Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan selvstændige få børn?

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Fra Vejerslev
Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 44
Skrevet kl. 14:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Har jeg ret, når jeg ser på de forskellige indlæg herinde mht. barsel for selvstændige, at den danske stat ikke står og klapper når selvstændige ønsker at bidrage til befolkningsvæksten?

Nu har jeg været selvstændig i de seneste par år, og er stadig ikke blevet rig... Men det var så heller ikke hovedformålet, så det... Dog ville det have været rart om der stod en buffer-sum på kontoen til en familieforøgelse...

Vil gerne have flere børn, men ønsker ikke at nedlægge min lille enkelt-dames-virksomhed her. Jeg regner med, at kunne gøre det ved fortsat at have kundekontakt, regnskab m.v. og selv ordne nogle småting, og ellers ansætte en anden freelancer til resten, måske noget med 20-30 timer om ugen, i en periode på 3-6 måneder.

Tænkte på, om der måske var nogen form for fonde eller legater man kan søge til at dække i hvert fald noget omkostningerne til en vikar?

Nogen der har gode råd eller erfaringer at dele mht. det at være selvstændig på barsel?

Hilsen Anja

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:33

Kære Anja

Jeg går på barsel nu her den 25. januar, og så hedder det dagpenge. Det bliver man ikke just rig af, men nu har jeg fået sparet lidt sammen, og så lukkes firmaet sådan set ned under barslen. Man har jo ikke andre muligheder, hvis ikke man skal have hjælp ind ude fra, og det vil jeg ikke til at arbejde i. 

Det er ikke just specielt attraktivt at få børn som selvstændig kvinde – det har der vist også været noget kritik af. Bare ikke nok, øjensynligt. 

Jeg planlægger at tage cirka 4 måneders fuld barsel, hvorefter min mand kommer hjem og tager over så meget som muligt. Han har 3 måneder med fuld løn – se, det er noget ved at være lønmodtager, hvad det gælder! Dermed starter jeg op delvist. Man må arbejde op til et vist antal timer og så få halv dagpenge ved siden af. Det er bedre end ingenting, og der er større sandsynlighed for at bevare kunderne.

Men ellers må man jo ind og bygge op påny, hvis kunderne forsvinder. Det kan man jo ikke ændre på, og barnet vil jeg nu engang have… 

Det kan dog undre lidt, at man ikke som arbejdsløse kan få lov at arbejde nogle timer og så blot trække dem fra dagpengene. Men det kan man ikke. Det er enten/eller, som jeg har undersøgt det. 

Fra Århus
Tilmeldt 26. Aug 06
Indlæg ialt: 191
Skrevet kl. 21:36
Fra København
Tilmeldt 20. Jan 06
Indlæg ialt: 280
Skrevet kl. 22:12
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9740
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 22:16

Da vi fik vores sidste barn for et par år siden, kunne min kone ikke få en krone i barsel - ikke en eneste dag! Det fordi vi begge var selvstændige, og hun var startet kort forinden. De forlange et årsregnskab fra hende, som skulle danne grundlag for beregning af udbetalingen, men da hun lige var startet ville der naturligvis gå et stykke tid før et årsregnskab ville foreligge - langt efter barsels afslutning. Så vi kunne intet få. Hun prøvede alle mulige vegne, men alle døre var lukket. Så hendes barsel måtte jeg 100% selv dække.

Til gengæld skal jeg så betale til en barselsfond! Det er sgu groteskt. Var det iværksættervenlig politik de sagde?

Fra Køge
Tilmeldt 3. Feb 07
Indlæg ialt: 146
Skrevet kl. 21:53

Som de øvrige siger, så helst ikke.

Min bedre halvdel og jeg er begge selvstændige i nu to I/S'er, og begge barsler er foregået på dagpenge. Begge barsler krydset regnskabsår, så selv efter 5 år som selvstændige, er det meget svært at vide, hvad vi egentlig omsætter for på et "normalt" regnskabsår. :-)

Fra Vejerslev
Tilmeldt 17. Dec 07
Skrevet kl. 09:54

Mange tak for de mange svar og kommentarer!

... Og Sandfær-Andersen: Tillykke med den forestående begivenhed!

Både mit og min samlevers firmaer er personligt ejede, og altså hverken ApS eller I/S så der er nok ikke noget at gøre der.

