Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Tysk firmabil - er det lovligt?

Side 1 ud af 4 (32 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:11
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg har brugt ufatteligt lang tid på at finde en løsning på mit kørsels-problem og jeg tror endelig jeg har fundet en løsning. Men når noget er for godt til at være sandt, så er der jo normalt en hage ved det, så hvis der er nogen der kan hjælpe ville jeg sætte stor pris på det.

Situationen er den at jeg ejer et Holding firma i Danmark som ejer det driftsfirma jeg er ansat i. Jeg arbejder fra mit hjemmekontor på Fyn og har 2 store Tyske kunder som jeg er konsulent for. Derfor kører jeg til Hamborg hver Søndag aften og kører hjem igen Onsdag eftermiddag. Nu har jeg imidlertidig brugt mine 20,000km til 3.63kr/km i skattefri kørselsgodtgørelse og vi skal ydermere bruge endnu en bil da vores søn skal fragtes i dagpleje hver dag og min hustru skal starte arbejde efter barsel

Jeg har talt med SKAT om muligheden for at køre i en Tysk indregistreret bil (blanket 21.022) men reglen gælder kun for enkeltmandsvirksomheder og ikke for selskaber (Holding+ApS). SKAT foreslog faktisk selv at jeg oprettede en enkeltmandsvirksomhed der havde det ene formål at fragte mig fra min hjemmearbejdsplads på Fyn til Hamborg og hjem igen hver uge. I så fald ville jeg kunne benytte reglerne for afgiftsfritagelse og køre i en Tysk indregisteret bil i Danmark.

Enkeltmandsvirksomheden vil jo naturligvis køre med et rungede underskud, da der er udgifter til billeje, benzin, forsikring osv og det underskud kan jeg trække fra i min indkomstskat fra normale løn jeg får fra min fuldtidsansættelse i mit ApS.

Som sagt lyder det lidt for godt til at være sandt og da SKAT's afdeling for udenlandske køretøjer foreslog det sagde de også at de ikke vidste hvordan jeg i øvrigt vile blive beskattet. Blot at jeg med en enkeltmandsvirksomhed med eneste formål at fragte mig fra a til b og hjem igen, kunne bruge reglen for afgiftsfritagelse.

Glæder mig til at høre hvad I tænker...

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47156
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:25

kort kan man jo sige - at for at have underskud som fradrag i anden personlig indkomst er kravet helt klart, at virksomheden drives med overskud for øje - så nej det ville ikke fungere - og skat må ha svaret med hovedet under armen, eller misset noget. Udgiften skal være taget for at få indtægten - som noget generelt - for at der er fradrag og - kun med overskud for øje

Har du ikke en revisor der kan give dig et svar?

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:41

Cookie - John Hannover:
kat må ha svaret med hovedet under armen, eller misset noget

SKAT's afdeling for udenlandske køretøjers svar kan der vel ikke sættes en finger på:

"Som sagt lyder det lidt for godt til at være sandt og da SKAT's afdeling for udenlandske køretøjer foreslog det sagde de også at de ikke vidste hvordan jeg i øvrigt vile blive beskattet. Blot at jeg med en enkeltmandsvirksomhed med eneste formål at fragte mig fra a til b og hjem igen, kunne bruge reglen for afgiftsfritagelse."

I forhold til registreringsafgiftsloven er SKATs svar korrekt - og der gives så ikke svar på den væsentlige del nemlig spørgsmålet omkring selve beskatningen.

Hvis "Tyskland" indgår i planerne i en længere fremtid - så kunne man overveje om et tysk datterselskab kan være en mulighed.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:42

Hej John,

Tak for dit svar, jo jeg oplever ofte at SKAT svarer meget konkret på hvad der omhandler deres felt og hvad der skal til for at deres krav opfyldes, men at det muligvis ikke harmonere med andre regler.

Men for at komme tilbage til den her opsætning, kunne man så forestille sig at mit ApS betalte min enkeltmandsvirksomhed for eksempel 5,000kr per måned for at varetage transporten af undertegnede til/fra Hamborg. Det ville give et overskud for enkeltmandsvirksomheden, være billigere for ApS end det er idag og reglerne er som sådan opfyldt hele vejen rundt?

