Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

hvad skal min virksomhed koste

Side 2 ud af 2 (20 indlæg)
Fra Kolding
Tilmeldt 10. Jan 06
Indlæg ialt: 742
Fra  Klubmodul ApS Skrevet kl. 20:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Fint at være kritisk. Har du nogle konstruktive forslag til bedre metoder? Hvordan værdisætter du selv en virksomhed?

/Jesper

Jeg forsøger at værdisætte dem ud fra det jeg egentlig også var inde på til Smed. Hvad koster det mig at starte op selv, kontra at købe en eksisterende. Ellers vil jeg anbefale den bedste af alle metoder. En løbende betaling, baseret på succes. Køber betaler sælger en sum her og nu, derefter procenter af omsætning 2 gange om året. I kontrakten skal der stå at handlen kan gå tilbage såfremt at køber lukker, slukker og flytter. Eller hvis sælger har løget og bla bla. Så er der ikke nogen der køber katten i sækken.

Der er mange der går rundt med en idé om at deres virksomhed er meget mere værd end den er. Det kan være at det enten er dem selv der bilder sig noget ind eller det er deres rådgivere i.e revisor... Jeg har mødt et par stykker efterhånden der havde fået et helt forkert indtryk af værdien af deres egen virksomhed. De fleste af de virksomheder der sælges idag på det lave marked, altså dem der bliver annonceret til salg, er virksomheder der kan kopieres nemt uden at kunder/forbrugere ville løfte et øjenbryn. Det skal man lige tænke over.

Klubmodul - 600000 danskere, 800+ organisationer kan ikke tage fejl

Fra Kolding
Tilmeldt 10. Jan 06
Fra  Klubmodul ApS Skrevet kl. 20:48

Fint at være kritisk. Har du nogle konstruktive forslag til bedre metoder? Hvordan værdisætter du selv en virksomhed?

/Jesper

Jeg forsøger at værdisætte dem ud fra det jeg egentlig også var inde på til Smed. Hvad koster det mig at starte op selv, kontra at købe en eksisterende. Ellers vil jeg anbefale den bedste af alle metoder. En løbende betaling, baseret på succes. Køber betaler sælger en sum her og nu, derefter procenter af omsætning 2 gange om året. I kontrakten skal der stå at handlen kan gå tilbage såfremt at køber lukker, slukker og flytter. Eller hvis sælger har løget og bla bla. Så er der ikke nogen der køber katten i sækken.

Der er mange der går rundt med en idé om at deres virksomhed er meget mere værd end den er. Det kan være at det enten er dem selv der bilder sig noget ind eller det er deres rådgivere i.e revisor... Jeg har mødt et par stykker efterhånden der havde fået et helt forkert indtryk af værdien af deres egen virksomhed. De fleste af de virksomheder der sælges idag på det lave marked, altså dem der bliver annonceret til salg, er virksomheder der kan kopieres nemt uden at kunder/forbrugere ville løfte et øjenbryn. Det skal man lige tænke over.

Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12314
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 20:49

Weltström:

Iøvrigt vil jeg mene at de virksomhedsprisregnestykker/estimater der er her på amino og andre steder er baseret på ældgamle traditioner og oftest lavet af folk der enten aldrig har handlet virksomhed eller af folk der har købt en virksomhed baseret på netop disse estimater:-)

Jeg går ud fra du mener artiklen på Amino Virksomhedsbørs.
http://www.amino.dk/virksomhedsbors/vaerdiberegning.aspx
Den er skrevet af min gamle makker Kasper Larsen fra Jubii. Han har handlet rigtig mange virksomheder og har godt styr på tingene, så det passer nu ikke. Men der er da mange måder at gøre det på og dem han skitserer er så nogle af dem.

Dbh Martin
Tilmeldt 11. Jun 06
Indlæg ialt: 995
Skrevet kl. 21:10

Du skriver at omsætningen næsten er lig overskuddet, det lyder lidt mystisk da der vel nok er en del aktører i markedet. Er det når du har trukket arbejdsløn ud også?

Tror ikke 3 gange EBITDA er helt ved siden af, som nævnt er kunderne nok ikke super loyale.

Tilmeldt 11. Jun 06
Indlæg ialt: 995
Skrevet kl. 21:16

Synes altså heller ikke artiklen er helt skarp, beregninger på overskud efter skat er lidt usædvanlige i min verden, hvor vi normalt snakker EBITDA niveau, og at sammenligne en rente før skat med en forrentning ved køb efter skat, giver altså heller ikke den store meningTongue Tied

Fra Hillerød
Tilmeldt 7. Apr 06
Indlæg ialt: 230
Skrevet kl. 21:32

det er næsten umuligt at sætte en pris....

der hvor den er lidt svær er lønnen... for at finde overskuddet er det = minus løn til indehaver.. og den er jo meget forskellig..

så trækker han/hun næsten ingen løn ud ja så er overskuddet ligepludelig meget større, lad os sige en kan leve for 30.000 og mdr en anden 50.000 de omsætter og har den samm db. sælger et har så et oveskud der er 240.000 mere om året x 10 = 2.4mil skulle hans firma så være mere værd end det andet firma værd.

