Amino Ekspertblog

Her gæsteblogger eksperter om forskellige erhvervsrelaterede emner

Webshop-bibelen: Hvilken platform skal jeg vælge?

Skrevet af:
16. januar 2013 | 32.914 Visninger | 45 kommentarer
Hvor mange stjerner giver du? :

Amino Ekspertblog

Gæsteeksperten

Her gæsteblogger eksperter om forskellige erhvervsrelaterede emner

Hvis du skal i gang med din første webshop eller til at skifte platform på grund af vækst, er det vigtigt, at du tænker dig godt om, inden du tager en beslutning om, hvilken platform du vil benytte.

Jeg arbejder til dagligt med udvikling, markedsføring og design af bl.a. webshops, og i dette indlæg vil jeg hjælpe dig på rette vej i forhold til nogle af de problemstillinger, der opstår, når man skal vælge en webshop-platform. På den måde får du en webshop, der præcist matcher dine og dine kunders behov.

Hosted eller open source?

Hvad er en hosted webshop-løsning?

En hosted webshop-løsning betyder, at du ikke har adgang til koderne bag ved din shop. Det vil sige, at der ikke er kompatibilitetsproblemer eller bøvl med nye tiltag. Hvis du ønsker nye lækre funktioner, kan du ikke bare hive fat i en programmør, som skal lave det for dig – dog tillader nogle hosted webshops denne mulighed, men det er altid dyrt. Man betaler som oftest et månedligt gebyr for denne løsning, samtidig med at det er muligt at tilkøbe ekstra moduler. DanDomain og Wannafind Hosted Shop er blandt de mest kendte hosted webshop-løsninger i Danmark.

Fordele ved at have en hosted webshop

  • Dine udgifter er ”konstante”
    Det kan koste en del at have shoppen kørende, men der er ikke mange uforudsete udgifter. Denne løsning er en klar fordel for en ny webshopejer, eller hvis noget skulle gå galt i opsætningen.
  • Det spiller bare
    Der er ikke forskellige versioner eller server-setup til at køre denne type af webshops. Det vil sige, at man kan slippe for eventuelle kompatibilitetsproblemer. Og såfremt der opstår problemer, kan man kontakte udbyderens supportafdeling – ofte uden yderligere omkostninger.
  • Tvunget løbende opdateringer
    En hosted webshop-løsning er ikke så hurtig med nye tiltag som alternativet ”open source”. Til gengæld er det de færreste, der ønsker at have en webshop, hvor der ikke løbende lanceres nye funktioner – det tvinger udbyderen til at lave opdateringer til platformen jævnligt.
  • Det kan være en rigtig god introduktion til e-handel
    Denne løsning er god, hvis du er helt ny inden for e-handel og ønsker at træde varsomt frem rent økonomisk. En hosted webshop giver dig alt det, du skal bruge, og du slipper for en stor engangsbetaling – i stedet er udgifterne konstante. Der er masser af termer, arbejdsområder og rutiner, som man ikke aner noget om, når man skal have gang i sin første webshop.

Ulemper ved at have en hosted webshop

  • Dyre moduler og udvidelser
    Hvis du ønsker at få det fulde ud af en hosted webshop-løsning, kan det nemt koste over 1000 kroner om måneden for at have shoppen kørende.
  • Du kan ikke få det 100 %, som du vil have det
    E-handlen ændrer sig konstant, og der skal nye og smarte tiltag til, for at du kan være up-to-date med hensyn til design og funktionalitet – samt give dine konkurrenter baghjul. Da du ikke har adgang til den bagomlæggende kode, kan du ikke benytte mange af de gratis udvidelser der findes til ”open source” eller få eksterne programmører til at hjælpe dig med at opnå mersalg. De begrænsede muligheder i en hosted webshop bliver hurtigt et problem, når din shop først begynder at vækste – og når du ønsker nye tiltag eller ændringer, vil du ofte stå tilbage med svaret: ”det kan ikke lade sig gøre”.
  • Langsom eksekvering
    Hvis du ønsker en ny funktion til shoppen, kan du tage fat i udbyderen. Der vil som oftest gå lang tid, før de nye indstillinger er klar – såfremt de overhovedet kommer med i én af de efterfølgende opdateringer.
  • Flytning er uundgåelig
    Enhver webshopejers største skræk er at skifte webshop-platform, da det medfører en masse arbejde og ofte et midlertidigt fald i søgemaskinerne. Hvis din hosted webshop er i stor vækst, og du ønsker at give dine kunder præcist det, som de vil have - samt benytte moderne teknologier, er det uundgåeligt, at du skal skifte platform på et tidspunkt.

Open source webshop

Hvad er en open source webshop?

Open source betyder, at du og din programmør har fuld adgang til den bagvedliggende kode. Det betyder, at I kan foretage de ændringer, som I ønsker – og som oftest findes der mange udvidelser, der kan reducere udviklingstiden og dertilhørende omkostninger. Sådanne udvidelser kan give jer redskaberne til at være med på de nyeste trends, samtidig med at I kan optimere webshoppen og derigennem opnå mersalg. Magento og PrestaShop er blandt de mest kendte open source webshop-løsninger i Danmark.

Fordele ved at have en open source webshop

  • Platformen er ofte gratis
    Det er nødvendigt at få en programmør til at hjælpe dig med de ændringer, du skal have foretaget, men selve platformen er ofte gratis. Derfor er løsningen langt billigere i længden end en hosted webshop, medmindre du vil have foretaget store ændringer. Der er dog fortsat udgifter til fx hosting og betalingsgateway, men de månedlige udgifter er langt fra de samme som ved en hosted webshop.
  • Oceaner af udvidelser, design og plug-ins
    Der findes mange udvidelser, hvoraf nogle er gratis, mens andre er prisvenlige. Dette kunne være udvidelser som fx en forbedret check-out-proces eller muligheden for at integrere webshoppen med sociale medier. Disse udvidelser sparer dig for tid og penge. Hvis du ikke er meget for at betale for et unikt design, findes der også mange standardiserede design til open source-løsninger, der er gratis eller kan anskaffes til en fordelagtig pris.
  • Stor fleksibilitet
    Nogle open source-platforme er mere fleksible end andre, men du kan - basalt set - få tingene, som du gerne vil have det, hvis din programmør er dygtig nok. Det skal være slut med, at ”det kan ikke lade sig gøre”!
  • Gode communities
    Der er som oftest et stort community tilknyttet større open source-løsninger, hvor du kan få alt den hjælp, du skal bruge. Dermed reducerer du eventuel supporttid, samtidig med at du kan trække på andres erfaringer.
  • Opdateringer til platformen
    Tro ikke, at selve platformen ikke bliver opdateret, fordi den er gratis. Moderne open source eCommerce-platforme får opdateret deres kernefunktioner og teknologier fra tid til anden. Det gør, at platformen også vokser funktionsmæssigt.
  • Du kan få en ny programmør eller host, hvis du ønsker det
    Hvis du af en eller anden grund ikke kommer helt overens med din programmør, eller du synes, at personen er for dyr, er der rig mulighed for at skifte leverandør – i modsætning til en hosted webshop-løsning, hvor du sidder fast med dit valg.

Ulemper ved at have en open source webshop

  • Det kan føles overvældende
    De mange muligheder på en open source-platform kan virke overvældende for nogle. Især på større platforme er det rart at få hjælp fra en erfaren bruger eller udvikler.
  • Du skal ofte have hjælp til opsætning
    Alt efter den valgte platform kræves der en eller anden form for konfiguration. Det er ikke gratis, medmindre du har en smule teknisk snilde. Dette skal blot medregnes som en mindre startomkostning samt ses som en mulighed for at lære en leverandør bedre at kende.
  • Kompatibilitetsproblemer
    Afhængig af serverindstillinger, versionering og udvidelser kan der opstå fejl i form af kompatibilitetsproblemer. Det betyder, at man skal bruge en smule tid på at udbedre en fejl eller opdatere en udvidelse til shoppen.
  • Flere ting at se til
    I forbindelse med en open source webshop er der som oftest flere ting at holde styr på end ved en hosted webshop (medmindre din leverandør kan sit kram), herunder hosting, betalingsgateway, opdateringer og udvidelser.
    Opsummering: en hosted webshop er lig med mindre ansvar, men færre muligheder, hvorimod du med en open source-løsning kan tillade dig at være en smule mere ambitiøs.  

