Forudsætningen for en delregistrering er at der føres et regnskab for hver enkelt virksomhed. Momsmæssigt ses de som selvstændige virksomheder. Der er derfor næppe nogen vej uden om at lave omkostningsfordeling af fællesudgifter. Med andre ord at omkostninger fordeles efter hvor meget den enkelte virksomhed trækker på den enkelte ressource. |
er det ikke ofte noget med, at man ansætter en % fordeling løbende, og så - i årets sidste moms - så skal man sikre, at det er den rette fordeling - ofte vel efter omsætning i % eller andet begrundet - og så retter man det i den sidste momsangivelse, så det kommer til at passe for alle 5 SE enheder med helt manuel bogføring af moms rettelsen?Whiskey:Forudsætningen for en delregistrering er at der føres et regnskab for hver enkelt virksomhed. Momsmæssigt ses de som selvstændige virksomheder. Der er derfor næppe nogen vej uden om at lave omkostningsfordeling af fællesudgifter. Med andre ord at omkostninger fordeles efter hvor meget den enkelte virksomhed trækker på den enkelte ressource.
Og trådstarters plan om, at de 5 SE har positiv moms og lidt negativ - mens hoved CVR så i eget regnskab skulle tage negativ moms for fællesomkostninger ikke holder, for købsmomsen skal jo følge den enhed som har den momspligtige aktivitet/enhed?
Ikke helt let - men jo klart muligvis at føres i 6 separate regnskaber da et - med bare en konto opdeling i Dinero vil være noget nær umuligt - men jeg forstod også trådstarter som, at der var 6 regnskaber (et for hver af de 5 SE og så et der samler til skat om man vil eller det gøres manuelt)?
vh John Hannover