Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Tysk firmabil - er det lovligt?

Side 3 ud af 4 (32 indlæg)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47152
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:20
Hvor mange stjerner giver du? :

ja jeg ville også have den på skrift fra skat - at du må køre privat i bilen din tyske arbejdsgiver i deltidjobbet stiller til rådighed - privat i DK og din kone jo så også må, uden skat af fri bil  men det er muligt du kan nøjes med den tyske 1% regel.

Det er vist rigtigt at reglen ellers er, at mere end halvdelen af kørslen skal være i udlandet og mystisk nok vist også, at kørsel fra hjem til arbejde - ikke ses som privat men tæller med i firmadelen. (Det er jo normalt ikke firma kørsel når man kører hjemmefra til arbejdsgiver). Husker også noget med et dagskriterie - men med 3 ud af 5 dage burde du være over halvdelen på 12 mdr kunne jeg tro, hvis det er korrekt husket.  Mener så også, at med tilladelse - må samboende også køre i den.

Kender ikke de præcise regler og kan være runt på gulvet her - men jeg ville garanteret have det på skrift på skat - mener faktisk man skal søge om en tilladelse og denne skal ligge i handskerummet synes jeg at huske fra tidl. amino svar

Hvis det er korrekt-  så er det nok klogt at søge inden

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 6. Sep 12
Indlæg ialt: 317
Skrevet kl. 00:52

Jeg har ingen viden på området, men jeg tror ikke på, at en herboende dansker uden videre kan opnå afgiftfritagelse af en bil, blot fordi man er løbende over grænsen.

Med mine sønderjyske rødder, så ville jeg ganske enkelt have hørt om finten, såfremt den var mulig.

Som jeg har forstået det, gælder den i tråden omdiskuterede regel kun, hvis man er væsentlig tilknyttet en tysk arbejdsplads. Og ikke hvis man blot har et par kunder i landet.

Opnår trådstarter et andet svar hos SKAT, mødes jeg gerne med trådstarter for en fælles shoppingtur til en tysk bilforhandler :-) Men jeg tror desværre ikke på det.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:04

Trusted Partner:
Som jeg har forstået det, gælder den i tråden omdiskuterede regel kun, hvis man er væsentlig tilknyttet en tysk arbejdsplads. Og ikke hvis man blot har et par kunder i landet.

Væsentlighed er i denne sammenhæng knyttet op på brugen af bilen i udlandet. Opfyldes de kriterier, som Steffen korrekt nævner, er omfanget af arbejde eller ansættelse underordnet.

Tilmeldt 6. Sep 12
Indlæg ialt: 317
Skrevet kl. 10:07

Jeg tror stadig ikke på det kan lade sig gøre - eller - hvis det kan lade sig gøre - om det så i øvrigt kan betale sig. I så fald kørte samtlige søndejyske selvstændige i tysk indregistrerede biler. (Naturligvis kun dem med forretning og kunder i D, hvilke dog er mange)

Herunder tænker jeg også beskatning af fri bil? Her tror jeg skat vil sætte efter bilens 'reelle værdi' i DK. Altså med registreringsafgift.

Således tror jeg hurtigt at omkostningerne ved en sådan finte bliver lig fordelene.

Min viden er dog begrænset - jeg måler blot på mine sønderjyske landsmænd, der er dygtige til at udnytte alt 'li over æ græns'

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:59

Hej igen Amino'er...

For lige at opdatere på situationen, så har jeg desværre været nødt til at opsige mit samarbejde i Tyskland da omkostningerne ved transporten blev for sure i forhold til indtægten.

Jeg er blevet tilbudt et andet konsulentarbejde i København for hele 2017 og her vil jeg også få rigtigt meget kørsel, så jeg tænker at ville høre om I havde en go ide til hvordan det skulle sættes op. Jeg kan enten være ansat i Kbh, ansat i min egen virksomhed og lejet ud eller være ansat delvist begge steder.

Jeg kommer til at køre fra Svendborg til København hver dag, 175km hver vej. Da mit arbejde går meget ud på at tale i telefon, kan det sagtens gøres i bilen (hands-free naturligvis)

Splitleasing eget firma/privat eller firmabil? Privat bil og kørselsgodtgørelse bliver jeg ramt både af 60-dages reglen og de 20,000km til 3,63kr/km, så den går ikke.

