Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Korrekt bogføring i regnskab...

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej aminoer... 

Jeg har en enkeltmandsvirksomhed med et CVR nr og 5 SE numre..

Jeg bruger mit CVR nr som xxxx-group som et ikke funktionelt firma (administrativ firma / tovholder for de andre) da man kun kan have 1 cvr.

Når jeg bogføre regnskab (Dinero) bogføre jeg indtægter / udgifter for hvert af firmaerne/se numrene og holder styr på skat og moms på den måde.. 

Jeg vil høre om der er nogle der sidder med info omkring en smartere måde at gøre det på ? 

Jeg tænker her fælles udgifter for alle se numrene som firmatelefon / husleje og internet som er samlet på en regning. 

Kan man evt. bogføre alle udgifterne under xxxx-group og alle indtægter for hvert af SE numrene? eller skal de deles ud på hvert firma/SE nummer.? 

Tænker det går op i et når jeg laver årsregnskab og alle tallene alligevel bliver tilføjet som bilag til xxxx-group? der skal så bare betales moms tilbage da xxxx-group ikke har indtægter og vil få moms udbetalt igennem moms regnskabet.. ?

Er jeg helt gal på den ? eller findes der en anden måde ? 

Go' aften og godt nytår :) 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46626
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:12

Første tanke var - ER det nødvendigt for dig med 5 SE numre til en personlig virksomhed

og

SE numrene er vel selvstændige momsenheder

Når man har flere SE numre skal der udarbejdes regnskab for hvert mig bekendt - og så bliver det noget frygteligt rod at have det helt fælles i et regnskab og måske bare dele via forskellige konti (som du måske gør) Det ville jeg ikke få til at fungere uden 6 regnskaber

Christoffer Ohlsen:
Tænker det går op i et når jeg laver årsregnskab og alle tallene alligevel bliver tilføjet som bilag til xxxx-group? der skal så bare betales moms tilbage da xxxx-group ikke har indtægter og vil få moms udbetalt igennem moms regnskabet..
Du mener at de forskellige SE numre der har indtægter betaler moms hver for sig - men så tror jeg ikke jeg er med på dit xxxx-group som du så virker til at på en eller anden led ville bruge som et holding - men for at få moms retur skal de jo have momspligtig aktivitet - men du siger det har ingen indtægter.

Momspligtig aktivitet og sammenhæng mellem momspligtig indtægt og udgift hænger jo sammen. (jeg er med på du mener det helt sammenlagte regnskab ender ens, men forstår ikke hvordan du tænker gøre det som du beskriver)

For mig lyder det som en kompliceret sag du roder med -  både de 5 SE numre og tanken om ingen indtægt i xxxx group men moms retur og så køre alt i ET Dinero regnskab om jeg forstår dig ret. Mit råd, hvis ikke nogen her hurtigt fatter dig er, omg at kontakte en bogføringskyndig - måske en revisor for at se om det nu også er en god opsætning du er ude i

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1110
Skrevet kl. 22:26

JA, du er hel gal på den. Luk de 5 nr. Som enkelmands behøver du kun et momsnr, Du laver alligevel kun et regnskab for dem alle. Du har alt for meget arbejde med det.

Når du udfylder den udvide skal du angive, som jeg læser det, at du har 6 virksomheder.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:53

Tak for svar... det var halvt volapyk jeg fik skrevet før.. lad mig prøve at uddybe. 

Jeg startede i sin tid med et cvr nr og et firma. siden hen er der kommet 4 firmaer til (5 aktive firmaer i alt) med vidt forskellige brancher. jeg valgte så at ændre det cvr nr til en tov holder (rent cvr mæssigt) for de andre firmaer da man jo som enkeltmandsvirksomhed kun kan have 1 cvr og alt derover er SE numre.. deraf xxxx-group som er et inaktivt firma.. de 5 aktive firmaer er derfor SE numre hvor jeg afregner moms og laver årsopgørelse igennem. (Man kan oprette flere firmaer i en dinero profil, så det er nemt og lige til at holde styr på) Jeg laver pt. 6 årsopgørelser et for hvert af se numrene og 1 sammenlagt for hele mit cvr = alle SE numrene lagt sammen... de deles alle sammen om en og samme konto, ikke noget problem da det store regnskab regnes og holdes styr på samlet på alle SE numre... men bøvlet kommer når der er fælles udgifter.. hvilket af firmaerne skal det så bogføres til.... her tænker jeg at simpelgøre det for mig selv og angive alle udgifter til mit cvr nr evt alle fælles udgifterne..(internet, leje, telefon, hosting, bil mm) for mig at se går det ud på et i årsregnskabet hvor alle tal bliver lagt sammen :) 