Konkrete platforme

Lad os gennemgå nogle af de kendte webshop-løsninger, der er på markedet i dag. Du kan med fordel kigge på dette link, som giver dig et indblik i, hvilke løsninger der benyttes på Top 1M og Top 100K websites: https://plus.google.com/118250106730312786714/posts/ESrtGePNXg4 . Derudover får du et overblik over væksten hos de forskellige platforme.

WooCommerce

Har du i forvejen en WordPress-hjemmeside, og ønsker du at give dine kunder en simpel og nem tilgang til dine produkter, bør du bestemt overveje WooCommerce – et plugin til WordPress.

WooCommerce bygger på den kendte open source blog-løsning, WordPress, og fungerer som en underfunktion til selve denne platform. Der er masser af designmuligheder, samtidig med at brugeroplevelsen er god, og det er nemt at komme ind i for din programmør.

Det indeholder ikke de mest avancerede features, men du finder simple tiltag som kategorisering, tags og basale funktioner vedrørende e-handel.

Typer, der bør overveje WooCommerce

  • En lille blog/site i WordPress
    Hvis du allerede har en blog eller hjemmeside i WordPress og ønsker at begive dig ud i e-handel, er dette et godt sted at starte.

  • Den simple shop
    Hvis du kun har få behov og et lille produktudvalg, kan WP-eCommerce-moduler såsom WooCommerce være en ideel løsning for dig. Der er en del temaer til WooCommerce, og de er så godt som gratis at benytte – det er bare at slå til.

Magento

Magento er Formel 1-racerbilen inden for e-handelsplatforme, når det gælder fleksibilitet, muligheder og vækst. Denne open source-platform henvender sig til den ambitiøse webshop, men fordi den er gratis, kan alle være med. Platformen har bl.a. indbygget crossale, promotions, relaterede produkter, multistore-funktion og meget mere, hvorfor man fra dag ét har en markant fordel i forhold til konkurrenterne. I modsætning til en del andre open source-platforme er Magento så godt som søgemaskinevenligt fra første dag.

Magento er en af de absolut største platforme inden for e-handel, og det kan bestemt anbefales at tage et kig på platformen. Der er kun få ulemper ved Magento, og det er fx, at selve strukturen på Magento er unik og kompleks. Dermed skal man som programmør – i modsætning til andre systemer – bruge lidt mere tid på at sætte sig ordentligt ind i platformen. På grund af størrelsen og fleksibiliteten er Magento en smule langsom, såfremt shoppen ikke bliver hostet af en Magento-specialiseret host. Så det kan kun anbefales, at man finder et ordenligt host til denne platform, så ens webshop bliver lynhurtig og lækker for brugerne.

Magento er som nævnt en af de absolut største e-handelsplatforme, så der findes mange Magento-programmører. Derudover skulle Magento 2 eftersigende være på trapperne med store performanceoptimeringer, så du skal ikke lægge for meget i de nuværende drawbacks.

Typer, der bør overveje Magento

  • Den ambitiøse iværksætter
    Uanset om du har et stort eller lille budget, kan Magento være løsningen for dig. De mange muligheder for vækst, optimering og mersalg gør, at der kun er én vej frem. Og det gode er, at startudgiften kun behøver at løbe op i få tusinde kroner; derefter kan du bygge på med skræddersyede løsninger, så snart din shop begynder at vækste.
  • Den store enterprise virksomhed
    Med et stort, fleksibelt system med mange muligheder og indbygget multistore- og promotion-funktioner kan Magento tilbyde dig en kick-ass webshop. Og med en skræddersyet udvikling såvel som design kan du overgå dine konkurrenter og give dine kunder en unik brugeroplevelse.

Alternativer til Magento

PrestaShop kan være et alternativ til Magento, da det også er en anset open source-løsning inden for e-handel i Danmark. Fra et programmeringsmæssigt perspektiv er PrestaShop en smule lettere at komme ind i, men denne løsning har ikke de samme funktioner som Magento. PrestaShop benyttes langt fra af det samme antal brugere som Magento, men oplever dog stadig god vækst.

VirtueMart og Zen Cart er andre alternativer, der er målrettet brugere, som ønsker en open source-løsning med begrænset funktionalitet. De mange muligheder, som Magento tilbyder, er ikke et match for alle iværksættere – og kan virke uoverskueligt, medmindre man har en leverandør, der formår at sætte én ind i sagerne. Begge platforme benyttes mere end PrestaShop og oplever stadig vækst, men de tilbyder dog kun en smule ud over de basale webshop-funktioner – hvis der absolut skal sammenlignes med Magento.

Shopify

Er du typen, der overvejer en hosted løsning og ikke ønsker at have programmører inde over, men i stedet er villig til at afgive en procentdel af din omsætning? Så er Shopify lige noget for dig!

Shopify er kendt for nemme tilpasningsmuligheder, hvorfor du kan rette, som du har lyst til, uden hjælp fra andre. Såfremt du ønsker et specialiseret design, skal du have fat i en ”Shopify”-kyndig, der kan hjælpe dig med at skræddersy et design til dine behov.

Det gode ved Shopify er, at det er billigt at starte op, men i den lille pakke skal man betale 2 % af det gennemførte salg til Shopify. Shopify tilbyder et væld af moduler, så selvom det er en hosted løsning, kan man stadig få mange ekstra funktioner – som oftest er mod en månedlig betaling, i modsætning til de fleste open source-moduler.

Typer, der bør overveje Shopify

  • Sideshop til eksisterende hjemmeside
    Har du allerede en hjemmeside – måske oven i købet en hjemmeside med fokus på et brand – og foretrækker du en hosted løsning, skal du se nærmere på Shopify-universet.
  • Mindre foretagende uden de store behov

Hvis du ønsker at være en del af en hosted løsning, som tilbyder masser af moduler, kan Shopify give dig den shop, du ønsker.

DanDomain

DanDomain er en meget udbredt webshop-platform i Danmark, og jeg er simpelthen nødt til at have denne e-handelsplatform med i dette indlæg.

DanDomain er en mere klassisk, hosted løsning, som også er kendt for at yde god support. Der er mange muligheder inden for dataudveksling og udnyttelse af mersalgsmuligheder, på trods af at der er tale om en hosted webshop.

Typer, der bør overveje DanDomain

  • Mindre foretagende med fokus på økonomisk sikkerhed
    Da DanDomain er en hosted løsning, er der sjældent uforudsete udgifter forbundet med selve shoppen. Dét – såvel som DanDomains gode supportmuligheder – giver tryghed fra dag ét.
  • Nybegynder, som satser på en hosted løsning
    DanDomain er bestemt en god introduktion til dansk e-handel. Så har du en lille e-købmand i maven, og skal du have bekræftet, at e-handel er noget for dig, bør du tage et kig på dette system.

    Der findes et hav af e-handelsplatforme, så jeg kan kun råde dig til at gå på udkig i e-handelsuniverset for at finde en platform, som matcher dine behov. Det kan også være en god idé at tage erfarne eCommerce-folk her på Amino med på råd :-)

    Derudover er der næsten altid mulighed for at få opsat en gratis demo af de enkelte platforme. Det anbefales at benytte sådanne tilbud, så du kan danne dig et bedre overblik, inden du træffer dit valg.

Starten

Kernefunktioner, som du skal holde øje med

-          Dårlig SEO
Sørg for, at din platform er søgemaskinevenlig, eller nemt kan blive det. Det er næsten altid alfa og omega, at din webshop kan konkurrere i søgemaskinerne, så dette punkt må ikke halte. Sørg for at få lavet de korrekte 301-redirects, hvor de hører til. Derudover skal du få sat tekster ind det rette sted og sikre, at du selv kan styre tiltag såsom titler og URL’er. Der er mange faktorer at holde øje med, når man taler om SEO – og er du usikker på, om platformen er SEO-venlig, kan du søge råd i debatten på Amino.

-          Konverteringsoptimering & tracking
Når din shop er lanceret, skal den løbende optimeres, for at dine konverteringer bliver bedre over tid. En bedre konvertering betyder kort sagt: flere penge i kassen per besøgende. Dermed kan du spare penge på markedsføring og samtidig med opnå en fordel i forhold til dine konkurrenter. Sørg for, at der er rig mulighed for at sætte diverse værktøjer op mod din webshop, så du opnår en god optimering.

-          Usability & CMS-funktioner
Hvor nemt er det for dig at administrere – og hvor nemt er det for brugerne at foretage et køb i den valgte platform? Mange platforme kan tilpasses/optimeres, men vær opmærksom på ovenstående, når du vælger din løsning.

