du køber, fordi du netop har et varelager.

Sælger du for 100 kr og har købt for 50 kr, skal 50 kr debiteres din vareforbrugskonto og 50 kr krediteres din varelagerkonto.

Varekøb og varelager er statuskonti.

mvh   Geeked

Tilmeldt 2. Nov 07
Skrevet kl. 16:50

Altså kan det ikke passe at jeg et sted her på Amino har læst at man sagtens kan bogføre alt fra kreditor ind på ham og vareforbrug...

Så en gang årligt eller hvert halve år kan man så føre ned på varelager under status??

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)