Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er der et marked for en effektivisering-konsulent?

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Fra Dianalund
Tilmeldt 11. Jul 05
Indlæg ialt: 414
Fra  MedieMarketing Skrevet kl. 04:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa,

Jeg har arbejdet 13 år indenfor detail- og dagligvarehandel - her har jeg de sidste par år arbejdet utrolig meget med virksomhedsudvikling og har en (til tider syg) svaghed for effektiviseringer og rationaliseringer Stick out tongue Noget der virkelig har givet besparelser!

Der er rigtig mange virksomheder rundt om i landet (og her på Amino) som ofte har brug for hjælp til at komme videre.
Jeg har et utrolig stort netværk (både i det private, det professionelle og her på Amino.dk) og vil med garanti kunne bruge dette mange andre steder.

Jeg sidder så og tænker på, om der er marked for at tilbyde denne form for konsulentbistand? Jeg forestiller mig, at jeg simpelthen kigger virksomheden igennem efter for en meget lav pris (f.eks. 995,00 kr.) Herefter foregår resten efter "No cure - no pay"-princippet. Kan jeg ikke gøre noget synderligt, så vil jeg heller ikke arbejde videre med det.

Er der derimod besparelser at hente, sørger jeg for, at alle kontakter bliver formidlet og at forarbejdet til implementeringerne bliver lavet. For dét vil jeg tillade mig at tage en mindre procentdel af besparelsen. På den måde bliver det forsat "gratis" og besparelsen vil kun blive større de efterfølgende år.

Er det noget der holder? Var der nogen af jer, som ville benytte jer af dette? Eller skal jeg bare glemme det og holde mig til mine vinsmagninger? Wink

ONLINEAFDELINGEN.DK - Sammensæt din egen onlineafdeling.

Se mere på www.onlineafdelingen.dk

Fra Flensburg
Tilmeldt 23. Sep 07
Indlæg ialt: 574
Fra  SunTzuGames Skrevet kl. 12:17

Ret interessant.... altså jeg tror det ville være sundt for mange firmaer, at blive kigget igennem i krogene, af øjne udefra...
Altså om hvad og hvor du kan gøre noget, kan jeg selvfølgelig ikke udtale mig...
Men det kunne da være godt for firmaer med lange arbejdsgange, eller snørklet handelsprocessor, hva ved jeg.. :)

Venlig hilsen Emil Larsen
Vild med brætspil? - Sun Tzu Games

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 01:42

Selvfølgelig er det noget der holder!!

Du skal blot visualisere for dine kommende kunder hvordan du kan hjælpe med at rationalisere og spare. Evt. find en virksomhedsejer der har et stort netværk, tilbyd ham en gratis tur for til gengæld at få en halv A4-sides udtalelse som du må bruge til markedsføring.

Folk har sikkert også forskellige behov: den nystartede har behov for at lære nye metoder mens den etablerede har behov for at få ryddet op i sin AD-HOC tilgang. Du skal vise hvordan du kan hjælpe begge/alle potentielle kundegrupper.

Tilmeldt 9. Feb 06
Indlæg ialt: 407
Skrevet kl. 20:49

Hejsa.

I hvilke brancher ønsker du at effektivisere? i detailbranchen, produktion, salgsorganisationen, kundeservicecentret.

Jeg har selv "samme jobfunktion", hvor jeg arbejder med at styrke og effektivisere virksomheders digitale dialog med kunderne via hjemmeside, e-mail, live support, VoIP med henblik på styrke kundetilfredshed og salg.

Så mit område er dels kundeservice og e-commerce. 

Som der også bliver nævnt, så er det vigtigt, at du kan visualisere rationaliseringsgevinsten for virksomheden og skabe den fornødne tillid.

Jeg kan efterhånden mærke en stigende interesse indenfor mit felt, hvor jeg efterhånden bliver kontaktet mere og mere.

Fra Dianalund
Tilmeldt 11. Jul 05
Indlæg ialt: 414
Fra  MedieMarketing Skrevet kl. 21:14

Hej Martin,

Interessant... Smile

Jeg vil helt klart være stærkest i detailbranchen! Det er her jeg den klart største kompetence. Men jeg har også arbejdet en del med logistik og kundeservice/callcenter (men også mest på detail-niveau).
Min stærke side er, at jeg kan tænke utrolig kreativt - "Dette må simpelthen kunne gøres på en bedre måde...!" Og så finde nogle fede løsninger, som virker og sparer penge/tid/ressourcer.

Helt enig i, at man skal kunne visualisere gevinsten allerede fra starten. Det var også mest en tanke jeg havde gået med - men jeg kan da fornemme, at det da er en klar mulighed. Du står måske og mangler hjælp til detailområdet? Big Smile

ONLINEAFDELINGEN.DK - Sammensæt din egen onlineafdeling.

Se mere på www.onlineafdelingen.dk

Fra 9500 Hobro
Tilmeldt 7. Aug 06
Indlæg ialt: 269
Skrevet kl. 21:52

Hej Vinmand !

Jeg har implementeret ERP systemer i 15 år, i den proces er det normalt også at se på optimering af arbejdsgange. Og jeg kan fortælle dig at der ER er meget stort behov for effektiviseringer og rationaliseringer.

Ofte kontaktes jeg IKKE fordi kunden mener at de har brug for nye EDB systemer, men fordi leverandøren af nuværende ERP system ikke længere vil supportere dette, eller fordi f.eks. revisoren presser på for en udskiftning. Først i forbindelse med foranalyse, diskutere vi optimering af arbejdsgange, som der ofter er stor behov for.