Har I nogle gode ideer?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:31

jeg siger bare, pas på med bare at vælge på alle hylder mellem ansættelse, selvstændig faktura fra dit ApS og kombi

Hvis skat ikke ser det som absolut selvstændigt - du kan decideret tabe penge og ikke kun honoraret - og en masse andet, så kan det at fakturere noget der er lønmodtagerarbejde eller honorarløn, fra et ApS = risiko for triple beskatning (over 100% skat) - se http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/lnmodtager-honorarmodtager-eller.html 

Hvis du ud over risiko for triple beskatning også ses som fakturende og udbetalende kørepenge efter statens takst for noget som lønmodtager ville have befordringsbidrag for, så kan det ende helt galt. Få en helt konkret vurdering af arbejdets karakter (nogen ville tilføje få bindende svar fra skat faktisk) inden du bare fakturerer fra ApS - se specielt i mit link-underlink til en amino tråd med revisor/skattekonsulent Bent Zimmermann der advarer

vh John Hannover

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1880
Skrevet kl. 10:31

Ib:

Jeg har boet i Tyskland og arbejdet i dk , så kender lidt til de danske regler omkring tysk bil og Danmark
Jeg tror ikke helt på den med at du som deltids ansat i Tyskland må benytte en tysk bil til at køre frem og tilbage
Reglerne er meget strenge og bliver set grundigt efter , det er først for nyligt blevet lovligt at lade en bosiddende i Danmark køre en tysk bil hvis og kun hvis den tyske bil ejer er med i bilen
Husk også det er kun en tur til bageren i bilen en søndag morgen og du bliver stoppet så er det afgifts betaling ved kassen med det samme

Tidligere var det afgift + 100% i bøde. Om det stadig er det ved jeg ikke.

Hvorfor ikke firmabil som du køber ud efter afskrivning?
1,99 kr er en ret god pris per km over 20000 med mindre du kører ret dyrt.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:52

Cookie - John Hannover:

jeg siger bare, pas på med bare at vælge på alle hylder mellem ansættelse, selvstændig faktura fra dit ApS og kombi

Hvis skat ikke ser det som absolut selvstændigt - du kan decideret tabe penge og ikke kun honoraret - og en masse andet, så kan det at fakturere noget der er lønmodtagerarbejde eller honorarløn, fra et ApS = risiko for triple beskatning (over 100% skat) - se http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/lnmodtager-honorarmodtager-eller.html 

Hvis du ud over risiko for triple beskatning også ses som fakturende og udbetalende kørepenge efter statens takst for noget som lønmodtager ville have befordringsbidrag for, så kan det ende helt galt. Få en helt konkret vurdering af arbejdets karakter (nogen ville tilføje få bindende svar fra skat faktisk) inden du bare fakturerer fra ApS - se specielt i mit link-underlink til en amino tråd med revisor/skattekonsulent Bent Zimmermann der advarer

vh John Hannover

Hej John,
Tak for dit hurtige svar og link til din blog. Jeg kan godt se at jeg formodentligt ryger under 'lønmodtager' kategorien for mit konsulentarbejde i københavn, hvilket er lidt unfair for jeg skal jo samtidig tage mig af min egen virksomhed hvor jeg i øvrigt også udbetaler løn fra. Min ide var egentligt Mandag/Torsdag i København og Fredag i mit eget. 
Mvh
Steffen
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:39

Steffen Johnstad-Møller:
Jeg kan godt se at jeg formodentligt ryger under 'lønmodtager' kategorien for mit konsulentarbejde i københavn, hvilket er lidt unfair for jeg skal jo samtidig tage mig af min egen virksomhed
så skal du absolut være meget forsigtig med at fakturere den del. Du kan jo sagtens både have dit ApS men en slags aktivitet og være lønmodtager samtidigt. Det er i selskaber klart farligt at fakture hvis det er lønmodtager

Jeg spurgte lige på nær vens vegne, om han kunne fakturere et konsulent arbejde til kollega virksomhed til hans eget ApS. Jeg beskrev, at arbejdstiden ville svinge og der var stor selvstændighed, og at vennen ville hæve løn helt svarende til det han fakturerede, i egen virksomhed

Skat svar i kommunikation var, at de ikke under alm kommunikation kunne afgøre, om det var lønmodtager arbejde, og inden han fakturerede fra selskabet, ville de stærkt tilråde, at han eller en kyndig revisor, udbad sig bindende svar fra skat - som han så som udgangspunkt kunne forholde sig til i 5 år 

(jeg havde lidt håbet, at skat ville anlægge en praktisk attitude ud fra, at han hver gang han fakturerede, ville tage helt samme beløb i a-skatte løn med indberetning til skat i eget ApS  - og at arbejdet var af selvstændig karakter - men det ville ikke ændre princippet)

vh John Hannover 

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:05

Cookie - John Hannover:

Jeg spurgte lige på nær vens vegne...

vh John Hannover 

Hej John,
Wow mange tak for det... Puha det bliver endnu mere indviklet end jeg havde forestillet mig. Samarbejdet er en form for Joint Venture hvor noget af profitten falder ind i min virksomhed og noget af risikoen naturligvis også. Det kommer der til at være en helt klokkeklar kontrakt på mellem de 2 virsomheder og har som sådan intet med min ansættelse at gøre. Jeg fornemmer dog ud fra din blog at det også vil være yderst risikabelt. Med andre ord, så kan min virksomhed ikke lave et strategisk samarbejde med en virksomhed hvor jeg selv er ansat?
Side 3 ud af 4 (32 indlæg)