Hej aminoer... Jeg har en enkeltmandsvirksomhed med et CVR nr og 5 SE numre.. Jeg bruger mit CVR nr som xxxx-group som et ikke funktionelt firma (administrativ firma / tovholder for de andre) da man kun kan have 1 cvr. Når jeg bogføre regnskab (Dinero) bogføre jeg indtægter / udgifter for hvert af firmaerne/se numrene og holder styr på skat og moms på den måde.. Jeg vil høre om der er nogle der sidder med info omkring en smartere måde at gøre det på ? Jeg tænker her fælles udgifter for alle se numrene som firmatelefon / husleje og internet som er samlet på en regning. Kan man evt. bogføre alle udgifterne under xxxx-group og alle indtægter for hvert af SE numrene? eller skal de deles ud på hvert firma/SE nummer.? Tænker det går op i et når jeg laver årsregnskab og alle tallene alligevel bliver tilføjet som bilag til xxxx-group? der skal så bare betales moms tilbage da xxxx-group ikke har indtægter og vil få moms udbetalt igennem moms regnskabet.. ? Er jeg helt gal på den ? eller findes der en anden måde ? Go' aften og godt nytår :) |
Første tanke var - ER det nødvendigt for dig med 5 SE numre til en personlig virksomhed
og
SE numrene er vel selvstændige momsenheder
Når man har flere SE numre skal der udarbejdes regnskab for hvert mig bekendt - og så bliver det noget frygteligt rod at have det helt fælles i et regnskab og måske bare dele via forskellige konti (som du måske gør) Det ville jeg ikke få til at fungere uden 6 regnskaber
Du mener at de forskellige SE numre der har indtægter betaler moms hver for sig - men så tror jeg ikke jeg er med på dit xxxx-group som du så virker til at på en eller anden led ville bruge som et holding - men for at få moms retur skal de jo have momspligtig aktivitet - men du siger det har ingen indtægter.Christoffer Ohlsen:Tænker det går op i et når jeg laver årsregnskab og alle tallene alligevel bliver tilføjet som bilag til xxxx-group? der skal så bare betales moms tilbage da xxxx-group ikke har indtægter og vil få moms udbetalt igennem moms regnskabet..
Momspligtig aktivitet og sammenhæng mellem momspligtig indtægt og udgift hænger jo sammen. (jeg er med på du mener det helt sammenlagte regnskab ender ens, men forstår ikke hvordan du tænker gøre det som du beskriver)
For mig lyder det som en kompliceret sag du roder med - både de 5 SE numre og tanken om ingen indtægt i xxxx group men moms retur og så køre alt i ET Dinero regnskab om jeg forstår dig ret. Mit råd, hvis ikke nogen her hurtigt fatter dig er, omg at kontakte en bogføringskyndig - måske en revisor for at se om det nu også er en god opsætning du er ude i
vh John Hannover