Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Avance - Forskellige måder at regne det ud?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra Hinnerup
Tilmeldt 16. Jun 11
Indlæg ialt: 26
Fra  Littleones.dk Skrevet kl. 17:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Jeg sidder og river mig selv i håret omkring hvad der er af avance på mine produkter. Jeg har læst flere blogindlæg og guides men jeg synes ikke at det er det samme de skriver. Jeg er med på at avancen i kroner findes ved at tage salgsprisen (ex moms) minus købsprisen (ex moms). Er det ikke korrekt? :-)

Så vidt jeg kan læse mig frem til så er der 2 forskellige forslag til at finde avance i %:

Eksempel:

Købspris ex. moms 100 kr.
Købspris inkl. moms 125 kr.

Salgspris ex moms 199,2 kr.
Salgspris inkl. moms 249 kr.

Avance i kr. 199,2 - 100 = 99,2 kr. i avance

--------------------------------

Metode 1: (priser ex moms)
avance (kr) / Salgsprisen * 100 = avance i procent
99,2 / 199,2 * 100 = 49,8%

Metode 2: (priser ex moms)

avance (kr) / Købsprisen * 100 = avance i procent
99,2 / 100 * 100 = 99,2%

-------------------------------

Der er altså stor forskel i avancen i % hvis man bruger salgpris fremfor købsprisen. Men jeg kan ikke rigtig læse mig til hvilken en af dem er den rigtige. Eller om den ene skal bruges til ét formål og den anden metode til noget andet?

Håber at der er nogle der kan hjælpe mig med at blive lidt klogere på det.

Jacob Norengaard
Ejer af webshop LittleOnes.dk - Forhandler af baby- og børneudstyr

http://LittleOnes.dk

Tilmeldt 30. Jan 12
Indlæg ialt: 564
Fra  HD Trading Skrevet kl. 18:04
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej

Jeg skal ikke sige at jeg er en mester i at lære fra mig om dette, men når vi snakker handel, dvs. køb og salg, så er der 2 begreber som går igen. 

DB = Dækningsbidrag = forskellen på indkøb og salgspris = DB, i dit tilfælde kr. 99,20

DG = Dækningsgrad, som = fortjenesten i % af salgsprisen, i dit tilfælde 49,8%

Du kan også sige at DG er et udtryk for hvor meget der er i avance (fortjeneste) hver gang du sælger noget f.eks. du sælger for kr. 100,00 ex moms, med en DG på 49,8% = at du har en avance/fortjeneste på kr. 49,80.

DB = er kroner, noget du kan købe nye varer og ellers betale regninger med

DG = er % jo højere jo bedre, hvis salget er der.

Håber det giver bedre overblik end det kludrer 

Vi har det største og billigste udvalg af boblekonvolutter.

Fra Sunds
Tilmeldt 14. Feb 07
Indlæg ialt: 32
Skrevet kl. 18:13

Havde der været sådan en Synes God Om som på facebook havde jeg trykket på denBig Smile Præcis og god forklaring selvom du skriver at du ikke er god til at lære fra dig

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 01:35
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Enig med Allan. Synes godt om :-)

Jeg kan tilføje, at generelt, når man regner med procenter, gælder det procenter AF HVAD. Dine to eksempler udregner således avancen som procent af købsprisen henholdsvis salgsprisen. Begge procentsatser er relevante. Dækningsgraden, som Boblekonvolut så fint beskriver, er procent af salgsprisen. Procent af købsprisen fortæller, hvor meget du "lægger oveni", før du sælger. I dit tilfælde har du lagt 99,2% på din købspris, 100 kr., og sælger derfor til 199,2 kr.

Og ja, ALTID uden moms, dog ikke altid, hvis køb og salg er med forskellige momsregler og/eller momssatser som f.eks. ved køb i udland og salg i Danmark.

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)