Har jeg ret, når jeg ser på de forskellige indlæg herinde mht. barsel for selvstændige, at den danske stat ikke står og klapper når selvstændige ønsker at bidrage til befolkningsvæksten? Nu har jeg været selvstændig i de seneste par år, og er stadig ikke blevet rig... Men det var så heller ikke hovedformålet, så det... Dog ville det have været rart om der stod en buffer-sum på kontoen til en familieforøgelse... Vil gerne have flere børn, men ønsker ikke at nedlægge min lille enkelt-dames-virksomhed her. Jeg regner med, at kunne gøre det ved fortsat at have kundekontakt, regnskab m.v. og selv ordne nogle småting, og ellers ansætte en anden freelancer til resten, måske noget med 20-30 timer om ugen, i en periode på 3-6 måneder. Tænkte på, om der måske var nogen form for fonde eller legater man kan søge til at dække i hvert fald noget omkostningerne til en vikar? Nogen der har gode råd eller erfaringer at dele mht. det at være selvstændig på barsel? Hilsen Anja |
Kære Anja
Jeg går på barsel nu her den 25. januar, og så hedder det dagpenge. Det bliver man ikke just rig af, men nu har jeg fået sparet lidt sammen, og så lukkes firmaet sådan set ned under barslen. Man har jo ikke andre muligheder, hvis ikke man skal have hjælp ind ude fra, og det vil jeg ikke til at arbejde i.
Det er ikke just specielt attraktivt at få børn som selvstændig kvinde – det har der vist også været noget kritik af. Bare ikke nok, øjensynligt.
Jeg planlægger at tage cirka 4 måneders fuld barsel, hvorefter min mand kommer hjem og tager over så meget som muligt. Han har 3 måneder med fuld løn – se, det er noget ved at være lønmodtager, hvad det gælder! Dermed starter jeg op delvist. Man må arbejde op til et vist antal timer og så få halv dagpenge ved siden af. Det er bedre end ingenting, og der er større sandsynlighed for at bevare kunderne.
Men ellers må man jo ind og bygge op påny, hvis kunderne forsvinder. Det kan man jo ikke ændre på, og barnet vil jeg nu engang have…
Det kan dog undre lidt, at man ikke som arbejdsløse kan få lov at arbejde nogle timer og så blot trække dem fra dagpengene. Men det kan man ikke. Det er enten/eller, som jeg har undersøgt det.