Jo jeg har en revisor tilknyttet, så hvis du/andre mener at det er 'plausibelt' så vil jeg prøve at gå videre med det

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:47

Hej Whiskey,

Tak for dit svar. Ja jeg har tænkt på et Tysk datterselskab, men reglerne for afgiftsfritagelse ikke for Geschäftsführer, da man ifølge dobbeltbeskatningsoverenskomsten bliver endeligt beskattet i sig bopælsland når man er 'ansvarlig for handelslovene' - suk... 

ingen regel uden undtagelser :)

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:50

Der er jo ikke noget max på kørselsgodtgørelse ved 20000 km. Satsen sættes bare en smule ned.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:53
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Per, John,

Jeg sætter pris på jeres hjælp og jeg beklager hvis I føler en hvis frustration og irritation fra min side, det er ikke ment som en anklage.

Jeg har drevet virksomhed i Singapore tidligere hvor deres 'SKAT' kommer ud og faktisk fungere som både advokat og revisor ganske gratis og forklarer hvordan man kan gøre tingene for at man før mest muligt ud af det. Med andre ord, hvis man selv får success så får staten også deres på sigt.

Jeg synes bare det er hårdt når man med tasken fuld af gode intentioner vil køre en virksomhed og konstant bliver ramt af underligere regler, begrænsninger, slørede formuleringer som ingen i virkeligheden forstår. Jeg har et rigtig godt forhold til pwc der hjælper meget men ofte ved de heller ikke hvad reglerne er, ganske enkelt fordi SKAT ikke selv kender reglerne. Jeg kan umuligt være den eneste der tænker sådan

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:25

Hej Revisorelev,

Tak for dit input. Det er korrekt at jeg blot har lavet revision af mit drifts selskab. Mit holding har jeg ikke lavet revision på da der ikke har været nogen aktivitet. Jeg har mistet al min egenkapital i drift i 2015 og er først nu ved at bygge en ordentlig kapital op. Derfor forventer jeg ikke at der kommer penge i holding før tidligst i 2017. Har jeg misforstået hvis jeg tror at jeg så ikke behøver lave revision af mit holding?

Mht tyak bil, så har jeg efter alle de gode indlæg besluttet at få en deltidsansættelse i tyskland hvor de stiller bil til rådighed. Dvs 3 dages løn fra den tyske virksomhed og 2 dage fra mit eget ApS. Den vinkel burde være vandtæt og 'Der Alte' (Tysk ejer) har sagt ok til det i vores møde tidligere idag. Per, John: hvis jeg er gal på den så sig endeligt til!

Det er det lidt besværligt med indkomst skat, men pwc vil klare den kant siger de.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47156
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:34

Steffen Johnstad-Møller:
besluttet at få en deltidsansættelse i tyskland hvor de stiller bil til rådighed. Dvs 3 dages løn fra den tyske virksomhed og 2 dage fra mit eget ApS. Den vinkel burde være vandtæt og 'Der Alte' (Tysk ejer) har sagt ok til det i vores møde tidligere idag. Per, John: hvis jeg er gal på den så sig endeligt til!
det er ikke til at sige men - hvis skat kan mene, at alt du laver rent faktisk er lønmodtager arbejde så kan det jo være galt at lave en del med fakturering via selskab - men hvis det er regulært 3 dage lønmodtager og 2 dage med noget andet som er ren selvstændig virksomhed, så er den OK

Om du får skat af fri bil ud fra det du beskriver - hvis du bruger bilen til at køre fra hjem til arbejde - det ville jeg bestemt tro - så samlet, ville jeg vel lade PWC svare helt konkret ud fra noget mere viden om det hele

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 11. Jan 14
Indlæg ialt: 320
Skrevet kl. 22:44

Du behøver hverken revision på dit driftsselskab eller holdingselskab medmindre det står i vedtægterne.

Du kan fravælge revision og spare lidt der til revisor, med det er nok ikke helt det store. 

Der skal dog stadig indberettes regnskab for dit holdingselskab for 2015 idet regnskabsåret 2015 også er 1. regnskabsår for dit holdingselskab. Det er lige meget om der først er udbytte fra datter i 2016. Har du modtaget noget i e-boks på dit holding? Der skal indberettes regnskab nu inden det bliver sendt til tvang via skifteretten :/

Side 1 ud af 4 (32 indlæg)