|
Som nogle af jer sikkert allerede ved har Klaus Bondam (R) lige fået gennemtrumfet, at lukke hele Nørrebrogade i København af for biler. Arbejdet går i gang til foråret. Fremover må hverken privatbiler eller taxaer køre der - kun cykler, fodgængere, busser (underligt nok, for de er sgu da i sandhed både svindende, larmende og farlige!) og i begrænset omfang varebiler til butikker. Hvordan kunderne så skal få varerne væk fra butikkerne, når de har købt dem, er Bondom nok ligeglad med. Og for dem der har kontorer i området, er han nok også ligeglad med hvordan forretningsforbindelser skal kunne komme til og fra møder. Det er meget tydeligt på mig, at den nuværende ledelse i København ikke ønsker et aktivt erhvervsliv. Det er jo så et politisk valg man kan tage. Men jeg synes det er dumt. Jeg har set hvordan sådanne nogle byer ser ud i USA. I de værste eksempler kan man knap nok købe en avis og en is i midbyerne - det hele er flyttet ud til super malls udenfor byerne. Det er ikke en god by. Og det er bestemt ikke den levende by, som Dondam forestiller sig. Nej, de er stendøde og røvsyge. Jeg har kontor i København fordi de fleste af mine ansatte bor i, eller i nærheden af, København. Men jeg kan da ikke lade være med at tænke på om det efterhånden er det værd. Når nu København ikke ønsker sådan nogle som mig og min virksomhed, så ville det vel være mere rimeligt for alle at jeg flyttede kontoret til en anden kommune, der gerne vil have et aktivt erhvervsliv. Der er masser af kommuner der gør rigtig meget for at tiltrække og "forkæle" virksomheder, så der er altså grænser for hvor længe jeg orker at finde mig i Bondams terror og middelalder-romantiske forestillinger om, hvordan København skal fungere. Som borger i Danmark - ikke i København, må jeg sige, at jeg synes det er dybt problematisk at København administrerer byen som et sogneråd. De tager ganske enkelt ikke deres rolle som landets hovedstad - vores alles hovedstad, alvorligt. Hvis København f.eks. ikke gider at have parkering ved de store statsteatre - så er jeg da sikker på, at andre byer meget gerne vil have dem. Sprøg Roskilde, Helsingør eller Odense om de vil have operaen. Jeg er sikker på de siger ja tak, og bygger en kæmpe parkeringsplads (eller kælder) i tilskud. Bondam har direkte sagt, at han mener hans rolle er først og fremmest at sikre at Køebnhavnerne har det godt i København - og at der f.eks. først og fremmest er plads til deres biler. Det er jeg helt uenig i! Og hans holding til dette fik sig da også et slag sidste år, hvor det viste sig at de 25 kroner i timen det kostede at parkere i midtbyen om aftenen gik meget hårdt ud over restauranterne. Så det blev de nødt til at ændre igen. Bondams fokusering på egne borgere - frem for København som vores alles hovedstad, synes jeg minder mig om, hvis en restaurant nu havde f.eks. 10 parkeringspladser, men at de ansatte altid tog dem alle, så ingen kunder kunne komme ind. Hvor smart er det lige? I dag brugte jeg iøvrigt, igen igen, 15 minutter, hvor jeg kørte rundt i cirkler på Vesterbro for at finde en parkeringsplads. Gud ved hvor meget ekstra billos det har kostet - som kune have været sparet, hvis der var nogle flere parkeringshuse ... |
Er det ikke foreløbigt kun et forslag fra hans side?
Bliv gratis medlem