Min konklusion er derfor at Ja der er et enormt behov for den ydelse du tilbyder. Problemet er nok at der hos de kunder der virkeligt har behovet, ikke er nogen erkendelse af at arbejdet kan planlægges og gennemføres på andre måder. Nok typisk aktuel for mindre (<100 ansatte) familievirksomheder. Andre virksomheder optimere konstant, og de betaler gerne for gennemførsel af projekter.

Vedrørende  "No cure - no pay",  så tror jeg at det er vanskeligt at måle. Af mange forskellige årsager så er det svært at gennemføre forandringer. Hvis det at ledelsen hos din kunden ikke formår at gennemføre dine forslag til forandringer, kan betyde at du ikke får noget for din tid??.... Derfor så tror jeg at du skal holde fast i en timebetaling.

Du er velkommen til at kontakte mig, vi har i hvert fald en fælles interesse i optimering...

Free Gant Chart Viewer for Microsoft Dynamics NAV.

Fra Roskilde
Tilmeldt 30. Jul 06
Indlæg ialt: 2298
Skrevet kl. 22:14

jjam:
Problemet er nok at der hos de kunder der virkeligt har behovet, ikke er nogen erkendelse af at arbejdet kan planlægges og gennemføres på andre måder. Nok typisk aktuel for mindre (<100 ansatte) familievirksomheder. Andre virksomheder optimere konstant, og de betaler gerne for gennemførsel af projekter.

Ihvertfald så jeg en debat om LEAN herinde, hvor LEAN konsulenter fik den største sviner om hvorfor de skulle kunne optimere en forretning bedre end ejeren der havde haft den i 20 år. Det var mit indtryk at de største kritikere kom fra <100 ansatte virksomheder. Så jeg tror bestemt også der kan være et problem med at dem med behovet ikke har erkendelsen. Er selv uddannet i Supply Chain Management så jeg har også interessen for emnet.

Mvh Jesper

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 22:24

Hej Martin,

Der er helt klart et stort marked for rådgivning. Men som der netop bliver nævnt, så er det ofte et problem i de mindre firmaer at erkende behovet, og tage skridtet med at hyre en "dyr" konsulent, da man ofte ikke kan forestille sig, at tingene kan forbedres tilstrækkeligt.

Jeg vil også mene, at det er lidt for meget risky-business at basere sin forretning på "no cure no pay". Men det kan være en måde at skaffe de første kunder på. Jeg arbejder på at skabe et konsulent-netværk, så kontakt mig, og lad os prøve at snakke om mulighederne.

I øjeblikket arbejder jeg som freelance konsulent hos IBM i Brøndby, hvor jeg arbejder med projektledelse i forbindelse med Danske Bank. Der er gode penge i de store kunder, og du opnår længerevarende kontrakter. Dog vil din dagligdag ofte ligne en almindelig lønslaves... bortset fra, når du kan holde et par måneders sommer-/vinterferie i stedet - eller arbejde med andre kunder.

Mange hilsner,
Martin E. Jensen
www.mejensen.dk

Fra Aabenraa
Tilmeldt 25. Jul 06
Indlæg ialt: 1269
Fra  PB Tryk & Grafik v/Peter Boyford Skrevet kl. 23:41

Jeg sidder og kommer i tanker om en anden "bivirkning", man nok bør tage højde for. Én ting er, at du kan lave et "virksomhedstjek" for 995,00, og at virksomheden kun betaler en procentsats af besparelsen (der naturligvis skal dokumenteres). Set med de briller på, så lyder det jo udelukkende som en win-win situation. Men:

Hvad sker der, hvis dine besparelses- og effektiviseringsplaner medfører større omkostninger? Hvis du eksempelvis anbefaler virksomheden at købe en [indsæt maskine her], der forventeligt kan spare virksomheden mange penge, men koster en bunke i indkøb, hvad gør du så, hvis din anbefaling ikke holdt vand? Og hvordan sikrer du dig, at virksomheden følger dine "råd"?

Bare et par pessimistiske tanker :P

Vh

Peter 

http://pbtryk.dk: Danmarks billigste bannere!

Tilmeldt 10. Nov 09
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 00:52

Nu syntes jeg lige at det blev min tur til at blande mig..

Jeg har haft selvsamme idé for ca ½ års tid siden, og i min reseach indenfor området faldt jeg over et interessant selskab. (var bla repræsenteret på iværk 07 i forum sidste år) Besøgte faktisk hovedkvarteret under en rejse til paris.

Expense Reduction Analyst 

Det er et firma der praktiserer ved at udanne en konsulent via deres franchise, til at gratis gå ind i en virksomhed og finde besparelser. Når en konsulent så finder en besparelse og implementerer den i virksomheden så deles den besparelse 50/50 hhv kunde/konsulent i 18 måneder for konsulenten løbende følger op på implementeringen.

Basalt går det ud på at du som konsulent revurderer eksisterende aftaler og forhandler til en bedre pris fra nuværende leverandører, det kunne være printerfarve,vikarbureau, transport, post og en masse andre områder.

I og for sig et godt koncept, dog ikke nogen danskere der har startet det op på samme måde. "gratis arbejde og finder du ingen besparelse så tjener du heller ingen penge".

Men gør man det på den måde vil det primært være større virksomheder hvori pengene vil være. Du kan jo lige skrive en pm eller mail så kan vi evt lige tales ved omkring det.

Mvh Thomas Andreasen

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)