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:02

Hvordan skal jeg så lave regnskab,? Jeg bruger lige nu Dinero hvor jeg har en profil med 5 firmaer så jeg kan holde styr på hvert enkelt firmas udvikling og gang.. lad os sige at jeg beholder den måde at lave regnskab på men køre alt over 1. cvr. skal jeg så ved eks. moms regnskab ligesom årsregnskab sammen lægge de beløb jeg skylder i moms for hvert regnskab jeg køre og indberette ?  tænker jeg kommer i klemme der mht. billag. ? 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:28

Både med hensyn til fælles udgifterne og så  - ved jeg ikke om jeg forstår rigtigt - at du har 5 Dinero uafhængige regnskaber som skal køres sammen - og heller hvad du tænker i forhold til at "moder" ikke har indtægter men udgifter og momsfradrag - så jeg tør ikke byde ind på din konstruktion med hensyn til fælles udgifternes fordeling - andet end per % af omsætning - men OM du kan lægge alle fælles købs moms i det du kalder moder kan jeg ikke lige se - 

Derfor rådet om at vente på andre eller trods alt, med det komplicerede setup du vælger med 5 SE med hver sin moms _ at betale for hjælp

vh John H

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:43

har 5 uafhængige moms regnskaber / bogføringer et til hvert af se numrene. ligeledes 5 årsregnskaber med et samlet i "moder" altså alle sammen lagt sammen. hvad angår momsen du ikke forstod fik jeg skrevet volapyk.. jeg tænker at angive momsen udelukket i "moder" både negativ og positiv moms. dvs alle firmaernes moms regnskaber lagt sammen i "moder" ved hver afregnings periode. (det kræver jeg opgiver de 5 se nr og kun køre under mit cvr) = bøvl mht. den måde jeg bogføre bilag på nu. mit spørgsmål går mest ud på hvordan jeg gør med de 5 firmaers fælles udgifter. hvordan jeg får bogført dem korrekt da regningen jo bliver udstedet til et firmanavn og ikke dem alle :) 

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:01

EKS. Når jeg laver faktura til kunderne sender jeg faktura igennem dinero hvis jeg dropper mine se numre vil alle kunder i firma 1 - 2 - 3 - 4 - 5 modtage samme faktura med samme navn og design.. dvs ikke det individuelle logo, info mm... jeg kan heller ikke jfr. bogførings loven som jeg forstår det holde regnskab for hver af mine firmaer men kun holde et samlet.. også kan jeg ikke let overskue hvor meget der er af overskud i hvert enkelt firma... det er ikke et problem for mig nu at have 5 se numre at holde styr på moms og skatte mæssigt. problemet er når der opstår fælles regninger som (telefon, leje, internet, forsikringer, bil mm.) så kan jeg ikke bare hvad jeg forstår på det bogføre det som udgift til et enkelt regnskab (firma 2) men skal dele det op på dem alle sammen ? :) 

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1110
Skrevet kl. 11:23

EKS. Når jeg laver faktura til kunderne sender jeg faktura igennem dinero hvis jeg dropper mine se numre vil alle kunder i firma 1 - 2 - 3 - 4 - 5 modtage samme faktura med samme navn og design.. NÅ OG HVAD SÅ, Lav en faktura der dækker dem alle.

jeg kan heller ikke jfr. bogførings loven som jeg forstår det holde regnskab for hver af mine firmaer PASSER IKKE

Du holder øje med dine "firmaer" ved i regnskabet at lave en konto i omsætningen for hver, så du kan se om den stiger eller falder. Resten blander du bare sammen.

Du har kun et cvr. nr for at skat kan få noget moms og skat.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:11

kah:
 Du holder øje med dine "firmaer" ved i regnskabet at lave en konto i omsætningen for hver, så du kan se om den stiger eller falder. Resten blander du bare sammen.
SE er ikke noget jeg nogensinde har prøvet men skal han ikke som han beskriver det - kunne momsangive hvert SE hver for sig? (og derfor kunne have købsmoms opdelt også?

Economic skriver (og mange andre samme) f.eks CITAT:

Et SE-nummer er et undernummer til virksomhedens hovednummer, som er CVR-numret. Har man flere virksomheder, får man i dag et SE-nummer til hver virksomhed, som man så knytter til CVR-numret. For til et CVR-nummer kan der knyttes mere end ét SE-nummer.

Dette kan være en idé, hvis virksomhederne driver forskelligt erhverv – for eksempel, en blomster butik og en bilforhandler. Hver af virksomhederne får dermed sit eget SE-nummer.

Disse to virksomheder skal hver især udarbejde et regnskab, for der skal laves separate regnskaber for alle SE-numre.  CITAT SLUT

Hvordan laves separat regnskab hvis omkostninger ligger helt samlet (eller er det helt galt at der skal separat regnskab og separat moms til for de 5 SE i dette fald?=

vh John H

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)