Hej Aminoer Jeg er løbet på et par tråde om at google den seneste tid er blevet bedre til Flash, og tænkte der måske var et par stykker der havde en mening eller to omkring emnet herinde :-)
hvor meget bedre ?
Og er der mon et reelt håb om at de kan løse problemet overbevisende i den nærmeste fremtid (3-4 Mdr) ?
Eller vil det mon blive et interesse spørgsmål, fordi de tjener rigtig godt på flash kunder i forvejen og har en reelt økonomisk gevinst i at lade dem bruge google tillægs programmer (Awords, Ads..) ? |
Google og Flash er der mon håb forude ?
Da data kan inkluderes i Flash på ca en milliard måder, og der er som udgangpunkt ikke en direkte vej til data i Flash - så vil jeg på ingen måde regne med det. Flash er et reelt problem for Google (men rer dem som har data der skal findes af Google), kræver som regel at der er HTML versioner med den samme tekst som i Flash versionen - og et direkte ''dybt'' link ind i Flash versionen fra HTML versionen. Google har ingen interesse i at udelukke flash fra sine indekserede sider - tværtimod. Kort og godt. |
Den grundlæggende årsag til at Flash er et problem for ALLE søgemaskiner er, at det er en visuelt format, som primært er lavet for at skabe visuelle effekter. Søgemaskiner er baseret på tekst - der indekseres tekst og der søges med tekst, og det er de to ting der matches. Det er DET som er problemet - ikke al mulig teknik :) Så, uanset hvor meget bedre Google eller andre søgemaskiner ør indekseringen af Flash vil det stadig ikke have meget effekt i søgemaskinerne al den stund at det væsentligste indhold i en Flash film er visuel.
Så kunne man jo forestille sig at man "bare" kunne levere META-data i sine Flash film som beskriver det som faktisk er i filmen, og så få indekseret det. Det svarer til det vi i andre sammenhænge kalder "cloaking" - altså, at søgemaskinerne ser og indekserer en ting og brugerne får noget andet. En sådan løsning kræver at søgemaskinerne har 100% tillid til at webmasterne udfylder denne META-data korrekt og al erfaring viser at sådan går det ikke. Hvis vi f.eks. ser på almindelig web META-data (META-description og META-keywords, bare for at tage de to mest basale), så har undersøgelser vist at over 70% slet ikke udfylder dem og af de små 30% der er tilbage har størstedelen enten syntaxt (kode) fejl eller har udfyldt dem helt forkert - typisk med identisk information for alle sider. Så denne løsning dur bare ikke - heller ikke for Flash.
Så, jeg må nok skuffe dig, og alle andre Flash-nørder - før vi får en visuel søgemaskine, der kan matche visuelle ønsker med visuelle dokumenter skal I ikke regne med at blive fundet i søgemaskinerne hvis I holder jer til Flash. Og der kan godt gå 10-20 år før vi ser en sådan søgemaskine ... |
google indexere altså flash sider - mere eller mindre ved jeg ikke men på dette eksempel kan man se google altså kan læse den tekst jeg har skrevet i en flash. søg på mixmeister klar på en test i google (tjek det føste hit) - og man ser google har indexert min flash |
Freelance webudvikler der leverer digitale løsninger via stærk webudvikling og grafisk flair.
|
Flash består som alle andre sider af en blanding af tekst og grafik. Den væsentligste forskel er af ren teknisk art. Det er ikke noget problem for et stykke software at ekstrahere teksten fra en Flash-fil. Det er kun et spørgsmål om det er for ressourcekrævende. Men hans sider ranker jo lige præcis - i dette tilfælde godt nok på en lidt speciel søgning, men alligevel. Siden har også en pagerank på 2. Trenden er jo at Google kaperer flere og flere filformater og tilsyneladende er den også ved at få godt fat i Flash. |
Check your health and fitness online: www.health-calc.com
> Det er kun et spørgsmål om det er for ressourcekrævende. Nej, det er Et spørgsmål. Et andet meget vigtigt spørgsmål er om den tekst der eventeuelt kan hentes ud (det er langt fra alle Flash filer der faktisk indeholder tekst) giver mening løsrevet fra det visuelle univers det hører til i. Og det gør det ofte ikke.
Det er som sagt ikke filformatet i sig selv der er problemet - Google kan sagtens forstå masser af filformater. Det der er problemet er at få tilstrækkeligt med valide informationer til at ranke disse filer.
Hvis du er tilfreds med at ranke på en søgning der kun findes 22 dokumenter på, så er det sikkert fint, men det kan de færreste af os leve med :) |
Er der ikke et eller andet med at cloaking anses for spam og er imod googles retnings linjer.
For bla. at undgå ting som dette:
Eller er det bare en gammel skrøne ?
eller mig der har misforstået begrebbet |
> Er der ikke et eller andet med at cloaking anses for spam og er imod googles retnings linjer. Det er i hvert fald imod Google''s retningslinier.
Der findes mange former for cloaking, men det er en helt anden historie :) |
så du siger at noget cloaking er ok, er det doorways cloaking du mener ?
Du virker altså ret Reklame og arbejds søgende i dit svar,
vi/jeg ved godt det er din levevej og du svarer af egen fri vilje.
Men så sig du vil have arbejde istedet eller penge for et ordentlig tydende svar.
Det der krybtiske halløj som kun de der allerede kender svaret og ikke er i tvivl om det
kan nikke genkendene til. Skaber ikke mere forståelse for dit arbejde eller google
for uvidne fjolser som jeg selv. For vi ved jo alligevel alle udemærket godt, at der i virkligheden kun er en håndfuld i hele verden udover S.B og L.Page der ved hvad der anses for spam efter en dance og der i mange år er blevet taget højde for netop claoking i google ligningen.
Husk Debib
Herinde lever vi allesammen af at høste erfaringer og ideer af hinanden og en debat er ikke mere konstuktiv og brugbar end det sidste svar eller spørgsmål der blev givet vi bestemmer allesammen hvor stor en kvalitet vi ønsker besvarelserne på Amino skal bestå af.
Jeg skal være den sidste til at belære dig eller andre i hvordan debatter eller spørgsmål besvares, jeg mener bare vi hver især har et ansvar at leve op til og jo bedre kompetance, jo større ansvar. Og de fleste debatter f.eks om google nødvendigvis ikke startes for at udnyttes til reklame eller for at røve ideer som man alligevel kan finde tonsvis af på nettet både som artikler men også bøger og villige sjæle. Ja 1000,- i bøger fra nettet, en god portion tålmodighed, så er de fleste iværksættere rigtig godt rustet til google, til de alligevel har tjent kassen. Og så betaler de sig fra det hos dem og den der er mest kendt og i sidste ende har de anskaffet sig en uvurderlig viden, undgået en kæmpe marketings udgift til f.eks. dig og din arbejdsplads i deres opstart... Get my point. Men udlukkende startes herinde fordi amino nok er den bedste tænketank og udviklings portal herhjemme for iværksættere ikke mindst på grund af din expertise og dine svar på dit område Debib men også alle andre iværksættere der er eksperter på deres områder.
Jeg undskylder den uheldige drejning, svaret tog. Håber ikke nogen føler sig krænket hverken på den ene eller anden måde da det er ment som konstruktiv kritik af et enkelt svar... |