Jeg har brugt ufatteligt lang tid på at finde en løsning på mit kørsels-problem og jeg tror endelig jeg har fundet en løsning. Men når noget er for godt til at være sandt, så er der jo normalt en hage ved det, så hvis der er nogen der kan hjælpe ville jeg sætte stor pris på det. Situationen er den at jeg ejer et Holding firma i Danmark som ejer det driftsfirma jeg er ansat i. Jeg arbejder fra mit hjemmekontor på Fyn og har 2 store Tyske kunder som jeg er konsulent for. Derfor kører jeg til Hamborg hver Søndag aften og kører hjem igen Onsdag eftermiddag. Nu har jeg imidlertidig brugt mine 20,000km til 3.63kr/km i skattefri kørselsgodtgørelse og vi skal ydermere bruge endnu en bil da vores søn skal fragtes i dagpleje hver dag og min hustru skal starte arbejde efter barsel. Jeg har talt med SKAT om muligheden for at køre i en Tysk indregistreret bil (blanket 21.022) men reglen gælder kun for enkeltmandsvirksomheder og ikke for selskaber (Holding+ApS). SKAT foreslog faktisk selv at jeg oprettede en enkeltmandsvirksomhed der havde det ene formål at fragte mig fra min hjemmearbejdsplads på Fyn til Hamborg og hjem igen hver uge. I så fald ville jeg kunne benytte reglerne for afgiftsfritagelse og køre i en Tysk indregisteret bil i Danmark. Enkeltmandsvirksomheden vil jo naturligvis køre med et rungede underskud, da der er udgifter til billeje, benzin, forsikring osv og det underskud kan jeg trække fra i min indkomstskat fra normale løn jeg får fra min fuldtidsansættelse i mit ApS. Som sagt lyder det lidt for godt til at være sandt og da SKAT's afdeling for udenlandske køretøjer foreslog det sagde de også at de ikke vidste hvordan jeg i øvrigt vile blive beskattet. Blot at jeg med en enkeltmandsvirksomhed med eneste formål at fragte mig fra a til b og hjem igen, kunne bruge reglen for afgiftsfritagelse. Glæder mig til at høre hvad I tænker... |
kort kan man jo sige - at for at have underskud som fradrag i anden personlig indkomst er kravet helt klart, at virksomheden drives med overskud for øje - så nej det ville ikke fungere - og skat må ha svaret med hovedet under armen, eller misset noget. Udgiften skal være taget for at få indtægten - som noget generelt - for at der er fradrag og - kun med overskud for øje
Har du ikke en revisor der kan give dig et svar?
vh John H