Desuden skal vi selv betale for at få hjælp til flere børn, staten går kun ind og hjælper første gang, go figure!
Så det står nok bare ikke i kortene at vi skal have flere børn, og vi er også glade for det "sæt" vi allerede har fået.

På den anden side, hvis vi giver den en skalle i et par år mere, så kan det være vi kan skabe vores egen lille personlige barselsfond!

Hilsen Anja

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9740
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 13:50

> staten går kun ind og hjælper første gang, go figure!

Det kommer lidt an på omstændighederne - vi har f.eks. fået to børn gennem behandlinger på Rigshospitalets fertilitetsafdeling ... :)

Tilmeldt 17. Jan 08
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 17:35

Hej Anja...

Ja det er en svær situation som selvstændig kvinde.

Der er regler for hvordan din barsel udregnes - antal regnskabsår - overskuddet af din virksomhed m.m. min forretning var ikke ny da jeg havde brug for barsel for knap 2 år siden. Dengang skulle man have et overskud på min. 180.000 kr. for at kunne få fuld dagpenge.. det havde jeg ikke så jeg fik sygedagpengesatsen (60% af maks), fordi jeg havde tegnet en frivillig sygeforsikring for selvstændige gennem staten (dp 200c) fra 1. fraværsdag fuld sats... men den sats beregnes stadigvæk efter dit overskud for sidste tilgængelige regnskab... så du skal planlægge det meget nøje hvis du kan se at dette år bliver godt økonomisk skal du helst føde efter juni 09, da de ikke har færdigbehandlet dette års regnskab før og det derfor ikke lægger til grund for satsen...

Hvis du ønsker at starte med at arbejde på deltid (halv sats) og dermed forlænge din barsel, skal du lige være opmærksom på at det kan du først efter barnet er fyldt 14 uger

I de første 14 uger og 4 uger før termin (hvis du vælger at gå af før fødslen) kan du ikke arbejde så meget som 5 sek. uden at miste retten til dagpenge. Dvs. du må hverken tage telefonen, besvare e-mails, bestille varer m.m. - gør du det, er du på arbejde!

Så jeg overvejer meget om jeg ikke skal lukke biksen næste gang jeg bliver gravid og tage et lønmodtager arbejde i tiden indtil 4 uger før og så få ret til barsel lige som alle andre end selvstændige erhversdrivende... det kan økonomisk godt betale sig og så får du også feriepenge og måske pension samtidig som en bonus ;o)

Knus fra Aleta (kurbadsaften.dk)

Fra Vejerslev
Tilmeldt 17. Dec 07
Skrevet kl. 14:39

Aleta:
Dvs. du må hverken tage telefonen, besvare e-mails, bestille varer m.m. - gør du det, er du på arbejde!

Ja, jeg er med i hk-freelancer, og ved, at de arbejder hårdt på, at man må netop de ting, du beskriver der, når man er selvstændig kvinde på barsel.

Jeg har også den frivillige sygeforsikring for selvstændige, og bruger den da også en gang i mellem, når jeg har influenza eller lign., men kan ikke forestille mig at lukke øjnene for "butikken" i 4 måneder i streg uden at tage telefonen eller tjekke/besvare mailen. - Og det kan ikke betale sig at prøve at se om den går lidt, for det skal nu nok blive opdaget, uanset hvor lidt det er!

Arh lukke biksen, det er da også lidt træls, det ser da rigtig godt ud med kurbadsstedet du har der, det ville da være synd at smide det hele på gulvet. Nej min konklusion bliver nok noget med at kombinere barsel og arbejde, trække hjælp ind nogle timer, og ellers spare!

Mht. det overhovedet at blive gravid! ... Jeg har forespurgt på både det sygehus, hvor vore første børn (tvillinger) blev undfanget (!) og på en privat klinik, og har fået det svar, at de offentlige klinikker kun må hjælpe med første graviditet, efter de nye regler, men at der ikke står noget om de private klinikker, derfor må det godt, og, ihvertfald med det vi har brug for, er behandlingen dækket af sygesikringen, så vi selv kun skal betale for medicinen, og så er den del jo pludselig til at komme til igen! - hvis der skulle være andre, i samme situation!

/Anja

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)