-          Moduler, designmuligheder og integrationer
Benytter du et regnskabssystem, er der brug for billige udvidelser, vil du i gang med Affiliate Marketing, eller ønsker du en øget brugervenlighed? Du skal sørge for at sætte dig ind i, hvad der rent faktisk er muligt på den tekniske- og designmæssige front i din løsning.

-          Mobil version
Vises din webshop ordentligt på en mobil platform, når du får behov for dette? Flere og flere køber via mobile enheder, så du skal sørge for at være på forkant med udviklingen. Find derfor en platform, som har muligheden for en god mobilversion.

-          Vækst og internationalisering
Når din webshop får succes, har du så mulighed for at udvide? Det er surt at stå med en platform, som ikke kan følge med, når du træder i pedalerne.

-          Flytning
Det nytter ikke at binde sig til en platform, som du ikke kan skifte væk fra. Det er enhver webshopejers mareridt at flytte platform, så du skal sikre, at de foretrukne systemer tillader at eksportere og importere dine produkter, kunder og tilmeldte til dit nyhedsbrev.

-         Mersalgsmuligheder
Krydssalg, opsalg, eftersalg og mersalg er alle ord, du kommer til at beskæftige dig med, når du arbejder med e-handel. Sørg for, at din platform er designet med henblik på at sælge mere til dine kunder ved at udnytte funktioner såsom eksempelvis ”relaterede produkter”.

Begynderfejl

-          Det koster penge at tjene penge
De fleste butiksejere, der driver en fysisk butik, er klar over, at de skal investere penge for at få en præsentabel butik, hvor kunderne har lyst til at handle. Mange iværksættere, som lancerer deres første webshop, er ikke villige til at betale en smule ekstra for at søge professionel hjælp og derved undgå begynderfejl. Sørg for at få professionel hjælp til din shop, så du har et konkurrencedygtigt udgangspunkt, som kan være med på markedets hårde vilkår. Hvis du tror på din webshop, er det værd at betale en smule ekstra for at komme godt fra start.

-          Lad være med kun at indhente tilbud fra én leverandør
Det er naivt at tro, at den første leverandør, du finder, altid er den bedste eller billigste. Lav et oplæg, der indeholder en vision, målsætning, krav og tanker omkring din kommende webshop, og indhent tilbud fra flere leverandører, som kan levere det ønskede.

-          Din webshop skal være søgemaskinevenlig fra dag ét!
Det er nævnt før, men nu bliver det nævnt igen: sørg for, at din webshop er søgemaskinevenlig fra start. Med det mener jeg, at URL-strukturen og den interne linkstruktur skal være god, siden må ikke indeholde ”duplicate content”, og der må ikke være nogen barrierer, der afholder Google fra at indeksere din side – eller afholder dig fra en god placering.

Derudover er det vigtigt, at du sikrer, at Google ikke kan komme ind og snuse på webshoppen i løbet af udviklingsfasen – derved slipper du for, at Google foretager misfortolkninger. Har du brug for hjælp omkring dette aspekt i forhold til din platform, kan du søge råd i debatten på Amino.

-          Det er ikke kun webshoppen, der skal spille
For at få succes skal du have en markedsføringsstrategi, god support, et velovervejet varerlager, købmandsånd, viden omkring dine kunder, osv. Din webshop er fundamentet for din forretning, men selve webshoppen kan ikke løfte opgaven på egen hånd. Du skal sørge for, at det hele smelter sammen i en større enhed.

Konklusion

Du bør skabe dig et overblik over dine behov, ambitionsniveau, kundebehov og budget, inden du kaster dig over en platform, som du mener, der matcher dine behov. Derfor skal du bruge nogle timer på research – det sparer dig for tid senere, samtidig med at du øger dit salg på den lange bane.

At starte en webshop er ikke så nemt, som mange får det til at se ud. Derfor skal du gøre det rigtigt første gang ;-)

Patrick Olsen er stifteren af Better-Web, hvor han til dagligt hjælper klienter med webudvikling, design, konverteringsoptimering og SEO. Patrick har specialiseret sig i specialudvikling og e-handelsløsninger, men har også en stærk passion for sine egne iværksætterprojekter.

Kommentarer

Tim J. F. Nielsen   den 16-01-2013 kl. 14:18

FREMragende og godt gennemarbejdet indlæg :-)

Er kommentaren brugbar? 2 0
Nicolaj B. Müllertz   den 16-01-2013 kl. 14:29

Virkelig et lækkert indlæg, jeg ser frem til at læse endnu mere fra dig i fremtiden :)

Jeg har selv på det seneste udforsket WooCommerce en del, og jeg er positiv overrasket over hvor godt det egentlig fungere. Men ved du noget om hvor mange produkter man kan tilføje inden systemet begynder at halte lidt efter? For umiddelbart virker det ret stabilt, men jeg kunne også forestille mig at komme man op over nogle tusinde produkter, så har det en begrænsning?

God dag, og tak for et rigtig godt indlæg :)

Er kommentaren brugbar? 2 0
Mads   den 16-01-2013 kl. 14:31

Tak for det fine indlæg. Jeg har lige et spørgsmål:

Du skriver at WooCommerce nok mest er til den lille butik, der måske har en blog i forvejen. Hvor stor er en "lille butik"? Er det under 20 varer eller kan det godt være 100 varer?

Jeg overvejer lidt en shop i øjeblikket, og synes der findes mange store og forkromede løsninger. Det synes jeg er lidt vildt, når jeg regner med at min shop maksimalt vil have 100 varenumre - måske endda kun 60-70 stykker...

Mange hilsner

Mads

Er kommentaren brugbar? 2 0
Patrick Olsen   den 16-01-2013 kl. 14:45

@Tim J. Nielsen - Tak skal du have! Jeg håber på at få lov til at skrive nogle flere indlæg herinde omkring e-handel, konverteringsoptimering og markedsføring. Der er rigeligt at tage fat på, så der burde være massere at se frem til :-)

@Nicolaj B. Müllertz & @Mads - Tusind tak! Mht. til størrelsen af en WooCommerce shop, så vil jeg ikke kun definerer størrelsen af shoppen ud fra antal produkter, men ligeså meget ud fra besøgende og ambitionsniveau. En shop med 100 produkter er også anset som "lille", i denne kontekst.

WooCommerce kan være fint for mange, men det er ikke det jeg vil anbefale til en shop der har flere tusinde produkter. Mest af hensyn til fleksibiliteten (funktionsmæssigt) og mulighederne for at få optimeret shoppen bedst muligt. Jeg ved ikke hvor mange produkter der skal til, før at WooCommerce begynder at være ustabilt - Men igen.. Hvis man overvejer en shop med den mængde at produkter, ville jeg hellere kigge på platforme som eksempelvis Magento (og hvis det er fordi du har en wordpress blog, så kan det også sagtens integreres med eksempelvis Magento via udvidelser).

Er kommentaren brugbar? 3 0
Simon Falentin Olesen   den 16-01-2013 kl. 15:18

Fedt indlæg.

Jeg har selv et e-handelsbureau hvor vi primært sælger vores egen Hostet ecommerce platform. Nogle af de ting du skriver ikke kan lade sig gøre med en Hostet løsning, har vi faktisk øst i vores.

Vi har billige moduler og nemme udvidelser

Du skriver at det ofte er dyrt at bygge på og udvide, men det er ikke altid rigtigt. Vi har flere kunder som har langt over halvveret deres udgifter til nyydvikling osv fra hvad de havde før. Og dem har vi flyttet fra OpenSource løsninger

Hos os kan din webbshop vokse med dig!

Vi har bygget vores hostede webshop op i en sådan forstand, at ALT kan ændres individuelt til hver enkelt kunde. Det er samtid med at vores kunder også drager nytte af de generalle systemopdateringer. Derfor er løsningen skalerbar, og kan vokse sammen med din virksomhed.

Hurtig eksekvering

Det kommer vel an på hvad hurtig og langsom er. Vi har typisk få dages arbejde foran os inden vi løser nyydvikling. Småting tager vi med det samme. Nogle opgaver kan der selvfølgelig gå nogle dage med. Vi har dog et stærkt team, og en forretningsmodel der er gør det hele utrolig skalertbart. Vi arbejder i øjeblikket på en løsning så andre udviklere også kan udvikle moduler til vores Hostede webshop.

Du kan få det 100 %, som du vil have det!

