Der er to sider af det her spm. - hvis vi blot ser på webshoppen. Jeg vil gerne prøve at give mit besyv så I kan få noget mere viden at beslutte ud fra:
1. ETABLERINGSOMKOSTNINGER
Hvis I omsætter for 30 mill om året, så skulle I nok kunne klare de ca. 500 kr. det koster for et domæne-navn plus en prof eller erhvervskonto hos en af de store webhoteller (prisen afgør hvor meget plads man får i GB og evt. antal databaser, båndbredde etc.).
Og evt. et udlæg på 5-10.000 til løn hvis I skal have nogen til at sætte det op for jer. (Det prisniveau kan I sagtens finde her på Amino og til en god kvalitet af udkommet, selv om I selvfølgelig skal se jer lidt for - spørge rundt - få referencer - stille kritiske spm. - all the usual.)
I kan jo også være friske og sætte den op selv. Det er faktisk ikke så svært hvis I først laver et Wordpress-website og dernæst installerer den gratis webshop-plugin (ekstra-funktion) der hedder Woocommerce.
Nemprogrammerings video-kursus i Wordpress/Woocommerce burde kunne give jer en fornemmelse af om det er noget I har lyst til at binde an med:
https://www.nemprogrammering.dk/Tutorials/Wordpress/wordpress_kursus.php
Og på min hjemmeside er der en lang liste med spm/svar om Woocommerce
http://vita-via.dk/guider/woocommerce-webshop/faq-index/
... og I er mere end velkomne til at signe op til min mailingliste, så får I gratis svar på jeres spm. om den her type webshop fremover - mod at jeg laver en ny video om det emne I spørge om - til at udvide mit website (hvis ikke den eksisterer i forvejen).
Der er selvfølgelig også andre systemer end Woo. Her er et fint indlæg på Amino som lige giver det store overblik.
*
2. LØBENDE OMKOSTNINGER
Hvis I holder etableringsomkostningerne relativt lave (se ovenfor), så vil den største omkostning i tid/penge fremover være
1) At få lavet ordentlige billeder til jeres shop
2) At varetage forsendelse etc. alt efter volumen af salg
3) At markedsføre så I faktisk får noget trafik til jeres shop
Selve det at uploade/oprette et produkt er meget, meget let i Woocommerce, og heller ikke synderligt meget sværere i den anden store gratis/Open Source webshop som mange bruger - Magento.
Det er pkt. 1-3 som tager tid. (Ja, når først alle produkter ER lagt op - I know, I know ... )
Men mht. vedligehold: Jeg tænker at hvis jeres omsætning generelt stiger, så kan det nok opveje tiden der skal bruges på pkt 2. Og hvorfor ikke? I får jo også NYE kunder både online og i butikken ved at I har en stærk webshop/webtilstedeværelse. Der er masser af synergi-effekter at høste, i hvert fald down the line ...
Og hvad angår nr. 3, så må I jo vurdere om det er noget jeres nuværende marketingsmedarbejder etc. kan klare og ellers plukke nogle lavthængende frugter, såsom at have nogle kort, prismærkater osv. klar i butikken som folk lige får stukket i hånden inden de forlader butikken, så de kan se webadressen og evt. komme tilbage. Jeg har I anden sammehæng skrevet et oplæg til inspiration for en butik med nogle lidt andre varer, men alligevel - om hvordan de kunne få det til at spille med deres online-aktiviteter og med at lokke folk ind i butikken. Det kan måske også sætte nogle brugbare tanker igang om hvad I kunne gøre, uden at det behøver koste en bondegår I tid og penge.
Punkt 1 - det med gode billeder til shoppen er den svære, med mindre I er i den lykkelige situation at forhandler produkter hvor leverandørerne har sørget for den slags og for at deres billeder ser godt ud. Der kan så være noget med format og skalering, så billeder er den samme størrelse og resolution som skal kigges på inden upload til shoppen, men her kunne en studentermedhjælp eller en freelancer i begge tilfælde måske nå langt, for relativt få penge. Det er let nok at gøre i princippet, men tager en f... masse tid, så man får nogle ordentlige resultater.
Jeg håber de overvejelser har givet jer et lidt bedre grundlag at tage beslutningen på, og ellers bare spørg ind igen. Jeg finder gerne nogle mere konkrete eksempler, f.eks. på hvordan forskellige funktioner i den webshop jeg har omtalt (Woocommerce) virker, hvordan man lettest og billigst kunne markedsføre netop jeres produkt osv.
Det er jo svært at regne på hvad der kan betale sig for jer, fordi der er mange ubekendte, men hvis I tager een ting fra det her svar, så håber jeg det er tilliden til at det er relativt billigt at starte en webshop og vedligeholde den. Så risikoen ved at have den er, vil jeg mene, væsentligt mindre end den potentielle gevinst.
Det eneste I skal træde varsomt med er at vælge en af de 'bundle-løsninger' der findes, hvor I betaler et fast månedligt abonnement for en webshop, domæne og hosting, som kan løbe op i alt fra 5000-15000 kr om året (de priser jeg har set), og er penge der ikke rigtig bliver dækket ind, hvis ikke der kommer kunder til jeres webshop (og den markedsføringsindsats skal I med statsgaranti selv lave).
Held og lykke med det!