Har blot svært ved at se at Java skulle kunne klare det vi kræver. Igen uden at vide for meget om det, men det er et meget avanceret stykke kode der skal til for at kunne alle de funktioner vi har i vores krav. Også derfor jeg hælder til mere "sikre" programmeringsformer som c++, C# osv.
Nogen der kan anbefale et program skrevet i Java så man kan se hvilke muligheder man f.eks. har? Når jeg skal sammenligne programmet med noget kan vi nævne skype, kazaa, ja også word for den sags skyld. Vi skal have en standalone application som kan klare vores krav. 
Her kommer fra hoften:
OpenOffice/StarOffice (implementeret fuldt i java, med exporter til PDF laaaang tid før f.eks. Office fik noget lign)
Azureus BitTorrent Klient (Java - Rigtig god Torrent klient)
Eclipse (Udviklingsværktøj oprindeligt doneret af IBM til open-source miljøet - jeg bruger mange timer om dagen i dette tool)
SoapUI (Web Service Testing Tool)
Yderligere vil jeg sige at hvis I kører bankforretning gennem mange af de største danske banker, kommer I fordi et Java program på et eller andet tidspunkt (der er selvfølgeligt undtagelser)
Ang."sikre" programmeringsformer og C++ og C# (og java for den sags skyld) så vil jeg sige at sproget MEGET sjældent har direkte indflydelse på den endelige løsning. Det er mere HVEM og HVAD end HVORDAN.
Alle sprogene kan "alt" men:
Java: +hurtigt at udvikle i(dermed billigt), +tungt at afvikle(kræver stører hardware)
c++: +hurtigt at afvikle(kører dermed på mindre hardware), +tung at udvikle i(kræver længere tid at lave)
c#: +hurtigt at afvikle, +hurtigt at udvikle
Udermere
er Java direkte platformsuafhængigt, dvs det kan uden videre køre på
flere forskellige operativ systemer. C++ kræver en indsats for at det
kan porteres, C# kræver en endnu mindre indsats, faktisk er det ofte
kun brugerfladen der skal porteres når du skifter fra .NET til Mono.
Nu er jeg aldrig selv hoppet på .NET vognen, meen sidst jeg så til MONO efterlod det da en del at ønske. Jeg har kørt java på: windows, Mac OS (x), Linux, FreeBSD, AIX, og sågar på en CICS host z/OS (dog uden GUI selvfølgeligt) og jeg kan ikke se den store forskel på om du kører JavaVM eller .NET CLR, begge er en VM med det overhead der nu er.
Tilsidst vil jeg bare sige at jeg har skrevet styringssoftware til store sorteringsanlæg (lufthavne, distributionscentre osv) i Java der håndtererer RIGTIGT mange emner i timen, så det er ikke performance problemer der er med Java.
Men som en anden skrev, så er det måske lidt tidligt at sætte sig fast på teknologien, da vi jo ikke kender opgavens omfang og krav.
Hvis det er vil jeg også gerne læse kravspec, og komme med min besyv - jeg har en vis erfaring inden for mange områder, også gerne under NDA.
Mvh / Lars Borup Jensen
Web: www.it-arbejde.dk