Som nævnt herover så kan ALT lade sig gøre, selvom vi har en Hostet webplatform! Du kan få det 100% som du vil have det. Vore erfaring er at priserne hos os er langt lavere end hvis du skal have et lign modul incl. opsætning til en Eks. Magento løsning.

Venligst

Simon Falentin Olesen

DreamAbout.dk

21400042

Er kommentaren brugbar? 1 0
Thomas   den 16-01-2013 kl. 16:00

At kalde det for webshop-biblen er måske en lettere overdrivelse, men ud over det forklarer du systemerne fint. Der findes dog en del andre systemer, end dem du nævner - og som har væsentlige markedsandele.

Det er i stor udstrækning en temperamentssag, hvilket system man vælger, når der er tale om gratis open source. Mange af de systemer der er på markedet kan det samme, det er tydeligt udviklerne kigger hinanden over skulderen.

Et par af de systemer, der nok fortjener lidt omtale:

VirtueMart - shopextension til Joomla

Systemet er en gratis og hvis man ønsker designændringer er det ikke lige for begynderen, det er dog et gennemarbejdet shoppingsystem med rigtig mange udvidelsesmuligheder. Større ændringer kræver programmeringskendskab.

http://virtuemart.net/

Zen Cart

Gratis Open Source. Kan virke temmelig tungt at arbejde med - men har til gengæld en masse indbyggede faciliteter som standard. De systemer jeg har set virker lidt langsomme, hvilket måske skyldes shopejeren har sparet lidt for meget på sin hosting.

http://www.zen-cart.com/

I undersøgelsen nævnes "others" som udgør mere end PrestaShop og OScommerce til sammen. I det område finder man bl.a.:

Avactis E-commerce

Som vi selv benytter og har oversat "storefronten" på til dansk, samt lavet øvrige tilretninger. Systemet er ikke gratis - til gengæld får man en platform, hvor der er online CSS-editor samt drag and drop. Nemt for de fleste og meget kan laves uden kendskab til kodning.

Ud over det findes der en lang række systemer som:

Shopping Cart Elite

Ashop Commerce

Pinnacle Cart

BigCommerce

3DCart

goEmerchant

Som du selv er inde på, så er det at vælge system ikke altid det nemmeste. Efter min mening handler der om flere ting:

Hvad kan man selv?

Er man selv i stand til at kaste sig ud i html, php, css m.v. eller skal man købe sig til en færdig løsning, hvor der hentes et template, som måske ligner konkurrentens. Eller skal man få sig en unik shop, hvor designet udarbejdes til at genererer salg til målgruppen.

Det er i stor udstrækning både et spørgsmål om økonomi, men også et spørgsmål om ambitioner.

Uanset hvad - så er det vigtigt at se på, hvad der er med af support, når der vælges en køreklar shop.

Er kommentaren brugbar? 3 0
mireacledev   den 16-01-2013 kl. 16:18

Hej Partick,

At dele det op i "hosted" og "open source" er ret misvisende, du kan f.eks. sagtens købe en hosted løsning som baserer sig på et open source system, og en lang række systemer som du selv hoster er ikke open source men closed source eller kommercielle produkter med kildekode til rådighed.

Og dit argument om at tilpasninger kan være omstændigt på en hosted løsning er ikke nødvendigvis rigtigt, hvis man kigger lidt udover andedammen og de frygtelige webshops fra DanDomain og Wannafind så er der rig mulighed for at lave ændringer vha plugins man enten køber eller kan programmere selv.

Shopify er det ekstreme eksempel på det, her er der jo et hav af plugins og du kan selv lave dine egne via deres API http://api.shopify.com/ på den måde kan du langt hen af vejen få det bedste fra begge verdener.

Jeg ved minimalt om SEO og markedsføring, men som rutineret tekniker kan jeg kun anbefale at man vælger profesionelle samarbejdspartnere, dette gælder især hvis man vælger at hoste sin egen løsning. Enhver kan sætte en webshop op ved at følge en tutorial, men det er så brændærgeligt når man får success og det hele bare brager ned, den regning og ikke mindst tabte fortjeneste der kommer i spil her er så stor at man kunne have brugt rigtig mange penge på at få profesionelle samarbejdspartnere til at lave et bedre bud tidligere.

Og hvis økonomien er trængt i en opstartsfase så kør på men sørt for at få prioriteret teknikken op så snart pengene ruller ind, at gå ned når man for alvor rammer guldåren er bare så surt!

Er kommentaren brugbar? 1 0
Patrick Olsen   den 16-01-2013 kl. 16:21

@Simon,

Nu virker din kommentar mere som en dårlig reklame frem for konstruktivt feedback, spørgsmål eller svar på indlægget - men vi kan da godt lige tage det.

Du nævner disse ting:

- I er billige

Altså nu er der forskel på priserne på de forskellige open source leverandører, ligesom der er på hosted shop løsninger. Det skulle ikke undre mig at I har fundet nogle open source shops, der har brugt lidt for mange penge - og tilbudt dem en bedre handel, men jeg kan ikke rigtigt se jeres priser, så den er svær at kommentere på. Men som udgangspunkt er de fleste open-source platforme GRATIS. Altså herunder Magento, Prestashop mv.

Fordelen ved open source programmører, er ofte at der er mange om buddet. Det betyder at de underbyder hinanden konstant i velkendte udviklingsmiljøer. I modsætning til en hosted løsning, hvor de ofte har den samme pris hele vejen igennem. Faktum er, at open source for de fleste mindre shops er langt billigere end en hosted løsning. Det er primært på grund af de mange gratis udvidelser og themes der findes.

- Fleksibilitet i form af at vokse

Fedt hvis I kan følge med. Det er de færreste hosted-løsninger der kan følge med, når de først begynder at få oparbejdet en kundekreds.

Man kan sige at fordelen for en hosted løsning er, at de er tvunget til at lave jævne opdateringer for alle brugerne i højere grad end en open-source platform. Men derimod er det ofte langt hurtigere at lave de store ændringer i platforme som er bygget op som eksempelvis open source platformen, Magento.

Og så vil jeg gerne kommentere på dette:

"Som nævnt herover så kan ALT lade sig gøre, selvom vi har en Hostet webplatform! Du kan få det 100% som du vil have det. Vore erfaring er at priserne hos os er langt lavere end hvis du skal have et lign modul incl. opsætning til en Eks. Magento løsning."

Igen. Det er FORSKEL på priserne af diverse leverandører. Jeg tvivler stærkt på at I er billigere i længden end alle danske Magento udbydere. Men igen, det skal jeg ikke kunne sige, når jeg ikke kan se en pris :-)

Tak for indsparket.

Er kommentaren brugbar? 3 0
Patrick Olsen   den 16-01-2013 kl. 16:25

@Thomas,

Tak for dit indspark! Fed feedback.

Mht. hvilke platforme jeg har udvalgt, så var det også en del af ”Lad os gennemgå nogle af de kendte webshop-løsninger”. Altså ikke hele udvalget, men et udvalg man kan starte med. Dertil sender jeg et link til et skema, hvor man kan se mange flere webshop-platforme. Hvordan synes du ellers det skulle gøres?

Dertil er navnet ”webshop biblen” mere ment som en række af blogindlæg som skal hjælpe iværksættere indenfor e-handel. Det var et godt emne omkring ”hvor meget kan man selv”. Det kunne være jeg skulle tage det op engang :-)

Er kommentaren brugbar? 1 0
Thomas   den 16-01-2013 kl. 16:31

Hej Patrick,

overskriften skal vel også "sælge" indlægget :)

Det er skam fint at gennemgå nogen af de kendte løsninger. Ingen problemer i det, jeg listede bare et par ekstra op, som måske kunne have generel interesse.

Da vi testede systemer for snart meget længe siden så vi i stor udstrækning på, hvordan kunden stod efter shoppen var færdig - altså; Hvad kan de selv. Vi valgte løsning ud fra, at kunden stort set skal kunne undvære os.

Den nemme indgangsvinkel ville naturligvis være, at kunden stort set ikke kunne røre noget selv, uden at ødelægge alt, hvor efter de kunne henvende sig til os - og så få en faktura så de faldt ned af 12 stole :) Det er bare ikke vores filosofi.

En gennemgang af "hvor meget kan man selv" ville være en rigtig god idé, men det er dælme en tung omgang, hvis man skal bare de 20 mest brugte systemer igennem.

