Hejsa Aminoer - som "Gammel og afprøvet" selvstændig erhvervsdrivende, kan jeg kun råde nye iværksættere til at tænke sig rigtig godt om. Der er altså noget fornuftig ved en forretningsplan, ikke nødvendigvis en fortrykt som andre / mange benytter sig af - man kan med stor effekt selv skabe sig et overblik omkring konsekvenserne ved igangsætning af sit projekt. Hvis du ikke ved hvad der skal til, så skal du skaffe den viden - og lægge en strategi - find erfarne sparringspartnere / gå i netværk med andre iværksættere. Jeg tror at der er stor forskel på, om du vil være selvstændig murer eller bager - eller om du vil være handelsfirma eller opstarte en produktions-virksomhed. Under alle omstændigheder er du nødsaget til at finde ud af, om der er plads til din forretning på markedet - eller om den valgte branche er "overrendt" af mange andre kvikke hoveder, og derfor er en forretningsplan - tilpasset dit behov for den aktuelle branche en god ide. Hvis du starter over hals og hoved - uden plan / oversigt for dine mål og egne evner, så kan du godt risikere at brænde din børneopsparing af - helt uden resultater, for det bliver ihvertfald svært at overbevise en bank eller anden investor omkring at yde kredit / driftkapital til noget ikke gennemtænkt. Først skal du skaffe dig et overblik omkring markeds-behov, er der brug for / plads dit koncept? er du på vej ud i et stort marked med stor omsætning, så er der jo håb for at der også er plads til dig, er du på vej ud i noget med en meget snæver kundekreds - med en lille markeds omsætning, så er det straks sværere for dig at få fodfæste / stjæle markedsandele nok, til at drive en sund forretning - med mindre at du er meget dygtigere end de eksisterende koncepter. Dernæst skal du opstille en model af din forretning, hvor du skal tage højde for etableringen, også nødvendig varelager / liggetid og cash-flow, dine leverandøres leveringstider m.m. Du er nødt til at vide nogenlunde hvad du realistisk kan omsætte i kr. på årsbasis - evt. pr medarbejder - og så regne baglæns, for til slut at konstatere om budgetet er realistisk - det kan altså ikke nytte, at du går i banken og fortæller dem - at du kan præstere en omsætning på én mill. - kun tjene 10% brutto og skal låne to mill. for at komme igang, du skal have udarbejdet en plan for dine mål - og vide hvad der skal til for at nå dem. Jeg har et godt eksempel, en god bekendt - desværre, en nu afdød pølse-mand, en rigtig dygtig en af slagsen. Han havde en lille sund og veldrevet pølsevogn, tjente fornuftigt til dagen og vejen - ikke noget stort, men nok til at leve fornuftigt for - altså en glad mand med et fornuftigt levebrød. Der kom en konkurrent til byen - en lille flække her i jylland, og konkurrenten etablerede sig i nolge store og fine lokaler - et dyrt lejemål. Min pølsemand gik i panik, han var overbevist om at nu var enden da nær - og han måtte gøre noget drastisk. Han for i banken for at se om de ville sponsorere en kraftig udvidelse, han følte sig presset - så han havde fået tilsagn om en velbeliggende ejendom, der kunne overgå det nye sted. Han blev således bedt om, at lave en plan som banken / revisoren kunne overveje - han havde sparet en pæn pose penge op selv, så han var kreditværdig, og fik da også tilsagn om projektet. Nu var min gode pølsemand jo samtidig også en beskeden og forsigtig mand, der så atter ville overveje situationan. Vi talte meget om projektet - og fandt frem til, at han dækkede byens behov for pølser - og var velrenomeret, kunderne elskede ham - som han var - deres gode pølsemand, og da han jo egentlig aldrig havde tænkt på, at ændre hans forretning - den kørte jo fint nok, så besluttede han sig til lige at se tiden an. Den nye forretning havde stor succes med pizza og grillmad - sådan så det ad ud udefra, men der var også op til 5 ansatte når der var travlt, en dyr husleje - og astronomiske El-regninger m.m. - hvilket i sidste ende betød, at min stabile pølsemand vandt slaget - efter knap ét årsdrift lukkede konkurrenten med et kæmpe underskud, han havde nemlig ikke nogen forretningsplan - kendte ikke kunderne / potentiel markeds-behov m.m. så han ramte ved siden af, lidt synd - for han var også dygtig til sit fag, han skulle bare have startet op hvor der var behov nok. Hvad nu hvis min gode pølsemand havde handlet i hast, så havde han måske godt nok fået en fin forretning op at stå - men på bundlinien (iflg. forretningsplanen) ville han ikke kunne tjene det samme som i den gode gamle pølse vogn - og hvorfor så investere stort, når behovet ikke er tilstede? Altså - en forretningsplan kan være nyttig!!! |
Til modstanderne af forretningsplaner: Mener i slet ikke man skal lægge en "plan" for hvordan man starter sin virksomhed, eller hvor meget tid mener i er passende at bruge på processen? Ikke nødvendigvis en skriftlig plan eller en plan som banken vil have den - men en "plan".
Som nævnt, er der en del iværksættere der nu deltager i "når bundlinien bløder". Kunne de være kommet bedre fra start ved at bruge 14 dage i starten på bare at beregene lidt på forudsætningerne for deres forretning?
Med følgende citat giver Eisenhower udtryk for at planlægning er "alting". "Plans are worthless, but planning is everything. ". Tog Eisenhower fejl, eller er det OK at planlægge?
Flere quotes til de interesserede: http://www.just-quotes.com/plans_quotes.html
Artiklen der startede tråden her gør i mine øjne den fejl at den angiver handling som alternativ til planlægning. Men der hvor planlægningen har den aller største værdi er (i mine øjne) INDEN du har startet virksomheden, hvor den udført rigtigt kan fortælle om der er en fornuftig chance for overhovedet at tjene penge på ens koncept. Vil man starte en maskinfabrik med lån i millionklassen, er det altså ikke et alternativ at ringe rundt til kunder - man har ingen.
Der er også forskel på om man iværksætter for egen tid og penge eller for andres. Er det ens egne penge kan man tillade sig at lave alle de fejl man har lyst til. Låner man penge har man i mine øjne en forpligtelse til lige at overveje een gang til om der virkeligt er marked for en webshop til med børnetøj.
Endelig skriver han at mange succesfulde iværksættere aldrig har skrevet en forretningsplan. Det er muligt, men jeg vil gerne stille spørgsmålstegn ved om de ikke analyserer indtjeningspotentialet af deres ideer og omkostningsniveau. Hvis de gør så "planlægger" de. Eller måske er de blot mere gudsbenådede en 95% af de resterende iværksættere, så man skal vare sig for at gøre dem kunsten efter. Der er nok mange af de katastrofale iværksættere der heller ikke har lavet en forretningsplan. Hvad fortæller DET os?
Mvh Jesper