Hej! Jeg sidder og river mig selv i håret omkring hvad der er af avance på mine produkter. Jeg har læst flere blogindlæg og guides men jeg synes ikke at det er det samme de skriver. Jeg er med på at avancen i kroner findes ved at tage salgsprisen (ex moms) minus købsprisen (ex moms). Er det ikke korrekt? :-) Så vidt jeg kan læse mig frem til så er der 2 forskellige forslag til at finde avance i %: Eksempel: Købspris ex. moms 100 kr. Salgspris ex moms 199,2 kr. Avance i kr. 199,2 - 100 = 99,2 kr. i avance -------------------------------- Metode 1: (priser ex moms) Metode 2: (priser ex moms) avance (kr) / Købsprisen * 100 = avance i procent ------------------------------- Der er altså stor forskel i avancen i % hvis man bruger salgpris fremfor købsprisen. Men jeg kan ikke rigtig læse mig til hvilken en af dem er den rigtige. Eller om den ene skal bruges til ét formål og den anden metode til noget andet? Håber at der er nogle der kan hjælpe mig med at blive lidt klogere på det. |
Hej
Jeg skal ikke sige at jeg er en mester i at lære fra mig om dette, men når vi snakker handel, dvs. køb og salg, så er der 2 begreber som går igen.
DB = Dækningsbidrag = forskellen på indkøb og salgspris = DB, i dit tilfælde kr. 99,20
DG = Dækningsgrad, som = fortjenesten i % af salgsprisen, i dit tilfælde 49,8%
Du kan også sige at DG er et udtryk for hvor meget der er i avance (fortjeneste) hver gang du sælger noget f.eks. du sælger for kr. 100,00 ex moms, med en DG på 49,8% = at du har en avance/fortjeneste på kr. 49,80.
DB = er kroner, noget du kan købe nye varer og ellers betale regninger med
DG = er % jo højere jo bedre, hvis salget er der.
Håber det giver bedre overblik end det kludrer