Er kommentaren brugbar? 1 0
Patrick Olsen   den 16-01-2013 kl. 16:35

@mireacledev,

Jeg mener ikke at inddelingen af ”hosted shop” og ”open source” er misvisende, men tak for din feedback. Jeg vil overveje om man kunne inddele tingene anderledes til næste gang.

Dette indlæg har til formål at hjælpe læserne med at vælge e-handelsplatform. Hvad skal man kigge efter? hvad skal man ikke? osv. - uden at det bliver en alt for lang sag. Det er ikke ment som et indlæg der giver alle indsigter i de platforme jeg nødvendigvis har valgt at fortælle om.

Jeg er helt enig I at man burde betale sig for hjælp til at komme ordenligt i gang. Når man skal finde sin leverandør, betaler man også for den viden personen / e-handelsbureauet har omkring e-handel, markedsføring og drift af en webshop. Dette kan meget vel være forskellen på totalt fiasko eller en rungende succes.

Tak for din kommentar :-)

Er kommentaren brugbar? 1 1
Niels Henriksen   den 16-01-2013 kl. 16:54

Der mangler en vigtig spiller når vi snakker webshops. uCommerce som er et modul til Umbraco kan være rigtigt godt med.

Det er nok en af de bedste platforme på Windows.

http://ucommerce.dk/

Er kommentaren brugbar? 4 0
Patrick Olsen   den 16-01-2013 kl. 17:00

@Thomas,

Du har ret i at det nok ville være en tung gennemgang, men man kan jo altid gå igennem det overordnede. Og ja. Jeg går også ind for at give mine kunder maks værdi for pengene.. Det er jo kun i min interesse at mine kunder vækster så meget som muligt. Jeg går ud fra at der også er andre indenfor branchen der har det på den måde?

@Niels,

Tak fordi du byder ind! Jeg har ikke personligt arbejdet med uCommerce, men du er mere end velkommen til at dele fordele og ulemper ved platformen her.

Er kommentaren brugbar? 1 0
Lea Sømod   den 16-01-2013 kl. 19:40

Hvad er den egentlige forskel på Magneto og Pretashop?

Er kommentaren brugbar? 1 0
Patrick Olsen   den 16-01-2013 kl. 21:45

Hej Lea,

Godt du spørger!

Magento er større funktionelt og brugermæssigt end Prestashop. Når det så er sagt, så betyder Magentos fleksible struktur også at det programmeringsmæssigt er lidt sværrer at komme ind i end eksempelvis Prestashop. Men når man først er inde i det, er det nemmere og hurtigere at arbejde i Magento end de andre platforme efter min mening.

Du kan se noget om størrelsen af de to platforme, samt væksten af dem her:

https://plus.google.com/118250106730312786714/posts/ESrtGePNXg4

Nogle vil mene at Magento vs. Prestashop er en smagssag. Mine erfaringer siger mig dog, at Magento shops har en tendens til at være en smule mere ambitiøse end Presta' shops.

Magento 2 er helt klar inden længe, så hvis man er i tvivl, ville jeg holde mig til Magento platformen.Hvis nogen har spørgsmål omkring de to platforme er de mere end velkommende til at smide mig en PM eller en mail :-)

Er kommentaren brugbar? 3 0
Ib Abildgaard, RÅD & MAL   den 17-01-2013 kl. 14:27

Et meget nyttigt blogindlæg. Selvfølgelig kan dette aldrig formodentlig beskrives helt objektivt. "Briller" ser nu engang tingene forskelligt.

Nu kunne det være rart med en belysning omkring forskellige domænestategier

Er kommentaren brugbar? 1 0
Patrick Olsen   den 17-01-2013 kl. 15:15

@Ib,

Jeg er helt enig med dig. Jeg har prøvet at gøre indlægget så objektivt som overhoved muligt, men jeg kan stadig kun tale ud fra mine egne erfaringer.

Du nævner en belysning over "domænestrategier". Vil du være venlig at uddybe det en smule? Så kan det nemlig være at jeg gennemgår det i et fremtidigt blogindlæg :-)

Er kommentaren brugbar? 1 1
Thomas   den 17-01-2013 kl. 15:24

Hej Patrick,

"Du har ret i at det nok ville være en tung gennemgang, men man kan jo altid gå igennem det overordnede. Og ja. Jeg går også ind for at give mine kunder maks værdi for pengene.. Det er jo kun i min interesse at mine kunder vækster så meget som muligt. Jeg går ud fra at der også er andre indenfor branchen der har det på den måde?"

Tja, tjo - det er desværre ikke altid tilfældet - har jeg desværre erfaret fra den anden side af skrivebordet. Jeg har desværre set alt for mange tilfælde, hvor webshopkøber var efterfølgende ikke fik den fornødne support og som køber har jeg selv oplevet det samme.

Derfor er det som kunde noget af det vigtigste at se på hvad support der følger med - og ikke mindst hvilken marketingerfaring, som kan give sparring der også er "med i prisen"

Det er "desværre" blevet meget nemt at lave webshops - jeg er lige ved at sige, at enhver tosse kan smide en shop op for en kunde, men det giver absolut ingen viden om marketing, konvertering m.v.

Set fra kundernes synspunkt forstår jeg godt det er svært at vælge.

Er kommentaren brugbar? 1 0
Lea Sømod   den 17-01-2013 kl. 19:15

@patrick,

Tusind tak for dit svar. :-)

Er kommentaren brugbar? 1 0
Patrick Olsen   den 17-01-2013 kl. 19:50

Hej Thomas,

Du har helt ret i at support og sparring er tæt på et must når man som ny, skal starte en webshop. Jeg kan bare ikke se hvordan at kunden skal vide, på forhånd, hvordan supporten ender ud med at blive.

Selvfølgelig kan noget af dette klares ved referencer og anbefalinger. Vigtigst af alt er dog at de lyder fandens kompetente ;-)

Det kan også være fordelen ved open source, for der er det forholdvist nemt at skfite leverendør, så man får den sparring man ønsker.

At undgå børnefejl og få de rigtige fingerpeg kan meget være forskelen på fiasko eller succes.

Er kommentaren brugbar? 1 0
Thomas   den 17-01-2013 kl. 20:00

Hej Partick,

jamen enig - det kan være svært at se, hvad man lige får. Specielt når det handler om support, men ikke mindst når det handler om evnen til at udføre en shop, der reelt skaber salg.

En copy/paste webshops, som man desværre alt for ofte ser, er ikke altid målrettet lige præcis til den kundegruppe den er copy/pastet til.

Jeg er enig i at open source er vejen frem - så slipper kunden for at binde sig, men kunden er alligevel mere eller mindre bundet i startfasen, hvor design og strategi udføres, for dem der arbejder med den slags ;). Efter min mening handler det at udføre ordentlige webshops om at have erfaring i hvordan en målgruppe rammes.

Det er ikke en erfaring man får, ved at kunne sætte en webshop op med et købt eller gratis "theme" og tilpasse lidt hist og her - det er en erfaring man opbygger igennem mange år med kommunikation og marketing.

Er kommentaren brugbar? 1 0
Patrick Olsen   den 18-01-2013 kl. 09:20

@Lea, Det var det mindste.

@Thomas, Som jeg også forklarer i blogindlægget så "koster det penge at tjene penge". Desværre så er der mange webshopejere der er en smule smålige, hvilket gør at de potentielt aldrig formår at nå ud over stepperne.

Det er fuldt ud forståeligt, at man vil starte for så lidt som muligt, hvis det er et hobbyprojekt. Men det er bare så let at gå galt i byen og blive spidset af med en ringe løsning, dårlig support og dårlig rådgivning.

Når en god shop er så billig, som den nu engang er i dagens Danmark, så kan jeg ikke se problemet i at man arbejder over i et par måneder, for at få en langt bedre start på sit projekt. Især hvis man tror på sit koncept, som man bliver nødt til, når man starter webshop.

Er kommentaren brugbar? 1 0
Lundsby   den 18-01-2013 kl. 13:37

Jeg syntes hele indlægget minder mere om dårlig reklame, end objektiv vejledning.

Det er sådanset forventeligt når en der gerne vil leve af at lave Magento Shops, skriver en guide til hvordan man vælger platform.

Istedet for at hedde Webshop-biblen, hvad det nok mere passende at kalde det for en Magento Pushers Guide, til valg af platform.

Det er der sådanset ikke noget forgjort i det er bare vigtigt at det bliver varedeklareret som et parts indlæg.