jeg har faktisk oplevet at det nemmeste er hvis du smed leger at du skulle være køber hvad ville du så give for din virksomhed (og træk så lidt fra)

For prisen skal være den der kan sælge virksomheden! ellers er det ligegyldigt:-)

Fra Roskilde
Tilmeldt 30. Jul 06
Indlæg ialt: 2298
Skrevet kl. 21:42

Weltström:

Jeg forsøger at værdisætte dem ud fra det jeg egentlig også var inde på til Smed. Hvad koster det mig at starte op selv, kontra at købe en eksisterende. E

Dem metode er så heller ikke særligt god. Du står i princippet over for følgende tre valg:

1) Købe virksomheden

2) Starte en tilsvarende virksomhed op selv

3) Droppe det pågældende marked og fx. sætte din penge i obligationer.

Din metode kan fortælle dig om 1) er et bedre alternativ end 2) men du har ingen ide om hvorvidt 3) er et bedre valg. Kasper Larsen metode vil fortælle dig hvilken årlig forretning du kan forvente af den givne investering, og gør det dermed muligt at sammenligne både 1), 2) og 3). Kaspers metode udelukker jo ingenlunde at du overvejer andre alternativer som fx. at starte noget fra bunden. Hvis Kaspers metode stiller en forretning i udsigt på fx. 20%, og du ved med dig selv at du kan forrente dine egne penge med 25% ved at starte egen virksomhed (uanset branche), er det åbenlyst at tilbuddet er uattraktivt.

Så beklager, men din metode er ikke bedre.

/Jesper

Fra Kolding
Tilmeldt 10. Jan 06
Fra  Klubmodul ApS Skrevet kl. 21:53

Jesper Jørgensen:

Dem metode er så heller ikke særligt god. Du står i princippet over for følgende tre valg:

1) Købe virksomheden

2) Starte en tilsvarende virksomhed op selv

3) Droppe det pågældende marked og fx. sætte din penge i obligationer.

Din metode kan fortælle dig om 1) er et bedre alternativ end 2) men du har ingen ide om hvorvidt 3) er et bedre valg. Kasper Larsen metode vil fortælle dig hvilken årlig forretning du kan forvente af den givne investering, og gør det dermed muligt at sammenligne både 1), 2) og 3). Kaspers metode udelukker jo ingenlunde at du overvejer andre alternativer som fx. at starte noget fra bunden. Hvis Kaspers metode stiller en forretning i udsigt på fx. 20%, og du ved med dig selv at du kan forrente dine egne penge med 25% ved at starte egen virksomhed (uanset branche), er det åbenlyst at tilbuddet er uattraktivt.

Så beklager, men din metode er ikke bedre.

/Jesper

Du tager fejl, vil man handle den slags virksomhed vi taler om her i denne tråd og generelt her på amino, så er det ikke for investeringens skyld. Vil man overtage et ejendomsserviceselskab som tråden her handler om, så gør man det ikke for at lege med sine penge. Så gør man det fordi man vil overtage virksomheden og drive den videre med en tro på at man kan gøre det bedre og tjene mere end den tidligere ejer. Enten ved at drive den som den er eller indlemme den i sin egen eksisterende virksomhed. Du sammenligner alle frugterne i kurven med hinanden... Dit punkt 3) er nok med i de færreste handler herinde på amino.

Metoden holder endnu

Fra Roskilde
Tilmeldt 30. Jul 06
Indlæg ialt: 2298
Skrevet kl. 21:59

Weltström:

Du tager fejl, vil man handle den slags virksomhed vi taler om her i denne tråd og generelt her på amino, så er det ikke for investeringens skyld. Vil man overtage et ejendomsserviceselskab som tråden her handler om, så gør man det ikke for at lege med sine penge. Så gør man det fordi man vil overtage virksomheden og drive den videre med en tro på at man kan gøre det bedre og tjene mere end den tidligere ejer. Enten ved at drive den som den er eller indlemme den i sin egen eksisterende virksomhed. Du sammenligner alle frugterne i kurven med hinanden... Dit punkt 3) er nok med i de færreste handler herinde på amino. Metoden holder endnu

Jeg skal da ikke kunne afvise at der er iværsættere der er ligeglade med om forretningen af deres investering fx. er lavere end obligationsrenten, blot de kan drive forretningen bedre end forgængeren. Kasper Larsens artikel er baseret på den rimelige formodning at køber prøver at optimere sin profit. Gør man ikke det som køber er det givetvis andre modeller man skal bruge.

/Jesper

Tilmeldt 30. Jan 08
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 13:19

Hej Smed

Jeg er ny på Amino og surfer lidt rundt - det er helt sjovt.

Din indlæg er helt interessant.

Hvis jeg skulle give dig et råd - så ville det være at spørge dem du mener kunne være potentielle købere, hvad de vil give for den - så kan du sige ja eller net.

Alternativt find et beløb, som du synes er fair.

Hvis du alligevel vil prøve noget nyt - så er det vel bare med at få den skudt af.

Mvh. Torben

Side 2 ud af 2 (20 indlæg)