Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Har du et godt råd til mig?

Side 3 ud af 3 (25 indlæg)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Jørgen:

Til John

Nej man bliver ikke fri for betaling af erstatning hvis man på normal vis bestiller en vare skriftligt og derefter annullerer handlen. Sælger kan fastholde handlen og kræve sit tab ved gensalg erstattet.

Der vil være tale om individuel behandling af hver sag.

mvh Jørgen

jamen så er vi helt enige. Kan godt være enig i at hvis der stod 2 dage efter betalingsfrist blev aftalen annuleret, så han man nok en del at ha det i med anden hurtig indtjening - men ja det må være en individuel bedømning, og som tidl ved jeg/vi ikke om sælgeren som fik den annuleret er den som fik den næste ordre, eller om det er messen som så annullerer sælgers ordre og sælger står med rundt 0

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 08:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Jesper_nl:
Jeg er sikker på at man kun har ret til kompensation/erstatning, såfremt der er et påviseligt tab! Og man lider ikke et tab, heller ikke i BtB, hvis en specifik genstand sælges til en ny køber til samme pris
Jeg er ikke jurist men er du bomsikker her? en solgt ydelse som annuleres?

Nu kan jeg se Jørgen har uddybet en del af den afledte problemstilling.

Men for at svare på dit spørgsmål, Ja jeg er sikker på ovennævnte påstand. Men lig godt mærke til, jeg siger på ingen måde man bare kan annullere en BtB-ordre også slippe afsted med det.

 

Men jeg giver gerne mit besyv med ud fra alle de eksempler du er kommet med. Der er helt overordnet 2 måder hvorpå der kan komme erstatning/kompensation på tale;

1. Der har været et påviseligt tab.

2. Man har i selve købsaftalen på forhånd aftalt hvad konsekvenserne af en annullering koster.

 

Ad 1: hvorvidt der har været et tab eller ej, afhænger først og fremmest af en individuel vurdering. Du nævner en aflysning af en maler; for at stille tingene på spidsen, aflyser du aftalen dagen før og kan maleren dermed ikke nå at finde en ny aftale, ja så har han formentlig et tab. Aflyser du derimod aftalen et halvt år i forvejen, så burde maleren nok kunne finde en ny aftale på samme dag og har dermed ikke et tab. Men jeg håber du kan læse ud af det her, det er ikke sort/hvidt og en lang række faktorer spiller ind (genus/species-levering, normal kutyme/sædvane i branchen, tidshorisont, osv.).

Ad 2: Ja, der er vel ikke så meget at være i tvivl om. Diskussionen om tab eller ej er irrelevant, aftalen regulerer hvad der skal kompenseres.

 

Slutteligt i den konkrete tråd. Jeg kan stadig ikke se argumenterne for sælger skal kompenseres, da han ikke har et påviseligt tab.

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14994
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 09:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper_nl:

Men jeg giver gerne mit besyv med ud fra alle de eksempler du er kommet med. Der er helt overordnet 2 måder hvorpå der kan komme erstatning/kompensation på tale;

1. Der har været et påviseligt tab.

2. Man har i selve købsaftalen på forhånd aftalt hvad konsekvenserne af en annullering koster.

 

Ad 1: hvorvidt der har været et tab eller ej, afhænger først og fremmest af en individuel vurdering. Du nævner en aflysning af en maler; for at stille tingene på spidsen, aflyser du aftalen dagen før og kan maleren dermed ikke nå at finde en ny aftale, ja så har han formentlig et tab. Aflyser du derimod aftalen et halvt år i forvejen, så burde maleren nok kunne finde en ny aftale på samme dag og har dermed ikke et tab. Men jeg håber du kan læse ud af det her, det er ikke sort/hvidt og en lang række faktorer spiller ind (genus/species-levering, normal kutyme/sædvane i branchen, tidshorisont, osv.).

Ad 2: Ja, der er vel ikke så meget at være i tvivl om. Diskussionen om tab eller ej er irrelevant, aftalen regulerer hvad der skal kompenseres.

Nu vil jeg ikke umildbart blande mig i jeres diskussion, men det du lister her, er faktisk årsagen til, at jeg ikke forstår, at så mange i tråden kan sige, hvad der er faktuelt korrekt.

1. Et påviseligt tab er f.eks også spildt arbejdstid pga en annullering af en bestilling

2. Ingen i tråden her kender betingelserne for køb af messepladsen, hvorfor det virker besynderligt, at alle kan sige meget entydigt, hvad der er korrekt og ikke korrekt.

Derfor vil jeg til dels give John ret i nogle af hans pointer omkring en B2B aftale. Ingen i tråden her kender aftalen, hvorfor ingen kan give et retvisende svar i denne sag, blot et generelt svar, som trådstarter muligvis ikke kan bruge til noget som helst, fordi der er særaftaler om enten det ene eller det andet...

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6555
Fra  TextReactor Skrevet kl. 09:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Lige nu er I igang med en debat om noget som ikke vedrører trådstarters dilemma. Han får en opkrævning på forbrugt tid på sms og email. Den faktura han omtaler har ikke noget med stadepladsen at gøre, men at sælger har brugt tid på at sende emails til flere mailkonti.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 09:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Fashion-Seller:

Nu vil jeg ikke umildbart blande mig i jeres diskussion, men det du lister her, er faktisk årsagen til, at jeg ikke forstår, at så mange i tråden kan sige, hvad der er faktuelt korrekt.

1. Et påviseligt tab er f.eks også spildt arbejdstid pga en annullering af en bestilling

1. Nej, der er ikke! det kan være! Og navnlig sælgere har "ekstremt" svært ved at løfte beviset for et påviseligt tab pga. spildt arbejdstid, grundet "spildt" arbejde er en meget stor del af arbejdsbeskrivelsen for en sælger.

Og det er jo det faktum at det er meget svært at påvise et tab for spildt arbejdstid, man laver særskilte handelsbetingelser som bestemmer en evt. kompensation.

Fashion-Seller:

2. Ingen i tråden her kender betingelserne for køb af messepladsen, hvorfor det virker besynderligt, at alle kan sige meget entydigt, hvad der er korrekt og ikke korrekt.

Derfor vil jeg til dels give John ret i nogle af hans pointer omkring en B2B aftale. Ingen i tråden her kender aftalen, hvorfor ingen kan give et retvisende svar i denne sag, blot et generelt svar, som trådstarter muligvis ikke kan bruge til noget som helst, fordi der er særaftaler om enten det ene eller det andet...

Du har ret, ingen kender den specifikke aftale. Men alle forholder sig til de informationer trådstarter kommer med, og ud fra de informationer er sagen da ret klar.

Om trådstarter kan bruge svarene til noget afhænger jo af oprigtigheden i de oplysninger der er givet. Ingen får bedre svar end det spørgsmål som stilles, heller ikke i denne tråd.

 

 

Side 3 ud af 3 (25 indlæg)