Det er ikke anderledes end at hvis jeg havde skrevet en guide, så var det sjovt nok hosted shops og specielt CloudSprout der ville se bedst ud :-)

Hvis man skal udover parts indlæg, og hen til noget hvor fremtidige webshop ejere ikke kun får sagen set med farvede briller, kunne man kører et format som der gjort i PotterCut med uCommerce og DanDomain.

Udover det syntes jeg også der mangler en del data om eksperten, hvor lang tid har man arbejdet med e-handel, er det et fuldtidsjob (man for altid fornemmelse af at det er en studerende eller en der har anden fuldtidsjob, når der ikke står telefon nr. på hjemmesiden).

Nogle cases man er stolt af?

I en verden hvor f.eks. en seo-ekspert er alt fra en 19 årig htx studerende der har læst en bog til Thomas Rosenstand, er det ekstremt vigtigt at kende mere til ekspertens baggrund, for at kunne forholde sig til vedkomnes råd.

Selvom jeg på ingen måde, syntes at indlægget kan gøre sig ud for en objektiv guide, som webshop ejere kan tage beslutninger ud fra, så syntes jeg ideen om en objektiv guide er super god.

Hvis jeg får tid, så vil jeg selv forsøge at lave en! Som jeg selv skrev så ville det ikke nytte noget, at jeg skrev et lignende indlæg, for det ville blive alt for farvet. Så jeg vil lave et site, der er et slags opslagsværk om de forskellige platforme.

Hvor folk der har interesse i at promoverer en platform, som f.eks. Patrick har i at promoverer Magento, kan tilmelde platformen til sites.

Når man tilmelder en platform, skal man svarer på de spørgsmål som de andre platform-tilmelder har stillet samtidigt med at man selv stiller 3 spørgsmål som andre skal svarer på. På den måde for alle en chance for at fremhæve de features de syntes der er vigtige, samtidigt med at de for muligheden for at forholde sig kritisk til de andre platforme.

Er kommentaren brugbar? 3 4
Patrick Olsen   den 18-01-2013 kl. 14:31

Hej Lundsby,

Det er godt nok nogle hårde beskyldninger du kommer med, men jeg har absolut intet at skjule.

Som man også kan læse i kommentarerne, siger jeg selv at det er umuligt, at lave et helt objektivt indlæg omkring det, at vælge en platform. Men sagen er den, at ingen der arbejder indenfor dette erhverv, med nok erfaringer til at lave et indlæg omkring dette, kan være 100% objektiv. Jeg har blot forsøgt at være så objektiv som overhoved muligt, for netop at hjælpe Aminos iværksættere så de får en løsning der passer deres behov.

Du får det til at lyde som om at jeg kun arbejder med Magento, og det gør jeg skam langt fra. At jeg sælger e-handelsløsninger og til dagligt hjælper mine kunder med diverse problemstillinger indenfor e-handel, drift og udvikling gør mig kun mere kvalificeret til at skrive et indlæg som dette. (Står der nogen steder at jeg sælger webshopløsninger i dette indlæg, forinden din kommentar?)

Jeg har valgt at tage nogle af de største platforme i DK, indenfor de forskellige typer af platforme der findes frem i søgelyset. Men læg mærke til at jeg også har lavet et afsnit med alternativer til eksempelvis platformen Magento.

At Magento er en af de mest ambitiøse webshop platforme på markedet har intet med min personlige holdning at gøre. Det er et faktum, set ud fra funktionalitet, vækst og ikke mindst fleksibilitet. Jeg nævner også nogle ting ved Magento som er mindre heldige, hvilket kun gør det det mere objektivt.

Sidegevinsten for mig mht. dette indlæg er, at jeg får bevist mig selv om blogger. Det har intet med salg af mine løsninger at gøre – og så er det, efter min mening, en rigtig god pegepind til at hjælpe folk i gang i stedet for at de skal lytte den sultne webshop-leverandør fra debatten i Amino.

Hvis Ib Potter skriver et ekspert indlæg omkring markedsføring, eller Rolf Høegh omkring salg, så vil det garanti også give Ib flere besøgende på hans blog – og Rolf Høegh vil blive en mere eftertragtet foredragsholder. Det er da klart at der er en sidegevinst ved at skrive ekspertblogindlæg, men jeg har skrevet dette indlæg for at hjælpe Aminos iværksættere. Ikke for at sælge webshop løsninger (Som jeg igen ikke kan se er blevet nævnt i dette indlæg at jeg gør).

For at få lov til at skrive et ekspertblogindlæg skal man manuelt godkendes af Amino. Så ud fra den samtale jeg har haft med et af medlemmerne fra amino-crew, er jeg blevet set værdig som en gæsteekspert. Så har jeg fået en lille rubrik, hvor jeg kunne fortælle om mig selv i, som alle andre gæsteeksperter. Det er lige præcis meningen at dette indlæg ikke skulle handle om mig, men i stedet hjælpe folk med at vælge en platform der passer til dem.

Dette indlæg fortæller ikke folk hvad de skal gøre. Indlægget giver dem derimod en introduktion til flere af de største platforme i Danmark, samt en lille liste med hvad man eventuelt skal passe på med.

Du sælger selv webshopløsninger, og hvis skulle være uenig i noget som helst af det der står i blogindlægget, så vil det da være meget mere brugbart for mig og for Aminos læsere at vide noget om, hvad det eventuelt kunne være.

Er kommentaren brugbar? 5 1
Lundsby   den 18-01-2013 kl. 19:06

Hej Patrick

Hvis du har skrevet indlægget med et formål om at være objektiv, så må jeg indrømme at jeg syntes du har gjort et rigtigt dårligt job! Men det er også umuligt når man er så farvet, af ens egne valg.

Selvom du siger at du også arbejder med andre platforme, så syntes jeg ikke at det præger dine indlæg. Vi selv tjener iøvrigt også langt mere på at sælge open source shops end CloudSprout og det præger heller ikke min egen objektivitet.

Men lad os prøve at se lidt på hvor man konkret kan se at du er farvet:

Du skriver:

"Derfor er løsningen langt billigere i længden end en hosted webshop, medmindre du vil have foretaget store ændringer."

Det er noget uunderbygget sludder, der er masser af eksempler som Simon iøvrigt også nævner på at Open Source løsninger, kan være langt dyrere end hostede løsninger. Det modsatte er bestemt også sket hvor nogle oplever at gå fra hosted til open source har sparet dem en masse penge.

At skrive det kategorisk er simplethen direkte usandt. Simon nævner også nogle eksempler på det, men dem afviser du bare for du vil kun høre din egen version af sandheden.

Din ide med at skrive at Magento er en af de mest amtiøse e-handelsplatforme er også noget sludder, for hvad er det? hvordan kan man se om en platform er mere ambitiøse end en anden.

Er det kun uambitiøse ekøbmand der ikke skal havde Magento? Er Magento ambitiøse fordi den er tung og kompliceret at arbejde med, i forhold til de andre.

Igen en gang uunderbygget sludder, der ikke har den store relevans for en e-købmand, der skal vælge platform. Folk bliver heller ikke mere amtiøse af at købe for stort tøj, man skal købe det tøj der passer til en og det samme gælder webshop løsninger.

En af de ulemper du har hedder: Flytning er uundgåelig det er noget sludder der er masser af shops, der omsætter for mange millioner der aldrig har skiftet platform.

Derudover skal det også siges at hvis man vil skifte platform, fordi man netop har enorm vækst, så er det ofte et stortset neglicerbart problem, i forhold til at den udfordring man står overfor i starten. Igen man skal ikke gøre for stort tøj.

Hvis man tænker lidt over hvordan det fleste i Amino segmentet har det, så er et af de bedste råd man kan give ikke at tænke for langt. Bare tjen den første million, så er alting meget lettere.

Hvis du iøvrigt prøver at læse dine overskrifter for de forskellige fordele og ulemper ved open source og hosted shops, burde du også kunne se at din objektivitet er helt gal. F.eks. "Tvunget løbende opdatering", skulle selvfølgeligt havde været "Automatisk løbende opdatering" du får en kæmpe fordel til at lyde som en ulempe.

Hvis holdet bag Magento kunne finde en forsvarlig måde, at lave automatisk opdateringer på, så havde de gjort det.

Du nævner slet ikke risikoen for hacker angreb, på specielt ikke opdaterede webshops, jeg kender til en historie hvor en dansk magento host blev hacket, deres backup blev også hacket så for de kunder der ikke havde backup var det for fra.

