Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Vareforbrug/Varekøb

Side 2 ud af 2 (16 indlæg)
Tilmeldt 22. Oct 06
Indlæg ialt: 48
Skrevet kl. 19:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Ghita

Jo det kan passe.

Behøver du ikke at have lagerstyring ville jeg bogføre kredit kreditor og debet varekøb (kan også kaldes vareforbrug).

Du kan så ved årsafslutning optælle dit varelager. Beholdningen krediteret du varekøbet og debitere lagerbeholdning under status. Denne handling kan du godt foretage f.eks. hver kvartal, hvis du vil vide hvordan dit resultat ser ud.

Minna Mikkelsen

Tilmeldt 2. Nov 07
Indlæg ialt: 402
Skrevet kl. 21:01

Hej Ghita

Jo det kan passe.

Behøver du ikke at have lagerstyring ville jeg bogføre kredit kreditor og debet varekøb (kan også kaldes vareforbrug).

Du kan så ved årsafslutning optælle dit varelager. Beholdningen krediteret du varekøbet og debitere lagerbeholdning under status. Denne handling kan du godt foretage f.eks. hver kvartal, hvis du vil vide hvordan dit resultat ser ud.

Minna Mikkelsen

Ok og den du nu kalder varekøb/vareforbrug er den der ligger lige under omsætning (varesalg) ik'? Altså en driftsskonto?

Men må/kan man kalde denne varekøb istedet for vareforbrug eller er det mest korrekt med vareforbrug i sidste ende?

Hvad mener du når du skriver, at hvis jeg ikke behøver have lagerstyring?

Webshop med kvalitet i børnehøjde - www.vildbasser.dk

Fra Samsø
Tilmeldt 18. Oct 05
Indlæg ialt: 1479
Skrevet kl. 10:08

Hej Ghita

Hvis du har varer på lager, bør du altid have en lagerkonto i status.

Hvis du skylder penge til en kreditor bør du altid have en kreditorkonto i status.

Når du optæller laqer hvert kvatal til momsopgørelse, bruger du vareforbrugskontoen.

Alt andet er forvirrende og bør gøres korrekt fra start.

mvh   Geeked

Tilmeldt 22. Oct 06
Skrevet kl. 17:54

Varekøb eller vareforbrug ( det er hvad du ønsker at kalde det) det er lige under omsætning - en driftskonto.

Lagerstyring: Ønsker du at vide hvad der befinder sig på dit lager via varenr. Det kræver at du bogfører dine købsfaktura via varenr. og du ved udfakturering trækker dem fra dit lager. Ved det opnår du at du via dine varer nr. kan se hvad du har til rest på lager. Jeg kender ikke dit firma og ved derfor ikke hvor stor den er. Hvis der ikke er mange varernr. i dit firma ville jeg nok vælge det fra.

Bogholderen

Tilmeldt 22. Oct 06
Skrevet kl. 17:59

Jeg er enig i at man skal have et lager.

Hvad mener du med at det er forvirende og skal gøres korrekt fra starten. Mener du man skal bogfører varekøb på lagerkontoen under status.

Det vil jeg dog mene er en temprament spørgsmål om man foretrækker at bogføre købsbilaget på varelageret eller man bogfører det på varekøbskonto (drift), det eneste forskel er ved lagereoptælling at man bogfører regulering modsat.

Bogholderen

Fra Samsø
Tilmeldt 18. Oct 05
Indlæg ialt: 1479
Skrevet kl. 09:50

Hej bogholder..

Jeg handler meget og har over 10.000 varenumre i regnskabet og ved, at det er bedst at have en lagerkonto i status samtidig med en købs og reguleringskonto.

Vareforbrugskonto bruges hvert kvartal, når varelager er optalt, med mindre man har automatisk vareforbrugsudregning, når man bogfører en faktura.

mvh   Geeked

Side 2 ud af 2 (16 indlæg)