I bund og grund er spørgsmålet "Hvorfor?" Hvorfor skal kundende kunne se hvor mange eller hvor få besøgende der er i butikken lige nu?
Det kan godt være at du mener at det vil have en god signalværdi, hvis kunderne kan se at der "lige pt. er 80 kunder i butikken". Men jeg tror nu de fleste kunder er ligeglade. Spørgsmålet for dem først og fremmest er mere om du har varen, til hvilken pris og hvilken leveringstid. Og hvad så de dage/tidspunkter hvor kunden er alene i butikken? Vil det så virke som en interessant og gavnlig information er der "lige pt. er 1 kunde i butikken"?.
Jeg vil mene at informationen er ligegyldig og man måske i stedet burde bruge kræfterne på noget mere brugbar information til kunderne i butikken.
Kommer kunden ind og ser han/hun er alene i butikken kan der opstår tanker om hvorfor det mon er tilfældet og om der måske er noget i vejen med butikken osv. - Det er altså en vej man ikke bør træde ind på med mindre man har rigtigt mange kunder da det i så fald kan virke selvforstærkende at folk kan se det er en "populær" butik.
Der er altså tale om nogle potentielle psykologiske effekter hos kunden.
Måske vi kunne få Rasmus fra trendlovers.dk til at komme med en kommentar, har set at han bruger en visning af hvor mange som er online.
Mvh
Lars
Hej Lars
Jamen selvfølgelig.
Vi har faktisk haft store overvejelser om hvor vidt det kunne være en god ide'. Vi valgte at køre med det i en test periode, for at se hvilken effekt det kunne have.
Det lod ikke til at have den store effekt, men der ligger som beskrevet overfor lidt signal værdi i det.
Hvis du har mange besøgende på din webshop, er jeg helt overbevist om at det vil fremstå som et stort kvalitetsstempel for andre brugere. Man må ikke undervurdere betydningen af den psykologiske effekt det har at se hvad andre gør. Man kender det jo selv fra populære restauranter, udsalg m.m.
Men modsat har det jo samme virkning.
Jeg er spændt på at høre om erfaringerne fra trendlovers.dk...
Hej Lars,
Jeg ved ikke rigtig om det kan bruges til noget... andet end at give dine konkurrenter en idé om hvor meget aktivitet der er på dit website. Personligt kunne jeg i hvert fald ikke være mere ligeglad med den oplysning. Men nu hvor det ikke er nogen vanvittig stor applikation at tilføje, sååårh kunne man jo gøre som Rasmus og forsøge med og uden :)