Derudover kommer du ikke ind på essensen af forskellen imellem hosted og open source/standalone shops. For den store forskel er hvem der har ansvaret, i en hosted shop har leverandøren altid ansvaret for at shoppen spiller teknisk mens i en opensource/standalone er det kunden der har ansvaret og så kan hyrer teknikkere og hosting til at løse problemerne.

Du skriver i dit afsnit om Kompabilitets problemer: "Det betyder, at man skal bruge en smule tid på at udbedre en fejl eller opdatere en udvidelse til shoppen."

Det er igen noget sludder for nogle er det mindre tid for andre fylder det meget, vi f.eks. engang sendt en faktura på 50K for kode rettelser, mens der er andre der går fuldstændigt upåvirket igennem. Igen noget sludder.

Derudover skriver du: "Open source betyder, at du og din programmør har fuld adgang til den bagvedliggende kode. Det betyder, at I kan foretage de ændringer, som I ønsker" teoritisk set er det rigtigt men i praksis irrelevant for der få programmører som er bare det mindst værd, der ville lave ændringer i f.eks. Magento til en individuel kunde.

Måden man udvider og ændre shops på, er via deres API og som MiracleDev også skriver så har f.eks. Shopify et API, ligesom Scannet og DanDomain også har template sprog. I CloudSprout har vi også et templatesprog og arbejder på et API.

Der er masser af andre eksempler på at det du skriver er langt fra objektivt men det var lige et par stykker.

Ang. din status som gæste ekspert, så stillede jeg nogle konkrete spørgsmål som jeg syntes du skulle svare på! På den måde ved folk hvem der råder og hvor lang erfaring der ligger bag ordene.

Det er fint du har prøvet at være objektiv, men det er ikke lykkedes og det er nok ikke din skyld for det er som jeg skriver er det en umulig opgave, lidt ligesom at få en Helle Thorning til at forfatte et objektivt indlæg om hvad man skal stemme til næste valg ;-)

Er kommentaren brugbar? 6 4
Lundsby   den 18-01-2013 kl. 19:33

Hej Patrick

Dette kunne sikkert blive en lang og spændende debat, med masser af indlæg fra os begge.

Men jeg er så heldig at være på ferie i Thailand, med min dejlige kæreste i de næste 14 dage, så dette er nok mit sidste indlæg i denne debat, før jeg kommer hjem.

Håber du kan bruge det jeg har skrevet til noget, og ellers må vi jo bare være enige om at være uenige.  

Er kommentaren brugbar? 1 5
Patrick Olsen   den 18-01-2013 kl. 22:29

Hej igen Lundsby,

Det var godt nok meget tid du havde tilovers til dette blogindlæg :-)

Du nævner at du har haft nogle kedelige cases med kompatibilitesproblemer mht. open source. Og ja – jeg har også haft nogle enkelte kedelige situationer, men for langt størstedelen af de webshops jeg har arbejdet med, har det ikke været et problem der ikke kunne løses relativt hurtigt.

Du stiller spørgsmålstegn til at Magento er en af de mest ambitiøse. Magento er anset som toppen af poppen indenfor e-handelsplatforme. Blandt andet på grund af deres multi-site & store funktioner, deres unikke opbygning baseret XML, deres forrygende comminuty - og så selvfølgelig deres Enterprise support.

Hvis man ikke er vandt til at arbejde i Magento, kan det godt føles tungt. Der er også ting i Magento der tager længere tid at rette end i andre systemer, men der er også massere af ting der er hurtigere at lave. Sådan er det med alle platforme. Men Magento er langt fra fit for alle, som jeg også skriver i indlægget, så det er vigtigt at man tænker sig lidt om inden man vælger sin platform.

Hvis man holder sin open-source platform up-to-date er man basalt set lige så sikker imod hacker angreb, som ved en hosted løsning. Under ”ulemper” ved open-source løsninger, skriver jeg også at der er flere ting at se til ved en hosted-shop løsning – heriblandt opdateringer. Du får det til at fremstå som om alle open source løsninger er usikrere, men sandheden er, at de ofte er mindst lige så sikrer som hosted-løsninger, så længe man opdaterer dem, når der kommer opdateringer. Og grundet størrelsen og communitiet, har mange open source platforme også været i stand til at lukke sikkerhedshuller som eventuelle hosted-shops ikke vil have en ærlig chance for at finde alene.

Men ja. Jeg har rigeligt at arbejde at se til, så jeg har heller ikke tid til at sidde her og skrive løs i en evighed.

Du må have en rigtig god ferie! :-)

Er kommentaren brugbar? 3 1
Thomas Pedersen   den 20-02-2013 kl. 18:00

# Lundsby

Sikke da en håbløs måde at kommenterer på dette indlæg! Vi har fanget at du ikke er enig, men hvem er det lige der forsøger at "presse" sine (ekspert?) holdninger igennem på.

Håber at du har holdt en konstruktiv ferie / pause.

Er kommentaren brugbar? 6 1
Lundsby   den 20-02-2013 kl. 20:47

Hej Thomas

Prøv at læs hvad jeg skriver igen, det virker ikke helt til at du har fanget pointen. Min påstand er jo netop ikke at et tilsvarende indlæg fra min selv heller ikke ville være objektivt. Du kan sagtens være uenig med hvad jeg skriver, men så skal du helst mene det modsatte hvilket i dette tilfælde ville være at indlægget var skrevet med de objektive briller på.

Er kommentaren brugbar? 2 3
Kristian Lund   den 23-08-2013 kl. 11:26

Hej Patrick,

Jeg tillader mig at kommentere på denne tidligere blog, som jeg synes er ganske udemærket, uanset farve eller ej :)

Det jeg vil spørge ind til, er ehandels-moduler til f.eks. Drupal. Der har jeg læst at Übercart er ganske populær, men aner ikke om dette også er tilfældet i Danmark. Det samme vil formentlig være tilfældet med et eller flere moduler til f.eks. Joomla, som jeg personligt ikke selv har kigget nærmere på.

Nå, men det jeg ville spørge ind til var mere til integreringen af webshops i andre systemer. Antag et eksisterende site bygget i f.eks. Drupal. Ville du anbefale at tilknytte en fuld Magento-shop (hvilket kan lade sig gøre via et modul til Drupal, som integrere de to systemer), eller ville du anvende et specifikt eshop-modul som f.eks. førnævnte Übercart?

Håber spørgsmålet er forståeligt, og hvis ikke vil jeg naturligvis gerne uddybe. Det er også helt fair hvis du ikke har en mening/svar på det, men jeg tænkte jeg ville skyde det ind som indskud i debatten, omend den har ligget død i et stykke tid.

Er kommentaren brugbar? 1 0
Rasmus L. Knabe   den 23-08-2013 kl. 18:01

Mht. Drupal findes der flere løsninger.

Drupal Commerce er en færdig distribution der installere en køreklar webshop, med alle moduler prekonfigureret. - Har prøvet at installere det og synes det ser rigtig lækkert ud.

Übercart har jeg leget lidt med tidligere, og det er måske lettere at integrere i en eksisterende Drupal løsning - det kan i hvertfald sagtens lade sig gøre.

Det er mit klare indtryk at Drupal pt. er et rigtig godt alternativ til de andre eksisterende opensource løsninger, i særdeleshed hvis man har brug en side der har funktionalitet der rækker ud over blot en shop.

Er kommentaren brugbar? 3 0
Kristian   den 24-08-2013 kl. 11:26

Det fede ved Drupal Commerce er også, at det - udover at være en køreklar shop - er et framework til at bygge videre fra.

Personligt ville jeg vælge Magento hvis jeg skulle lave en webshop for nogen. Men skulle jeg lave en løsning, hvor shoppen kun var en del af det, så hælder jeg mest til Drupal (eller WordPress + WooCommerce, afhængig af opgavens størrelse og omfang). Skal dog også siges, at jeg er Drupal, Magento og WordPress tilhænger :P

Er kommentaren brugbar? 2 0
triigs   den 14-09-2013 kl. 12:24

Tak for en fin oversigt og gode kommentarer! Hvad med Amazons egen webshop? Kan det betale sig at sætte op der, hvis man fx sataer mest på det engelske marked? http://services.amazon.co.uk/services/amazon-webstore/how-it-works.html

Er kommentaren brugbar? 2 0
Negle Produkter   den 15-09-2013 kl. 15:16

Jeg tror web-vært, giver website hosting. <a href="http://www.nailmania.dk/">gele negle</a>

Er kommentaren brugbar? 1 1
Michael Maardt   den 02-11-2013 kl. 10:00

Jeg har ikke læst det hele, og heller ikke alle kommentarerne, men at kalde indlægget 'bibel' viser vist mere størrelsen på forfatterens ego.

Indlægget er meget godt i starten, men helt forkert, hvad angår Magento, som efter alles mening er alt for tungt og alt for krævende af serveren. Jeg har prøvet, også med server i USA, som var optimeret til Magento, føj.

Delen om open source software er yderst mangelfuld. Jeg lavede selv i 2011 undersøgelser, inden jeg valgte Opencart fremfor PrestaShop. http://billig-internetbutik.dk

Er kommentaren brugbar? 2 0
Krüger   den 22-02-2014 kl. 21:55

Hej.

Denne tråd er noget gammel, men meget aktuel for mig, da jeg akkurat lige har stået i den proces med at skulle vælge webhotel, og hvilken webshop platform der passer bedst i min situation. Jeg er temmelig grundig i alt det her - mest af alt fordi jeg stiller mig ydmyg overfor det, at der kan være så meget man "overser" - og det vil jeg gerne undgå. Jeg vil helst vælge den rigtige løsning fra start, og lære så meget som muligt at andres fejl. Der er jo ingen grund til at vi alle begår dem ;-)

Jeg er endt med at vælge prestashop, og er just igang med at "lege" med funktionerne og blive kendt med dem. Jo mere, jeg lærer, desto sjovere bliver det. Jeg er helt sikker på, at jeg skal have fat i et andet tema, end dét, der vises som default. Jeg har fundet nogle, jeg synes er flotte... men...

Det skal jo opfylde nogle behov - og her kommer mine spørgsmål, som jeg håber du, Patrick, eller nogle af jer andre vil hjælpe med. De kan måske forekomme "fjollede", så bær venligst over med mig, med tanke på, at for alle er det næste skridt altid stort - uanset hvor vi er i vores proces.

Okay, here I go:

Når jeg vælger et tema, kan jeg så efterfølgende

- ændre farve på knapper (call to action)

- baggrund på hele siden(fx sætte eget billede ind)

- lave indkøbskurv om fra fx lille kurv i menubjælken til stor boks med info om hvor mange varer og beløb)

- mm.

Med andre ord: hvor "fast" er et tema?

Og en anden tematik, jeg tænker på, og som har afgørende betydning for mit valg af tema:

- jeg hører der er mange fupmagere, hos hvilken udbyder bør jeg da finde mit tema?

- Nogle steder hvor jeg har fundet et fint tema, står der ved downloadknappen, at der ikke er moduler til temaet. Er det noget, der skal "bekymre" mig? Altså, hvilken konsekvens har det? (Jeg er ikke nået dertil, hvor jeg har overblik over hvad moduler er, og hvad der er standard at få med)

- Hvordan er det med temaer, er de kompatible med opdateringer af prestashop? Bliver de også opdaterede?

Jeg synes egentlig, der er flere gratis temaer, som er ganske fine. Men er der en slem hage ved dem?

Jeg håber meget at høre fra jer. Er jeg helt helt galt i byen med at skrive disse ting her, så informér mig gerne, men vær lidt blid, ik`? :) Jeg har gjort det ud fra gode intentioner, og denne tråd virker noget mere seriøs og grundig end mange andre.

Mvh

K

Er kommentaren brugbar? 1 0
Thomas   den 22-02-2014 kl. 22:15

Du ville nok få mere ud af at skrive et "almindeligt debatindlæg" - men et par hurtige svar:

Når jeg vælger et tema, kan jeg så efterfølgende

- ændre farve på knapper (call to action)

- baggrund på hele siden(fx sætte eget billede ind)

Det kommer an på hvordan dit tema er opbygget - i nogle temaer kan der ændres design i "back end" i andre skal du have fat i koden - det gælder sådan set for både knapper og baggrund.

Er kommentaren brugbar? 1 0
Ulrik   den 16-09-2014 kl. 08:36

Desværre ved de færreste programmøre idag om hvad deres kunder egentligt har brug for.... derfor kan en Hosted shop være en super løsning i MANGE tilfælde, jeg vil næsten gå så langt og sige hvis ikke du er kodenørd så hold dig fra Open Source.... det dur ikke at have en ekstern til at holde styr på din shop, det kræver at du er med inde over.. og de fleste E-købmænd har ikke tid eller lyst til dette...

Så JA Open Source er sikkert bedre men det kræver man sætter sig ind i det BASTA!

Er kommentaren brugbar? 1 1
Tori   den 05-05-2015 kl. 21:00

This is a fantastic article, and I wish I had read it a lot sooner. However I did find my way to Danhost eventually.

I would love to read an updated version of this article, Danhost have a new cheaper version that I'm finding difficult to come to terms with. It has many new, updated features but has removed most of the user choice, its not as 'personisable'.

What about other new solutions or updates?

Forgive that this is in English my Danish is not yet up to writing at this level. :)

Er kommentaren brugbar? 1 0
Karsten_Jensen67   den 12-07-2016 kl. 13:53

Er der noget nyt på denne tråd. Vil det ikke altid være teknikeren, som synes open source er vejen frem og den mindre tekniske, som finder trøst i hostede løsninger? Jeg benytter selv en webshop fra dandomain https://www.dandomain.dk/webshop/webshop, som jeg er fint tilfreds med.

Er kommentaren brugbar? 1 0
Carole Marie-Florence Bergh   den 04-01-2018 kl. 14:20

Hej, jeg har læst det meste i denne lange tråd, og er blevet så meget forvirret over alle de forskellige løsninger.

Nu er vi i 2018, jeg vil gerne starte min egen webshop, meget gerne på fuldtid, og troede at det skulle være nogenlunde nemt med at lave det selv... jeg har bare brug for hjælp. Det med at det koster penge at tjene penge er jeg helt med på. Jeg har bare ikke 50000 til en open source webshop.

Er der nogle derude, som kunne hjælpe mig? Jeg vil selv upload mine produkter, vedligehold det meste, men til at lave den helt rigtige opsætning har jeg brug for hjælp.

:-)

Er kommentaren brugbar? 1 0
PashminaWear   den 04-01-2018 kl. 14:25

Skal det være open source? Ellers tag et kig på Shopify. Det er umiddelbart det letteste at gå til.

Er kommentaren brugbar? 1 0
Carole Marie-Florence Bergh   den 04-01-2018 kl. 14:27

Hej, og tak for info :-) jeg har læst om Shopify, men jeg har ikke lyst til at betale dem en fee hver gang jeg sælger noget, det er bare for mange penge til at begynde med syntes jeg.

Er kommentaren brugbar? 1 0
peter post   den 08-01-2018 kl. 14:51

Hej Carole.

Jeg har brugt shopify i mange år, det er sindsygt nemt og hurtigt at gå til... Min vurdering er at det er den billigste løsning at starte op på... det koster intet at komme igang og kun 2% af dit salg.. det er billigt for det er inklusivt ALT også hosting..   Jeg nægter at tro at du kan komme igang billigere... og husk i Shopify har du IKKE brug for en udvikler eller anden form for hjælp, det er lige til at gå til ....

Peter

Er kommentaren brugbar? 1 0
peter post   den 08-01-2018 kl. 14:52

ER der nogle derude der har erfaring med en platform der kan håndtere shops på flere domæner men ud fra en backend ?  

Er kommentaren brugbar? 1 0
 

Tilføj en kommentar

 

 
For at holde spammere ude, fortæl os hvad er: fem + fire =
Husk Mig

Få besked når der kommenteres (Log ind for at få tilsendt mail)
 

Om denne blog


Få besked når Gæsteeksperten skriver


Hvem er Gæsteeksperten?

Gæsteeksperten er stedet hvor Amino inviterer eksperter til at blogge om forskellige spændende emner. Det kan være emner der enten er for "her og nu"-aktuelle eller "for små" til at have en dedikeret ekspertblog, eller det kan være eksperter der (endnu?) ikke har deres egen eksperblog på Amino.

Har du lyst til at læse flere gode blogindlæg af vores faste ekspertbloggere, så klik her.


Gæsteeksperten på Twitter

Hvis du vil have besked når Gæsteeksperten og ligesindede bloggere har lavet et nyt indlæg, så klik her:
 


Seneste kommentarer